Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

3.5mm uttag, bakre fingeravtrycksläsare och så nära vanilla Android som möjligt. Samt ett format som får plats i byxfickan.

Permalänk
Medlem

Storlek, pris och batteri. Hoppas att Sony gör comeback med en compact variant som även inte har en sjuk prislapp som nästan allt har idag.

Permalänk
Medlem

Det är väl en flerpunktsledning i den frågan.
Bra batteritid, bra skärm och ett bra menysystem delar på förstaplatsen för min del.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Bara det inte är en Iphone

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Självkart är funktionalitet, prestanda, skärm osv viktigt, men tungan på vågen för min del är att mobilen kommer med så lite bloatware och annat skräp som möjligt.

Permalänk
Medlem

I slutet är det priset som är viktigast för min del, är telefonen "värd" vad den kostar? T.ex. Galaxy S21 kostar 9490kr medans S20 kostade 9990kr så Samsung har dragit ner priset med 500kr men kronan har även blivit starkare så blev den billigare?

Vad du förlorar med de 500kr är laddare, SD-kort, MST, glas på baksidan och du får lägre upplösning. Visst, man får väl nya funktioner också men det ska vara en baseline varje år tycker man, teknologi ska bli billigare och gå framåt och inte ta bort massa funktioner eller komponenter.

Permalänk
Medlem

Att det är en iphone, inte värt att köra annat 😉

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bara det inte är en Iphone

Jupp fanns ju tyvärr inte som alternativ!

Så det fick bli batteri tid istället.
Men jag kanske är bortskämd med över 2 veckors batteri tid på min 10+ år gamla samsung flip knapp mobil som köptes för under 150:- då den var ny?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Pris, prestanda, batteri, skärm(amoled måste) och hörlursuttag.
Vill också ha aktiva custom roms som kan förlänga livstiden längre än vad tillverkaren gör.
Jag är kräsen men ändå inte.
Hoppas att min Poco F2 Pro håller tre år iaf.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Viking

iOS

Men om vi bortser från att det ska vara en iPhone så kan jag tycka att designen är bland det viktigaste idag. Anledningen är för att de flesta mobilerna idag redan har bra kamera, skärm, prestanda och batteritid.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

För min del så är priset väldigt prioriterat, jag tycker att 2000-3000 kr är rimligt, kostar det mer så faller telefonen bort.
Därefter så är det viktigt för mig att telefonen är ganska nylanserad, gärna lanserad senaste halvåret, och att den kommer med senaste mjukvaran.
Men priset är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem

Max 1000:- då man ändå bara får arrendera telefonen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Föredetting

Pris/prestanda samt möjligheten att kunna köra custom ROMs.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Användarvänlig design med konkurrenskraftigt pris.

Permalänk
Medlem

Just nu. Att den inte lider av black crush och att solida färger faktiskt är solida och inte gryniga.
Får se om jag pallar behålla Rog Phone 3 eller säljer den vidare. Måste få veta om det kommer fixas eller ej.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
99:e percentilen

Tycker egentligen det är tveksamt om det är meningsfullt att ställa frågan så. Valde Kompetent kamera, men vad betyder det ens att jag svarade så? Säg att det fanns en telefon som hade den obestridligt, överlägset bästa kameran, men den vägde 2 kg och hade en halvtimmes batteritid. Hade jag köpt den? Självklart inte. Nu överdrev jag med siffrorna för att illustrera poängen, men det lär framgå vad jag menar.

Det lär förvisso gå att dra vissa övergripande slutsatser av relativ karaktär från de aggregerade svaren, men jag skulle personligen vara skeptisk till att baserat på denna undersökning exempelvis rubriksätta en artikel i stil med SweClockers medlemmar tycker att kameran är mobiltelefonens viktigaste egenskap.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Att min arbetsgivare betalar för den..

Permalänk
Medlem

3.5mm-uttag

Permalänk
Medlem

Ekosystemet med övriga produkter i hemmet är viktigast för mig.

Min LG OLED C8 fick precis AirPlay i dagens uppdatering, så valet jag gjort av telefon visade sig vara helt rätt. Har kört Android i flera år, men är nu tillbaka med iOS. Tyvärr kommer ingen Android-telefon i närheten av smidigheten med Apples ekosystem i dagläget.

Röstade för "Rätt storlek och vikt", där jag nyligen valt en iPhone 12 mini som telefon för 2021.

Kan tillägga att även fysiska portar är viktigt för mig, då jag vill kunna flytta/spara undan filmmaterial i 4k utan att vara beroende av Internet. Ett USB-minne till min iPhone fixar det utan problem.

Permalänk
Medlem

Fysisk storlek (inte för stor, iPhone SE 2020 el Z5 compact är rätt perfekt) samt säkerhetsuppdateringar i tre år från modellrelease, minst(behöver inte spela 4kmaterial, tunga spel eller har patologiskt behov att ha det senaste).
Gärna att man kan flytta programikonerna så att det bli mellanrum alltså tomma platser mellan dom. AptX eller AptXHD vore trevligt.

Skrivet av Borked:

Att min arbetsgivare betalar för den..

Haha En kollega med konsultbakgrunds utbrast nångång "Jag har inte betalt för en mobiltelefon i hela mitt liv" eller om det var abonnemang men saksamma. Själv föredrar jag å det starkaste att inte få hjälp med att ta med mig jobbet hem. Ja, extra klurigt nu när jobbtelen och datorn ligger 3 dm ifrån mig men exakt lika viktigt ändå.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Bra batteritid, och att priset inte är norr om 7000

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem

Viktigast är att den inte är en Samsung. I andra hand att den funkar att ringa med och surfa medan man sitter på dass.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

Batteri för 3-4 dagar och tålig, typ ulefone armor 3w.

Men i övrigt.
Batteri, ingen phablet, 4,8" är ganska lagom, kanske lite mindre. Gärna lite bezels så att inte glaset är det första som tar i när min 4-åring har den i golvet.
Några som har bra support och håller liv i sina telefoner länge (får fortfarande system-uppgraderingar till min iphone se 1st gen som ligger i ett hörn, fortfarande bra batteritid också, och bra storlek). Där är ju dessvärre samsung inte direkt något att hurra för. Telefoner som egentligen har prestanda att köra nyare system släpps för att gynna nysälj.
Dumsnålt i min värld. Hade samsung t.ex. fortfarande uppdaterat S8:an så hade det varit sådan sanslös goodwill att man berättat det för alla, men dom hinner ju knappt ur kartongen innan det kommit 3 nya modeller så att dom slutar stödjas.

Eloge till apple där faktiskt, både support och att en telefon från 2016 fortfarande funkar kanon.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Alling:

Tycker egentligen det är tveksamt om det är meningsfullt att ställa frågan så. Valde Kompetent kamera, men vad betyder det ens att jag svarade så? Säg att det fanns en telefon som hade den obestridligt, överlägset bästa kameran, men den vägde 2 kg och hade en halvtimmes batteritid. Hade jag köpt den? Självklart inte. Nu överdrev jag med siffrorna för att illustrera poängen, men det lär framgå vad jag menar.

Det lär förvisso gå att dra vissa övergripande slutsatser av relativ karaktär från de aggregerade svaren, men jag skulle personligen vara skeptisk till att baserat på denna undersökning exempelvis rubriksätta en artikel i stil med SweClockers medlemmar tycker att kameran är mobiltelefonens viktigaste egenskap.

En snabb undersökning och det går analysera svaren. Men jag tror en balans är väldigt viktig. Skaran som vill ha supersnabb cpu men kass kamera eller vice versa är nog liten.
Hur många som vill betala extra för att få en bättre kamera än S21, ja det visar sig nog i försäljningen på S21 Ulta.

Sedan alla som bara skriver iPhone. Ja vi alla låser in oss till ekosystem. Vi köper appar till våra mobiler om vi byter till Android eller iPhone så blir det att köpa om apparna. Det är rent skit att man låser in sig så..

Permalänk

Inte för stor, bra batteritid, uppdateringar under rimlig tid (helst minst 5 år)

edit: Som någon annan redan sa - tillräckligt med kant runt skärmen så den inte spricker första gången man tappar telefonen (och inget jävla glas på baksidan!)

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem

Att det är en iPhone

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det går inte att precisera ner till en sak vad som är viktigast, kombinationen av olika saker är det som avgör det för egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Batteri för 3-4 dagar och tålig, typ ulefone armor 3w.

Men i övrigt.
Batteri, ingen phablet, 4,8" är ganska lagom, kanske lite mindre. Gärna lite bezels så att inte glaset är det första som tar i när min 4-åring har den i golvet.
Några som har bra support och håller liv i sina telefoner länge (får fortfarande system-uppgraderingar till min iphone se 1st gen som ligger i ett hörn, fortfarande bra batteritid också, och bra storlek). Där är ju dessvärre samsung inte direkt något att hurra för. Telefoner som egentligen har prestanda att köra nyare system släpps för att gynna nysälj.
Dumsnålt i min värld. Hade samsung t.ex. fortfarande uppdaterat S8:an så hade det varit sådan sanslös goodwill att man berättat det för alla, men dom hinner ju knappt ur kartongen innan det kommit 3 nya modeller så att dom slutar stödjas.

Eloge till apple där faktiskt, både support och att en telefon från 2016 fortfarande funkar kanon.

Samsung är nog den bästa Android tillverkaren just nu som ger uppdateringar. S8:an får fortfarande uppdateringar t.ex. Och S7:an fick en säkerhetsuppdatering under hösten som var

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag kör på Huawei oavsett, Blir en p50 pro i sommar hoppas jag.

Permalänk

Skulle förr ha den flashigaste men nu för tiden går jag bara på priset som inte får överstiga 5000:-, nu senast hittade jag Asus ROG Phone för 4000:-, 2år gammal vid inköp men duger fin fint till mig.