Acer Predator XB271HU A, trasig ingång i skärmen.

Permalänk
Medlem

Acer Predator XB271HU A, trasig ingång i skärmen.

Hej hopp, ser ut som att porten på min skärm har kastat in handduken.
Har felsökt och det är definitivt ingången i skärmen som är felkällan.
Enligt Inet så är skärmen för gammal då det är strax över 3 år sen jag köpte den, för 7k..

Problemet är att jag nu inte får mina 165hz utan endast 85 som max och de snåla jävlarna på Acer satte givetvis bara in HDMI 1.4 så jag kan inte gå runt problemet där heller.

Någon som råkat ut för liknande problem?
Kan man skruva isär skiten och byta någon del?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog snarare Nvidia du ska vara sur på, den G-sync-modul som sitter i bildskärmen har Nvidia tillverkat och där stödjs bara HDMI 1.4... (och då den bildskärmen tillverkade var det det enda sättet att få till G-sync).

Enda räddningen jag kan tänka mig är att ansluta bildskärmen med Dual Link DVI, men det kräver ett äldre grafikkort som har stöd för detta. (Och då kanske kortet inte ens orkar driva dina spel i 1440p med hög refresh.) Om det är grafikkortet i signatur så är det ju kört tyvärr...

Tror det finns några RTX 2060 på marknaden med dual link DVI-stöd, men den standarden är ju egentligen död och begravd för länge sedan. Tror inte du får ut G-sync över det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Hej hopp, ser ut som att porten på min skärm har kastat in handduken.
Har felsökt och det är definitivt ingången i skärmen som är felkällan.

Finns den modellen att på köpa ebay som har spräckt skärm men som fungerar bra i övrigt. Sedan är ju frågan om det är värt tiden och pengarna att laga den.

Permalänk
Bildexpert 📺

85 Hz på den skärmen är också en ULMB-nivå. Kolla att ULMB är avstängt. Annars är också DP-kabelns kvalitet avgörande för vilken bandbredd man når. 2560x1440/85 Hz är även gränsen innanför den lägre DP-bandbredden. Detta kan bero på att grafikkortet märker av att kabeln inte orkar högre bandbredd och går ned i bandbredd.

En fördel med AMD-drivrutinerna jämfört med Nvidia är de förut varnade för att DP-utgången blev tvungen att köra lägre bandbredd. Med AMD-kort kan man se AMD:s kontrollpanel vilken bandbredd som körs. Tyvärr inget liknande med Nvidia drivrutiner utan den sänker bandbredden utan att varna om det eller på annat sätt göra det tydligt.