Permalänk
Medlem

Köpråd: prisvärd standarddator

Hej,

Letar efter en prisvärd dator för hemmabruk. Håller inte på med spel, utan surfar, jobbar, osv. Vill gärna köpa en dator som räcker några år, men är inte intresserad av att bygga själv. Kan stoppa in minne, HDD, osv men inte mer än så. 5000 är maxbudget och vill gärna köpa i Sverige.

Tycker denna verkar bra, men tar tacksamt emot tipps.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

AMD Ryzen 5 4600G APU
8 GB DDR4 RAM
256 GB SSD
4.999 SEK

Permalänk
Medlem

Tycker den verkar väldigt prisvärd, kollat runt lite och hittar inget vettigare än den du har hittat.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Vettigt pris. Finns dock säkert mer för pengarna om du går på blocket i den prisklassen. När det gäller "gaming-datorer" så är priserna sjuka på begagnatmarknaden tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahslund:

Hej,

Letar efter en prisvärd dator för hemmabruk. Håller inte på med spel, utan surfar, jobbar, osv. Vill gärna köpa en dator som räcker några år, men är inte intresserad av att bygga själv. Kan stoppa in minne, HDD, osv men inte mer än så. 5000 är maxbudget och vill gärna köpa i Sverige.

Tycker denna verkar bra, men tar tacksamt emot tipps.

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

AMD Ryzen 5 4600G APU
8 GB DDR4 RAM
256 GB SSD
4.999 SEK

En paketdator innehåller ofta sämre delar än byggd dator men för det du vill göra beroende på vilken typ av jobb du har så kommer denna säkerligen klara det i ett antal år framåt.
Att tänka på för framtiden, denna har ett 180w spänningsagg och den klarar att driva datorn som den är idag men kommer aldrig klara något extra grafikkort. Moderkortet är också något helt special där jag aldrig hört talas om tillverkaren, Erica 5.
Du kan heller inte sätta i mer lagring om du nu inte vill köra med en extern USB disk.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En paketdator innehåller ofta sämre delar än byggd dator men för det du vill göra beroende på vilken typ av jobb du har så kommer denna säkerligen klara det i ett antal år framåt.
Att tänka på för framtiden, denna har ett 180w spänningsagg och den klarar att driva datorn som den är idag men kommer aldrig klara något extra grafikkort. Moderkortet är också något helt special där jag aldrig hört talas om tillverkaren, Erica 5.
Du kan heller inte sätta i mer lagring om du nu inte vill köra med en extern USB disk.

Hmm ... Tråkigt att det inte går att stoppa in en till HDD. Hur bra fungerar det med extern USB för lagring? Hur blir hastigheten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ahslund:

Hmm ... Tråkigt att det inte går att stoppa in en till HDD. Hur bra fungerar det med extern USB för lagring? Hur blir hastigheten?

Var iallafall USB 3 på den så lite fart blir det om du kör en extern SSD som borde funka. Blir ju inte som en intern SSD.

Här är ett exempel men den gick på USB 3.2
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Den har iaf m.2 och två pcie platser internt så jag skulle bli förvånad om ett b550 moderkort inte har några sata kontakter. Wifi är också ett plus.

Det som talar mest för datorn är att man inte kan köpa processorn 4600g i butik, den finns bara i oem datorer,
och den är ganska kapabel.

Kolla in nuc datorerna från asus med motsvarande cpu om de kan spendera lite mer på en bättre formfaktor.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en stor stationär dator som står och tar plats i onödan?

Hade jag varit du så hade jag letat efter en Intel NUC eller stationär dator i MFF (Mini Form Faktor). Typ som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011196821/next-unit-of-com...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Vill du ha en stor stationär dator som står och tar plats i onödan?

Hade jag varit du så hade jag letat efter en Intel NUC eller stationär dator i MFF (Mini Form Faktor). Typ som denna:
https://www.dustinhome.se/product/5011196821/next-unit-of-com...

Den datorn är ett rejält nerköp , intel 4 kärnor 0ch 8 trådar samt boost på 3,8 , amd 6 kärnor och 12 trådar och bost på 4,2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Den datorn är ett rejält nerköp , intel 4 kärnor 0ch 8 trådar samt boost på 3,8 , amd 6 kärnor och 12 trådar och bost på 4,2

Ja, jag säger inte emot gällande prestandan. Men med det sagt, så lär man inte märka någon skillnad om allt man gör är surfar och använder Office-paketet. Samtidigt som man slipper en stor metallburk innehållandes 90% luft som står och samlar damm och tar plats.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Om du inte vill ha en fullstor dator skulle jag gå på något som det här.

https://www.webhallen.com/se/product/320762-Asus-MiniPC-PN50-...
256gb ssd och 8 gb minne eller nåt så har du en funktionsduglig dator som inte tar upp någon plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Om du inte vill ha en fullstor dator skulle jag gå på något som det här.

https://www.webhallen.com/se/product/320762-Asus-MiniPC-PN50-...
256gb ssd och 8 gb minne eller nåt så har du en funktionsduglig dator som inte tar upp någon plats

Jag har inget emot en stor låda, den får plats under skrivbordet. Det viktiga är att den prestandamässigt räcker några år. Min nuvarande dator har en AMD A10-6700. Den har fungerat många långa år, men börjar nu kännas lite väl klen.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

En paketdator innehåller ofta sämre delar än byggd dator men för det du vill göra beroende på vilken typ av jobb du har så kommer denna säkerligen klara det i ett antal år framåt.
Att tänka på för framtiden, denna har ett 180w spänningsagg och den klarar att driva datorn som den är idag men kommer aldrig klara något extra grafikkort. Moderkortet är också något helt special där jag aldrig hört talas om tillverkaren, Erica 5.
Du kan heller inte sätta i mer lagring om du nu inte vill köra med en extern USB disk.

Vad baserar du det på att det inte skulle gå att stoppa i mer lagring? Jag har titta på en liknande dator (samma chassi) åt mina föräldrar, och baserat på de olika konfigurationer som finns (och har funnits) så verkar det som om det går att stoppa in det mesta i det där chassit. Dessutom verkar det vara ett vanligt ATX-nätagg, så det är ju isf lätt att uppgradera. Till helgen ska jag hjälpa dem att installera den, så efter det kan jag svara på hur det verkligen ser ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

En paketdator innehåller ofta sämre delar än byggd dator men för det du vill göra beroende på vilken typ av jobb du har så kommer denna säkerligen klara det i ett antal år framåt.
Att tänka på för framtiden, denna har ett 180w spänningsagg och den klarar att driva datorn som den är idag men kommer aldrig klara något extra grafikkort. Moderkortet är också något helt special där jag aldrig hört talas om tillverkaren, Erica 5.
Du kan heller inte sätta i mer lagring om du nu inte vill köra med en extern USB disk.

Spänning mäts i Volt dock

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KilleKalleKarlssonKuff:

Vad baserar du det på att det inte skulle gå att stoppa i mer lagring? Jag har titta på en liknande dator (samma chassi) åt mina föräldrar, och baserat på de olika konfigurationer som finns (och har funnits) så verkar det som om det går att stoppa in det mesta i det där chassit. Dessutom verkar det vara ett vanligt ATX-nätagg, så det är ju isf lätt att uppgradera. Till helgen ska jag hjälpa dem att installera den, så efter det kan jag svara på hur det verkligen ser ut!

Det står i specen på elgigantens hemsida att moderkortet endast stöder hårddisk med max storlek av 256 GB. Moderkortet kommer från någon suspekt tillverkare med namn Erica 5. Säkerligen väldigt nerbantat.

Skrivet av Jaegrlicious:

Spänning mäts i Volt dock

Fast nu gällde detta effekten på aggregatet och det mäts i watt. Effekten på aggregatet är 180w. Spänningen är garanterat 230v.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det står i specen på elgigantens hemsida att moderkortet endast stöder hårddisk med max storlek av 256 GB. Moderkortet kommer från någon suspekt tillverkare med namn Erica 5. Säkerligen väldigt nerbantat.

Fast nu gällde detta effekten på aggregatet och det mäts i watt. Effekten på aggregatet är 180w. Spänningen är garanterat 230v.

"denna har ett 180w spänningsagg" hur du får in spänning i den meningen är för mig obegripligt

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaegrlicious:

"denna har ett 180w spänningsagg" hur du får in spänning i den meningen är för mig obegripligt

Ett spänningsagg på 180w är det som sitter i burken. Du kanske kallar det effektagg eller?

Ett spänningsagg är samma sak som PSU om du nu inte förstår det. En PSU i en dator räknas i effekt och i denna dator så har det effekten 180w.

Min PSU ligger på 750w så att ha 180w är jävligt snålt.

Behöver jag förklara mer för dig hur det funkar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Det står i specen på elgigantens hemsida att moderkortet endast stöder hårddisk med max storlek av 256 GB. Moderkortet kommer från någon suspekt tillverkare med namn Erica 5. Säkerligen väldigt nerbantat.

Fast nu gällde detta effekten på aggregatet och det mäts i watt. Effekten på aggregatet är 180w. Spänningen är garanterat 230v.

Eftersom en variant med 512 GB går att välja, som har samma moderkort, är det ju ganska uppenbart att de menar att totalt 256 GB är installerade, inte att det är en begränsning av vad som går att installera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KilleKalleKarlssonKuff:

Eftersom en variant med 512 GB går att välja, som har samma moderkort, är det ju ganska uppenbart att de menar att totalt 256 GB är installerade, inte att det är en begränsning av vad som går att installera.

Jag läste fel då det stod ”total ssd storlek” så då är det nog inga problem att köra vad man vill i den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10