Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Brukar inte i vanliga fall blanda olika typer av RAM-minnen blev intresserad att prova sätta ytterligare 2x8gb stickor i datorn jag hade hemma för att se om det sedan kör i dual rank men visas ändå som single rank då jag nu har 4x8gb ram. Misstänker att det beror på att det är olika typ av stickor? Testade med 2x8gb (corsair vengeance lpx 3000mhz) samt 2x8gb HyperX predator 3200mhz. De är även olika speccade timings på dessa två minnen. I övrigt verkar de fungera fint att köra alla i 3200mhz.

Om du kikar i CPU-Z på enskild modul så rapporteras vad modulen har, inte själva setupen i sig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Om du kikar i CPU-Z på enskild modul så rapporteras vad modulen har, inte själva setupen i sig.

Tack för svaret, gissade även lite det. Märkte dock ingen skillnad 1080p med dessa fyra moduler då jag gjorde ett fps-test i pubg men har ett rätt så klent grafikkort så kanske beror på det

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Skulle köpa RAM till mitt 5600x-bygge och kom för första gången i kontakt med "rank"-begreppet. Hittade bland annat den här tråden vilket hjälpte en hel del, tack TS! Sen blev jag helt tokig av alla recensioner och vad man måste ha och inte och satt i flera timmar och letade och jämförde. Är fortfarande lite irriterad på att det är stört intill omöjligt att veta om ett minne är single eller dual rank innan köp.

MEN, vet inte om ni redan känner till detta, efter några timmars letande hittade jag att Gigabyte har väldigt detaljerade kompatibilitetslistor för sina moderkort. Om man kollar t.ex. här för Ryzen 5xxx-serien: https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b550-...

Där kan man hitta sjukt många kits och det fina är att de specar rank per modul (om jag fattat rätt). T.ex. 1Rx8 = Single rank och 2Rx8 = Dual rank. Jag hoppas att dessa stämmer (listan är från 25 nov) eftersom jag läst att tillverkare ibland bytt layout även inom samma modellnummer. Jag köpte Crucial 2x16GB 3600 MHz CL16 (BL2K16G36C16U4B) och de finns i listan som Dual rank (2Rx8) så nu håller jag tummarna att jag inte måste köpa ett 32GB-kit till för att få rätt ranks

Uppdatering: om man kollar på denna spec: https://www.kingston.com/datasheets/HX436C17FB3K2_32.pdf framgår det att det är 2Rx8 medan i listan ovan står det som 1Rx8. Nåt är lurt så det hela får väl tas med en nypa salt...

Jämförelse med Kingston-minne
Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Skulle köpa RAM till mitt 5600x-bygge och kom för första gången i kontakt med "rank"-begreppet. Hittade bland annat den här tråden vilket hjälpte en hel del, tack TS! Sen blev jag helt tokig av alla recensioner och vad man måste ha och inte och satt i flera timmar och letade och jämförde. Är fortfarande lite irriterad på att det är stört intill omöjligt att veta om ett minne är single eller dual rank innan köp.

MEN, vet inte om ni redan känner till detta, efter några timmars letande hittade jag att Gigabyte har väldigt detaljerade kompatibilitetslistor för sina moderkort. Om man kollar t.ex. här för Ryzen 5xxx-serien: https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b550-...

Där kan man hitta sjukt många kits och det fina är att de specar rank per modul (om jag fattat rätt). T.ex. 1Rx8 = Single rank och 2Rx8 = Dual rank. Jag hoppas att dessa stämmer (listan är från 25 nov) eftersom jag läst att tillverkare ibland bytt layout även inom samma modellnummer. Jag köpte Crucial 2x16GB 3600 MHz CL16 (BL2K16G36C16U4B) och de finns i listan som Dual rank (2Rx8) så nu håller jag tummarna att jag inte måste köpa ett 32GB-kit till för att få rätt ranks

Inte alls dumt tips, som du säger är det dock lite lurigt i och med olika revisioner av samma minne, exempelvis Corsair är jävligt omöjliga med att variera typ av chip som nyttjas men till och med typ av PCB & antal ranks pga olika chip osv så det kan vara bra & hålla ett öga på rev nummer om det finns ett sådant.

Sen är DR vs SR rätt akademiskt om man inte vet med sig att man kommer mestadels vara cpu limiterad i spel exempelvis. Skulle det vara så att man kommer i stort sett uteslutande vara GPU begränsad så kommer DR vs SR inte spela speciellt stor roll och det kan i det läget vara bättre & köpa lite billigare men ändå kapabelt minne, typ 3600c16-18 av 16-32GB eller rent av 3200c14-16. Det beror i slutändan på vilken budget man siktar på och vad man ska använda för GPU och vid vilken upplösning och med vilka inställningar. Siktar man på max fps i låg upplösning med mycket stark GPU ja då kommer minnesval påverka slutresultatet till en märkbar nivå, kommer man köra hög upplösning med klen gpu i moderna lir & maximal kvalité istället för hög fps ja då är det troligt att man inte kommer se skillnad mellan 3000MT/s C15 och 3600C16

Vad gäller Crucial kittet så kan det vara DR eller SR beroende på om det använder micron E-die eller micron b-die, det minnet finns med båda delarna nämligen.

Skrivet av tellus82:

Ballistix 16GB moduler kan ha micron b-die eller micron e-die, är det b-die är modulerna single rank & är det e-die är det dual rank. Enda sättet att se vilka chip modulerna använder är att läsa av modellnumret på etiketten på själva modulen (t.ex. BL16G36C16U4RL.M16FE1), slutar numret på M16FE1 så är det e-die, slutar det på M16FB1 är det b-die (alltså inte samsung b-die utan micron). Du kan såklart även få reda på detta genom att montera in modulerna & läsa av med mjukvara men om man vill se det utan att montera dem så ska etiketten synas genom förpackningen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Köpte Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 till ett Gigabyte B550I AORUS PRO AX med en 5600x.
Eftersom det bara finns 2 minnesplatser på itx tänkte jag att det var bättre med 32gb så håller det längre.
Men dessa är SR micron-b upptäckte jag, men det kanske inte spelar så stor roll om jag inte spelar snabba fps på låg upplösning eller?
Kör just nu bara xmp på 3600 har inte klockat cpu än, ska byta kylare först. Men sen om jag förstår det rätt är det lättare att få upp SR i högre hastigheter om man skulle vilja. Så frågan är det värt att byta ut till DR minnen vad det lider?

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henx:

Köpte Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 till ett Gigabyte B550I AORUS PRO AX med en 5600x.
Eftersom det bara finns 2 minnesplatser på itx tänkte jag att det var bättre med 32gb så håller det längre.
Men dessa är SR micron-b upptäckte jag, men det kanske inte spelar så stor roll om jag inte spelar snabba fps på låg upplösning eller?
Kör just nu bara xmp på 3600 har inte klockat cpu än, ska byta kylare först. Men sen om jag förstår det rätt är det lättare att få upp SR i högre hastigheter om man skulle vilja. Så frågan är det värt att byta ut till DR minnen vad det lider?

Det hela hänger mestadels på hur ofta du är gpu limiterad eller inte, är du till 99% gpu limiterad jämt så kommer man se mycket liten skillnad (eller ingen alls) mellan olika minnen & inställningar. Är man däremot sällan eller aldrig gpu limiterad så kan minnesprestanda vara klart märkbar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag gissar att det är samma minnen som jag köpte. Missade också att de var SR, och det gjorde ganska mycket i prestanda. Tappade framför allt mycket i lägsta FPS.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det hela hänger mestadels på hur ofta du är gpu limiterad eller inte, är du till 99% gpu limiterad jämt så kommer man se mycket liten skillnad (eller ingen alls) mellan olika minnen & inställningar. Är man däremot sällan eller aldrig gpu limiterad så kan minnesprestanda vara klart märkbar.

Skrivet av cyklonen:

Jag gissar att det är samma minnen som jag köpte. Missade också att de var SR, och det gjorde ganska mycket i prestanda. Tappade framför allt mycket i lägsta FPS.

Okej tack, har ett radeon rx580 så är det ju inte ett problem just nu. Ska skaffa ett bättre kort vad det lider, har skaffat en lg oled som jag också tänkt spela på så då blir det ju hög upplösning i vilket fall sedan. Gör inget tungt just nu förutom spela på en 1080p skärm med 60 hz, annars kanske det blir lite musik skapande men det ska väl inte heller vara något problem.

Visa signatur

Henx

Permalänk
Medlem

Skulle man köra på 2x 32GB så skulle man troligtvis endast hitta Quad rank minnen?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Skulle man köra på 2x 32GB så skulle man troligtvis endast hitta Quad rank minnen?

Finns en del 32GB moduler med dual rank, en del kör micron b-die eller andra 2GB chip.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Finns en del 32GB moduler med dual rank, en del kör micron b-die eller andra 2GB chip.

Mkt bra skriven guide.

Undrar om de Crucial Ballistix 16GB som tillverkats nu nyligen bara kommer som single rank ? Eller är det slumpmässigt vilken typ man får ?

Fick precis hem ett 32GB kit till mitt planerade Ryzen 5600 bygge och enligt Crucials support så tyder beteckningen BL16G3C16U4B.M8FB1 på att minnena är single rank.

Vad jag förstått av guiden så märker man den mesta skillnaden i låg upplösning och där CPU:n är flaskhalsen. Så det kanske inte spelar så stor roll i mitt "gamande" Tänker köpa ett grafikkort i mellanklassen, typ rtx3060 och aldrig spela i lägre upplösning än 2560.

Alla jämförande tester jag sett så är jämförelsen mellan dual vs single rank bara inriktade på spel.
Min fundering är vilken inverkan dual vs single rank ram har på videoredigering och convertering ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lepus:

Mkt bra skriven guide.

Undrar om de Crucial Ballistix 16GB som tillverkats nu nyligen bara kommer som single rank ? Eller är det slumpmässigt vilken typ man får ?

Fick precis hem ett 32GB kit till mitt planerade Ryzen 5600 bygge och enligt Crucials support så tyder beteckningen BL16G3C16U4B.M8FB1 på att minnena är single rank.

Vad jag förstått av guiden så märker man den mesta skillnaden i låg upplösning och där CPU:n är flaskhalsen. Så det kanske inte spelar så stor roll i mitt "gamande" Tänker köpa ett grafikkort i mellanklassen, typ rtx3060 och aldrig spela i lägre upplösning än 2560.

Alla jämförande tester jag sett så är jämförelsen mellan dual vs single rank bara inriktade på spel.
Min fundering är vilken inverkan dual vs single rank ram har på videoredigering och convertering ?

Jag köpte precis samma kit fast RGB-varianten (alltså BL16G3C16U4BL.M8FB1) och de var också single rank :(. Jag undrar nu detsamma, ifall det blir till att köpa ett kit till för att då 2x dual rank, om det är värt 2000 spänn, eller om det rent av försämrar prestandan pga 4 moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lepus:

Mkt bra skriven guide.

Undrar om de Crucial Ballistix 16GB som tillverkats nu nyligen bara kommer som single rank ? Eller är det slumpmässigt vilken typ man får ?

Fick precis hem ett 32GB kit till mitt planerade Ryzen 5600 bygge och enligt Crucials support så tyder beteckningen BL16G3C16U4B.M8FB1 på att minnena är single rank.

Vad jag förstått av guiden så märker man den mesta skillnaden i låg upplösning och där CPU:n är flaskhalsen. Så det kanske inte spelar så stor roll i mitt "gamande" Tänker köpa ett grafikkort i mellanklassen, typ rtx3060 och aldrig spela i lägre upplösning än 2560.

Alla jämförande tester jag sett så är jämförelsen mellan dual vs single rank bara inriktade på spel.
Min fundering är vilken inverkan dual vs single rank ram har på videoredigering och convertering ?

16GB ballistix 3600 kan vara SR eller DR och det är bara slumpen som avgör mer eller mindre, vad gäller skillnad så är det mest när GPU inte är den begränsande faktorn i spel. I övrigt är det extremt applikationsberoende på huruvida det ger skillnad eller ej för exempelvis videokonvertering, rent generellt påverkar minneshastighet extremt lite för "workstation" grejer. Ett 3060 i minst 1440P kommer absolut vara primära flaskhalsen om du spelar moderna titlar med höga inställningar.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Jag köpte precis samma kit fast RGB-varianten (alltså BL16G3C16U4BL.M8FB1) och de var också single rank :(. Jag undrar nu detsamma, ifall det blir till att köpa ett kit till för att då 2x dual rank, om det är värt 2000 spänn, eller om det rent av försämrar prestandan pga 4 moduler.

4 moduler skulle ge DR i ditt fall och det skulle då ge samma prestanda ökning som 2 moduler DR, det blir i princip ingen skillnad mellan 4SR och 2 DR.

Om det är värt det beror på hur du använder datorn, vilka grejer du har i den och alla andra variabler. Om du kör ett 3090 som jag i lägre upplösningar eller 6900x så då kan det vara värt det om man inte bryr sig så hårt i budget.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

4 moduler skulle ge DR i ditt fall och det skulle då ge samma prestanda ökning som 2 moduler DR, det blir i princip ingen skillnad mellan 4SR och 2 DR.

Om det är värt det beror på hur du använder datorn, vilka grejer du har i den och alla andra variabler. Om du kör ett 3090 som jag i lägre upplösningar eller 6900x så då kan det vara värt det om man inte bryr sig så hårt i budget.

Jag kör ett 3080 i 3440x1440p med Ryzen 5600x. Det är väl mest spel jag ska ha prestandan till. Blir det några 7% prestandaökning där tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Jag kör ett 3080 i 3440x1440p med Ryzen 5600x. Det är väl mest spel jag ska ha prestandan till. Blir det några 7% prestandaökning där tror du?

I äldre spel eller med lägre ingame inställningar så kanske du kan se lite extra fps och speciellt lägsta fps kan få en knuff, om det i slutändan är värt det blir en fråga bara du kan svara på.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Precis köpt ett 2x8 gb samsung b-die, 3600MHz 16-16-16.
Jag spelar mest battlefield 5 i 1080p low och är ute efter så hög 1% fps som möjligt. Har i övrigt ett b450 med 5600x och rtx 3070.
Jag tänkte försöka optimera timings och subtimings så långt det går. Har jag valt fel eller finns det något bättre sätt att få DR med 2x8gb utan att det blir orimligt dyrt eller jag antar att jag måste gå upp till 2x16 gb eller 4x8 gb för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swad:

Precis köpt ett 2x8 gb samsung b-die, 3600MHz 16-16-16.
Jag spelar mest battlefield 5 i 1080p low och är ute efter så hög 1% fps som möjligt. Har i övrigt ett b450 med 5600x och rtx 3070.
Jag tänkte försöka optimera timings och subtimings så långt det går. Har jag valt fel eller finns det något bättre sätt att få DR med 2x8gb utan att det blir orimligt dyrt eller jag antar att jag måste gå upp till 2x16 gb eller 4x8 gb för det?

Tweaka lite extra bara, typ 3800c14-15 och du kommer se rätt liten skillnad mellan SR & DR i slutändan. B-die är synd att köra i bara XMP i vilket fall.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tweaka lite extra bara, typ 3800c14-15 och du kommer se rätt liten skillnad mellan SR & DR i slutändan. B-die är synd att köra i bara XMP i vilket fall.

Tack för hjälpen. Testade xmp profilen och gjorde en bench innan jag börjar tweaka.

Testade sedan safe subtimings enligt ryzen dram calc men det var inte stabilt.

Känns rätt ok för att vara xmp ändå. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av swad:

Tack för hjälpen. Testade xmp profilen och gjorde en bench innan jag börjar tweaka.

https://i.imgur.com/uxtGw6T.jpg

Testade sedan safe subtimings enligt ryzen dram calc men det var inte stabilt.

Du behöver såklart justera en hel del saker när du gör detta och inte enbart bundet till minnet i sig utan också fclk/UCLK så som SoC spänning, vddg iod/CCD, procodt, drive strength osv. Sen påverkar dram spänning väldigt mycket när det gäller b-die

Det är mindre troligt att moderkortet kan reda ut det av sig självt och betydligt mer troligt att du lär sätta det mesta själv när du tweaka på denna nivå.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Du behöver såklart justera en hel del saker när du gör detta och inte enbart bundet till minnet i sig utan också fclk/UCLK så som SoC spänning, vddg iod/CCD, procodt, drive strength osv. Sen påverkar dram spänning väldigt mycket när det gäller b-die

Det är mindre troligt att moderkortet kan reda ut det av sig självt och betydligt mer troligt att du lär sätta det mesta själv när du tweaka på denna nivå.

Tack. Gjorde en del ändringar nu. Soc voltage 1.1
Dram voltage 1.45, procodt 40. Ser något fel ut?

Före:

Efter

Timings

Permalänk
Medlem

Fick kli i fingrarna och sprang iväg och köpte till två extra stickor RAM då jag såg att EFT (Escape from Tarkov) åt det mesta av mina 16gb, så kör 4x8gb@3600mhz (16,16,16,36) men får i CPU Z att de fortfarande är single rank.

Så är det jag som har missförstått och de går inte få dessa minnena att gå i dual rank eller är det minnena som självklart är singel rank (killgissar) och CPU Z visar detta men moderkortet kör dem i dual rank nu?

/förvirrad

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikDah:

Fick kli i fingrarna och sprang iväg och köpte till två extra stickor RAM då jag såg att EFT (Escape from Tarkov) åt det mesta av mina 16gb, så kör 4x8gb@3600mhz (16,16,16,36) men får i CPU Z att de fortfarande är single rank.

Så är det jag som har missförstått och de går inte få dessa minnena att gå i dual rank eller är det minnena som självklart är singel rank (killgissar) och CPU Z visar detta men moderkortet kör dem i dual rank nu?

Minnesmodulerna i sig är single-rank eller dual-rank (eller i vissa fall t.o.m. quad-rank) och det går ju inte att ändra på.
Men, om du kör två stycken single-rank moduler på samma minneskanal så kommer de att bete sig ungefär som en dual-rank modul skulle göra.
Så prestandamässigt så är 4xSR lika med 2xDR, fast det kan vara något svårare att överklocka högt i fallet med fyra moduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Minnesmodulerna i sig är single-rank eller dual-rank (eller i vissa fall t.o.m. quad-rank) och det går ju inte att ändra på.
Men, om du kör två stycken single-rank moduler på samma minneskanal så kommer de att bete sig ungefär som en dual-rank modul skulle göra.
Så prestandamässigt så är 4xSR lika med 2xDR, fast det kan vara något svårare att överklocka högt i fallet med fyra moduler.

Ok, då hänger jag med, skummade bara igenom artikeln och förstår att stickorna i sig identifierar sig som SR så ska bli kul ifall jag ser någon skillnad men mest var jag ute efter extra kapaciteten. Tack för förklaringen

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem

Att hitta minnen med dual rank verkar ju vara ett lotteri. Borde man köpa 4 minnen för att vara säker eller finns nån modell där man är säker på att man får dual rank? Siktar på 3600-4000MHz <=16cl 32GB och inte kostar skjortan.

Är till en 5900x.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Att hitta minnen med dual rank verkar ju vara ett lotteri. Borde man köpa 4 minnen för att vara säker eller finns nån modell där man är säker på att man får dual rank? Siktar på 3600-4000MHz <=16cl 32GB och inte kostar skjortan.

Är till en 5900x.

Om du vet med dig att du faktiskt kommer få nytta av DR så finns det lite olika alternativ att sikta in sig på, är det så att du vill få DR "bara för att" så skulle jag nog säga kör på vad som efter din budget.

Det enda som DR/SR påverkar i hög grad är spel, och speciellt spelande vid hög fps där gpu inte är en flaskhals, det är ganska ovanligt att många har det behovet egentligen så därför brukar jag fråga om det är så att du faktiskt spelar vid hög fps och med låg gpu användning samtidigt. För är det så att du inte gör det så är nyttan med DR väääldigt liten.

Men för att återgå till din fråga, jo det finns kit, speciellt de med 2st 16GB eller 4st 8GB samsung b-die (oftast 3600MT/s kit med 16-16-16 eller 15-15-15 eller 14-14-14 som primärtimings), dessa har en tendens att vara lite dyra men inte hutlösa, sen finns det en rad andra kit som har dualrank i om 2x16 eller 4x8. Det tråkiga är att tillverkare som exempelvis Corsair blandar chip extremt friskt beroende på revision av minnesmodulen så där kan man aldrig vara säker på vad man får. Det är lite lättare hos G.Skill eller Kingston exempelvis. Tidigare var Crucial lätta men sedan de släppte 2GB chip så kan man får lite vad som i deras 3600 c16 16GB moduler, deras 8GB moduler x4 borde dock vara SR moduler vilket ger dig en DR setup med 32GB också så det kan vara ett alternativ, svårt att uppgradera dock framöver.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om du vet med dig att du faktiskt kommer få nytta av DR så finns det lite olika alternativ att sikta in sig på, är det så att du vill få DR "bara för att" så skulle jag nog säga kör på vad som efter din budget.

Det enda som DR/SR påverkar i hög grad är spel, och speciellt spelande vid hög fps där gpu inte är en flaskhals, det är ganska ovanligt att många har det behovet egentligen så därför brukar jag fråga om det är så att du faktiskt spelar vid hög fps och med låg gpu användning samtidigt. För är det så att du inte gör det så är nyttan med DR väääldigt liten.

Men för att återgå till din fråga, jo det finns kit, speciellt de med 2st 16GB eller 4st 8GB samsung b-die (oftast 3600MT/s kit med 16-16-16 eller 15-15-15 eller 14-14-14 som primärtimings), dessa har en tendens att vara lite dyra men inte hutlösa, sen finns det en rad andra kit som har dualrank i om 2x16 eller 4x8. Det tråkiga är att tillverkare som exempelvis Corsair blandar chip extremt friskt beroende på revision av minnesmodulen så där kan man aldrig vara säker på vad man får. Det är lite lättare hos G.Skill eller Kingston exempelvis. Tidigare var Crucial lätta men sedan de släppte 2GB chip så kan man får lite vad som i deras 3600 c16 16GB moduler, deras 8GB moduler x4 borde dock vara SR moduler vilket ger dig en DR setup med 32GB också så det kan vara ett alternativ, svårt att uppgradera dock framöver.

Den stora anledningen är nog nördighet och min-maxing. Kommer mest spela och vissa spel kör jag på låg grafik.

Har kollat ut g.skill ripjaws V.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Att hitta minnen med dual rank verkar ju vara ett lotteri. Borde man köpa 4 minnen för att vara säker eller finns nån modell där man är säker på att man får dual rank? Siktar på 3600-4000MHz <=16cl 32GB och inte kostar skjortan.

Är till en 5900x.

Kingston brukar vara bra på att ange all sådan information i databladen för sina minnesmoduler.

Permalänk
Medlem

Det pratas i denna tråden om prestanda/fps DR vs SR.

Det vore fint att faktiskt se tester på detta i tråden. Någon här har säkert bytt "upp" sig. Eller?
Jag tänker som så att om det faktiskt gör en märkbar skillnad, en skillnad så stor att det är värt att lägga pengar och tiden det tar att hitta dessa DR minnen, varför nämns det inte av sidor som gör tester av grafikkort och processorer vilka dom har i sitt testsystem och varför?
Eller gör dom det och jag har bara missat det???

Ger det max 5 fps över lag så rycker jag på axlarna åt det.
Ger det 15 fps över lag så blir jag nyfiken.

Är det mycket väsen för ingenting eller är det något även nybörjare i datorvärlden tjänar på att veta om och köpa?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det pratas i denna tråden om prestanda/fps DR vs SR.

Det vore fint att faktiskt se tester på detta i tråden. Någon här har säkert bytt "upp" sig. Eller?
Jag tänker som så att om det faktiskt gör en märkbar skillnad, en skillnad så stor att det är värt att lägga pengar och tiden det tar att hitta dessa DR minnen, varför nämns det inte av sidor som gör tester av grafikkort och processorer vilka dom har i sitt testsystem och varför?
Eller gör dom det och jag har bara missat det???

Ger det max 5 fps över lag så rycker jag på axlarna åt det.
Ger det 15 fps över lag så blir jag nyfiken.

Är det mycket väsen för ingenting eller är det något även nybörjare i datorvärlden tjänar på att veta om och köpa?

Finns prestandaresultat i första inlägget men även en hel del andra ställen, hur många fps du tjänar beror i slutändan på vid vilken fps det handlar om, en 10% ökning vid 144 fps blir mer fps än en 10% ökning vid 40. Om vi ska prata procentskillnad så finns den där, men endast i icke gpu bundna situationer med stor påverkan och mild ökning av lägsta fps även vid gpu eller delvis gpu bundna situationer.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::