Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som har Avanza, känner ni att ni har någon nytta av att ha förmånsnivå "Platina"? Det skall då förutom lite bättre räntor om man belånar sitt innehav ingå en morgonrapport och affärsförslag.

Har också Platina men inte utnyttjat några fördelar med det. Nu beställde jag morgonrapporten, får se om det är nått att ha

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ni som har Avanza, känner ni att ni har någon nytta av att ha förmånsnivå "Platina"? Det skall då förutom lite bättre räntor om man belånar sitt innehav ingå en morgonrapport och affärsförslag.

Nä, det är inget speciellt användbart.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Prepper!? Om världen går åt skogen kommer bitcoins försvinna från jordens yta. Det behövs liksom ett modernt fungerande samhälle med stabilt internet och elförsörjning i mängder.

Aha! Det tänkte jag faktiskt inte på. Isåfall en krypto där varje mobil- fungerar som en node och att dem ansluter till varandra genom bluetooth för att genomföra transaktionen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobish:

Aha! Det tänkte jag faktiskt inte på. Isåfall en krypto där varje mobil- fungerar som en node och att dem ansluter till varandra genom bluetooth för att genomföra transaktionen?

Jag har ett enklare förslag

https://www.hembryggeriet.se/kapsyler-250-pack?gclid=Cj0KCQiA...

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

Nope. Du behöver ett globalt nätverk för att upprätthålla blockkedjan. Och en mobil kan dessutom inte hasha block effektivt.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv

Bra investering, redo för postapokalypsen.

+1, väl förtjänat min gode herre!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Bra investering, redo för postapokalypsen.

+1, väl förtjänat min gode herre!

Postapokapsylen menar du?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig handlat med aktier och kan inte ett jota om börshandel, men känns inte hela det här fenomenet med GME, wsb osv. som astroturfing? Sitter verkligen ett gäng meme:ande självutnämnda retards på reddit på nog med kapital för att utlösa det här?

Hur kan hedgefonder ha satt sig i den här situationen där man blankat 140% eller vad det nu var? Vad är det egentligen som pågår? Handlar det om större spelare (t.ex. Blackrock) som trycker dit mindre spelare och använder astroturfing för att avleda uppmärksamheten?

För en idiot med noll insikt som sitter och tittar på är det förvånansvärt underhållande i alla fall, även om det är ett sjukt system. Helskotta vad det kommer smälla när bubblan spricker.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

$GME handlades för $500 i förhandeln nyss.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Har aldrig handlat med aktier och kan inte ett jota om börshandel, men känns inte hela det här fenomenet med GME, wsb osv. som astroturfing? Sitter verkligen ett gäng meme:ande självutnämnda retards på reddit på nog med kapital för att utlösa det här?

Hur kan hedgefonder ha satt sig i den här situationen där man blankat 140% eller vad det nu var? Vad är det egentligen som pågår? Handlar det om större spelare (t.ex. Blackrock) som trycker dit mindre spelare och använder astroturfing för att avleda uppmärksamheten?

För en idiot med noll insikt som sitter och tittar på är det förvånansvärt underhållande i alla fall, även om det är ett sjukt system. Helskotta vad det kommer smälla när bubblan spricker.

Jag tror inte att folkrörelsen wallstreetbets är fake på något sätt. Sedan kan det dock säkert vara som du säger att stort kapital har gått in och puttat på och det är därför vi ser såpass stora rörelser i marknaden.

Permalänk
Medlem

Finns tecken på att ”de stora” försökte sig på några fulknep after hours (kallas det något speciellt på svenska?) men det verkar inte ha hjälpt så mycket. +40 % i skrivande stund (pre market). Säga vad man vill om det här kaoset men att det är spännande råder det ingen tvekan om.

Har jag sett en länk till någon finanssida där man kan följa hur många av ”floating stock” som är blankade. Ska man tro den sidan var det igår betydligt fler blankade aktier än dagen innan. Närmare 200 % av alla ”floating stock”. Sidan verkade legitim men det kan ju inte stämma? Jag har inte full koll på blankning men i mina ögon skulle det beteendet kunna liknas vid en spelmissbrukare som höjer insatsen för att vinna tillbaka sin förlust. Eller finns det någon annan mer rimlig förklaring?

Skrivet av DaNi8331:

Är för feg för att hålla länge nog annars hade jag gjort en skaplig hacka på GME. Är inget företag jag tror på så sålde så fort jag plussade 100%..

https://forumbilder.com/images/2021/01/28/Screenshot_20210128_052738.jpg

Blå prick = köp och röd prick = sälj?

Vad ska man göra för att kunna se prickarna?

Sen tycker jag inte det är fegt att dra sig ur efter en fin vinst. Men det är klart, lite bitter blir man ju när man ser att man kunnat tjäna mångdubbelt mer, den sitsen har vi nog alla varit i. Själv är min insats så liten att jag kanske säljer en aktie eller två idag och låter resten ligga kvar tills kursen når den där jävla månen (eller tills den kraschar).

Lite tråkigt att jag inte hade mer lekkapital att sätta in men samtidigt tycker jag om att sova på nätterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Jag tror inte att folkrörelsen wallstreetbets är fake på något sätt. Sedan kan det dock säkert vara som du säger att stort kapital har gått in och puttat på och det är därför vi ser såpass stora rörelser i marknaden.

Uppenbarligen sitter det verkliga småsparare och investerar, men med tanke på hur stor del av reddit som tycks vara bottande så kan det ju inte vara speciellt svårt att dra igång ett sånt här hypetrain. Har så svårt att tänka mig att det verkligen är David mot Goliat här, snarare att större spelare vill få det att se ut så (dvs. klassisk astroturfing). All uppmärksamhet på wsb och reddit istället för vad som verkligen pågår.

Återigen kan jag dock inte ett skit om det här, bara magkänslan jag får. Blir intressant att se hur det utvecklas, har popcornen redo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

...
Har jag sett en länk till någon finanssida där man kan följa hur många av ”floating stock” som är blankade. Ska man tro den sidan var det igår betydligt fler blankade aktier än dagen innan. Närmare 200 % av alla ”floating stock”. Sidan verkade legitim men det kan ju inte stämma? Jag har inte full koll på blankning men i mina ögon skulle det beteendet kunna liknas vid en spelmissbrukare som höjer insatsen för att vinna tillbaka sin förlust. Eller finns det någon annan mer rimlig förklaring?
...
Själv är min insats så liten att jag kanske säljer en aktie eller två idag och låter resten ligga kvar tills kursen når den där jävla månen (eller tills den kraschar).

Det är just det som är grejen här. Den kommer krascha. Helt säkert. Och den blankare som kan hålla ut kommer tjäna stort. Handlar inte om att vinna tillbaks förlust. Dom ser enorma möjligheter att tjäna ännu mer, bara dom kan hålla ut till kraschen.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Uppenbarligen sitter det verkliga småsparare och investerar, men med tanke på hur stor del av reddit som tycks vara bottande så kan det ju inte vara speciellt svårt att dra igång ett sånt här hypetrain. Har så svårt att tänka mig att det verkligen är David mot Goliat här, snarare att större spelare vill få det att se ut så (dvs. klassisk astroturfing). All uppmärksamhet på wsb och reddit istället för vad som verkligen pågår.

Återigen kan jag dock inte ett skit om det här, bara magkänslan jag får. Blir intressant att se hur det utvecklas, har popcornen redo.

Men stora spelare (typ Blackrock) måste anmäla alla affärer till myndigheter.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns tecken på att ”de stora” försökte sig på några fulknep after hours (kallas det något speciellt på svenska?) men det verkar inte ha hjälpt så mycket. +40 % i skrivande stund (pre market). Säga vad man vill om det här kaoset men att det är spännande råder det ingen tvekan om.

Ja, den där stora hedgefonden gick ut med och sa att man inte behövde köpa tillbaka aktierna för att pressa ner börsen, men det gick ju sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Men stora spelare (typ Blackrock) måste anmäla alla affärer till myndigheter.

Måste dom verkligen det? I Sverige är det vid över 5% ägande men I USA har jag inte hört att man måste flagga upp vid tillfället utan man deklarerar positioner kvartalsvis. Shorts behöver inte ens deklareras USA.

Jag tror också att många stora fonder tar tillfället i akt att eliminera en konkurrent nu och när det är klart kommer nog en stor smäll.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av e1m1:

Blir alltid så konfunderad när jag läser något i stil med det. Är du övertygad om att det på något sätt finns en möjlighet att inte "folk" kommer få ta smällen när GME rasar ner igen?

Har också funderat på detta och jag håller med om att det är väldigt intressant. Får se om det håller i sig efter att bubblan spricker och alla de som inte endast gått in för short-squeeze-sadism får börja betala för kalaset, för något liknande har väl inte hänt i samma skala innan?

Det var i och för sig inte lika många inblandade. Men ett riktigt blankar-mord var ju annars Volkswagens infinity Squeeze runt 2008: https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/

Det var ju i grunden exakt samma problematik. En aktie var alldeles för tungt blankad - och någon/några spelare upptäckte det och utnyttjade läget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag håller med om att det här troligtvis är något som skett tidigare och garanterat något som kommer att ske i framtiden, ingen tvekan om det. Men när det kommer till gme tvivlar jag starkt på att vi kan skylla/tack botar. Har man för mycket tid på kvällen så går det att lite hackigt leta sig bak i tiden och se hur intresset sakta men säkert ökade till den nådde en kritisk gräns då helvetet brakade lös.

Däremot är det en lågoddsare att botar ligger bakom spammandet om nokia och amc. En jättestor andel av de som hypar dessa två har inga, eller extremt få, tidigare inlägg på reddit. Dessutom är det för många blankare fördelaktigt om pengar flyttas från gme till nok/amc.

Jag är fortfarande i stadiet att man inte ska betrakta ovanstående som mer än en konspirationsteori även om det i mina ögon finns för mycket grund för att det inte ska ligga någon sanning i det.

Skrivet av Knightmare:

Det är just det som är grejen här. Den kommer krascha. Helt säkert. Och den blankare som kan hålla ut kommer tjäna stort. Handlar inte om att vinna tillbaks förlust. Dom ser enorma möjligheter att tjäna ännu mer, bara dom kan hålla ut till kraschen.

Oja, det är förhoppningsvis alla överens om. Men jag förstår inte riktigt hur de tänker, är det inte bättre att ta sina förluster och gå vidare? Eller har de inte råd? Jag tänker att om d blankar ytterligare och kursen inte rasar, då måste ju konsekvenserna för dem bli mångfalt värre.

Nästintill alla småsparare som är med i det här kommer kunna fortsätta leva sitt liv som vanligt om aktien kraschar. Kommer blankarna kunna göra det om den fortsätter stiga? Jag skulle aldrig våga riskera att blanka den aktien i det här läget. Men det kanske också
är därför jag inte är miljonär...

Oavsett hur utgången blir kan man hoppas att det för något gott med sig men det är kanske att hoppas för mycket.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen inte att denna Gamestop, BlackBerry, Nokia grejen kommer leda till en lavin som triggar nästa stora depression. För tillfället är det ju långt ifrån fallet och beloppen är relativt små fortfarande, men vem vet hur detta kommer utveckla sig? Det är en väldig massa privatspekulation just nu, vilket förvisso betalade för min hyra förra året, men det är lite läskigt. Aktieuppgången efter tappet förra våren var bara löjligt. Jag valde nästan helt slumpvis aktier och dubblade nästan värdet (+83%) fram tills nyår. Hjälp.

Det var verkligen fruktansvärt under depressionen, på ett sätt jag inte tror många har koll på. Folk blev så desperata att många flydde till Soviet för att komma undan fattigdomen och hungern. Vilket givetvis inte hjälpte, men ändå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag hoppas verkligen inte att denna Gamestop, BlackBerry, Nokia grejen kommer leda till en lavin som triggar nästa stora depression. För tillfället är det ju långt ifrån fallet och beloppen är relativt små fortfarande, men vem vet hur detta kommer utveckla sig? Det är en väldig massa privatspekulation just nu, vilket förvisso betalade för min hyra förra året, men det är lite läskigt. Aktieuppgången efter tappet förra våren var bara löjligt. Jag valde nästan helt slumpvis aktier och dubblade nästan värdet (+83%) fram tills nyår. Hjälp.

Det var verkligen fruktansvärt under depressionen, på ett sätt jag inte tror många har koll på. Folk blev så desperata att många flydde till Soviet för att komma undan fattigdomen och hungern. Vilket givetvis inte hjälpte, men ändå.

Varför skulle det trigga en depression av att småsparare gör att de stora hajarna på Wall St förlorar pengar? Det är ju trots allt Wall St som ligger bakom de krascher vi har haft i närtid. Det här är mer av ett svar från den lilla människan hur de alltid varit den som fått betala när Wall St orsakat arbetslöshet, hemlöshet och död (och även fått statliga pengar för att fortsätta). Systemet är riggat och har alltid varit.

Permalänk
Medlem

Varför skulle detta trigga en lavin? De gör exakt det som större hedgefonder gör?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag håller med om att det här troligtvis är något som skett tidigare och garanterat något som kommer att ske i framtiden, ingen tvekan om det. Men när det kommer till gme tvivlar jag starkt på att vi kan skylla/tack botar. Har man för mycket tid på kvällen så går det att lite hackigt leta sig bak i tiden och se hur intresset sakta men säkert ökade till den nådde en kritisk gräns då helvetet brakade lös.

Däremot är det en lågoddsare att botar ligger bakom spammandet om nokia och amc. En jättestor andel av de som hypar dessa två har inga, eller extremt få, tidigare inlägg på reddit. Dessutom är det för många blankare fördelaktigt om pengar flyttas från gme till nok/amc.

Jag är fortfarande i stadiet att man inte ska betrakta ovanstående som mer än en konspirationsteori även om det i mina ögon finns för mycket grund för att det inte ska ligga någon sanning i det.

Det har du rätt i. Kollar man lite så har GME byggts upp över tid. Spammandet om NOK/AMC/BB etc. de senaste dygnen är ju helt uppenbart mestadels bottande, men det är ju av förståeliga skäl mer akut och desperat från blankarnas sida. Verkar ju som att de kör alla metoder de kan komma på, t.ex. stänga ner wsb's Discord med "hate speech"-anklagelser. Kan väl anta att det dras i massa strängar för att försöka stänga ner subredditen också. De som sitter på innehav i GME har väl dock inte behövt göra så mycket mer än att möjligen försiktigt peta på det i rätt riktning, de kunde lugnt sitta stilla i båten och bara vänta i och med blankningsnivån.

Men ja, det är ju bara spekulationer och konspirationsteorier.

Skrivet av Trunk:

Oja, det är förhoppningsvis alla överens om. Men jag förstår inte riktigt hur de tänker, är det inte bättre att ta sina förluster och gå vidare? Eller har de inte råd? Jag tänker att om d blankar ytterligare och kursen inte rasar, då måste ju konsekvenserna för dem bli mångfalt värre.

Nästintill alla småsparare som är med i det här kommer kunna fortsätta leva sitt liv som vanligt om aktien kraschar. Kommer blankarna kunna göra det om den fortsätter stiga? Jag skulle aldrig våga riskera att blanka den aktien i det här läget. Men det kanske också
är därför jag inte är miljonär...

Kan de verkligen ta sina förluster och gå vidare? Är det inte det som är grejen? De sitter så i skiten p.g.a. nivån av blankning att det inte går att köpa sig ur. Det påstås ju t.ex. från flera håll att påståendena om att Melvin köpte ut sig igår var matematiskt omöjligt. Har dock ingen aning om vad man ska tro på i den här soppan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Varför skulle det trigga en depression av att småsparare gör att de stora hajarna på Wall St förlorar pengar? Det är ju trots allt Wall St som ligger bakom de krascher vi har haft i närtid. Det här är mer av ett svar från den lilla människan hur de alltid varit den som fått betala när Wall St orsakat arbetslöshet, hemlöshet och död (och även fått statliga pengar för att fortsätta). Systemet är riggat och har alltid varit.

Skrivet av Mithras:

Varför skulle detta trigga en lavin? De gör exakt det som större hedgefonder gör?

Jag förstår att ni tycker det är "rätt". Och det håller jag väl med om, men det är fortfarande omvälvande. Visst att det normalt är Wall Street som orsakar problem med ekonomin, men det skulle fortfarande leda till samma lidande om det orsakas av privata investerade. Det blir inte på något sätt lättare för världen eller finansvärldens problem bara för att det orsakas av "oss", det blir inte hämnd om marknaden kraschar.

Om hedgefondernas lyckas köpa sin väg ut, folk blir rika och världen fortsätter så är det väl ingen skada gjord, det är rättvisa för det som hedgefondernas gjort.

Men vem vet hur hedgefondernas garantier och lån är strukturerade? Om nu det blir en fullständig short squeeze och aktien bara går rakt upp till den nivån att det inte finns likvida medel för att lösa problemet oavsett förlust så finns det en risk att det utlöser problem.

Tänk om detta tar med sig en bank eller någon annan finansiell institution? Visst hade den banken kanske förtjänat det, men vi hade alla fått erfara fattigdomen om världen ekonomi går i depression. Efter finanskrisen 2008 har folk vänt sig fullständigt emot att staten skulle hjälpa bankerna, och medan de förvisso inte "förtjänar" någon hjälp så ökar det risken för att en krasch i en enstaka bank sprider sig.

Att de "gör exakt samma sak som hedgefondernas gör" är inte sant och konsekvenserna är inte lika. Det hedgefondernas gör är att de blankar aktier, går ut med den informationen vilket får aktien att falla och sen tjänar de pengar. Det som händer just nu är att folk utnyttjar deras överblankning för att tvinga hedgefondernas att köpa upp tillbaka aktier till ett tvingande högre pris. Återigen så stödjer jag inte hedgefondernas agerande, men konsekvenserna är väldigt annorlunda. Det hedgefondernas har gjort har kostat vanliga investerare en andel av deras investering men det har inte riskerat någon systemkollaps då riskerna har oftast varit begränsade till investeringen och fördelat över fler parter. Det vi riskerar nu är att företag så som Melvin Capital kommer behöva sälja av aktier för över hundra miljarder kronor och potentiellt ändå inte kunna köpa tillbaka de blankade aktierna. Även om marknaden överlever försäljningen av deras aktier (vilket den borde göra i ren volym) så finns det fortfarande risk att banker som stött Melvin på olika sätt faller.

Jag säger inte att det garanterat kommer bli några problem, men jag är ändå rädd för möjligheten. Det hade verkligen varit fruktansvärt med en krasch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är priset på GME frusit överallt där jag kollar?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Jag förstår att ni tycker det är "rätt". Och det håller jag väl med om, men det är fortfarande omvälvande. Visst att det normalt är Wall Street som orsakar problem med ekonomin, men det skulle fortfarande leda till samma lidande om det orsakas av privata investerade. Det blir inte på något sätt lättare för världen eller finansvärldens problem bara för att det orsakas av "oss", det blir inte hämnd om marknaden kraschar.

Om hedgefondernas lyckas köpa sin väg ut, folk blir rika och världen fortsätter så är det väl ingen skada gjord, det är rättvisa för det som hedgefondernas gjort.

Men vem vet hur hedgefondernas garantier och lån är strukturerade? Om nu det blir en fullständig short squeeze och aktien bara går rakt upp till den nivån att det inte finns likvida medel för att lösa problemet oavsett förlust så finns det en risk att det utlöser problem.

Tänk om detta tar med sig en bank eller någon annan finansiell institution? Visst hade den banken kanske förtjänat det, men vi hade alla fått erfara fattigdomen om världen ekonomi går i depression. Efter finanskrisen 2008 har folk vänt sig fullständigt emot att staten skulle hjälpa bankerna, och medan de förvisso inte "förtjänar" någon hjälp så ökar det risken för att en krasch i en enstaka bank sprider sig.

Att de "gör exakt samma sak som hedgefondernas gör" är inte sant och konsekvenserna är inte lika. Det hedgefondernas gör är att de blankar aktier, går ut med den informationen vilket får aktien att falla och sen tjänar de pengar. Det som händer just nu är att folk utnyttjar deras överblankning för att tvinga hedgefondernas att köpa upp tillbaka aktier till ett tvingande högre pris. Återigen så stödjer jag inte hedgefondernas agerande, men konsekvenserna är väldigt annorlunda. Det hedgefondernas har gjort har kostat vanliga investerare en andel av deras investering men det har inte riskerat någon systemkollaps då riskerna har oftast varit begränsade till investeringen och fördelat över fler parter. Det vi riskerar nu är att företag så som Melvin Capital kommer behöva sälja av aktier för över hundra miljarder kronor och potentiellt ändå inte kunna köpa tillbaka de blankade aktierna. Även om marknaden överlever försäljningen av deras aktier (vilket den borde göra i ren volym) så finns det fortfarande risk att banker som stött Melvin på olika sätt faller.

Jag säger inte att det garanterat kommer bli några problem, men jag är ändå rädd för möjligheten. Det hade verkligen varit fruktansvärt med en krasch.

Jag nämner inte rätt eller fel; Jag menar att det som händer just nu är ingen skillnad konkret från det som hedgefonder gör. Varför skulle det trigga en hel depression? För att inte tala om att ekonomin redan är väldigt nära en depression efter corona - speciellt i USA där staten inte precis köper ut folket ur hålan på samma sätt som andra västländer gör.

Nej, detta kommer inte ta med sig någon bank eller större hedgefond eller institution. Har man inte lärt sig ännu att den amerikanska regeringen aldrig kommer låta de större att fallera efter skandalen som recessionen 2009 var, då vet jag inte riktigt vilka mer bevis man behöver för det. "Socialism for corporations" är något som är sant i USA till 100%

Detta kommer inte leda till någon större förändring, positiv eller negativ. Too big to fail är återigen det som kommer visa sig sant.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Handelsstopp antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Det är slut på det roliga nu. De börjar hindra handel med GME i exempelvis Robinhood (amerikanarnas avanza), och blir nog nån form av generell justering. Min gissning är att hedge fonderna har tillräckligt med inflytande för att få detta stoppat så de hinner lösa ut sig vid sidan av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det som pågår i USA just nu är det galnaste jag någonsin sett. Historiskt på så många sätt, om inte detta är att manipulera marknaden så vet jag inte vad.

Ska bli intressant att se vad SEC gör åt det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Kan ju var för att du postar innan marknaden ens hade öppnat.

Ganska underhållande att se, AMC har det tungt men rör sig sakta uppåt. GME slog just i handelsstopptaket för ökning, får väl se vad som händer när trading resumes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag nämner inte rätt eller fel; Jag menar att det som händer just nu är ingen skillnad konkret från det som hedgefonder gör. Varför skulle det trigga en hel depression? För att inte tala om att ekonomin redan är väldigt nära en depression efter corona - speciellt i USA där staten inte precis köper ut folket ur hålan på samma sätt som andra västländer gör.

Nej, detta kommer inte ta med sig någon bank eller större hedgefond eller institution. Har man inte lärt sig ännu att den amerikanska regeringen aldrig kommer låta de större att fallera efter skandalen som recessionen 2009 var, då vet jag inte riktigt vilka mer bevis man behöver för det. "Socialism for corporations" är något som är sant i USA till 100%

Detta kommer inte leda till någon större förändring, positiv eller negativ. Too big to fail är återigen det som kommer visa sig sant.

Det som händer just nu är verkligen inte samma sak som hedgefonderna normalt sett gör. Det de normalt gör är att ta en andel av investeringar gjorda av många tusentals parter, det som händer just nu är att stora finansiella institutioner kan likvideras väldigt fort. Att ekonomin "redan är väldigt nära en depression" är ju inte riktigt ett argument emot att omvälvande saker på marknaden skulle kunna leda till större problem. USA har haft en väldigt partisk media det senaste året och idén att den amerikanska staten skulle ha gjort lite är verkligen en felaktig bild projekterad av den amerikanska oppositionen. USA tog det ganska unika draget att utfärda "stimuleringscheckar" men det utgjorde bara en pytteliten del av deras corona-spendering. I USA backade staten arbetslöshetsbidrag som i många fall blev högre än den normala lönen och de stödde småföretag med relativt mycket likvida medel också. Så som AOC klagade på var den $600 checken de fått bara en bråkdel av det bistånd som godkändes förra året. Hon försökte helt klart antyda att resten vara korruption till företagen och att checkarna borde varit högre, men kollade man igenom budgeten så var det huvudsakligen arbetslöshetsbidrag, som förvisso skickas till företag men det är ju inte som om de får behålla de pengarna.

Den ilskan som uppkom efter 2009 gör att jag blir mer osäker på att den amerikanska staten faktiskt skulle vara beredd att rädda finanssektorn.

Visa signatur