.Net utbildning - Skiljer sig utbildningarna sig?

Permalänk
Medlem

.Net utbildning - Skiljer sig utbildningarna sig?

Har kikat på diverse olika "systemutvecklare .Net"-utbildningar. Har dock sett några fåtal som heter "Webbutvecklare inom .NET" istället för ".Net Utvecklare" som är betydligt vanligare namn på en sådan utbildning. Någon som kan säga hur dem skiljer sig och om man får snarliknande kunskaper, för att kunna ta samma yrkesroller som; Systemutvecklare, Apputvecklare, Webbutvecklare osv.

Exempelvis:
Webbutvecklare .NET:
https://ecutbildning.se/utbildningar/webbutvecklare-inom-net/...

.NET Utvecklare:
https://teknikhogskolan.se/utbildningar/net-utvecklare/?utm_m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexpe:

Har kikat på diverse olika "systemutvecklare .Net"-utbildningar. Har dock sett några fåtal som heter "Webbutvecklare inom .NET" istället för ".Net Utvecklare" som är betydligt vanligare namn på en sådan utbildning. Någon som kan säga hur dem skiljer sig och om man får snarliknande kunskaper, för att kunna ta samma yrkesroller som; Systemutvecklare, Apputvecklare, Webbutvecklare osv.

Exempelvis:
Webbutvecklare .NET:
https://ecutbildning.se/utbildningar/webbutvecklare-inom-net/...

.NET Utvecklare:
https://teknikhogskolan.se/utbildningar/net-utvecklare/?utm_m...

Jag tänker mig att de som är .Net kurser som är fokuserade på webb även går in på HTML/CSS/Javascript kanske till och med React/Svelte eller annat front end ramverk.

Medans de "vanliga" .Net kurserna endast går in på C# kod, kanske lite SQL och NoSQL lösningar. Men det finns väldigt lite vikt i att bygga GUI/front end.

Om det är mobilappar (alltså inte webappar) du vill bygga så är nog .Net inte den bästa världen att kasta sig in i. Xamarin finns men det är väldigt litet jämfört mot andra crossplatform lösning som React Native eller Flutter. Det vanligaste är fortfarande att man bygger native, ergo man blir en Android eller iOS utvecklare.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Jag tänker mig att de som är .Net kurser som är fokuserade på webb även går in på HTML/CSS/Javascript kanske till och med React/Svelte eller annat front end ramverk.

Medans de "vanliga" .Net kurserna endast går in på C# kod, kanske lite SQL och NoSQL lösningar. Men det finns väldigt lite vikt i att bygga GUI/front end.

Om det är mobilappar (alltså inte webappar) du vill bygga så är nog .Net inte den bästa världen att kasta sig in i. Xamarin finns men det är väldigt litet jämfört mot andra crossplatform lösning som React Native eller Flutter. Det vanligaste är fortfarande att man bygger native, ergo man blir en Android eller iOS utvecklare.

Vill inte specifikt hålla på med apputveckling, utan jag skrev det yrkesroller som brukar listas i " lämpliga yrkesroller efter examen". Vill mest veta om man får samma förutsättningar för båda utbildningarna för att kunna ha rollen som systemutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexpe:

Har kikat på diverse olika "systemutvecklare .Net"-utbildningar. Har dock sett några fåtal som heter "Webbutvecklare inom .NET" istället för ".Net Utvecklare" som är betydligt vanligare namn på en sådan utbildning. Någon som kan säga hur dem skiljer sig och om man får snarliknande kunskaper, för att kunna ta samma yrkesroller som; Systemutvecklare, Apputvecklare, Webbutvecklare osv.

Exempelvis:
Webbutvecklare .NET:
https://ecutbildning.se/utbildningar/webbutvecklare-inom-net/...

.NET Utvecklare:
https://teknikhogskolan.se/utbildningar/net-utvecklare/?utm_m...

En vän skolade om sig via YH och en utbildning som kallades "Systemutvecklare .NET".
Den inkluderade grunderna i HTML/CSS/JS också. Misstänker att de delarna täcks in av de flesta (alla?) YH-program numera.
Apputvecklare är den del som kanske är mest "nischad" men samma grunder även där.

Som med alla YH-utbildningar så hänger utbildningen mycket på lärarna i kurserna.
Det är högt och lågt med kompetens och pedagogik. Tempot är i de flesta fall betydligt lägre än liknande (men längre) program på högskola/universitet så som systemvetare/högskoleingenjör.
Möjligheten att få arbete är god och lönen är i början (oftast) lägre men efter ett par år spelar erfarenheten större roll än utbildningen. Med eget driv som går utöver läroplanen så kommer du väldigt långt.

Du kan slänga dig med titlar så som systemutvecklare/programmerare/webbutvecklare/.NET-utvecklare/software engineer bäst du vill. Troligen kommer första jobbet efter utbildningen att ge dig mer att stå på än grunderna du lärt dig innan.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tog kontakt med personen ansvarig över utbildningen. Och ställde dessa frågor direkt till han och fick som svar:
Om du är ute efter att bli systemutvecklare, då är inte denna utbildning en systemutvecklarutbildning, den fokuserar på webbutveckling. Att man efter utbildning ändå kan få jobb som systemutvecklare är inte otroligt, men fokus är mot webbutveckling inom .Net. Så om du jämför innehållet i vår utbildning med en som fokuserar mer på backend så ser du att det finns en del skillnader.

Ändå skriver dom på sin hemsida "passande yrkesroller: systemutvecklare" (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexpe:

Tog kontakt med personen ansvarig över utbildningen. Och ställde dessa frågor direkt till han och fick som svar:
Om du är ute efter att bli systemutvecklare, då är inte denna utbildning en systemutvecklarutbildning, den fokuserar på webbutveckling. Att man efter utbildning ändå kan få jobb som systemutvecklare är inte otroligt, men fokus är mot webbutveckling inom .Net. Så om du jämför innehållet i vår utbildning med en som fokuserar mer på backend så ser du att det finns en del skillnader.

Ändå skriver dom på sin hemsida "passande yrkesroller: systemutvecklare" (Y)

Som jag skrev till dig i meddelandet. Jag läste Webbutvecklare .NET och jag har titeln systemutvecklare och sysslar till 80% med backend och resterande 20% DevOps. Dock händer det ibland att man får sitta med lite frontend också om det är mindre interna projekt eller småfixar i applikationer som förvaltas. Till skillnad från många som är insnöade i backend så kan jag faktiskt hoppa in i t.ex. React och fixa saker också. Det tycker jag bara är en fördel.

Ingen hindrar dig efter din utbildning att inrikta dig på det som du tycker är roligast. Jag blev tillfrågad under min LIA vad jag villa fördjupa mig i och jag sa backend, så jag fick sitta större delen av min LIA med backend.

Med det sagt så är det inte fel att ha en grundläggande förståelse för hela stacken, det underlättar då du ska samarbeta med front-end utvecklare i projekt, för att förstå deras problem och hur du kan underlätta det från din sida. Sen är det kul att kunna fullstack då du kan skapa hela applikationer själv på fritiden och även interna för företag.

Skulle tro att titeln beror på vart du arbetar. Sitter du på en webbyrå? Du lär få titeln webbutvecklare. Sitter du internt på ett företag? Du lär få titeln systemutvecklare. Är du konsult? Du lär få alla titlar

Permalänk
Medlem

Har också läst till "Webbutvecklare .NET" på EC utbildning. De var mitt livs bästa beslut 😁

Har jobbat i drygt 6 år och titulerar mig nog som "Systemutvecklare", men de är ganska flummigt med dessa "titlar" tycker jag. Beror mycket på vilket företag du är på känns de som.

Jag skriver mestadels C# kod men även en del JavaScript. Blir en del SQL också samt lite DevOps. Allting är relaterat till diverse webbapplikationer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Som jag skrev till dig i meddelandet. Jag läste Webbutvecklare .NET och jag har titeln systemutvecklare och sysslar till 80% med backend och resterande 20% DevOps. Dock händer det ibland att man får sitta med lite frontend också om det är mindre interna projekt eller småfixar i applikationer som förvaltas. Till skillnad från många som är insnöade i backend så kan jag faktiskt hoppa in i t.ex. React och fixa saker också. Det tycker jag bara är en fördel.

Ingen hindrar dig efter din utbildning att inrikta dig på det som tycker är roligast. Jag blev tillfrågad under min LIA vad jag villa fördjupa mig i och jag sa backend, så jag fick sitta större delen av min LIA med backend.

Med det sagt så är det inte fel att ha en grundläggande förståelse för hela stacken, det underlättar då du ska samarbeta med front-end utvecklare i projekt, för att förstå deras problem och hur du kan underlätta det från din sida. Sen är det kul att kunna fullstack då du kan skapa hela applikationer själv på fritiden och även interna för företag.

Skulle tro att titeln beror på vart du arbetar. Sitter du på en webbyrå? Du lär få titeln webbutvecklare. Sitter du internt på ett företag? Du lär få titeln systemutvecklare. Är du konsult? Du lär få alla titlar

Skrivet av JesperDa:

Har också läst till "Webbutvecklare .NET" på EC utbildning. De var mitt livs bästa beslut 😁

Har jobbat i drygt 6 år och titulerar mig nog som "Systemutvecklare", men de är ganska flummigt med dessa "titlar" tycker jag. Beror mycket på vilket företag du är på känns de som.

Jag skriver mestadels C# kod men även en del JavaScript. Blir en del SQL också samt lite DevOps. Allting är relaterat till diverse webbapplikationer.

Ah bra feedback, nu blev det lite tydligare. Så han kanske pratar lite i okunskap när han uttalade sig om vilka kunskaper och områden man kan ta efter examen ✌🏼skönt att höra. Den utbildningen som EC erbjuder ligger 15 min ifrån mig, gångavstånd. Annars är det 50min tåg pendling till den andra ".Net systemutvecklare" utbildningen. 😊

Permalänk
Medlem

Känns ganska givet att välja webbutvecklare på EC då

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexpe:

Ah bra feedback, nu blev det lite tydligare. Så han kanske pratar lite i okunskap när han uttalade sig om vilka kunskaper och områden man kan ta efter examen ✌🏼skönt att höra. Den utbildningen som EC erbjuder ligger 15 min ifrån mig, gångavstånd. Annars är det 50min tåg pendling till den andra ".Net systemutvecklare" utbildningen. 😊

Är bara nyfiken på vad du kom fram till?
Funderar också på Webbutvecklare inom .NET eller Javautvecklare.
Har ingen direkt erfarenhet av något och känner inte att webbutveckling kanske är det som verkar mest intressant utan vill mer ha en bred grund att bygga ifrån för att se vart man hamnar.

Permalänk
Skrivet av Alexpe:

Ah bra feedback, nu blev det lite tydligare. Så han kanske pratar lite i okunskap när han uttalade sig om vilka kunskaper och områden man kan ta efter examen ✌🏼skönt att höra. Den utbildningen som EC erbjuder ligger 15 min ifrån mig, gångavstånd. Annars är det 50min tåg pendling till den andra ".Net systemutvecklare" utbildningen. 😊

Tja planerar också att studera denna utbildning inför höst inom Örebro. Vad var dina erfarenheter av utbildningen? Hur kunnig inom C # behöver man vara inför utbildningen?

Permalänk
Skrivet av JesperDa:

Har också läst till "Webbutvecklare .NET" på EC utbildning. De var mitt livs bästa beslut 😁

Har jobbat i drygt 6 år och titulerar mig nog som "Systemutvecklare", men de är ganska flummigt med dessa "titlar" tycker jag. Beror mycket på vilket företag du är på känns de som.

Jag skriver mestadels C# kod men även en del JavaScript. Blir en del SQL också samt lite DevOps. Allting är relaterat till diverse webbapplikationer.

Tja planerar också att studera denna utbildning inför höst inom Örebro. Vad var dina erfarenheter av utbildningen? Hur kunnig inom C # behöver man vara inför utbildningen?

Permalänk
Medlem

En uppdatering från mig 😊!

Jag hoppade på 2årig YH utbildning, Frontendutvecklare på EC Utbildning.

Är anställd som Systemutvecklare. Arbetar som konsult som frontendutvecklare med .Net/C#/JS/TS.

Jag tror valet är minimalt i detta fall. Som jag, studerade frontendutvecklare och endast javascript som programmeringsspråk, blivit tvungen att lära mig och c# vilket inte vara ett problem. Hade inga tidigare erfarenheter av oop som C#.