"Skaparna till Cyberpunk 2077 och No Man's Sky skiter på gamers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad är det som Cyberpunk lovade som inte uppfylldes? Jag håller med om bristande QA och buggar i den mängden m.m. ska inte finnas men vet inte exakt vad det är för features m.m. som inte finns? No Man's sky lovade features, Fallout 76 samma sak samt att de var buggiga, Fallout hade även sin fina väska m.m.
Men vad var det för löften som Cyberpunk inte höll som helt ändrade game play? Håller med om oacceptabla konsolreleaser m.m. men har ingen koll på vad de utlovade innan då jag som regel undviker hype-trains.
Någon får gärna säga vad de inte har med, spelar spelet och tycker det är OK, inte super men inte dåligt. Lite issues har det, lite linjär och tvingad story men var det mer som saknades?

(Genuin fråga då jag inte vet om något mer utlovats)

Titta på preview trailern från 2018 och se vad som saknas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Titta på preview trailern från 2018 och se vad som saknas.

Redan för 20 år sedan visste man bättre än att tolka speltrailers bokstavligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Redan för 20 år sedan visste man bättre än att tolka speltrailers bokstavligt.

Tycker ändå att det kan och ska kritiseras.

Permalänk
Medlem

Dramatiskt formulerat!

Men jag skyller inte bara på några tveksamma företag som säljer "skit", utan även (precis som nämnt) journalister som propagerar för och hypar upp "skit", och till sist konsumenter som hare lite lätt Stockholssyndrom och passionerat förklarar hur om man bara tittar i rätt vinkel och kisar lite så är detta en läcker, prisvärd och kärleksfullt bakad princesstårta...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Titta på preview trailern från 2018 och se vad som saknas.

En del shaders och animering men ser det tyvärr lite som standard för trailers, men det inga features där vad jag kan se. Förstår att de som hypat är besvika, de blir de ofta men att jämföra med No man's sky som saknade features är det jag ser som lite konstigt.
Att inte leva upp till hypen är ju synd men att säga exempelvis att man ska ha ett helt universum med en super grej i mitten där du kan spela med dina vänner och sedan ha singel player, kass generering av planeter och mitten är ett vitt ljus med credits är ju något helt annat för mig iaf.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Jaha. Resetera är ju ett SJW-tillhåll där folk försöker dra igång cancel-kampanjer.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Får man inte ha en åsikt när man gör plattformare, eller vad menar du?

Ett platform spel som Ori är väldigt långt ifrån skalan som Cyberpunk 2077 är att utveckla och buggfixa/testa innan release, men däremot givetvis så får han ha en åsikt.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Han må hända ha rätt men jag kan inte ta saker ifrån Resetera på allvar.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Skönt med någon som säger som de är!

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Ett platform spel som Ori är väldigt långt ifrån skalan som Cyberpunk 2077 är att utveckla och buggfixa/testa innan release, men däremot givetvis så får han ha en åsikt.

Det har du rätt i. Helt olika spel på alla sätt och vis.
Det hindrar inte en att ha yrkesstolthet och bemöta dom som köper ens spel på ett ärligt och korrekt vis.
Spelar ingen roll om det är ett Tetris i 2D eller cyberpunk 2077. Principen Helge.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Buggar verkar variera med hårdvara. Jag la snabbt cp 2077 på is medan en kompis spelade igenom hela utan några anmärkningsvärda märkligheter. Han har en bärbar gamer midend jag en stationär.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Så rätt! CDPR har tappat mitt förtroende helt klart.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Sötast

Så många även här som beskyddar det in i det sista. Jag fattar det inte!

Permalänk
Medlem

Men vad vet denhär snubben om att göra spel som NMS och C2077, känd för spel som oni? ser ut som ett plattformsspel som man kan göra i flash ungeffär, det är upp till konsumenterna att lära sig, om konsumenterna ändrar sitt sätt att konsumera spel så kan vi ändra hela marknaden, S L U T A - K Ö P A - S P E L - P Å - P R E O R D E R. så LÄTT är det, men lyssnar folk, nej, så vad gör aktieägarna? "BATTLEFIELD 6 SKA SLÄPPAS TILL SLUTET AV 2021" hallå? battlefield 6 kommer vara värre än cyberpunk vid release, KÖP DET INTE, köp det 2 månader efter release när dem flesta enorma buggarna är fixade, OM du fortf. är intresserad av serien.
Så jävla dumt att skylla på utvecklarna när aktieägarna står för det stora hela tillsammans med konsumenterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En del shaders och animering men ser det tyvärr lite som standard för trailers, men det inga features där vad jag kan se. Förstår att de som hypat är besvika, de blir de ofta men att jämföra med No man's sky som saknade features är det jag ser som lite konstigt.
Att inte leva upp till hypen är ju synd men att säga exempelvis att man ska ha ett helt universum med en super grej i mitten där du kan spela med dina vänner och sedan ha singel player, kass generering av planeter och mitten är ett vitt ljus med credits är ju något helt annat för mig iaf.

Verkligen? Är det enda skillnaden du ser?
Då är du så mycket cdpr fanboy att inga argument i världen skulle kunna ändra din inställning.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HenrikM:

Titta på preview trailern från 2018 och se vad som saknas.

Skrivet av HenrikM:

Verkligen? Är det enda skillnaden du ser?
Då är du så mycket cdpr fanboy att inga argument i världen skulle kunna ändra din inställning.

Såja, ta det lugnt nu. Det är ju inte så att du slängt ur dig tusentals olika argument

Du hänvisade till en trailer, personen kollade på trailern och svarade. Argumentera och diskutera gärna men snälla, släpp hela ”sättaetiketterpåfolksomintedelarminåsikt”-grejen. Det blir ingen bra diskussion då

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Gällande No Mans sky så har de iallafall försökt att göra bot och i slutändan levererat ett väldigt bra spel. Men det tog några extra år. Bäst hade ju naturligtvis varit att hålla sig till sanningen från början. Men att försöka reparera ett misstag är aldrig fel. Dessutom tycker jag Devsen bakom No man sky har hyfsat bra kommunikation med sin spelarbas. CDPR känns än så länge inte helt uppriktiga. De kan inte ens låta bli att väva in marknadsföring i sina ursäkter.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Ja, det är en sak att en utvecklare ljuger, men att spelpressen hakade på som de gjorde är oförsvarbart. FZ:s "recension" av Cyberpunk 2077 är ett klockrent exempel på hur man sviker sina läsare, enligt min åsikt. Garanterat många som förbokade efter att ha läst den recensionen, och mer eller mindre blev lurade till köp. Recensenter ska inte sälja spel, enligt min åsikt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Verkligen? Är det enda skillnaden du ser?
Då är du så mycket cdpr fanboy att inga argument i världen skulle kunna ändra din inställning.

Vad är det i trailern jag missar då? Jag vad är det för features de visar upp, jag kanske kollade fel trailer?
Jag kollade E3 2018 trailern

Och som jag sa, det är skillnad i hur de ser ut men det är tyvärr lite par for the course. Jag ser dock inga features eller så som utlovas i stil med Sean Murray. Spel är sällan lika snygga eller naturligt flytande som deras early trailers, nedan är några exempel där jag anser det är skillnad mellan det jag ser där och vad jag spelat, men inga direkt missade jätte features men nerbantade från "känslan" av trailern.

Witcher 3

Dold text

Battlefront 2

Dold text

Watchdogs

Dold text

Det finns många fler, grejen är att trailers är menade att locka och det är sant för film liksom spel. Skillnaden som jag ser det oavsett om spelet sedan är bra eller dåligt är om grafiken, assets och ofta AI inte lever upp till trailern eller animationerna är det inte samma sak som när det saknas utlovade saker i gameplay.
Spel kan fortfarande vara bra eller dåliga, jag anser Cyberpunk vara ett ok spel, varken mer eller mindre. Det är lite för linjär story som verkar pushas på för att dölja att stan är ganska fattig på annat, en mix av division eller gta tillsammans med outer worlds.

Är det synd att det inte är det många hypade upp det till? Ja, men det är inte oväntat då många verkar måla upp bilder i huvudet som aldrig utlovades baserat på hur det ser ut.
Företagen spelar på det och det är inte bra men det är det som får sakerna att sälja mer. Sedan är det skillnad på om företaget säger "vi kommer ha total multi-player där du kan spela med dina vänner" och sedan släpper ett singel-player och låtsas inte om det eller försöker förklara bort det.

Spelen faller tyvärr lite på företagets svärd när de hypar spelen, även spel som är helt ok eller rent av bra blir sedda som misslyckanden. Så länge PR missen ger vinst kommer de troligen fortsätta, problemet är att de som blir lidande är inte de som tjänar på det.
Spelare blir sura, utvecklarna känner ofta hatet och trycket men PR och chefer ser oftast bara kontoutdrag och de ser bra ut.

Om folk slutar göra förköp så de vet vad de köper när det köper det och inte köper en dröm om vad det ska vara så skulle dessa fasoner sluta. Om en bra trailer inte längre sålde utan det som sålde var ett bra spel, ja då skulle ju inte hype trains eldas på.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Ja, det är en sak att en utvecklare ljuger, men att spelpressen hakade på som de gjorde är oförsvarbart. FZ:s "recension" av Cyberpunk 2077 är ett klockrent exempel på hur man sviker sina läsare, enligt min åsikt. Garanterat många som förbokade efter att ha läst den recensionen, och mer eller mindre blev lurade till köp. Recensenter ska inte sälja spel, enligt min åsikt.

Samtidigt är det ju personliga upplevelser. Har man spelat Cyberpunk 2077 på till exempel PC och inte haft några enorma buggproblem, eller inte upplevt det som problem, så är väl spelet fullt kompetent?

Jag kan inte klandra en recensent som verkligen gillade någonting. Det gäller ju att jag väger deras åsikter med andras, och därifrån skapar min egen. Det är otroligt orättvist att säga något i stil med:

- Du har fel! Andra har inte samma åsikter och de har övertygat mig. Därför är det helt befängt vad du skrivit!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thursday:

Ja, det är en sak att en utvecklare ljuger, men att spelpressen hakade på som de gjorde är oförsvarbart. FZ:s "recension" av Cyberpunk 2077 är ett klockrent exempel på hur man sviker sina läsare, enligt min åsikt. Garanterat många som förbokade efter att ha läst den recensionen, och mer eller mindre blev lurade till köp. Recensenter ska inte sälja spel, enligt min åsikt.

Fast spelet kan ju vara bra ändå (vilket det i min mening är).

Hur många timmar har du i spelet?

Hade man kunnat recensera spelet på ps4/xbox i tid hade man ju kunnat varna läsarna men nu fick man inte tillgång till den versionen förrän det var försent.

Läser du sen recensionen så ser man även att man tar upp buggar osv. Dock är buggarna väldigt få för många på pc.

Sen hela grejen med ”många förbokade och blev lurade till köp”-grejen håller ju inte då man kan ångra köpet inom en viss tid och på så sätt minimera risken för att folk gör köp som man ångrar.
Om spelet nu är så otroligt dåligt så upptäcker man ju det i tid och ingen skada är skedd.

Att det fanns med på så många läsares/publikationers goty-listor skvallrar ju om att där finns en kvalitet i grunden men att man ändå har fumlat med bollen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Fast spelet kan ju vara bra ändå (vilket det i min mening är).

Hur många timmar har du i spelet?

Hade man kunnat recensera spelet på ps4/xbox i tid hade man ju kunnat varna läsarna men nu fick man inte tillgång till den versionen förrän det var försent.

Läser du sen recensionen så ser man även att man tar upp buggar osv. Dock är buggarna väldigt få för många på pc.

Sen hela grejen med ”många förbokade och blev lurade till köp”-grejen håller ju inte då man kn ångra köpet inom en viss tid.

Om spelet nu är så otroligt dåligt så upptäcker man ju det i tid och ingen skada är skedd. Att det fanns med på så många läsares/publikationers goty-listor skvallrar ju om att där finns en kvalitet i grunden men att man ändå har fumlat med bollen

Det tog mig ungefär 60 timmar att klara ut allt på kartan, inklusive main quest då. Det finns inget kvar att göra, utöver autogenererade brott osv som tar några sekunder att hacka sig igenom.

Storyn är bra, det tycker jag, och grafiskt är det ett bra spel. Men utöver det är det tragiskt halvfärdigt skulle jag säga, går man runt och försöker interagera det minsta med NPC:er liknar det ju mer en skräckfilm än något annat. Fysik, AI och en rad andra saker känns det som att de bara seglat förbi, förmodligen pga tidsbrist, jag anser inte att ett spel i det här skicket ska kunna få max-betyg av någon seriös recensent.

Och nej, hur man än vänder och vrider på det kan jag inte riktigt få det till att buggarna skulle vara "väldigt få", då de är väldigt djupt rotade i spelet och motorn. Många kanske inte tycker att buggarna spelar någon roll, men det är ju något annat.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Samtidigt är det ju personliga upplevelser. Har man spelat Cyberpunk 2077 på till exempel PC och inte haft några enorma buggproblem, eller inte upplevt det som problem, så är väl spelet fullt kompetent?

Jag kan inte klandra en recensent som verkligen gillade någonting. Det gäller ju att jag väger deras åsikter med andras, och därifrån skapar min egen. Det är otroligt orättvist att säga något i stil med:

- Du har fel! Andra har inte samma åsikter och de har övertygat mig. Därför är det helt befängt vad du skrivit!

Som recensent ska gärna åsikten vara värd mer än en kommentar på Twitter, åtminstone enligt min mening. En recensent ska kunna se på det hela lite mer objektivt än att man själv hade kul, och sedan avgöra huruvida max-betyg är rimligt i sammanhanget. Men visst, det kan vara jag som ställer för högra krav på recensenter och helt enkelt förväntar mig för mycket, jag tycker bara att det är en konstigt låg ribba att sätta, eftersom det då mer eller mindre gör hela konceptet värdelöst.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Thursday:

Som recensent ska gärna åsikten vara värd mer än en kommentar på Twitter, åtminstone enligt min mening. En recensent ska kunna se på det hela lite mer objektivt än att man själv hade kul, och sedan avgöra huruvida max-betyg är rimligt i sammanhanget. Men visst, det kan vara jag som ställer för högra krav på recensenter och helt enkelt förväntar mig för mycket, jag tycker bara att det är en konstigt låg ribba att sätta, eftersom det då mer eller mindre gör hela konceptet värdelöst.

Ja, alltså det du säger är att en recensent ska vara mer objektiv och samtidigt säger att det är satt fel betyg. Det blir ju lite märkligt.
Att man inte ska sälja spel men samtidigt göra det motsatta?

Att folk riskerar att köpa produkter utifrån recensionerna är dåligt men får recensionen folk att inte köpa spel, då är det bra?

Det blir lite motsägelsefullt när en recensions inverkan på folks konsumtion är både bra och dåligt på samma gång och att man ska objektiv men bara så länge det inte genererar för höga betyg? 🤔

Skrivet av Thursday:

Det tog mig ungefär 60 timmar att klara ut allt på kartan, inklusive main quest då. Det finns inget kvar att göra, utöver autogenererade brott osv som tar några sekunder att hacka sig igenom.

Storyn är bra, det tycker jag, och grafiskt är det ett bra spel. Men utöver det är det tragiskt halvfärdigt skulle jag säga, går man runt och försöker interagera det minsta med NPC:er liknar det ju mer en skräckfilm än något annat. Fysik, AI och en rad andra saker känns det som att de bara seglat förbi, förmodligen pga tidsbrist, jag anser inte att ett spel i det här skicket ska kunna få max-betyg av någon seriös recensent.

Och nej, hur man än vänder och vrider på det kan jag inte riktigt få det till att buggarna skulle vara "väldigt få", då de är väldigt djupt rotade i spelet och motorn. Många kanske inte tycker att buggarna spelar någon roll, men det är ju något annat.

Dold text

Det var en relativt snabb genomspelning, jag är 55h in och är inte i närheten av att rensa kartan 😁
Jag har pausat spelandet lite nu för att se vad/om man rättar till lite av irritationsmomenten du tar upp (polisen!!).
Sen blir det nog en till runda med en ren melee-build

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Ferrat

Den här videon tycker jag är rätt bra avs. detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Som recensent ska gärna åsikten vara värd mer än en kommentar på Twitter, åtminstone enligt min mening. En recensent ska kunna se på det hela lite mer objektivt än att man själv hade kul, och sedan avgöra huruvida max-betyg är rimligt i sammanhanget. Men visst, det kan vara jag som ställer för högra krav på recensenter och helt enkelt förväntar mig för mycket, jag tycker bara att det är en konstigt låg ribba att sätta, eftersom det då mer eller mindre gör hela konceptet värdelöst.

Men hur ska man kunna se någonting mer objektivt, när upplevelsen man har är fullständigt subjektiv? Ska man gå utanför sina egna erfarenheter och börja insupa andras åsikter? Förtar inte det hela poängen med en recension?

Det gäller också som läsare att ha rätt förväntningar på en recension. Det gäller att man på något sätt känner recensenten och vet på ett ungefär vad denne gillar. Jag vet till exempel att när filmrecensenten Mark Kermode är halvt övertygad om en blockbuster-film så kommer jag förmodligen gilla den; när han verkligen gillar en sån film kommer jag älska den; när han hyllar en indiefilm till skyarna kan det vara antingen riktigt bra eller skit för min del, jag är inte cineast som honom.

Det är orättvist att lägga någon slags social börda på en recensent, när deras jobb är att betrakta ett verk och ge sin högst personliga åsikt. En bra recensent väger både fördelar och nackdelar följt av hur det påverkade deras upplevelse, och sen måste man som mottagare döma om den åsikten verkar informerad eller ej. Vartefter man antingen gör ett val som konsument, eller fortsätter söka åsikter. Grupper ser bara den ena eller det andra, och från det startas drev som sen blir någon slags verklighet för många som inte ens upplevt det som drevet bedrivs mot. Man hänger med bara för att det verkar vettigt.

Avslutningsvis vill jag inte att det här ska ses som ett försvarande av Cyberpunk 2077. Men någonstans måste man ta sitt eget lilla ansvar också. Världen är mer komplicerad än att "Den saken är dum," och "Alla har fel."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Vad är det i trailern jag missar då? Jag vad är det för features de visar upp, jag kanske kollade fel trailer?
Jag kollade E3 2018 trailern
https://youtu.be/8X2kIfS6fb8

Och som jag sa, det är skillnad i hur de ser ut men det är tyvärr lite par for the course. Jag ser dock inga features eller så som utlovas i stil med Sean Murray. Spel är sällan lika snygga eller naturligt flytande som deras early trailers, nedan är några exempel där jag anser det är skillnad mellan det jag ser där och vad jag spelat, men inga direkt missade jätte features men nerbantade från "känslan" av trailern.

Witcher 3

Battlefront 2

Watchdogs

Det finns många fler, grejen är att trailers är menade att locka och det är sant för film liksom spel. Skillnaden som jag ser det oavsett om spelet sedan är bra eller dåligt är om grafiken, assets och ofta AI inte lever upp till trailern eller animationerna är det inte samma sak som när det saknas utlovade saker i gameplay.
Spel kan fortfarande vara bra eller dåliga, jag anser Cyberpunk vara ett ok spel, varken mer eller mindre. Det är lite för linjär story som verkar pushas på för att dölja att stan är ganska fattig på annat, en mix av division eller gta tillsammans med outer worlds.

Är det synd att det inte är det många hypade upp det till? Ja, men det är inte oväntat då många verkar måla upp bilder i huvudet som aldrig utlovades baserat på hur det ser ut.
Företagen spelar på det och det är inte bra men det är det som får sakerna att sälja mer. Sedan är det skillnad på om företaget säger "vi kommer ha total multi-player där du kan spela med dina vänner" och sedan släpper ett singel-player och låtsas inte om det eller försöker förklara bort det.

Spelen faller tyvärr lite på företagets svärd när de hypar spelen, även spel som är helt ok eller rent av bra blir sedda som misslyckanden. Så länge PR missen ger vinst kommer de troligen fortsätta, problemet är att de som blir lidande är inte de som tjänar på det.
Spelare blir sura, utvecklarna känner ofta hatet och trycket men PR och chefer ser oftast bara kontoutdrag och de ser bra ut.

Om folk slutar göra förköp så de vet vad de köper när det köper det och inte köper en dröm om vad det ska vara så skulle dessa fasoner sluta. Om en bra trailer inte längre sålde utan det som sålde var ett bra spel, ja då skulle ju inte hype trains eldas på.

Fel av mig, det är gameplay reveal trailern på massor av minuter jag menade.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@hypermode: @Ferrat:
Slänger upp en till

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Han har rätt. Jag tror faktiskt att Cyberpunk 2077 kommer bli ett uppvaknande just eftersom det handlar om ett rent bedrägeri från CDPR. Många andra spel har varit dåliga eller inte levt upp till löftena, t.ex. Anthem, men de föregicks inte av den här typen av ren vilseledning och bedrägligt beteende. De ljög, bedrog och väldigt många Youtubers och recensenter assisterade dem i det. Alla som gav spelet höga betyg var en del av marknadsföringen och väldigt många blev blåsta helt enkelt.

Den enda recensenten som hade mod att säga 1/3 av det som borde ha sagts var Kallie Plaggie från Gamespot. Det var dock ett uppvaknande för min del ska jag säga (eftersom jag avfärdade henne p.g.a. att hon var en 20-årig brud). Hon lät sig inte bedras och spelade inte med. Läxan lärd.

Sweclockers syskon-site var ju med och bedrog sina läsare genom att ge det 5/5 om jag inte minns fel. 5 av 5... hur ska jag kunna ha förtroende för deras artiklar hädanefter? :P.

Gamespot är inte de enda som var ärliga utan också Eurogamer, Kotaku, Gardian, Gamekult mer mera. Men jag fattar vad du menar! Det är typ 95% av pressen som ljög.. Man tänker också på de stora webbsidor som fick åka till CD Projekt i somras och testa spelet. De publicerade video efter där de berättade att spelet redan var allt som hade lovats, snyggare än trailern etc...
Nu vet vi att de är inga journalister utan bara barn man kan vifta lite presenter åt för att de ska lyda...

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Inte bara journalister, kollar man på forumet om just Cyberpunk 2077 så är det flera som "aldrig stött på en enda bugg efter xxx timmar" och älskar spelet.

Spelet var trasigt vid release och det mesta är inte fixat än, om ett år blir det bra, precis som Witcher 3 som i början var ospelbar men slipades till ett bra spel.

Det kan väl fortfarande vara deras upplevelse så långt de kommit?
Jag kollade första fyra timmarna i storyline tre gånger på twitch, tills strax efter titlescreen ungefär. Första streamen så var det en karaktär som T-poseade och en annan som gick igenom en skåpdörr så det exploderade papper ur skåpet, i övrigt inga buggar. Alla var rätt förvånade med tanke på uppmärksamheten runt buggarna. Andra streamen var det en T-pose samt en gängmedlem som frös på plats, körde voicelines, men inte gick att interagera med. Annars buggfritt. Tredje gången var det en bekant i UK som streamade, och då kraschade det till skrivbordet gång på gång och betedde sig allmänt trasigt med jämna mellanrum.