Rymdnätverket Starlink prestandatestas

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

20gb i bakgrunden? Skämtar du eller? Brukar sällan komma upp i 20 alls om jag inte reser och streamat Netflix

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Kommer bli grymt najs att ha tillgång till Internet på hela klotet tom i Saharas öken :-). Internet till alla för rimling månadskostnad är väl tanken?

Jag undrar dock hur realistiskt det är. Det kanske funkar fint nu med några hundra användare eller vad det nu är. Blir nog lite sämre när några miljarder år uppkopplade? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen..

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt.

2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Det är nog rätt så individuellt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1vtr:

Internet till alla för rimling månadskostnad är väl tanken?

Om jag inte missförstått så är det "internet till de som inte kan få internet på bättre sätt" som är tanken. Vill minnas att Herr Musk själv snackat om att lösningen är olämplig för t.ex. storstäder eftersom cellerna är väldigt stora och det blir alldeles för många användare per cell i sådana områden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ingen fast installation, du ställer ut antennen på ett stativ, den riktar in sig själv. Du behöver fri sikt mot himlen i alla väderstreck dock, så det funkar bara på glesbyggden eller på taken om det är i stan..

Tackar för informationen. Enklare installation gör användningsområdena betydligt fler. Jag kan tänka mig olika entreprenader som sätter upp en sådan vid större brobyggen och annat.

Skrivet av SockerfriKetchup:

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

Kollade på min mobil, 25GB data senaste månaden och ändå har jag knappt använt telefonen tycker jag.
Men Google play nästan 15GB, youtube, viaplay m.m nästan 10GB. Jag ser på filmer och annat, bryr mig inte så mycket om om de går när jag ej kollar. För mig så har mobilsurf blivit som fast bredband, jag tänker aldrig på att någon förbrukar data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tankjunior:

Du menar på grund av den farliga internetstrålningen som Musk vill förgifta alla med?

Nej.

Om du inte förstår vad jag pratar om borde du stoppa undan all elektronik i en månad för att testa.

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Detta har alltid känts som en konstig satsning för mig. Satelliter är otroligt dyra att "installera", går inte att underhålla och framför allt så går det inte att uppgradera dem. En infrastruktursatsning brukar betala av sig över årtionden. De master man byggde för GSM används idag för en del av 5G nätet, och antagligen kunde man blåsa fibern i rör som var förbereda fram till masterna. Det går inte att göra med satelliter, att uppgradera eller underhålla hårdvaran kostar lika mycket som att bygga om hela systemet. Sen blir det väl tvingande mer trängsel när man kommunicerar hela vägen upp till rymden? Vi kan ha en miljon Wifi nätverk i en stad bland annat för att de inte når så långt och därmed inte överlappar allt för mycket. Om min sändare kommer täcka en stor del av Västra Götaland bara för att nå satelliten så kommer det överlappa med potentiellt 1.5 miljoner kunder och mångdubbla antalet enheter. Hastigheten på 4G är ju bara en bråkdel i städer nu för tiden jämfört med vid lanseringen, och det är nog en effekt som beror på kvadraten av avståendet till sändaren om jag inte tänker fel.

För min del visade Solar Impulse 2 ett bättre sätt att åstadkomma jordomtäckande nätverk, även om det ligger några år bort i tiden. Istället för att skicka upp satelliter till låg omloppsbana vilket är mycket dyrt och där de inte kan underhållas eller repareras så tror jag mer på att ha en flotta av autonoma elektriska drönare som flyger högt upp i atmosfären. Solar Impulse laddade förvisso sina batterier innan de flög men de förflyttade en människa och försökte komma runt hela jorden. Tänk er en stor drönare täckt helt med solceller som jobbade sig uppåt och laddare batterier under dagen och sen glidflyger ned och använder batterier under natten. De kan täcka ett stort område men ändå komma närmare användaren och därmed begränsa trängseln. Den största skillnaden är att en sån drönare kan flyga upp med sin egna motor på en solig dag, så inga raketer behövs, och kan flyga hem för underhåll och uppgradering.

Nej, det är en konstig satsning med satelliter som jag tyvärr tror beror på SpaceX popularitet. Det företaget bygger mer lyftkapacitet än vi behöver, så jag är rädd att Musk använder investerares pengar från StarLink till att köpa tjänster från SpaceX bara för att det senare ska gå med vinst.
Om vi tänker att dessa satelliter behöver så lågt som 20 år att betala av sig så hade det varit äldre än 3G är för oss idag vid slutet av denna period, och då är det första generationen av 3G vilket var betydligt långsammare än det vi hade precis innan 4G kom.

Det är häftigt och kommer ha starka fördelar för de som tidigare använt GSO satelliter för internet, men jag tror inte att detta är en bra satsning för konsumentnätverk.

Tror du är ute å cyklar lite här. Starlink ägs fullt ut av SpaceX (än så länge). Planen är att starlink ska dra in pengar till SpaceX vilket också verkar mycket troligt om man gör nån som helst överslagsräkning på det hela. En F9:a kostar nog SpaceX sisådär 10-20 miljoner dollar att skjuta upp. Varje uppskjutning tar ca 60 starlink satelliter. Det är sissådär 300k USD per satellit för att få upp den. Gissningsvis kostar själva satelliten i samma storleksordning (de är små och byggs i tusental). Om vi rundar allt uppåt och säger att totalkostnad är runt 1M USD, förmodligen en rätt grov överskattning. Nätverket behöver dock tusentals satelliter (12k tror jag de ansökt om, dock tror jag de tänker börja med runt 5k). Setelliterna har inte jättelång livslängd i så låg omloppsbana, låt oss gissa på runt 5 år. Med 1M USD/satellit är det alltså 12 miljarder USD per 5 år för det fulla nätverket eller ~2.5 miljarder USD per år, väldigt pessimistiskt räknat.

Priset för beta tjänsten är just nu 99 USD/månad. De behöver alltså ~2 miljoner abonnenter för att ha intäkter som täcker vår väldigt pessimistiska kostnadskalkyl. Nätverket täcker i stort sett hela världen så att skrapa fram 2 miljoner abonnenter från hela världens glesbyggdsbefolkning känns kanske inte som ett oöverkomligt mål (de har ansökt om en miljon användarterminaler bara i USA för den initiala utrullningen).

Naturligtvis tillkommer andra kostnader men jag skulle gissa på att det finns ganska mycket pengar att tjäna här, speciellt när du sen börjar räkna in special tjänster som marint internet, forskning, prospektering, militär och andra du kan ta mycket mer betalt av.

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Så det finns folk i Sverige, som med absolut största sannolikhet aldrig kommer att åka till Sahara, som tycker att människor där ska vara utan tillgång till vettigt internet bara för att det ska helt enkelt ska finnas såna platser? Det låter inte som ett lite egoistiskt resonemang.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

När jag läste denna artikel så tänkte jag genast på internet via parabol som fanns att tillgå på 90-talet. Med ett 56k flex modem som skickade data via telenätet och en parabol som tog emot data. Var det någon här som hade det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

Nej nej detta stämmer inte alls. Jag har 50 GB i månaden och har alltid data över oavsett vad jag gör, lyssnar på spotify och youtube musik via jobbet 3-4 timmar per dag, kollar runt på sidor på rasterna, pratar med tjejen via nätet och i genomsnitt går det runt 30-40 GB i månaden. Har aldrig gått över 50 sträcket. Har provat göra det 'basiska' som du säger på lätt 10 GB per månad d.v.s. läsa tidningen, betala räkningar och lite musik och vara lite social. Behöver man 100 GB så är man långt ifrån ett bas utbud, det är fan en ordentlig poweruser som min maxar allt dygnet runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Därför att inte hela jorden behöver täckas med elektronikprylar, den är liten nog som den är. Kan det inte få finnas lite orört friluftsliv och natur kvar?

Kan vända på frågan: varför behöver man åka till saharas om man känner behov för att sippa på en kall coca cola? Kan man inte bara knäppa en bruk och dra upp en stor bild på en ökendyna på skärmen där hemma isåfall?

Jag har många gånger velat ha täckning exempelvis uppe i fjällen. Det är inte alltid roligt att sitta fast i 3-6 timmar beroende på vad som hände. Av den enkla anledning - säkerhet - täcker jag gärna jorden med internet.

Och även om man känner sig säker med att sitta fast för att man vet att man klarar sig så börjar andra runt en kanske bli oroliga. Det kommer ju upp artiklar lite nu och då att folk är borta i fjällvärlden och internet hade man nog kommit långt på.

Så jag sätter inte den där Coca colan först utan säkerheten som kommer med internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera..

Herre gud, vad har du för mobil?

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hwasser:

Man skryter om att 5g lyckas uppnå typ 1 gb per sekund. Det gör att man tekniskt sätt kan surfa upp sin 100 gb surf på 100 sekunder.

Brukar oftast höra 1 Gbit/s – inte 1 GB/s – nämnas i 5G-sammanhang, vilket skulle betyda att det skulle ta 800–1000 sekunder att ladda ner 100 GB.

Tycker man bör avstå från att skriva "gb" i alla sammanhang, eftersom det är helt tvetydigt och dessutom fel. De säkra korten är GB för gigabyte och Gbit för gigabit. (Gb för gigabit är korrekt, men tvetydigt, eftersom många felaktigt använder det för gigabyte och eftersom det är svårt för läsaren att veta om skribenten skrev ett litet b med flit eller inte.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Hört nån gång att Starlink inte klarar så många klienter per km² så kan vara man hamnar köpa mottagaren på flere.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av folzar:

Nej nej detta stämmer inte alls. Jag har 50 GB i månaden och har alltid data över oavsett vad jag gör, lyssnar på spotify och youtube musik via jobbet 3-4 timmar per dag, kollar runt på sidor på rasterna, pratar med tjejen via nätet och i genomsnitt går det runt 30-40 GB i månaden. Har aldrig gått över 50 sträcket. Har provat göra det 'basiska' som du säger på lätt 10 GB per månad d.v.s. läsa tidningen, betala räkningar och lite musik och vara lite social. Behöver man 100 GB så är man långt ifrån ett bas utbud, det är fan en ordentlig poweruser som min maxar allt dygnet runt.

Inga konstigheter att komma upp i 100GB i månaden om man jobbar borta och delar internettrafik till datorn. Men det personen skrev obegränsad datatrafik för 99kr/mån. Så ser jag samma sak med bostadsrätt i centrala Stockholm på 80km för 500 000kr, det är något som jag vill ha.

I usa är mobilt internet skitdyrt, såg nyligen en dokumentär om detta. Förklaringen är begränsad frekvenser att skicka trafiken på och det auktioner med astronomiska summor för att ens få rätten att sända datatrafiken. När de väl har köpt denna rätt så är tekniken ej billig. Och resultatet blir att det blir väldigt dyrt.
Och jag ser samma problem i sverige, jag vet inte hur det kan komma sig att vi kan ha så billigt mobilt internet. Men 99kr/månaden och obegränsad datatrafik är bara att glömma.

Dokumentären jag såg.
https://www.youtube.com/watch?v=6CU3g0X4yF0
The average American spent $1,218 for cell phone service in 2019. That comes out to just over $100 per month

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Jag har många gånger velat ha täckning exempelvis uppe i fjällen. Det är inte alltid roligt att sitta fast i 3-6 timmar beroende på vad som hände. Av den enkla anledning - säkerhet - täcker jag gärna jorden med internet.

Och även om man känner sig säker med att sitta fast för att man vet att man klarar sig så börjar andra runt en kanske bli oroliga. Det kommer ju upp artiklar lite nu och då att folk är borta i fjällvärlden och internet hade man nog kommit långt på.

Så jag sätter inte den där Coca colan först utan säkerheten som kommer med internet.

Mm kanske men det kan vara minst lika farligt när folk förlitar sig helt på teknik som plötsligt kan sluta fungera.

Nåja hur som helst så är det ingen ide att snacka om det för sateliterna kommer upp oavsett. Och det finns nog många som är bosatta på öde håll som är glada för att kunna få in lite interner också.

Men det är kanske just där skon klämmer. Har man väl gjort sig beroende av internet så kommer det bli väldigt svårt att gå tillbaks. Finns många samhällstjänster där man bara väntar på att digitalisera för att effektivisera och spara lite pengar. Och då dör småorterna ut ännu mer när samhällene där görs ännu osocialare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

99 kr i månaden kan du fetglömma. Men i övrigt håller jag med. Man skryter om att 5g lyckas uppnå typ 1 gb per sekund. Det gör att man tekniskt sätt kan surfa upp sin 100 gb surf på 100 sekunder.

Dock så har vi det bättre än jänkarna som har data cap på sin fiber (!!) vilket tydligen är största problemet för Google stadia i USA.

När man talar om överföringshastighet så talar man om bits och inte bytes. 1Gbps motsvarar 125MBps (1000/8). Under optimala förhållanden så kan man alltså ta slut på 100GB på strax över 13 minuter.

Däremot är väl den teoretiska maxhastigheten för 5G 10Gbps och då kan 100GB ryka på 80 sekunder!

Så nog är det snabbt, men inte snabbt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

Skrivet av ZothOmmog:

För att det kan vara trevligt/skönt att ha möjligheten att koppla sig bort från världens händelser.

Starlink är inte till er. Tänk istället på dom som kanske bor i eller runt Sahara, som aldrig har haft internet förut.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till herr Musks satsningar. Kolonisera Mars och ett satellit nätverk med över 40.000 satelliter. Om inte annat så blir det en hel del rymdskrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Starlink är inte till er. Tänk istället på dom som kanske bor i eller runt Sahara, som aldrig har haft internet förut.

Vill dom ha det ens?

Det känns mer som en av Musk's våta drömmar.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Jag är tveksam till herr Musks satsningar. Kolonisera Mars och ett satellit nätverk med över 40.000 satelliter. Om inte annat så blir det en hel del rymdskrot.

Satelliterna brinner upp i atmosfären när det är dags för pension.

Menar du att vi aldrig ska lämna jorden? Vore kanske lite tråkigt om mänskligheten dör ut för att någon naturkatastrof inträffar här. Farligt vågspel med vad som kan vara det enda intelligenta livet i universum.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Vill dom ha det ens?

Det känns mer som en av Musk's våta drömmar.

Det finns gott om exempel på folk som vill ha det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Kethsi:

jag bor en bit utanför stockholm och här finns endast adsl uppkoppling på 6-12mbit och man får ut 5mbit/s på en bra dag, fiber har det pratats om men det kostar skjortan att installera så inte många har gjort det här.

så själv hoppas jag att något som starlink blir ett bra alternativ för oss som ramlat mellan stolarna och andra mindre orter som också har dålig uppkoppling.

Jag bor i Västerbottens inland i Sveriges minsta kommun sett till invånarantalet, ca 2 mil från kommuncentrum, och har 200 Mbit fiber.
Flytta från det där ulandet där du bor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag bor i Västerbottens inland i Sveriges minsta kommun sett till invånarantalet, ca 2 mil från kommuncentrum, och har 200 Mbit fiber.
Flytta från det där ulandet där du bor!

Så det blir när ett gäng på gatan inte vill betala 20 000 kr i anslutningskostnad. Finns hus på landsbygden i min kommun som ännu inte är anslutna fast de beställt anslutning – men alla har täckning till en fiberansluten mobilmast om de kör antenn. Det är nog mest amerikaner som ser Starlink som ett alternativ till mobilnätet.

Fiber är en liten kostnad till hus jämfört mot el och vatten/avlopp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon56869:

Varför man nu behöver internet i saharas.. ladda upp instagram bilder när man rider på kamel?

Tycker tanken är bedrövande att man inte skulle kunna få vara utan internetuppkoppling någonstanns. Visserligen behöver man inte teckna tjänsterna bara för att de finns. Men ändå, saker kommer anpassas därefter. Snart kan man väl beställa in en kall coca cola via amazon drone delivery när man sitter där på kamelen.

I Egypten kan jag tänka mig att det skulle vara bra för många turistverksamheter ute på vishan.
Turisterna kan få tillgång till mobilsurf utan att behöva dra fiber 5 mil till ett vattenhål rätt ut i öknen, och lokalbefolkningen får bättre kontakt med närliggande verksamheter.

Kan tänka mig att det inte vore ovanligt om en 5-50 pers delar på en sådan här anläggning i arabländerna.

En privat uppkoppling för en svensk med fast anställning är förstås inga problem kostnadsmässigt, men jag tror just att en stor kundgrupp blir grupper av grannar i länder med lägre inkomster.

Ökad internettillgång har även visat sig vara en stor tillgång för verksamheter i fattigare länder.
T.ex. en bonde som lever på torgverksamhet kan kolla dagspriserna innan han åker in till stan med varor.
Bilverkstäder och andra reparationsverksamheter kan få bättre kontakt för tillgång på delar.
Länder med mindre byråkratiskt belastad arbetsmarknad kan öka kommunikationen mellan arbetskraften och behoven (d.v.s. det är lättare att hitta svartjobb med internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

100gb minimum? Jag har klarat mig på 8gb med pott i flera år nu. Ny mobil, kollar på videor, streamar podcasts och musik, och surfar mycket. Funkar även när jag rest, då används potten.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem

Ett nördigt test av Starlink utfört i någon avlägsen del av Norra Amerika: https://www.youtube.com/watch?v=nOCrhymB9yc

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

När får vi obegränsad mobilsurfmängd i Sverige för 99SEK/månaden? Tycker det är dags för det.. då allt ska betalas via dessa mobiler och alla vill inte slänga massvis med pengar på Telia eller de andra bolagen.. Mobiler käkar enkelt upp 20gb mobildata i bakgrunden numera.. om man nu inte spenderar en längre tid på att stänga av och begränsa mobilen, men då medkommer andra förluster man behöver... har jag märkt. 2021, det är dags för billigare obegränsad surf för allmänheten.

Skrivet av Chrisj:

Vad gör du i bakgrunden som får mobilen att tugga 20gb på en månad? Kommer inte ens i närheten av det med nån timme spotify och youtube dagligen inräknad.

Skrivet av BrottOchStraff:

20gb i bakgrunden? Skämtar du eller? Brukar sällan komma upp i 20 alls om jag inte reser och streamat Netflix

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kollade på min mobil, 25GB data senaste månaden och ändå har jag knappt använt telefonen tycker jag. Men Google play nästan 15GB, youtube, viaplay m.m nästan 10GB. Jag ser på filmer och annat, bryr mig inte så mycket om om de går när jag ej kollar. För mig så har mobilsurf blivit som fast bredband, jag tänker aldrig på att någon förbrukar data.

Svaret på SockerfriKetchups första inlägg är attitydproblem. Om folk går runt och tror att mobildata är fast bredband så slösar de med bandbredd som hade kunnat användas av folk som faktiskt bryr sig. Att "lämna videos i fickan" är inte en rättighet :S

Permalänk
Medlem

(Edit: Jag lämnade fliken öppen i webbläsaren ganska länge så jag har visst hunnit bli tvåa på pucken på ett par punkter, men men.)

Skrivet av Aka_The_Barf:

Latensen var inte den bästa. Den måste bättras på. Fungerar överallt som satelit telefon?

Håller med. Men å andra sidan så tror jag inte syftet med detta internet är att kunna pressa cs:go 24/7. Handlar nog mer om att folk ska kunna kommunicera med varandra samt hålla sig uppdaterade på ett sätt som annars inte är möjligt.

Skrivet av Kethsi:

jag bor en bit utanför stockholm och här finns endast adsl uppkoppling på 6-12mbit och man får ut 5mbit/s på en bra dag, fiber har det pratats om men det kostar skjortan att installera så inte många har gjort det här.

Du har i alla fall adsl, mer än vad många har. Här har Telia klippt telefonledningen, det gjorde många år innan fiber letade sig hit. Fick leva med mobilt bredband tills vi fick erbjudande om fiber. 40.000 fick vi betala, som hittat...

Skrivet av SockerfriKetchup:

15min YT tittande är väl en del GB om man ska titta på 720P eller 1080P? Jag tittade på YT med 5gb datasurf.. detta käkades upp rätt så snabbt.

Spotify använder jag inte, kör med MP3 eller FLAC.

20GB var ett sarkastiskt exempel..

Oavsett vad så räcker inte 1GB data långt idag.. man måste ha 100gb som minimum för att klara sig på det basiska..

Vilket inte är så billigt..

En snabb googling säger att en timmes 720p på youtube använder runt 1gb data. +/- ett par hundra mb beroende på vad man kollar på.

Sen vet jag inte vad du anser är grundläggande funktioner men jag känner mig säker på att de flesta andra inte håller med dig. Medelsvensson behöver under inga omständigheter 100gb per månad till sin telefon.

Pendlar man två timmar varje dag och sitter med youtube hela tiden kan jag förstå att det drar data men gissningsvis klarar sig de allra, allra flesta sig utmärkt med ~5gb per månad.

Bakgrundsuppdateringar o.s.v. ställer man såklart in att de endast ska laddas ner när man är ansluten till wifi.

Använder man mobildatan hemma så når man förstås snabbt 100+gb men som jag tolkar det pratar vi endast om den data man använder på mobilen och då ser det ju lite annorlunda ut.

Skrivet av MrAdde:

Satelliterna brinner upp i atmosfären när det är dags för pension.

Menar du att vi aldrig ska lämna jorden? Vore kanske lite tråkigt om mänskligheten dör ut för att någon naturkatastrof inträffar här. Farligt vågspel med vad som kan vara det enda intelligenta livet i universum.

Nja. Vem skulle tycka det vore tråkigt om vi försvann? Ingen. De som eventuellt skulle bry sig är ju ändå döda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns gott om exempel på folk som vill ha det.

Men tyvärr så är det nog inte folk vid Sahara.

Citat:

According to an email shared Tuesday by CNBC, Starlink will initially cost $99 per month. Users will also have to pay $499 for a Starlink Kit that enables the connection, featuring a ground terminal, a tripod, and a wifi router.

Men visst tycker jag att alla borde ha internet men för en kostnad som inte är i skyarna.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.