Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

Har bara kört standalone hittills och tänkte testa PCVR nu och läst att ett av de bästa sätten är att köra hotspot direkt från datorn. Har ett ASUS ROG STRIX B550-E med inbyggt wifi6, men med hotspot kommer jag enligt VD bara upp i 286mbps. Någon som har liknande setup och får bättre resultat eller andra som har tips på hur man kan göra?

Kommer upp i ~860mbps med vanliga AC68U routern, men via den går allt annat här hemma också, så kanske inte optimalt...

Jag har hört tvärt om att hotspot inte är rekoemnderad.
Du ska köra kabel till en Router, välja en ledig (så gott det går) kanal och köra ensam på 5ghz bandet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

Har bara kört standalone hittills och tänkte testa PCVR nu och läst att ett av de bästa sätten är att köra hotspot direkt från datorn. Har ett ASUS ROG STRIX B550-E med inbyggt wifi6, men med hotspot kommer jag enligt VD bara upp i 286mbps. Någon som har liknande setup och får bättre resultat eller andra som har tips på hur man kan göra?

Kommer upp i ~860mbps med vanliga AC68U routern, men via den går allt annat här hemma också, så kanske inte optimalt...

Vad jag har hört så är hotspot en av de sämre lösningarna, har läst många inlägg med samma resultat som dig. Får du dessutom ca 860 mbps så lär ju det bli en utmärkt upplevelse. Eller har du problem vid spelande med VD?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av CpTiger:

Har bara kört standalone hittills och tänkte testa PCVR nu och läst att ett av de bästa sätten är att köra hotspot direkt från datorn. Har ett ASUS ROG STRIX B550-E med inbyggt wifi6, men med hotspot kommer jag enligt VD bara upp i 286mbps. Någon som har liknande setup och får bättre resultat eller andra som har tips på hur man kan göra?

Kommer upp i ~860mbps med vanliga AC68U routern, men via den går allt annat här hemma också, så kanske inte optimalt...

Hotspot rekommenderas generellt sätt inte, eftersom det är så spridda skurar när det kommer till prestanda.

Dedikerad router på ensam kanal med 5 GHz-band är det som rekommenderas.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Okok, hade läst någon post på reddit som rekommenderade det och sen inte läst vidare så mycket, men då lägger jag ner de planerna! Tack för hjälpen!

Jag hade först problem med väldigt hackig bild via routern, men testade att fippla lite till med inställningarna för VD och och fick ändå till det okej nu tror jag, och ska se om jag kan optimera lite till. Hade varit skönt att slippa köpa dedikerad router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CpTiger:

Har bara kört standalone hittills och tänkte testa PCVR nu och läst att ett av de bästa sätten är att köra hotspot direkt från datorn. Har ett ASUS ROG STRIX B550-E med inbyggt wifi6, men med hotspot kommer jag enligt VD bara upp i 286mbps. Någon som har liknande setup och får bättre resultat eller andra som har tips på hur man kan göra?

Kommer upp i ~860mbps med vanliga AC68U routern, men via den går allt annat här hemma också, så kanske inte optimalt...

Det var inte dålig hastighet. Har samma router som är precis bredvid och får max 200 i VD på 5GHz bandet.

Är det något jag glömt aktivera/konfigurera?

Citerade fel person
Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Det var inte dålig hastighet. Har samma router som är precis bredvid och får max 200 i VD på 5GHz bandet.

Är det något jag glömt aktivera/konfigurera?

Kolla så du har 80MHz bandbredd inställd.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av LongKalsong:

Kolla så du har 80MHz bandbredd inställd.

Ah okej, jo det stod 866 för mig med. Trodde man syftade på VR Bitrate i settings på virtual desktop när man angav Mbps. Den maxar på 150.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Quest2 har en Wifi som klarar 867 Mbit/s i länkhastighet. Detta ger c:a 500 Mbit/s i överföringshastighet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ah okej, jo det stod 866 för mig med. Trodde man syftade på VR Bitrate i settings på virtual desktop när man angav Mbps. Den maxar på 150.

Snapdragon XR2 avkodningshastighet är begränsad till 150 Mbit/s.
Mitt fel, det gällde Quest 1, varför den maxar på 150 Mbps i VD enligt ggodin som tillverkat appen har o göra med kvalitétsökningen kontra den ökade latensen inte gör det värt.

korrigering
Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Min från 1/1 dök upp här i fredags.. ingen statusuppdatering, fick dock svar av de när jag frågade vad som händer att de har extremt högt tryck och då lider tydligen statusuppdateringarna.

OK, så 17 dagar efter beställning. Jag beställde 13:e januari, håller ut ett par veckor till innan jag ens börjar oroa mig då...

Permalänk
Sötast
Skrivet av Allexz:

Jag testar idag att beställa BSTTAI silikonskydd från amazon.se

https://www.amazon.se/gp/product/B08NG47BQR/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Fjuttiga 70KR kan det säkert vara värt!
Och med amazons A-Z garanti så skall det inte vara problem med "kinapaket".

2 veckors leverans, anlände idag. Ser helt OK ut. har inget att jämföra med

Priset har ju tom gått ner till 54KR nu istället för 70....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

2 veckors leverans, anlände idag. Ser helt OK ut. har inget att jämföra med

Priset har ju tom gått ner till 54KR nu istället för 70....

Har en sån, fungerar riktigt bra speciellt om man kör spel där man svettas
lätt att torka av

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Sötast
Skrivet av Molotov:

Verkar som man kan få VRCover gratis av oculus om man upplever att original skumgummimasken ger hudirritation.
Jag kör silicon men jag tänkte vafan lika att testa.
Mycket riktigt supporten bad mig bara skicka kopia på kvitto, serienr och adress dit ersättnings-interface ska skickas.
Så får väll se vad som dyker upp.
Varför jag tänkte det är VRCover är för att det säljs som officiellt tillbehör på den amerikanska sidan.

https://support.oculus.com/1504463656600795/?fbclid=IwAR3HfDy...

Grymt, testar detta

Permalänk
Medlem

Beat Saber 90Hz Support Hits Quest 2 In New Update

https://uploadvr.com/beat-saber-90hz-support/

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Jag testar idag att beställa BSTTAI silikonskydd från amazon.se

https://www.amazon.se/gp/product/B08NG47BQR/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Fjuttiga 70KR kan det säkert vara värt!
Och med amazons A-Z garanti så skall det inte vara problem med "kinapaket".

Beställde en vit (66kr) och en svart (54kr). Tack för länken.
Tänker använda den svarta när jag tränar och den vita till kompisar.
Tycker att originalet fungerar bra för mig men bra att ha några att byta emellan.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

OK, så 17 dagar efter beställning. Jag beställde 13:e januari, håller ut ett par veckor till innan jag ens börjar oroa mig då...

Fick precis mail om att den är i Sverige redan, dock i händerna på PostNord, så till midsommar då kanske 😉

Permalänk
Medlem

Hmm köpte den där 47-kronorskabeln från amazon.se(som nu veekar vara borttagen), och den fungerar ju precis som den ska. Dock, det är ju som att ha en trädgårdsslang kopplad till headsetet, dvs lite i det stelaste laget. Finns det ngn kabel som är billigare än originallabeln, men lite mjukare som är värd att spana in i framtiden?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hmm köpte den där 47-kronorskabeln från amazon.se(som nu veekar vara borttagen), och den fungerar ju precis som den ska. Dock, det är ju som att ha en trädgårdsslang kopplad till headsetet, dvs lite i det stelaste laget. Finns det ngn kabel som är billigare än originallabeln, men lite mjukare som är värd att spana in i framtiden?

Fick mig ett gott skratt där. Kan instämma, den gör jobbet och är värd 47kr, definitivt. Men jämfört med originalet som kan vara den bästa USB sladden som går att få tag på så blir det väldigt påtagligt hur stel den är. Kanske blir bättre efter lite användning, får se.

Fiber kommer alltid vara lättare och smidigare än koppar dock.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Hmm köpte den där 47-kronorskabeln från amazon.se(som nu veekar vara borttagen), och den fungerar ju precis som den ska. Dock, det är ju som att ha en trädgårdsslang kopplad till headsetet, dvs lite i det stelaste laget. Finns det ngn kabel som är billigare än originallabeln, men lite mjukare som är värd att spana in i framtiden?

Min slutsats efter att ha skaffat Link-kabeln är att alternativen inte är värda pengarna. Köpte först en Fasgear-kabel men även om den är hyfsat lätt är den på tok för stel. Många kablar har inte ens vinklad kontakt så de kommer bryta på kontakten i headsetet. Även om man hittar en kabel som inte är stel kommer den vara tjockare än Link-kabeln. Dessutom är Link-kabeln kompatibel med fler USB-kontrollers (hur det kan komma sig har jag ingen aning om men de är de enda som har en chans att funka vettigt med ASMedia-kontrollers).

Mitt tips är alltså att inte slösa pengar på andra kablar. Link-kabeln är värd pengarna.

Permalänk
Sötast
Skrivet av DasIch:

Min slutsats efter att ha skaffat Link-kabeln är att alternativen inte är värda pengarna. Köpte först en Fasgear-kabel men även om den är hyfsat lätt är den på tok för stel. Många kablar har inte ens vinklad kontakt så de kommer bryta på kontakten i headsetet. Även om man hittar en kabel som inte är stel kommer den vara tjockare än Link-kabeln. Dessutom är Link-kabeln kompatibel med fler USB-kontrollers (hur det kan komma sig har jag ingen aning om men de är de enda som har en chans att funka vettigt med ASMedia-kontrollers).

Mitt tips är alltså att inte slösa pengar på andra kablar. Link-kabeln är värd pengarna.

Skulle säga att VD över wifi är mycket mer värt pengarna

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Skulle säga att VD över wifi är mycket mer värt pengarna

Om man kör saker som "kräver" ASW så känns det rätt ovärt med VD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Fick mig ett gott skratt där. Kan instämma, den gör jobbet och är värd 47kr, definitivt. Men jämfört med originalet som kan vara den bästa USB sladden som går att få tag på så blir det väldigt påtagligt hur stel den är. Kanske blir bättre efter lite användning, får se.

Fiber kommer alltid vara lättare och smidigare än koppar dock.

Skrivet av DasIch:

Min slutsats efter att ha skaffat Link-kabeln är att alternativen inte är värda pengarna. Köpte först en Fasgear-kabel men även om den är hyfsat lätt är den på tok för stel. Många kablar har inte ens vinklad kontakt så de kommer bryta på kontakten i headsetet. Även om man hittar en kabel som inte är stel kommer den vara tjockare än Link-kabeln. Dessutom är Link-kabeln kompatibel med fler USB-kontrollers (hur det kan komma sig har jag ingen aning om men de är de enda som har en chans att funka vettigt med ASMedia-kontrollers).

Mitt tips är alltså att inte slösa pengar på andra kablar. Link-kabeln är värd pengarna.

Aj fasen, ja då blir det kanske att införskaffa en originalkabel i framtiden isf, rent principiellt svider det lite att lägga 1k för en sladd ^^;

Skrivet av Allexz:

Skulle säga att VD över wifi är mycket mer värt pengarna

Jadå har fixat VD och fått det att funka, och håller med, det är verkligen den skönaste upplevelsen! Dock, tycker att batteritiden är lite i underkant när man kör helt trådlöst :/ Iofs kanske mer värt att införskaffa och stoppa en powerbank i bakfickan?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Skulle säga att VD över wifi är mycket mer värt pengarna

Problemet med VD över wifi är att lite tyngre spel presterar sämre än med link och ser rent av för dåligt ut för min smak.

Men för lättare aktiviteter och spel som är "cell shaded" aka standalone grafik tycker jag det fungerar utmärkt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Sötast
Skrivet av Devil May Cry:

Problemet med VD över wifi är att lite tyngre spel presterar sämre än med link och ser rent av för dåligt ut för min smak.

Men för lättare aktiviteter och spel som är "cell shaded" aka standalone grafik tycker jag det fungerar utmärkt.

Det har jag inte hört eller varit med om innan. Har inte märkt någon prestandaskillnad alls faktiskt och grafiken är i 90% av scenerna identisk? Låter felkonfat kanske?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Det har jag inte hört eller varit med om innan. Har inte märkt någon prestandaskillnad alls faktiskt och grafiken är i 90% av scenerna identisk? Låter felkonfat kanske?

Mer tungdrivna spel tror jag komprimeras mer över VD än via Link. Det beror väl egentligen på att bandbredden är högre via Link (upp till 500mbps) än VD (150mbps).

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har sett en del komprimering i Boneworks och Asgards Wrath när jag körde med VD.

Visa signatur

CPU: i7 9700K + be quiet! Pure Rock
GPU: Gigabyte RTX 3060 Ti OC
MoBo: ASUS PRIME Z370-P
RAM: 2x8 GB Corsair Vengeance LPX 3000 MHz
PSU: Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Problemet med VD över wifi är att lite tyngre spel presterar sämre än med link och ser rent av för dåligt ut för min smak.

Men för lättare aktiviteter och spel som är "cell shaded" aka standalone grafik tycker jag det fungerar utmärkt.

Av alla spel jag spelar på PC.
Half life, Boneworks, H3VR, space pirate, mm ser jag ingen fördel med Link. Visst det går att få marginellt snyggare och men inget jag tänker på "in action".
Jag har original Link kabel och ser ingen fördel med att köra med den för dom spelen iaf.
Däremot vad jag hört är race, flygspel osv är Link att föredra, men dom spelen sitter man Still i så då spelar det inte så stor roll att sitta ikopplad.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det har jag inte hört eller varit med om innan. Har inte märkt någon prestandaskillnad alls faktiskt och grafiken är i 90% av scenerna identisk? Låter felkonfat kanske?

Inget som är felkonfat, bara ett faktum. Gäller mer tungdrivna spel som nedan nämner.

Skrivet av danskjefel:

Mer tungdrivna spel tror jag komprimeras mer över VD än via Link. Det beror väl egentligen på att bandbredden är högre via Link (upp till 500mbps) än VD (150mbps).

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har sett en del komprimering i Boneworks och Asgards Wrath när jag körde med VD.

Instämmer helt. Specifikt mer tungdrivna spel. Blir mer påtagligt i dem.

Skrivet av Molotov:

Av alla spel jag spelar på PC.
Half life, Boneworks, H3VR, space pirate, mm ser jag ingen fördel med Link. Visst det går att få marginellt snyggare och men inget jag tänker på "in action".
Jag har original Link kabel och ser ingen fördel med att köra med den för dom spelen iaf.
Däremot vad jag hört är race, flygspel osv är Link att föredra, men dom spelen sitter man Still i så då spelar det inte så stor roll att sitta ikopplad.

Då tycker jag du ska fortsätta köra med VD :).

För min del blir det mindre intensiva spel som får duga då jag ser märkbar prestandaförlust och bildkvalité förlust. Jag har dock också G2an att jämföra med och när den får bättre prestanda än Quest 2 som har lägre upplösning då vet man att VD med wifi käkar en del.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Grymt, testar detta

Fick tidigare idag en direktlänk till att beställa face-interfacet gratis.
Det såg precis ut som VRCover och det kostade ord. Pris $29.
På tisdag stog det att beräknat vara framme så snabba puckar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Fick precis mail om att den är i Sverige redan, dock i händerna på PostNord, så till midsommar då kanske 😉

VR Cover Facial Interface & Foam Replacement Set for Oculus™ Quest 2 (Dark Grey & Light Grey) kom idag direkt till brevlådan, så helt ok leveranstid ändå...
9 dagar från beställning...

Dock någon kanske kan berätta skillnaden mellan de olika inläggen. Står ju att det är ett standard och ett comfort, men jag varken ser eller känner nån skillnad på de två?

https://eu.vrcover.com/products/facial-interface-foam-replace...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Fick tidigare idag en direktlänk till att beställa face-interfacet gratis.
Det såg precis ut som VRCover och det kostade ord. Pris $29.
På tisdag stog det att beräknat vara framme så snabba puckar.

Jag med. Grymt schysst av supporten! Så vitt jag vet så är det VRCover, den hette precis det namnet på hemsidan vid beställning. Måste kännas lagom trist för alla stackare som fortfarande sitter och väntar på sina beställningar från VRCovers egen hemsida som gjordes i för en månad sedan. Och dessutom måste BETALA för sina

Kan tillägga för de som ej vet så kommer det genom att man anmäler problem med orginalmasken, dvs det "skum" som den består av. Många som har problem med att man blir rödflammig osv.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein