AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Det kan göras men behöver inte just vara så. Alternativet kan vara att låta de starka kärnor boosta fullt ut med mer ström för nå högre klock och låta de sämre jobba på lägre undervolt då dem aldrig kommer nå samma nivåer oavsett strömtillförseln.

Nu kanske jag inte ska vara den som är den men detta blir lite feltänkt, det som begränsar dig är ström/effekt och temperatur, för att sänka de två med bibehållen eller ökad frekvens lär du sänka spänning, ökar du spänning så kommer ström/effekt kliva upp och även temp vilket i sin tur medger lägre frekvens om du inte samtidigt ökar kylning och utökar ström/effektlimits.

Om du håller dig till stock ström/effektlimits och du håller kylning lika/maxad så kommer du tjäna på negativ curve offset även för bra kärnor, med positiv offset och utökad fmax kan man köra ökad spänning men det kräver riktigt extrem kylning för att löna sig och det absolut kräver utökade ström/effektlimits. Om det i slutändan kommer ge mer än negativ offset kommer i slutändan bero på HW helt enkelt.

Precision Boost kan styra spänning och frekvens, det gör det efter temp samt ström/effektgränser (& FIT vilket övervakar kiselhälsa), om du ger mer spänning så kommer utrymme för boost bli mindre pga ökad temp och ökad strömförbrukning, med minskad spänning kommer du utöka utrymmet för boost tills den punkt instabilitet inträffar och du kommer se minskad prestanda trots högre frekvens tills det kraschar.

Curve optimizer är helt enkelt undervoltning eller övervoltning beroende på åt vilket håll man ställer det, att ge moderna frekvens boost system mer spänning renderar extremt sällan i mer prestanda/frekvens då du extremt ofta är ström/effekt begränsad eller temp begränsad redan från början och då hjälper inte mer spänning då det ökar de två förstnämnda, detta kan som sagt kringgås lite med utökade limits & kraftigare kylning. Det blir i slutändan en balansgång där för mycket eller för lite av ena eller andra kommer stjälpa mer än hjälpa.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av the squonk:

VSOC för hög, sänk till 1.1-1.12V, VDDP för låg, höj till 0.93-0.95V, ProcODT kan du sänka till 36.9. Det är några snabba. Du kan även höja VDDG CCD/IOD litegrann, 1.0V+ för CCD och 1.025-1.05V för IOD.

Har börjat dona med det här nu. VSOC på auto gav alltså 1.2, men i bios såg det ut som att det borde gett 1.1. Var nere på 1.05 men då blev det WHEA (och "cpu bus/interconnect errors" dök då också upp i HW info). Är nu på 1.12v, stabilitetstestet stuper dock fortfarande, men troligen inte pga VSOC. Ska jobba vidare med procodt, vddp, vddg.
Skickar ett screenshot på den berömda cpu bus etc....hade över 300 errors på ett par minuter med VSOC på 1.05. Som kuriosa så har jag för mig att min 3700x klarar 1.05 helt felfritt.

Skrivet av the squonk:

Hur mycket watt den drar, och hur varm den blir, styr du med PPT som är total package power. Eftersom den inte blir varmare än 65C i CB kan du höja den till åtminstone 165(default är 142). TDC och EDC styr strömmar, här är det mest kritiskt om EDC är för låg för då packar L3 prestanda ihop. Default är 140, du bör kunna höja till åtminstone 160-200 på EDC. TDC kan vara en bit under EDC, default är 95.

Provade först att enbart höja PPT till 165. Gav absolut ingenting, det enda som händer är att den använder ca 40% av PPT istället för ca 50% när PPT är på default 142. Höjde sen EDC från 140 till 150, det enda som hände då var att den sänkte allcore från 4.3 till 4.2, med temperaturen identisk.

Skrivet av the squonk:

Jag menade inte den sidan i HWINFO64, jag menade den andra sidan där alla moderkortets olika spänningar är listade

Var hittar man den sidan ?

Skrivet av Thomas:

Hur är spänningen där? Vad jag vet begränsar den efter vcore, temperatur, PPT, TDC och EDC. Det kan säkert finnas fler gränser dock. Vcore för min i singlecore går uppåt 1.5 V.

Du behöver nog ändra EDC/TDC också för att faktiskt få ut mer, annars kommer de ta över att begränsa. Tror att det för mig beror på den specifika lasten vilken av de tre som begränsar först.

1.47v stabilt, ligger där även när PPT och EDC ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nu kanske jag inte ska vara den som är den men detta blir lite feltänkt, det som begränsar dig är ström/effekt och temperatur, för att sänka de två med bibehållen eller ökad frekvens lär du sänka spänning, ökar du spänning så kommer ström/effekt kliva upp och även temp vilket i sin tur medger lägre frekvens om du inte samtidigt ökar kylning och utökar ström/effektlimits.

Om du håller dig till stock ström/effektlimits och du håller kylning lika/maxad så kommer du tjäna på negativ curve offset även för bra kärnor, med positiv offset och utökad fmax kan man köra ökad spänning men det kräver riktigt extrem kylning för att löna sig och det absolut kräver utökade ström/effektlimits. Om det i slutändan kommer ge mer än negativ offset kommer i slutändan bero på HW helt enkelt.

Precision Boost kan styra spänning och frekvens, det gör det efter temp samt ström/effektgränser (& FIT vilket övervakar kiselhälsa), om du ger mer spänning så kommer utrymme för boost bli mindre pga ökad temp och ökad strömförbrukning, med minskad spänning kommer du utöka utrymmet för boost tills den punkt instabilitet inträffar och du kommer se minskad prestanda trots högre frekvens tills det kraschar.

Curve optimizer är helt enkelt undervoltning eller övervoltning beroende på åt vilket håll man ställer det, att ge moderna frekvens boost system mer spänning renderar extremt sällan i mer prestanda/frekvens då du extremt ofta är ström/effekt begränsad eller temp begränsad redan från början och då hjälper inte mer spänning då det ökar de två förstnämnda, detta kan som sagt kringgås lite med utökade limits & kraftigare kylning. Det blir i slutändan en balansgång där för mycket eller för lite av ena eller andra kommer stjälpa mer än hjälpa.

Håller helt med, men det finns dem som behövt köra 0 i offset eller 1-5 i positiv för att vissa kärnor crashar.
Förmodar det är bios problem som skapar WEAH errors.

Om någon är intresserad av settings och resultat.
CPUZ Validation
CR20 / 3800CL16 / 54.5ns

Permalänk
Medlem

Smällde in F33a för att testa på ena bios slotten.
1900mhz FCLK bootar inte, men 2000mhz gör det. Några fler på overclock.net som haft samma problem.
Men samma problem som andra även har, så får jag 102 fel de första minuterna.

1867, 1933, 1967, 2000mhz bootar, men inte 1900mhz.
Däremot ger de errors allt över 1867mhz.

En grej jag märker med F33a är att boosten är lägre jämnfört med F31. Singelscore har sjunkit från 638 till 634 i R20.
Och kollar jag i HWinfo där alla cores på CCD0 boostade 5050mhz i windows, så är de bara mina 2 bäst boostande kärnor som orkar över 5000mhz i Hwinfo med F33a.

Så jag testade faktiskt att öka CO på de kärnorna som boostade 5ghz+ innan. -20 till -25, och -17 till -22. Efter en kort stunds testade så inga problem änsålänge. Inga errors eller debugg i R20 som brukar uppstå när jag gått för långt.

Upplever också att tempen sjunkit lite, men visst, lite svalare i rummet just nu. Vattentempen visar 22C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Håller helt med, men det finns dem som behövt köra 0 i offset eller 1-5 i positiv för att vissa kärnor crashar.
Förmodar det är bios problem som skapar WEAH errors.

Om någon är intresserad av settings och resultat.
CPUZ Validation
CR20 / 3800CL16 / 54.5ns

Dedär R20 resultatet är ju helt galet. Ditt resultat? Hur?
Jag har börjat lyckas ganska bra med min CO där jag lämnat 3-4 cores på 0, men vissa cores körs -20, 3-4 st. Och detta verkar stabilt, -13 på andra. Och jag får 8671 i multi på senaste testet. Känns som de är låångt kvar till 9000+.

Känns som att hela frekvenzkurvan har förflyttats med nya F33a AGESA 1.2.0.0 på gigabyte moderkort. Datorn boostar lägre med samma inställningar i CO som på tidigare bios, däremot kan jag skruva upp CO mera nu. Ligger ungefär på samma frekvenz nu som innan. Kanske tom vågar rubba de kärnorna som står på 0 nu som inte va stabila i -2 innan.
Kör just nu på dessa inställningar och är sjukt nära 8700 mT i R20, fick 8690.
PPT 185 (100% belastning), TDC 170(70,3%), EDC 200(100%).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Dedär R20 resultatet är ju helt galet. Ditt resultat? Hur?
Jag har börjat lyckas ganska bra med min CO där jag lämnat 3-4 cores på 0, men vissa cores körs -20, 3-4 st. Och detta verkar stabilt, -13 på andra. Och jag får 8671 i multi på senaste testet. Känns som de är låångt kvar till 9000+.

Känns som att hela frekvenzkurvan har förflyttats med nya F33a AGESA 1.2.0.0 på gigabyte moderkort. Datorn boostar lägre med samma inställningar i CO som på tidigare bios, däremot kan jag skruva upp CO mera nu. Ligger ungefär på samma frekvenz nu som innan. Kanske tom vågar rubba de kärnorna som står på 0 nu som inte va stabila i -2 innan.
Kör just nu på dessa inställningar och är sjukt nära 8700 mT i R20, fick 8690.
PPT 185 (100% belastning), TDC 170(70,3%), EDC 200(100%).
https://i.imgur.com/RpOwsCW.png

Detta är dock verkligen nära max och tempsen är ju 88-89c under CR20 runs. Förekommer små resets under idle pga stabilitets problem, så håller på justera lite. Men under load och spel flyter allt på utan problem.
Det finns så måna inställningar som kan påverka känns det som, det gäller se hur din cpu beter sig med varje inställning.
Vissa kör med LLC på och vissa utan, vissa klarar köra -25/-30 på curve men har också otroligt bra kylning så deras PPT/TDC/EDC ligger på 300+.

Du kan ju prova sätta all core -10 eller -15 först. Det gäller prova sig fram, har nu -20 på alla kärnor och testar mig fram.
Börja med 50+ i mhz boost, sen kan du köra test med +50 sen 75 osv för se vart taket ligger, jag fick en boost på 125mhz.
210/200/220 i PPT/TDC/EDC - Alternativt 180/200/220 för få ner temps <- Kör med detta nu och hamnar på 8848/639 - 78C som max temp i multi och 65-67c i single

Kan också vara tur med silicon på cpu. Själv kör jag med Crosshair CH8 vilket har varit horribelt, så mycket WEAH errors så det är sjukt. Men det börjar bli bättre och bättre, sista 3-4 timmar har varit helt felfria ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Detta är dock verkligen nära max och tempsen är ju 88-89c under CR20 runs. Förekommer små resets under idle pga stabilitets problem, så håller på justera lite. Men under load och spel flyter allt på utan problem.
Det finns så måna inställningar som kan påverka känns det som, det gäller se hur din cpu beter sig med varje inställning.
Vissa kör med LLC på och vissa utan, vissa klarar köra -25/-30 på curve men har också otroligt bra kylning så deras PPT/TDC/EDC ligger på 300+.

Du kan ju prova sätta all core -10 eller -15 först. Det gäller prova sig fram, har nu -20 på alla kärnor och testar mig fram.
Börja med 50+ i mhz boost, sen kan du köra test med +50 sen 75 osv för se vart taket ligger, jag fick en boost på 125mhz.
210/200/220 i PPT/TDC/EDC - Alternativt 180/200/220 för få ner temps <- Kör med detta nu och hamnar på 8848/639 - 78C som max temp i multi och 65-67c i single

Kan också vara tur med silicon på cpu. Själv kör jag med Crosshair CH8 vilket har varit horribelt, så mycket WEAH errors så det är sjukt. Men det börjar bli bättre och bättre, sista 3-4 timmar har varit helt felfria ^^

Jag kör på costumloop och toppar 76C med dessa inställningar, ganska kallt i rummet däremot, men fläktarna ökar aldrig över 800rpm.
Har testat CO på helt fel sätt från början känner jag för med tidigare bios fixade inte ens min cpu all core -2. Därav har jag några ställda på 0 för jag vet att dessa är såpass dåliga att de inte fixar -2. Möjligtvis att någon fixar mer, men mest sannolikt att de inte gör de. Nu med nya bios och lägre boost, så kör jag änsålänge -4 på dessa kärnor, och -28 på 2 andra. Skiljer sig mycket mellan kärnorna på min cpu. Men funderar på att testa högre PPT/TDC/EDC, just nu skjuter PPT och EDC i taket. Kyler både cpu, vrm, chipset med vatten. Ställt limits på 85C på cpun, och EDCn har varit uppe i 215A som ger då 80C.

Update: Med motherboard limits så slår EDC i taket på 215A, PPT på 193W (16.1%) och TDC 123A (22,8%). SÅ EDC är de som begränsar. 3703 i R20 gav detta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag kör på costumloop och toppar 76C med dessa inställningar, ganska kallt i rummet däremot, men fläktarna ökar aldrig över 800rpm.
Har testat CO på helt fel sätt från början känner jag för med tidigare bios fixade inte ens min cpu all core -2. Därav har jag några ställda på 0 för jag vet att dessa är såpass dåliga att de inte fixar -2. Möjligtvis att någon fixar mer, men mest sannolikt att de inte gör de. Nu med nya bios och lägre boost, så kör jag änsålänge -4 på dessa kärnor, och -28 på 2 andra. Skiljer sig mycket mellan kärnorna på min cpu. Men funderar på att testa högre PPT/TDC/EDC, just nu skjuter PPT och EDC i taket. Kyler både cpu, vrm, chipset med vatten. Ställt limits på 85C på cpun, och EDCn har varit uppe i 215A som ger då 80C.

Update: Med motherboard limits så slår EDC i taket på 215A, PPT på 193W (16.1%) och TDC 123A (22,8%). SÅ EDC är de som begränsar. 3703 i R20 gav detta.

Vad jag har förstått så är det EDC som hjälper öka single core boosten. Du kan försöka öka EDC lite till då jag har sätt folk på overclock.net som kör med 230+. PPT vet jag hjälper med multicore score men det är ju också ren ström tillförsel så där stiger tempsen rejält.
Ganska säker det är din PPT som får din CPU att nå 80c ^^ Öka till 220 skall du se, och sänk EDC till 200/150 bara för pröva dig fram.

Nyare bios kan hjälpa, boota > se om du kommer in i windows. Skulle du få en krasch så är det bara in i bios och justera.
Glöm inte att när du hittat något stabilt så kör en CLEAR COMS - Load optimized defaults i bios > sen in med dina stabila inställningar. Har hjälpt många att få stabilare och bättre OC.

Edit: Kör en arctic freezer II 360.. med be quiet fläktar.. tror jag ligger på 600-800rpm berorende på temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Vad jag har förstått så är det EDC som hjälper öka single core boosten. Du kan försöka öka EDC lite till då jag har sätt folk på overclock.net som kör med 230+. PPT vet jag hjälper med multicore score men det är ju också ren ström tillförsel så där stiger tempsen rejält.
Ganska säker det är din PPT som får din CPU att nå 80c ^^ Öka till 220 skall du se, och sänk EDC till 200/150 bara för pröva dig fram.

Nyare bios kan hjälpa, boota > se om du kommer in i windows. Skulle du få en krasch så är det bara in i bios och justera.
Glöm inte att när du hittat något stabilt så kör en CLEAR COMS - Load optimized defaults i bios > sen in med dina stabila inställningar. Har hjälpt många att få stabilare och bättre OC.

Edit: Kör en arctic freezer II 360.. med be quiet fläktar.. tror jag ligger på 600-800rpm berorende på temps.

Nae, PPT får ju inte möjlighet och slå i taket när EDCn begränsar till 100%. Men jag testade motherboard limits. EDCn slår ju i taket då på 215A, PPT ligger på 193W när begräsningen ligger på 1000W. Så jag kan säkert mata in 1000W på PPT, men den kommer aldrig uppnå den gränsen. Däremot när jag testade dina inställningar, 210/200/220, men ökade EDC till 275, så slog inget i taket. Så frågan är vad som begränsar då, tempen uppnådde 78C.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Nae, PPT får ju inte möjlighet och slå i taket när EDCn begränsar till 100%. Men jag testade motherboard limits. EDCn slår ju i taket då på 215A, PPT ligger på 193W när begräsningen ligger på 1000W. Så jag kan säkert mata in 1000W på PPT, men den kommer aldrig uppnå den gränsen. Däremot när jag testade dina inställningar, 210/200/220, men ökade EDC till 275, så slog inget i taket. Så frågan är vad som begränsar då, tempen uppnådde 78C.

Asså mina moderkort limits är 142/110/140.. vilket resulterar i att jag når 140W som mest ^^
200/150/150 når jag 200W så vet ej hur mitt moderkort kan leverera full ut på PPT med lägre EDC.

Du har dock nice temps.. give me please!

Edit: Hittade detta som någon formulerat ganska bra.

Package Power Tracking (“PPT”): The PPT threshold is the allowed socket power consumption permitted across the voltage rails supplying the socket. Applications with high thread counts, and/or “heavy” threads, can encounter PPT limits that can be alleviated with a raised PPT limit.

Thermal Design Current (“TDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in thermally-constrained scenarios.

Electrical Design Current (“EDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in a peak (“spike”) condition for a short period of time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Asså mina moderkort limits är 142/110/140.. vilket resulterar i att jag når 140W som mest ^^
200/150/150 når jag 200W så vet ej hur mitt moderkort kan leverera full ut på PPT med lägre EDC.

Du har dock nice temps.. give me please!

Edit: Hittade detta som någon formulerat ganska bra.

Package Power Tracking (“PPT”): The PPT threshold is the allowed socket power consumption permitted across the voltage rails supplying the socket. Applications with high thread counts, and/or “heavy” threads, can encounter PPT limits that can be alleviated with a raised PPT limit.

Thermal Design Current (“TDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in thermally-constrained scenarios.

Electrical Design Current (“EDC”): The maximum current (amps) that can be delivered by a specific motherboard’s voltage regulator configuration in a peak (“spike”) condition for a short period of time.

Vi kan byta mina temps mot dina score. xD

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Vi kan byta mina temps mot dina score. xD

Vad har du för kylning? Jag har funderat på testa vatten men jag är en chicken, en bekväm en! XD
25c Idle... wanna take my 38-45 ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Vad har du för kylning? Jag har funderat på testa vatten men jag är en chicken, en bekväm en! XD
25c Idle... wanna take my 38-45 ;D

Du hittar galleriet i min sign.
De är extrajobb med vatten(customloop,). Och monblock underlättar inte, Men när de väl är ihopskruvat så uppfyller de ju sin funktion.
Jag va själv nybörjare när jag köpte vattenkylning. Inte billigt heller. Fördelen är att man kostar på 1 gång, sen byter man block på cpu/gpu när man uppgraderar. Jag är inne på 2a gpu och 2a cpu bytet efter att jag köpt kylningen, vattenblocken kostar som en fet kylare till cpun. På gpun får du räkna med gpu kostnad+block och eventuell backplate. alltså gpu kostnad +1500-2000kr. Men min gamla gpu droppar aldrig boost i spel. Toppat 48C.

Ska även nämnas att min dator behöver inte vara tystare än en annan dator i idle. Byggt datorer som är tystare än min med en D15 kylare. Fördelen är väl att den aldrig varvar upp. Fläktarna styrs efter vattentempen med en snäll kurva, och rubbas aldrig från idle sålänge vattentempen håller sig under 30C.

GIGABYTE F33A:
Något har ju helt klart förändrats till de positiva. Frekvenzerna är fortfarande inte riktigt densamma som jag hade, Men score ökar. Senaste Score i R20 gav mig 639/3703. Och snart maxar jag Co på vissa kärnorn med -30. Tänkte lämna datorn nu över natten för att se om den är idle stabil, men tycker de ser lovande ut.

GIGABYTE F33A:
Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Webhallen Denna fråga får ni 1 miljard om dagen (typ) gissar jag, men finns någon status på 5600X? Beställde den för 2 dagar sedan, antar jag är rätt rökt på ett tag?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

@Webhallen Denna fråga får ni 1 miljard om dagen (typ) gissar jag, men finns någon status på 5600X? Beställde den för 2 dagar sedan, antar jag är rätt rökt på ett tag?

som referens så har jag väntat på en 5950x sedan julen Tror de kommer en leverans till början av februari (typ 5:e?).
Har du tur så får du en då men säkert en stor risk att du får vänta på en senare leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

som referens så har jag väntat på en 5950x sedan julen Tror de kommer en leverans till början av februari (typ 5:e?).
Har du tur så får du en då men säkert en stor risk att du får vänta på en senare leverans

59-serien har, vad jag förstått, fått sämre leveranstider/tillgång väl? Känns som att de fått in 5600x lite då och då iaf.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Webhallen
Skrivet av lossah:

@Webhallen Denna fråga får ni 1 miljard om dagen (typ) gissar jag, men finns någon status på 5600X? Beställde den för 2 dagar sedan, antar jag är rätt rökt på ett tag?

Vi har inget nytt påväg in där, däremot får vi strax in ett gäng TRAY CPU vi kan använda i våra custom configs (får ej säljas, kan ej säljas löst) och därmed frigör vi Boxed (de som konsumenter kan köpa) som kommer gå till att beta av backlogen som byggts upp på 5600X.
Edit: läste hela ditt inlägg, tror inte du kommer få några av de som frigörs, men kön just nu är blott 40st så får vi en fin skvätt till så löser det sig rätt snabbt
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har inget nytt påväg in där, däremot får vi strax in ett gäng TRAY CPU vi kan använda i våra custom configs (får ej säljas, kan ej säljas löst) och därmed frigör vi Boxed (de som konsumenter kan köpa) som kommer gå till att beta av backlogen som byggts upp på 5600X.
Edit: läste hela ditt inlägg, tror inte du kommer få några av de som frigörs, men kön just nu är blott 40st så får vi en fin skvätt till så löser det sig rätt snabbt
/Patrik

Tack så mycket för svar! Att du är aktiv i tråden gjorde att jag valde er.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Vi har inget nytt påväg in där, däremot får vi strax in ett gäng TRAY CPU vi kan använda i våra custom configs (får ej säljas, kan ej säljas löst) och därmed frigör vi Boxed (de som konsumenter kan köpa) som kommer gå till att beta av backlogen som byggts upp på 5600X.
Edit: läste hela ditt inlägg, tror inte du kommer få några av de som frigörs, men kön just nu är blott 40st så får vi en fin skvätt till så löser det sig rätt snabbt
/Patrik

Du tror inte ni har en oupptäckt leverans av TRAY CPU för 5900x som trillar in in samma veva eller? 👼

Visa signatur

CPU: 4670K @ 3.4GHZ - GPU: GIGABYTE GTX 770 - Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R - Moderkort: ASUS Z87-A - Nätagg: BE QUIET! PURE POWER L8 630W

Permalänk
Medlem

@Cxod 641 singel och 8708 multi i R20, men nu har 2 av mina kärnor slått i taket i CO med -30. Stabilt i 24 timmar snart.
-2 all core va inte stabilt innan F33a. Vilket bekräftar lite att F33a sänkt frekvenz kurvan. Lägre boost från stock, men högre CO värden som kan återställa och kanske tom förbättra lite med nya agesa.

Testade även att öka Core 2 nu från -20 till -25.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

@Cxod 641 singel och 8708 multi i R20, men nu har 2 av mina kärnor slått i taket i CO med -30. Stabilt i 24 timmar snart.
-2 all core va inte stabilt innan F33a. Vilket bekräftar lite att F33a sänkt frekvenz kurvan. Lägre boost från stock, men högre CO värden som kan återställa och kanske tom förbättra lite med nya agesa.
https://i.imgur.com/0dotcod.png

Testade även att öka Core 2 nu från -20 till -25.

Jag kör forfarande med -25 på alla kärnor med bättre scores
640/8852 idag ^^ Inte stängt av datorn på ett dygn nu.. lirat, idle i par timmar samt surfat osv.

Tycker single score är svårare att få till.. finns dem som når 670 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Jag kör forfarande med -25 på alla kärnor med bättre scores
640/8852 idag ^^ Inte stängt av datorn på ett dygn nu.. lirat, idle i par timmar samt surfat osv.

Tycker single score är svårare att få till.. finns dem som når 670 ^^

-25 all core funkar inte för mig, de kan jag garantera utan att ens testa. Men antagligen så får du längre singel med tanke på att du kör all core -25. Leta reda på dina 2 bäst boostande kärnor och testa och kör dessa på tex -15, eller varför inte på -0. Lämna resten på -25. Din singel bör öka, samtidigt som din multi minskar, men bör ju inte minska jätte mycket?

Jag skulle säga att en 5900X -25 all core är ett guld exemplar!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Just nu ligger jag på 8820 multi 642 single, boostar till ca 5ghz på single och runt 4.5-6 på allcore. Jag kan via PBO2 få ca 9100 pts multi men då går jag ner till 630 ish single. Jag prioriterar spel så lägger inte så stort värde på multi score just nu utan prio är single.

Men jag kan stresstesta i timmar utan att komma över 80 grader eller liknande. Vid tunga spel så som warzone på 150-200fps ligger vi runt 60-70c.
Men om jag stänger allt så vi är helt i idle då får jag bsod, (inte sett det själv) men enligt minilogs så startar det om i idle ca var 6:e timme.
Vad kan detta bero på? Dåliga bios? testat de flesta. Kört memtest86 4 pass. ok
Dåligt moderkort? processor?
Kör nu
5900x
MSI B550 carbon wifi
G.skill 3600 16-16-16-36
asus tuf oc 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Just nu ligger jag på 8820 multi 642 single, boostar till ca 5ghz på single och runt 4.5-6 på allcore. Jag kan via PBO2 få ca 9100 pts multi men då går jag ner till 630 ish single. Jag prioriterar spel så lägger inte så stort värde på multi score just nu utan prio är single.

Men jag kan stresstesta i timmar utan att komma över 80 grader eller liknande. Vid tunga spel så som warzone på 150-200fps ligger vi runt 60-70c.
Men om jag stänger allt så vi är helt i idle då får jag bsod, (inte sett det själv) men enligt minilogs så startar det om i idle ca var 6:e timme.
Vad kan detta bero på? Dåliga bios? testat de flesta. Kört memtest86 4 pass. ok
Dåligt moderkort? processor?
Kör nu
5900x
MSI B550 carbon wifi
G.skill 3600 16-16-16-36
asus tuf oc 3080

Vet ej hur det är med warzone men cold war har ju AVX instruktioner så där ligger jag på 72-80c.. 80c är peaken, ibland spikar den till 81-82c.

Gällande din bluescreen så är det förmodligen någon kärna eller något som spökar. Du kan se i eventloggen vilken kärna det är som spökar om du får "Machine core error"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

-25 all core funkar inte för mig, de kan jag garantera utan att ens testa. Men antagligen så får du längre singel med tanke på att du kör all core -25. Leta reda på dina 2 bäst boostande kärnor och testa och kör dessa på tex -15, eller varför inte på -0. Lämna resten på -25. Din singel bör öka, samtidigt som din multi minskar, men bör ju inte minska jätte mycket?

Jag skulle säga att en 5900X -25 all core är ett guld exemplar!

Skall testa och se vad som händer om vi sänker de kärnor du nämner ^^
Förövrigt så har du ju ändå börjat närma dig bra scores så det ser ju inte helt dåligt ut. Speciellt med vatten kylningen och tempsen du får därefter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tung_man:

Just nu ligger jag på 8820 multi 642 single, boostar till ca 5ghz på single och runt 4.5-6 på allcore. Jag kan via PBO2 få ca 9100 pts multi men då går jag ner till 630 ish single. Jag prioriterar spel så lägger inte så stort värde på multi score just nu utan prio är single.

Men jag kan stresstesta i timmar utan att komma över 80 grader eller liknande. Vid tunga spel så som warzone på 150-200fps ligger vi runt 60-70c.
Men om jag stänger allt så vi är helt i idle då får jag bsod, (inte sett det själv) men enligt minilogs så startar det om i idle ca var 6:e timme.
Vad kan detta bero på? Dåliga bios? testat de flesta. Kört memtest86 4 pass. ok
Dåligt moderkort? processor?
Kör nu
5900x
MSI B550 carbon wifi
G.skill 3600 16-16-16-36
asus tuf oc 3080

Kör du curve optimizer ? Tänkte om du kör för mkt - på kärnorna

Permalänk
Medlem

hej.
Jag uppdaterade mitt bios idag på mig Auros Elite till senaste f33a och nu har jag väldiga problem med att starta hwinfo64.
Jag har testat med 6.40 som jag körde med innan och nu även med 6.42.

Det startar inte länge vid windows boot, jag kan inte starta det som vanlig använder eller som admin.
Det kommer inte upp i taskbaren men det ligger en process i task manager som jag inte ens får avsluta men som försvinner efter ett tag.

När den väl försvunnit efter sådär 5-10min kan jag starta programmet som admin...
Det var inte så här innan min bios-flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

hej.
Jag uppdaterade mitt bios idag på mig Auros Elite till senaste f33a och nu har jag väldiga problem med att starta hwinfo64.
Jag har testat med 6.40 som jag körde med innan och nu även med 6.42.

Det startar inte länge vid windows boot, jag kan inte starta det som vanlig använder eller som admin.
Det kommer inte upp i taskbaren men det ligger en process i task manager som jag inte ens får avsluta men som försvinner efter ett tag.

När den väl försvunnit efter sådär 5-10min kan jag starta programmet som admin...
Det var inte så här innan min bios-flash.

F33a är ju en beta Bios. Men de låter som att hwinfo låser sig vid boot. Processen avslutas till slut och då kan du starta programmet själv. Testa ta bort hwinfo från autostart. Fungerar det, så kan du ju testa lägga till de igen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

F33a är ju en beta Bios. Men de låter som att hwinfo låser sig vid boot. Processen avslutas till slut och då kan du starta programmet själv. Testa ta bort hwinfo från autostart. Fungerar det, så kan du ju testa lägga till de igen.

Ska testa att starta det manuellt istället...

Edit.
Nu testade jag att tabort det från autostart och lät datorn boota upp i lugn och ro en stund.
Sen testade jag att starta hwinfo normalt och det vägrar att starta.
Efter en stund försvann processen och fick starta upp det som admin för att det skulle funka.. Kanske kommer en patch som fixar detta får jag hoppas på

Permalänk
Medlem

Har börjat leka runt med senaste beta BIOS för mitt B550 Aorus Pro som lägger till AGESA 1.2.0.0. På det hela har CPU-prestanda sjunkit något jämfört med 1.1.0.0 men jag kan åtminstone få samtliga kärnor förbi -2 i CO utan att tappa prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill Trident Z5 Neo 2x16GB 6000MHz CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000