Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

EU bötfäller Valve 79 miljoner kronor för begränsning av spelköp

Permalänk
Melding Plague

EU bötfäller Valve 79 miljoner kronor för begränsning av spelköp

Valve och ett flertal spelutgivare på Steam bötfälls av EU-kommissionen för att ha begränsat spelköp över regionsgränser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Borde också bötfällas för att de inte gjort HL3

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad innebär detta för framtiden? Att alla nycklar inom EU kommer kunna aktiveras utan geo-block?
Tänker på om det kommer bli ett av dessa scenarion.
1. Billiga nycklar vissa länder som de kommer sälja vidare.
2. Alla får betala fullpris, inkl fattigare länder.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag vill inte betala i Euro.. jag vill betala i SEK.. Något som Steam borde fixa till helst igår.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad det är de gjort. Avses typ spelkoder från Asien som enbart kan aktiveras i Asien? Menar EU att koderna som säljs billigare i fattigare länder ska gå att aktivera även inom Europa?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Jag vill ha USAs programutbud i Netflex med flera i sverige, stäm skiten ur bolagen tills de ger oss detta. Håller inte dessa filmjättar på och banar folk som kringgår deras spärrar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag förstår inte riktigt vad det är de gjort. Avses typ spelkoder från Asien som enbart kan aktiveras i Asien? Menar EU att koderna som säljs billigare i fattigare länder ska gå att aktivera även inom Europa?

Detta innebär att kod som köps inom EU ska gå att aktivera oavsett nationalitet/land du bor i sålänge det är inom EU ska gå att aktivera utan begränsningar.

Btw, €7m... Det lönar sig säkert att behålla regionslåset och ta böterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag förstår inte riktigt vad det är de gjort. Avses typ spelkoder från Asien som enbart kan aktiveras i Asien? Menar EU att koderna som säljs billigare i fattigare länder ska gå att aktivera även inom Europa?

Har ju tidigare funnits nycklar som enbart fungerat i tex Polen eller så. Detta är alltså olagligt i EU.
Vi ska också kunna köpa och aktivera dessa koder. Gissningsvis kommer priset för de koderna öka upp till samma summa för hela EU istället för en reduktion beroende på land.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Bra att de stoppar företag som försöker sätta sina egna lagar!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Böterna i sig var inte så saftig. De lär väl rätta sig ändå och agera prejudikat, men inget hårt slag mot dessa företagen precis.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Handlar det om att de inte får försöka förhindra spelköp inom EU om de sätter olika priser på spelen?

Det är ju vanligt att folk använder VPN och liknande för att låtsas vara från fattiga länder och köpa nycklar och aktivera dem i rika länder där de egentligen kostar mer.
https://www.fz.se/nyhet/283722-kraftiga-prishojningar-pa-hori...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha USAs programutbud i Netflex med flera i sverige, stäm skiten ur bolagen tills de ger oss detta. Håller inte dessa filmjättar på och banar folk som kringgår deras spärrar?

Det finns inte ett handelsavtal mellan EU och USA på samma sätt som det finns inom EU, där fri rörlighet för tjänster, varor och arbetskraft är en viktig pelare.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med spel som är bannlysta i vissa länder?

Permalänk
Medlem

Det kunde ha varit värre. Att det var vi konsumenter som blev bötfälda för att vi köper för lite spel *dåligt skämt, jag vet*

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Handlar det om att de inte får försöka förhindra spelköp inom EU om de sätter olika priser på spelen?

Det är ju vanligt att folk använder VPN och liknande för att låtsas vara från fattiga länder och köpa nycklar och aktivera dem i rika länder där de egentligen kostar mer.
https://www.fz.se/nyhet/283722-kraftiga-prishojningar-pa-hori...

Precis, EU har frihandel och Valve försökte stoppa det. Vilket såklart inte är ok. Det vore som att Amazon skulle vägra låta dig köpa från säg Polska Amazon med en leveransadress i Sverige för att de säljer en pryl där billigare än de säljer den på Svenska Amazon. Dock i det exemplet så gäller det en fysisk pryl kan Amazon välja att inte skicka den till Sverige men du ska ju ändå kunna köpa den och själv lösa att skicka den, t.ex. genom att beställa den till ett fraktbolag, likt man gör om man beställer saker från USA (eller iaf jag gör så då).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Bra att de stoppar företag som försöker sätta sina egna lagar!

Nu är väl detta ett fall när både utgivarna och myndigheterna har sina vettiga perspektiv. EU-lagar som göra att man inte får begå prisdumpning är ju anpassade för fysiska produkter där naturliga skillnader gör att priser hamnar närmare löner av en ok orsak. När det kommer till digitala produkter så blir det lite konstigt. Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, men nu kräver EU att priser blir samma.

Båda parterna försöker göra det bästa av situationen. Detta kommer ju naturligtvis leda till högre priser och mer piratkopiering i fattigare länder då utgivare inte längre kommer sälja sina spel billigare där.

Jag uppskattar att EU tillämpar sina regler, men jag hade helst sätt att de ändrade dem inför framtiden. Detta är inte riktigt en positiv utveckling.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta innebär att kod som köps inom EU ska gå att aktivera oavsett nationalitet/land du bor i sålänge det är inom EU ska gå att aktivera utan begränsningar.

Btw, €7m... Det lönar sig säkert att behålla regionslåset och ta böterna

I detta fallet så tjänar steam på att inte göra nåt och bara betala böterna, precis som microsoft gjorde när dom fick diverse böter för några år sedan då explorer var förinstallerad webbläsare. Dom tjänade mer på monopolet och ta böterna än att bryta monopolet och slippa böterna. Detta är bara tandlös politik. Hade EU verkligen viljat få till en riktig förändring så skulle dom sätta en viss procentsats på vinsten istället.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Borde också bötfällas för att de inte gjort HL3

För min del är det Left 4 Dead 3 som ska komma först tycker jag. Jag har inte varit nån jättefan av HL även om jag har första spelet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Hur fungerar det med spel som är bannlysta i vissa länder?

Misstänker att du syftar på länder inom EU, där t ex Tyskland har väldigt stränga regler mot (spel som innehåller) Nazi-symboler?
Det normala är nog att utgivaren har en sanerad EU-version eller väljer att sanera spelet globalt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha USAs programutbud i Netflex med flera i sverige, stäm skiten ur bolagen tills de ger oss detta. Håller inte dessa filmjättar på och banar folk som kringgår deras spärrar?

Du får försöka få med USA i EU om det där ska funka ;).
Iaf om du tänkt använda dig av rådande EUlagstiftning på området.

I grunden handlar det om att den här typen av begränsningar går emot idén om en fri inre marknad inom EU. Varor och tjänster ska kunna handlas fritt inom unionen. Ja, alla tjänster/produkter måste inte säljas överallt, men man får inte sätta upp handelshinder eller system som aktivt begränsar handeln mellan EUländer iaf.
Som då exempelvis att spel köpta från ett fattigare EUland ska funka i alla andra EUländer.

Men det gäller alltså bara länder som är med i EU.

I teorin kan man säkert sätta upp handelsavtal som är tvingande och lika långtgående. Jag tror emellertid inte EU och USA vill ha den typen av tvång riktigt. Men jag vet inte. Kanske händer grejer på den fronten. Who knows

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, men nu kräver EU att priser blir samma.

På vilket sätt är det rimligt att vi ska betala ett överpris för att täcka upp för den eventuella förlusten det innebär att att sälja ett spel i just Bulgarien.
Inte nog med att vi lånar pengar för att ge bort dom i brinnande pandemi, jag personligen ska inte bara finansiera statens alla påhitt, jag ska även betala mer för en likvärdig produkt så att någon i Bulgarien också ska få köpa samma produkt, men till ett reducerat pris....

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Nu är väl detta ett fall när både utgivarna och myndigheterna har sina vettiga perspektiv. EU-lagar som göra att man inte får begå prisdumpning är ju anpassade för fysiska produkter där naturliga skillnader gör att priser hamnar närmare löner av en ok orsak. När det kommer till digitala produkter så blir det lite konstigt. Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, men nu kräver EU att priser blir samma.

Båda parterna försöker göra det bästa av situationen. Detta kommer ju naturligtvis leda till högre priser och mer piratkopiering i fattigare länder då utgivare inte längre kommer sälja sina spel billigare där.

Jag uppskattar att EU tillämpar sina regler, men jag hade helst sätt att de ändrade dem inför framtiden. Detta är inte riktigt en positiv utveckling.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel egentligen. Men det är väl lite av en "upplösningsfråga". Eller hur noggrannt man ringar in en hel grupps betalningsförmåga.
Om vi tittar på hela EUs betalningsförmåga så ligger kanske snittet på 450 kronor per spel. Siffran är tagen ur luften - kanske inte är rätt. Men exemeplvis.
Och då är ju frågan om det är tillräckligt finmaskigt/rättvist. För någon i bulgarien är det fortfarande dyrt, och för någon i luxemburg blir det billigare. Det kanske inte är helt rättvist heller. Och det är ju sant.
Men samtidigt - så kan man säkerligen hitta samma problem med finmaskighet och orättvisa bland inkomster om vi tittar på prissättningen för exempelvis USA. Stora löneskillnader även där mellan de fattigaste skikten och de rikare.
Och de är totalt väldigt många i landat. Inte som hela EU, men inte heller så långt ifrån.
Det går såklart även att fråga om det ens är rimligt att ha en och samma prissättning i tyskland för ett spel när det finns så stora löneskillnader.

Det enkla svaret på den typen av "upplösningsfråga" är väl att det är praktiskt genomförbart att ha samma pris i ett land, men det är inte rimligt att ha olika priser baserat på hur mycket varje individ har. Inte ens baserat på vilket område man bor i blir bra nog.
Jag håller med ;).

Men lite samma sätt kan väl egentligen då också tillämpas om man föreslår ett pris för hela EU - som då är lite lägre. Exempelvis 450 spänn är ett bra medelpris för hela EU på spel.

Med det sagt - det är lätt för mig att föreslå en sådan ändring hehe. Vi drar en vinstlott och de fattigare länderna drar en nitlott rent prismässigt.
Aja. De rikare länderna betalar samtidigt till de fattigare inom EU för att utjämna ekonomiska skillader. Så på den fronten är det faktiskt omvänt vem som drar vinst/nitlott.
Det här rättfärdigar inget i någon riktning egentligen. Jag vill inte se det som ett argument för en viss position.

Det är väl mer en fråga om vilka olika möjligheter som finns - i ett läge där företag använder sig av affärsmetoder som strider mot reglerna om EUs inre fria marknad.
Det är något av det heligaste EU har. Jag gissar på att man inte är så villig att göra undantag på den här fronten riktigt. Skulle gissa på att någon form av anpassning kommer krävas.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag vill ha USAs programutbud i Netflex med flera i sverige, stäm skiten ur bolagen tills de ger oss detta. Håller inte dessa filmjättar på och banar folk som kringgår deras spärrar?

Ironiskt nog så är det i en Vavletråd.

Men ja, man känner att sin avboking av Netflix är nära nu.
Ser man "serie #XXXX" på google och den hänvisar till netflix men att den inte finns tillgänglig här, men finns i danmark eller Norge, så kommer papegojan och träbenet fram.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SockerfriKetchup:

Jag vill inte betala i Euro.. jag vill betala i SEK.. Något som Steam borde fixa till helst igår.

Och jag vill inte betala i SEK.. Jag vill betala i Euro! Det är alltid billigare att handla i den valutan som handlaren vill ha, iallafall om man betalar med ett kort utan avgift och med interbank-rate på utländska valutor (Vilket jag självklart gör).

Men jag håller med om att man borde kunna välja att betala i SEK när man gör ett köp. Då får ju var och en själv bestämma om man vill betala ett litet överpris i form av deras växlingsavgifter, eller om man vill fortsätta att betala i EUR och eventuellt spara en liten slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

I detta fallet så tjänar steam på att inte göra nåt och bara betala böterna, precis som microsoft gjorde när dom fick diverse böter för några år sedan då explorer var förinstallerad webbläsare. Dom tjänade mer på monopolet och ta böterna än att bryta monopolet och slippa böterna. Detta är bara tandlös politik. Hade EU verkligen viljat få till en riktig förändring så skulle dom sätta en viss procentsats på vinsten istället.

Fortsätter de så är det ju givet att det kommer komma ytterligare mål i domstol (om de nu ens vill gå till domstol igen eftersom det finns prejudikat) som de kommer att förlora. Så är inte säker på att de vill fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

... Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, ...

Jag ser inte vad prisnivå har med BNP att göra.

Problemet är att de bulgariska lönerna är för låga i förhållande till resten av EU. Med en fri marknad ska då företag lockas dit och arbetskraft hit, tills det blir jämvikt med likvärdiga löner och produktionskostnader inom hela EU. Det är det som är hela vitsen med marknadsekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

På vilket sätt är det rimligt att vi ska betala ett överpris för att täcka upp för den eventuella förlusten det innebär att att sälja ett spel i just Bulgarien.
Inte nog med att vi lånar pengar för att ge bort dom i brinnande pandemi, jag personligen ska inte bara finansiera statens alla påhitt, jag ska även betala mer för en likvärdig produkt så att någon i Bulgarien också ska få köpa samma produkt, men till ett reducerat pris....

Vi pratar om digitala produkter, det finns ingen styckkostnad och priset är enbart utvecklingskostnad utslaget på antal enheter. Det blir ett lägre pris (i teorin, med alla spel) ju fler som delar på kostnaden.

Lönsamhet = (fullpris * rika kunder + lågt pris * fattiga kunder) / (utvecklingskostnad)

Genomsnittslönen i Bulgarien är 6000 kronor i månaden så det är svårt för dem att betala fullpris.

Alternativet blir istället:

Lönsamhet = (fullpris * rika kunder) / (utvecklingskostnad)

För att denna ekvation ska gå ihop måste "fullpris" blir högre.

Du täcker inte någon förlust genom att andra personer kan köpa det billigare än dig när det kommer till en helt digital produkt, det blir billigare för dig. Det du skriver om pandemin, statsskulden och statens påhitt förstår jag inte alls.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Olle P:

Jag ser inte vad prisnivå har med BNP att göra.

Ja det hänger ihop på så sätt att man i bulgarien helt enkelt tjänar mindre än exempelvis svensken gör.
Därmed blir 600 kronor en mycket större andel av lönen för dem än det är för oss. Så ser det i realiteten ut. Det handlar alltså om att förhålla sig till hur verkligheten ser ut - just nu.

Skrivet av Olle P:

Problemet är att de bulgariska lönerna är för låga i förhållande till resten av EU. Med en fri marknad ska då företag lockas dit och arbetskraft hit, tills det blir jämvikt med likvärdiga löner och produktionskostnader inom hela EU. Det är det som är hela vitsen med marknadsekonomi.

Japp. Du har så rätt. Det är på gång. Upplägget är sunt. Och EUs omdistibuering av slantar - och framförallt den fria marknaden förenklar för låglöneländer att komma ikapp. Yes! Men det är alltså framtidsmål.
Så ser det inte riktigt ut - ännu.
I realiteten är inkomstskillnaderna fortfarande stora - även om det minskar. Så i realiteten är spel för 600 spänn antagligen inte så gångbart i bulgarien i dagsläget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu är väl detta ett fall när både utgivarna och myndigheterna har sina vettiga perspektiv. EU-lagar som göra att man inte får begå prisdumpning är ju anpassade för fysiska produkter där naturliga skillnader gör att priser hamnar närmare löner av en ok orsak. När det kommer till digitala produkter så blir det lite konstigt. Det är inte helt rimligt att någon i Bulgarien kan betala 600 kronor för ett spel och många utgivare sålde spelen billigare i fattigare länder, men nu kräver EU att priser blir samma.

Båda parterna försöker göra det bästa av situationen. Detta kommer ju naturligtvis leda till högre priser och mer piratkopiering i fattigare länder då utgivare inte längre kommer sälja sina spel billigare där.

Jag uppskattar att EU tillämpar sina regler, men jag hade helst sätt att de ändrade dem inför framtiden. Detta är inte riktigt en positiv utveckling.

Njae, ska vi vara petiga så innebär det inte att de måste ha samma priser i alla EU-länder. Det innebär bara att om de har olika priser i olika länder så får de inte begränsa att någon från ena landet får köpa produkten till det lägre priset.
Jag tror inte andelen som är villiga att köpa spel från det billigare landet är så stor att det kommer ändra priserna i respektive land. Det ringa bötesbeloppet antyder att det är en väldigt liten andel av all försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag förstår inte riktigt vad det är de gjort. Avses typ spelkoder från Asien som enbart kan aktiveras i Asien? Menar EU att koderna som säljs billigare i fattigare länder ska gå att aktivera även inom Europa?

Japp de menar så , as gött kunna köpa ett spel för 50kr istället för 500 nypris.