Quiz: Spelmusik – del 3

Permalänk
Medlem

En hel massa konsoll saker igen?

Permalänk
Medlem

4/10,

Då skall det tilläggas att jag spelat 90% av spelen på listan.
Måste vara tondöv

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

5/10 sådana här quiz är roliga

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

blev 7/10 för min del, jag gillar också dessa, cannon fodder älskade jag, fast jag hade det på mega drive (hade aldrig någon amiga)

Permalänk
Hjälpsam

5/10, de man nött en del satt klockrent, andra fick man bara gissa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Roligt

Schysst Quiz, bra nivå och blandning på titlar.

// Jools and Jops

Permalänk
Medlem

5/10. Aldrig hört många av dem tyvärr, de jag satte var i två självklara och övriga tre var kvalificerade gissningar som gick hem i varje fall.

9an var solklar från första sekund utan minsta tvekan. Lyssnade på hela snutten och njöt lite innan jag svarade hehe

Inga rena gissningar gick hem denna gång dock. Vilket är bra egentligen, så resultatet faktiskt blir representativt för vad jag kunde.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

2/10 men borde tagit KOTR, klickade fel... Duke och självklart Cannon Fodder tog man i alla fall.

War, never been so much fun!!!!

Sensible Software spelade in musiken själva då de var musiker i grunden och de gjorde även den här musikvideon, det är alltså utvecklarna till spelet i den. (Den fanns med på en av uppföljarna på Amiga CD32 tydligen)

Dessutom är memoriam scenens musik en gammal ballad från en av utvecklarna...

Kom på en grej
Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hoppsan, 7/10! Trevlig fredag på er

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jberntsson:

Gick inget bra, bara 4/10. Många spel jag inte spelat tidigare. I fråga 2 gick jag rakt in i fällan...

@UndaC, videon fortsätter när man trycker Nästa. Har märkt det även i tidigare quiz med embeddade youtube-spelare. Det kanske borde firas av ett stopp när man trycker Nästa om frågan innehåller en youtube-iframe eller något i den stilen?

Hela quizsystemet är en extern tjänst vi använder. De verkar inte villiga att fixa problemet.

Men med det sagt så knåpar vi på ett eget system för quiz som påbörjades i veckan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

5/10, men chansade på alla (uteslutningsmetoden kunde dock nyttjas en del).
Kul med quiz i alla fall när man har ett par minuter att döda

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

En hel massa konsoll saker igen?

Alla musikstycken är från spel jag spelat på PC. Sen finns många av dem givetvis på konsol också.

Permalänk
Medlem

Nytt rekord! 1/10
Extremt märkliga spelval. Endast spelat 2 spel
Satte bara Duke Nukem

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

5/10, väldigt svårt om man ej spelat spelen sen tidigare.

Permalänk
Medlem

Gillar dessa musikquizes. Men om man gör dem från mobilen, så fortsätter musiken gå när man valt ett alternativ och är på nästa fråga. Ganska så störigt faktiskt, något ni kan fixa till nästa gång?

Permalänk
Medlem

8/10 ett par var lite kluriga då jag inte spelat dem likt shovel knight och destiny 2.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Cadzon:

Gillar dessa musikquizes. Men om man gör dem från mobilen, så fortsätter musiken gå när man valt ett alternativ och är på nästa fråga. Ganska så störigt faktiskt, något ni kan fixa till nästa gång?

Det är tyvärr en begränsning i det externa quizsystemet vi använder. Som @UndaC skrev lite längre upp i tråden håller vi dock på att knåpa ihop ett eget system vilket bör fungera betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Oj, så många nya spel, men 4/10 efter mestadels gissningar. Känns som att jag har enorma glapp i min spelkunskap, från 1995 och framåt, ca. Rätt bra koll på 1986-1992, vilket väl skvallrar om min ålder.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är tyvärr en begränsning i det externa quizsystemet vi använder. Som @UndaC skrev lite längre upp i tråden håller vi dock på att knåpa ihop ett eget system vilket bör fungera betydligt bättre.

My bad! Jag har inte läst alla inlägg, bara noterat att de alltid varit såhär Då vet jag.

Permalänk
Medlem

8/10, ett par fick gå via uteslutningsmetoden ^^; Kul tema dock, och en bunte nostalgi!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd

4/10
Har nog helt enkelt inte lagt något intresse på musiken i spelet så man kommer ihåg det fem eller 10 år senare.
Var nog mest chansningar på de fyra rätten också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

9/10.

För en gångs skull ett ämne jag kan glänsa i. Busenkelt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Nytt rekord! 1/10
Extremt märkliga spelval. Endast spelat 2 spel
Satte bara Duke Nukem

Märkliga? Det var en ganska bra blandning av nytt och gammalt samt indie- och AAA-spel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Märkliga? Det var en ganska bra blandning av nytt och gammalt samt indie- och AAA-spel.

Vi är nog helt enkelt intresserade av olika spel.
Brukar oftast gå väldigt bra i sweclockers quiz, men detta var väldigt svårt, då jag bara spelat KOTOR (17 år gammalt spel, kände inte igen musiken alls..) och Duke nukem.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vi är nog helt enkelt intresserade av olika spel.
Brukar oftast gå väldigt bra i sweclockers quiz, men detta var väldigt svårt, då jag bara spelat KOTOR och Duke nukem.

Jag kanske är undantaget men jag lyssnar på spelmusik även om jag inte spelat spelet, så länge som det är bra musik.
Oftast är bra musik i ett spel som gör mig intresserad av spelet i första taget.
Bland annat hur jag fann Legacy of YS-serien:
https://www.youtube.com/watch?v=-glsntzU0Q4

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

7/10 Korrekta svar!
Riktigt bra jobbat! Du har säkert köpt en och annan CD med spelmusik genom åren.

Då gissade jag på mer än hälften eftersom jag inte spelat många av dem men kunde viss musik.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En hel massa konsoll saker igen?

Tror förvisso att samtliga spel finns till PC med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Fick 4/10, kände igen Mass Effect 2 och Fallout 3 direkt, resten gissade jag på då jag inte spelat många av spelen.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

5/10, varav en ren turgissning, men då jag bara spelat eller sett/hört kanske 15% av spelen så är jag nöjd ändå.

Kände inte igen Star Wars-musiken överhuvudtaget, så jag gissade på det av spelen som jag aldrig ens hör talas om, men så var det ändå ett som jag faktiskt hade spelat. Brukar känna igen Jeremy Soule, han är ju en av mina absoluta favoriter, men inte den här gången, vilket visar hur "bra" det fastnade (vilket kanske delvis beror på att spelet i sig är rejält överskattat också, i min mening).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kunde en, men svarade fel på just den...

I övrigt, 4 av 9 korrekta gissingar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|