3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

För att dom kan inte avbryta orders utan grund, det är ett introduktionspris och sålänge inte dollarn (eller vilken valuta dom nu handlar i) skenar iväg totalt så har dom i princip ingen rättslig grund till att avboka ordern och skulle dom göra det så kommer det resultera i mängder av ARN ärenden, vilka tar ganska mycket tid att svara på och en hel del bad will.

Från Kompletts försäljningsvillkor:

5 Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

Så med andra ord har köparen vid köp av vara godkänt att Komplett har rätt att justera priset, när som helst innan leveransdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

5 Pris och betalning
5.1 På Komplett hemsida och i dess katalog förekommande priser och avgifter är exklusive mervärdeskatt och andra skatter och pålagor samt även exklusive eventuella frakt- eller portokostnader vilka utgår enligt Komplett gällande prislista på leveransdagen. Komplett.se levererar endast inom Sverige och samtliga produkter säljs med 25% moms.

5.2 Komplett förbehåller sig rätten att när som helst innan Leveransdagen justera under punkten 5.1 angivna priser, under förutsättning att kunden därvid meddelas. Kunden äger då skriftligen häva köpet i enlighet med punkten 8 nedan.

Så med andra ord har köparen vid köp av vara godkänt att Komplett har rätt att justera priset, när som helst innan leveransdagen.

I detta fall är konsumentköplagen starkare och till konsumentens förde. och om komplett skulle ändra priset eller inte sälja varan så har du rätt till kompensation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buse_id10t:

5 Pris och betalning

Ja de har rätt att ändra men de måste fråga dig först.
Säger du nej så har du rätt till täckningsköp i en annan butik och komplett i detta fallet ska betala mellanskillnaden.
Sedan skulle jag nog säga att butikerna har beställ så pass många kort av tillverkarna att de kommer inte sälja med förlust.

Permalänk
Medlem

Precis, ni andra hann före. Det är väldigt svårt för dom att komma ur det här om det inte händer något oväntat med USD/EUR och dom kan nästla sig ur det pga det.

Allt annat kommer resultera i massiva anmälningar till ARN och/eller KO.

Permalänk
Medlem

Ingen som fått 3080 Tuf Oc från Webbis?
Skulle komma in ett gäng i fredags. Hade varit skoj att se hur kön rört på sig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Detta är väl inte riktigt "i lager", som tråden mer handlar om. Men tänkte sneaka in lite snabbt.

Jag beställde mitt Asus 3080 TUF (non-oc) hos Inet 17 sep 21:36.
För en månad sen hittade jag i "Frågor och Svar", att man kunde fråga efter sin kö plats.

5 jan 11:53 - kö plats 119.
8 feb 09:38 - kö plats 53.

De har betat av 66 kort på en månad, nästan mer än vad jag förväntade mig.
Tänkte det finns alltid någon som är intresserad att veta sånt här, det är ju mer än jag som väntar på kort.

Har man väldigt tur så kanske man kan få kortet nästa månad. *håller tummarna*

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag beställde ju mitt 3080 på lanseringsdagen 2020 från komplett och nu ser jag att de uppdaterat min orderstatus till 3:e juni 2021! Det finns ju inget som tyder på att man kommer få något grafikkort överhuvudtaget därifrån. Värt att tänka på då de flesta jag känner som beställt 3080-kort på lanseringsdatumet från andra återförsäljare som fått sina kort för länge sedan!

Och om man tänker efter, så antar jag att komplett bytt strategi. De får ju in en mindre mängd grafikkort men har nu möjlighet att sälja dom omedelbart till ett mycket högre pris. Varför skulle Komplett vilja sälja ett grafikkort till mig idag för 7825 när dom kan få över 10000 från någon annan?

Jag sitter precis i samma båt förutom att jag beställde den 19e. Min känsla är också att de skjuter på det så länge de kan i hopp om att man ska avsluta ordern. Inget svar om kö plats eller så från kundtjänst heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghora:

Jag sitter precis i samma båt förutom att jag beställde den 19e. Min känsla är också att de skjuter på det så länge de kan i hopp om att man ska avsluta ordern. Inget svar om kö plats eller så från kundtjänst heller.

Vad säger de i kundtjänst när du kontaktar dem?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Komplett har skjutit fram beräknat leveransdatum ännu en gång för Zotac Trinity RTX 3080.
Beställt: 2020-09-17 ca 15:15
Beräknad leverans: 2021-06-03

Woop woop, det blir att lira lagom till nationaldagen!

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem

OBS! Detta är inte uppmaning till köp utan en varning.

Såg denna: https://www.amazon.it/Gigabyte-GeForce-RTX-3090-grafica/dp/B0...

Begagnat 3090 för 960€. Mycket misstänkt redan det. Men det finns dessutom många i lager

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argon-:

OBS! Detta är inte uppmaning till köp utan en varning.

Såg denna: https://www.amazon.it/Gigabyte-GeForce-RTX-3090-grafica/dp/B0...

Begagnat 3090 för 960€. Mycket misstänkt redan det. Men det finns dessutom många i lager

Säkert något kapat amazon konto. Sen när du beställer kommer det ett mail från säljaren att du ska betala vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BodyElectric:

Börjar oroa mig för att den här leveransen gått upp i rök också, precis som det blev med leveranserna kring jul/nyår om man ska tro deras kö-siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Börjar oroa mig för att den här leveransen gått upp i rök också, precis som det blev med leveranserna kring jul/nyår om man ska tro deras kö-siffror.

Jag ligger i översta blocket, och det har känts ”nära” i snart två månader. 😅

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Finns ett 3090 här: https://sharkgaming.se/msi-geforce-rtx-3090-suprim-x-24g

Lite för dyrt för min del, men gissar att någon säkert vill köpa för det priset

Visa signatur

Argon-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad säger de i kundtjänst när du kontaktar dem?

Ja, de tydligt påvisar alternativet avbeställa och beställa ett nytt när jag vill vara smidig och kan acceptera vilket annat 3080-kort som helst. Hur ska man kunna beställa ett nytt när det bara finns ett "Meddela mig" alternativ?

Hela den här situationen uppmanar ju till problem. Om jag hade vetat hur det fungerar, så hade jag lagt ungefär 15 beställningar på 15 olika grafikkort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur fick du den informationen? Du bokade kortet 2020-10-01 då och inte 2021-01-10?

Jag köpte kortet (betalat & klart) 2020-10-01 ja.
Varför det saknas statusuppdateringar är för att jag inte har begärt några, litade blint på att dem skulle hålla sig till sina leveransdatum tills jag började inse att detta kommer ta tid.

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Verkar inte ha trillat in, vart förseningar tidigare veckor också men sist det var försenat rasslade det in på kommande tisdag/onsdagen. Får hoppas på det!

/Patrik

Skrivet av BodyElectric:

Skrivet av 4.0:

Skrivet av BodyElectric:

Jag ligger i översta blocket, och det har känts ”nära” i snart två månader. 😅

Klippte ihop allt. Ni har Patrik/Webhallens svar i toppen

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Är det så att bristen snarare ökat än minskat på senaste tiden? Har egentligen mest hållit koll för skojs skull för stunden men tycker mig noterat att 3090 fanns i lager en del tidigare (inte så konstigt med tanke på priset) men inte nu längre, antar att det är väntande 3080 kunder som tröttnat på att vänta

Permalänk
Webhallen

ASUS kom igår så bör åka ut till butiker idag!

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Är det så att bristen snarare ökat än minskat på senaste tiden? Har egentligen mest hållit koll för skojs skull för stunden men tycker mig noterat att 3090 fanns i lager en del tidigare (inte så konstigt med tanke på priset) men inte nu längre, antar att det är väntande 3080 kunder som tröttnat på att vänta

Kommande veckor har väl potential till ännu sämre tilldelning iom. kinesiska nyåret också är jag rädd för...

Permalänk
Medlem

MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO är beställningsbart på Netonnet för 7,9k
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Review: https://www.techpowerup.com/review/msi-geforce-rtx-3070-gamin...
Kortet är stort, tyst och snabbt med rgb

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

ASUS kom igår så bör åka ut till butiker idag!

/Patrik

Gissar att det inte gäller non OC TUF?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Koolaiden1233:

Gissar att det inte gäller non OC TUF?

inte värd att nämna på förhand...1st

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Och typ lika många Strix non oc?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Aj då . Tack för återkopplingen. 👍

Permalänk
Webhallen
Skrivet av ronz:

Och typ lika många Strix non oc?

5x så mer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag satt redo vid släpp men var antingen inne på en gammal produktsida eller hade en cachad sida, för jag fick inte upp köplänken förrän efter 20 minuter.

Vem kunde då ana att den lilla missen skulle innebära en förlängd väntetid på ett halvår?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Såg att bokningarna på Webhallen ”strix oC 3080” har nya siffror 🤤 (476)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakaboga:

Såg att bokningarna på Webhallen ”strix oC 3080” har nya siffror 🤤 (476)

Nu hoppas vi bara att köerna för de olika datumen uppdateras - Det är det som är mest intressant!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Hämtade mitt MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB från Webhallen igår. Beställde den 25:e november.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600