Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Blå prick = köp och röd prick = sälj?

Vad ska man göra för att kunna se prickarna?

Du aktiverar dem genom att klicka på antingen ögat eller punkterna (på avanza då, som i bilden).

Skrivet av Knightmare:

Det är just det som är grejen här. Den kommer krascha. Helt säkert. Och den blankare som kan hålla ut kommer tjäna stort. Handlar inte om att vinna tillbaks förlust. Dom ser enorma möjligheter att tjäna ännu mer, bara dom kan hålla ut till kraschen.

Kan ju vara värt att nämna att det idag möjligen kan vara bättre tillfälle att blanka än någonsin. Om kursen väntades sjunka från tidigare nivåer blir fallet bara högre från nuvarande

Sedan är det klart, kanske inte finns någon som vill göra "utlåningen" i nuläget så kanske inte är praktiskt möjligt.

Skrivet av Xyborg:

Det var i och för sig inte lika många inblandade. Men ett riktigt blankar-mord var ju annars Volkswagens infinity Squeeze runt 2008: https://moxreports.com/vw-infinity-squeeze/

Det var ju i grunden exakt samma problematik. En aktie var alldeles för tungt blankad - och någon/några spelare upptäckte det och utnyttjade läget.

Visst, säger inte att överblankningar inte skett eller uttnyttjats innan, syftade mer specifikt på triggandet av en rejäl börsoperation (i detta fall en squeeze) från ett forum som en ny företeelse. Summan av alla internetanvändare måste ju ha enormt mycket större kapital än Porsche, så även om bara en relativt liten del av detta kan riktas/fokuseras genom poster på ett forum och få så här stora konsekvenser är rätt skrämmande.

Tackar för länken, intressant läsning.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jag stödköpte en Gamestop aktie vid öppning.
Igår fanns det omkring 6000 ägare hos Avanza, idag +15000.. 😂💎🙌

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Skrivet av mistahh:

Jag stödköpte en Gamestop aktie vid öppning.
Igår fanns det omkring 6000 ägare hos Avanza, idag +15000.. 😂💎🙌

Undrar hur många av dem som inte kommer hinna sälja i tid. Kanske visserligen handlar om små belopp för de flesta, men tror att många inte inser vilken risk de tar.

Permalänk
Medlem

Robin Hood, tvi fan.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

GME nere på 153 nu med ytterliggare handelsstopp. Tror läxan man kan lära sig är att man aldrig kan vinna mot de stora spelarna

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | Nikon Z6iii

Permalänk
Medlem

Äh, det vänder säkert upp igen. Väldigt volatilt idag. Fattar dock inte varför det är så många som skriver som imbeciller när GME diskuteras.

Permalänk
Medlem

Haha, ”fri marknad”, jo man tackar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Äh, det vänder säkert upp igen. Väldigt volatilt idag. Fattar dock inte varför det är så många som skriver som imbeciller när GME diskuteras.

Finns ingen garanti. Nu när robinhood dränker marknaden med aktier så har Melvin och andra blankare möjlighet att köpa ut sig själva, och då försvinner poängen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tittar lite på en youtubestream med aktiekursen i realtid och med livekommentarer från tittarna. Där har det spammats om att robin hood och flera andra stora aktörer inte möjliggör köp av gme samtidigt som det fortfarande är möjligt att sälja.

Oavsett vilken anledning som ligger bakom är det ju helt bisarrt.

Jag följer inte heller streamen slaviskt, tittar in någon minut då och då och jag tycker gme har varit handelsstoppad hur många gånger som helst, detta trots att jag alltså bara tittat in lite då och då. Kan man se hur många handelsstopp som gjorts?

För övrigt verkar reddit vara rejält överbelastad. Går knappt att surfa och titt som tätt försvinner det helt.

Edit: Precis innan jag började skriva det här inlägget var den handelsstoppad. Direkt efter jag klickade på ”skicka” så var den stoppad igen.

Edit igen: Det har inte gått många minuter sedan min senaste edit och nu är den stoppad igen.

Skrivet av oatp1b1:

Det är nog /r/wallstreetbets som läcker ut till övriga internet. Varken mer eller mindre.

Permalänk
Inaktiv

En hel del kändisar kommenterar också, ganska intressant att följa faktiskt. Anklagelserna mot blandannat Robinhood, om de stämmer, är allvarliga. Ser fram emot att se vart det leder. Rätten med stor risk.

Ser fram emot dokumentären, filmen eller vad allt detta lär försöka förklaras i framöver. En exceptionell händelse faktiskt.

Permalänk
Medlem

WSB vill nu ha en mass stämningsansökan mot Robinhood för marknadsmanipulation.

Frågan är: har svenska användare någon skydd för förlust på grund av att Robinhood stänger aktier för "köp", och på det sättet skapar ett överflöd av "sälj" och på det viset dumpar kursen?

Själv sitter jag men en förlust på ca 75.000kr i AMC och 25.000 i Blackberry i skrivande stund. Jätte tråkigt. Det var mycket roligare igår.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Frågan är: har svenska användare någon skydd för förlust på grund av att Robinhood stänger aktier för "köp", och på det sättet skapar ett överflöd av "sälj" och på det viset dumpar kursen?

Själv sitter jag men en förlust på ca 75.000kr i AMC och 25.000 i Blackberry i skrivande stund. Jätte tråkigt. Det var mycket roligare igår.

Det korta svaret på din fråga är nej. Alla banker och nätmäklare friskriver sig givetvis från ansvar för förluster pga. nedgång i aktiekursen.

Trist att du förlorat pengar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Det där "Jag lovar mig själv att inte spekulera mer" från igår höll inte länge. Tråkigt men nej varför skulle du ha det? Du handlar inte ens på deras plattform.

Netto minus 50k på det här äventyret alltså. Du är nog inte ensam däremot, WSB är kul att läsa men jag har inte the balls för att hoppa på galenskaperna där.

Permalänk
Medlem

AMC, GME ligger ju riktigt mycket minus nu. Tråkigt för alla gick in sent.

Jag pytsade faktiskt in en slant i CTRM igår ikväll, drogs med i cirkusen lite, den var upp typ 90% som mest I premarket.
Tänkte sälja vid öppning men satt i möten. Var nere på 0 men hade lite is i magen och sålde på +18%. Något blev det i alla fall

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Var det ingen annan som åkte på restriktionen på avanza? Ett tag kunde jag bara lägga ordrar på USA marknaden inom 15% av nuvarande kurs. Begränsningen är borta igen.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Var det ingen annan som åkte på restriktionen på avanza? Ett tag kunde jag bara lägga ordrar på USA marknaden inom 15% av nuvarande kurs. Begränsningen är borta igen.

Det verkar bara vara i premarket?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Det korta svaret på din fråga är nej. Alla banker och nätmäklare friskriver sig givetvis från ansvar för förluster pga. nedgång i aktiekursen.

Fast i det här fallet handlar det om att de största mäklarna för småsparare har, av okänt anledning, inte gjort det möjligt att köpa just dessa aktier. Något som eventuellt har en stor effekt på kursen i just det här speciella fallet, betydligt mer så än i normala fall.

Det kan förstås vara en slump men kanske inte.

Men även om det skulle vara något (extra) fuffens på gång så tvivlar jag på att vi svenskar kan dra någon direkt nytta av en stämning. Men jag har ingen egentlig koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Jag fick meddelandet under handelstid. Om det var ett meddelande som hade dröjt kvar vet jag dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Skrivet av Gainsgoblin:

Det där "Jag lovar mig själv att inte spekulera mer" från igår höll inte länge. Tråkigt men nej varför skulle du ha det? Du handlar inte ens på deras plattform.

Netto minus 50k på det här äventyret alltså. Du är nog inte ensam däremot, WSB är kul att läsa men jag har inte the balls för att hoppa på galenskaperna där.

Jag avslutade gårdagens inlägg med *Oj vad skoj*
Nej, netto minus 50 stämmer inte.
Jag har inte sålt av innehaven i AMC och BB. Gick in med 150k i varje, 300 totalt. Ligger just nu -40 på varje.
Jag har ju en förhoppning att dessa kommer studsa upp när trycket på Robinhood ökar och handeln klan återupptas.
Dessutom.. Säljer jag av nu, så är det inga privatpersoner som kommer köpa. Bara hegdefonder som kommer avsluta sina korta positioner. På det sättet sabbar jag för alla andra privatsparare. Nu gäller det att ha is i magen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur tänker du att det inte är netto -50'? Om du sålde med vinst för 50' igår sammanlagt och just nu ligger 100' back är ju nettot -50'.
Nog kan dom studsa upp igen men just nu är du ju netto minus 50'.
Eller vad missförstår jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nä handeln var öppen.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nä handeln var öppen.

Nu handlade jag inget men gällde som jag tolkade det premarket

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knightmare:

Nä handeln var öppen.

Även jag såg texten efter öppning. Om det var Avanza som hade bekymmer eller något annat är jag osäker på, men hade problem att se mitt egna innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hur tänker du att det inte är netto -50'? Om du sålde med vinst för 50' igår sammanlagt och just nu ligger 100' back är ju nettot -50'.
Nog kan dom studsa upp igen men just nu är du ju netto minus 50'.
Eller vad missförstår jag?

Att beräkna förlust gör jag först när jag säljer av.
Mitt netto kan mycket väl bli positiv eller minus 300kkr.
Jag säljer inget idag i varje fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är redan en class action inlämnad mot Robinhood.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Är redan en class action inlämnad mot Robinhood.

Jo, men vad hjälper det folk som sitter utanför appen och ändå påverkas av att fonderna har lyckats stänga sina shorts?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Att beräkna förlust gör jag först när jag säljer av.
Mitt netto kan mycket väl bli positiv eller minus 300kkr.
Jag säljer inget idag i varje fall.

Okej, du ligger 50K back just nu men har inte realiserat förlusten ännu. Jag hoppas det vänder för dig men ser mörkt ut

Permalänk
Medlem

vet ni var man kan hitta aktuell info om hur många aktier finns tillgängliga för handeln och hur många av dessa är blankade, samt när blankningen går ut?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

vet ni var man kan hitta aktuell info om hur många aktier finns tillgängliga för handeln och hur många av dessa är blankade, samt när blankningen går ut?

Det är ingen garanti att det finns någon förutbestämd gräns.

https://www.investopedia.com/ask/answers/05/shortsaleclosed.a...

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är ingen garanti att det finns någon förutbestämd gräns.

https://www.investopedia.com/ask/answers/05/shortsaleclosed.a...

Juste, men var hittar man info om hur stor andelen av freefloat är shortade?

Visa signatur