Permalänk
Avstängd

nättagget började brinna, hjälp!!

haft problem med omstarter längre tid nu så imorse när jag skulle starta skiten så luktade det bränt som fan. sen tog jag bort allt och såg att kontakten på nätagget hade brunnit!!

http://mattias.no-ip.com/Gastkonton/Rambo/PA150256.JPG
http://mattias.no-ip.com/Gastkonton/Rambo/PA150257.JPG

det blev brännmärken på moderkortetkontakten, men vad jag såg, bara i plasten, det gick inte ner i moderkortet utan plasten är bara bränd typ. tror ni att moderkortet tog skada av detta?, jag startade datorn när det hade brunnit och jag kom in i windows som förrut. nätagget var ett antecs gamla 400w. det får jag köpa nytt. hur FAN kan detta hända?!

kan inte byta moderkort och testa...

:mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att säga, moderkortet kan ha fått för mycket spänning/ström från nätaggregatet, och därför brann kontakten ihop. Likväl kan moderkortet vara helt oskadat.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ohms lag som jävlas med dig.

Det går jävligt mycket ström genom 5V-ledningarna till moderkortet. Om det blir dålig kontakt på ATX-kontakten ökar resistansen i själva kontakten vilket gör att det blir spänning över den (U = I * R, ohms lag). När kontakten nu har både spänning och ström blir det alltså effekt av det hela (P = I * U) och effekt blir värme om man inte använder det till annat. Värme i en plastkontakt leder som bekant till bränt plast och en härlig arom..

Omstarterna berodde nog också på att det var glapp i kontakten, då snor den en del av de 5V som moderkortet ska ha så det blir för lite spänning för att datorn ska gå stabilt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

bra förklarat donan fear

Önskar jag hade orken att skriva allt det där

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är ohms lag som jävlas med dig.

Det går jävligt mycket ström genom 5V-ledningarna till moderkortet. Om det blir dålig kontakt på ATX-kontakten ökar resistansen i själva kontakten vilket gör att det blir spänning över den (U = I * R, ohms lag). När kontakten nu har både spänning och ström blir det alltså effekt av det hela (P = I * U) och effekt blir värme om man inte använder det till annat. Värme i en plastkontakt leder som bekant till bränt plast och en härlig arom..

Omstarterna berodde nog också på att det var glapp i kontakten, då snor den en del av de 5V som moderkortet ska ha så det blir för lite spänning för att datorn ska gå stabilt.

vad kan jag göra åt detta? jag har ett 250w här jag kan testa med. varför ska allt drabba mig?? :(:(:(:(:(:(:(:(

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju börja med att skrapa rent de två brända metallstiften på moderkortets atx-kontakt så det inte är en massa svart "bläh" på dem.
Sen kan man också peta i moderkortets atx-kontakt med en liten mejsel så att hylsan som ska sitta på stiften som brann blir trängre. Akta så det inte blir för trångt bara, för då kan den hoppa ur plastkontakten.

Sen kan du ju känna så att den inte blir varm när datorn är igång, du vill nog inte att det ska börja brinna igen.

Gamla nätagget är det säkert inget fel på förresten, förutom den brända atx-kontakten.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Du kan ju börja med att skrapa rent de två brända metallstiften på moderkortets atx-kontakt så det inte är en massa svart "bläh" på dem.
Sen kan man också peta i moderkortets atx-kontakt med en liten mejsel så att hylsan som ska sitta på stiften som brann blir trängre. Akta så det inte blir för trångt bara, för då kan den hoppa ur plastkontakten.

Sen kan du ju känna så att den inte blir varm när datorn är igång, du vill nog inte att det ska börja brinna igen.

Gamla nätagget är det säkert inget fel på förresten, förutom den brända atx-kontakten.

men jag kolla på andra stift på den de var smått bruna/brända de med, dessutom har nättagget krånglat mer eller mindre sen jag köpte det.. jag får inte in kontakten igen, typ stiften har smällt. kan man mangla på så allt försvinner och sen sätta dit det?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara normalt att de andra stiften är lite bruna, hela kontakten blev ju svinvarm. Sen om det blir dålig kontakt på en 5V-stift kommer det att gå mer ström på de andra så de blir varmare.

Du kan skära bort hur mycket plast du vill med din rambokniv, var bara försiktig så det inte blir kortslutning.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Det är bara normalt att de andra stiften är lite bruna, hela kontakten blev ju svinvarm. Sen om det blir dålig kontakt på en 5V-stift kommer det att gå mer ström på de andra så de blir varmare.

Du kan skära bort hur mycket plast du vill med din rambokniv, var bara försiktig så det inte blir kortslutning.

vad händer om det blir kortslutning? när kan det hända?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

har en känsla av att mina 2 tusenlappar är på väg mot himmelen nu

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit i samma situation, eller rättare sagt fått hjälpa en kompis i samma sits som du.

Moderkortet i detta fallet var ett epox 8k7a+ som är känt för att dra en väldigt mycket ström på just 5volten. Dessa fyra stift var mellan gyllenbruna och kolsvarta. Inte bra... Men det är lätt att lösa.

Det du behöver är en hyffsat fet lödkolv och lite tålamod. En sockerbit och ett par sladdstumpar av god kvalitet behövs också.

Lös loss de skadade stiften från moderkortet. Det är inte helt omöjigt. Eventuellt kan du behöva borra upp (!!!) hålen lite för att få i sladden. Löd fast sladden ordentligt och klipp av orginalkabeln från nätagget. Koppla samman i sockerbiten och klart. Fixat på en timme om man är bra på att löda vilket det visade sig att farsan var (jag är själv ganska kass).

Nu två månader efter så funkar det fortfarande felfritt, räddningen lyckades.

Det är i alla fall värt ett försök, du har ju inget att förlora på det.

Slår mig själv lite i huvet här... Jag såg ju tråden där du skrev om problemen första gången men glömde svara. Det kanske kunde sparat dig lite bekymmer.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, jo, så kan man ju också göra. Jag skulle försöka rätta själva kontakten, men socketbit är nog säkrare när man tänker efter.
Se till att ta ordentliga sladdar så de inte smälter. Du kan alltså inte slakta en IDE-kabel.
Först skalar man en bit av sladden, sen värmer man upp den med en lödkolv och "målar" spetsen med lödtenn. Sen är det bara att stoppa i hålet och löda på baksidan.

Om det nu blir kortslutning kommer nätagget inte att starta helt enkelt, i värsta fall går nätaggets säkring.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

ojdå, har ingen lödkolv eller nåt sånt =/ sen undrar jag vad du menar med sockerbit, hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du skall skarva sladdstumparna som då kommer ifrån moderkortet med dom som kommer ifrån nätagget.

Men borra INTE upp hålen då det är multilayerkort. Ett mellanliggander lager kan vara anslutet till genompläteringen och då finns risken att allt gåt åt pipan.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "

Permalänk
Avstängd

haha, jag hänger inte med ett skvatt här, förstod inte ett skit vad du mena. är inte så bra på sånt där... ; )

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

jag tror jag ringer imorrn och frågar om det går på garantin det där med agget. får väl köpa nytt moderkort då =/

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Detta är en sockerbit

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/157670.htm

Angåenda att borra genom kortet så tror jag att det är ganska ofarligt så länge man inte borrar upp ett mycket större hål. Bara så man får bort gammalt lödtenn och skit. Borde gå att fixa med en hyffsad tennsug eller lödfläta.

Det borde väl finnas nån lödkunnig i stockholm som skulle kunna hjälpa dig, hade du inte bott så långt från Åtvid så hade jag nog kunnat fixa det.

Stick annars iväg till ELFA, biltema eller clas ohlsson och köp dig en lödkolv, det kostar inte många kronor och är ett väldigt användbart verktyg som man knappast kan slita ut.

Testa i vilket fall som helst, skulle det skita sig fullständigt så har du i alla fall försökt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem som dig för ungefär 1.5 år sedan, det ena benet blev helt svart och plasten fanns inte kvar på det benet och dom flesta av dom andra benen var bruna, och likaså var det brunt i kontakten på moderkortet.
Jag vände mig till stället jag hade köpt i från och dom var så snälla att dom bytte ut både moderkort och nätagg på garantin. Så om du har garanti så har du inget att förlora, vänd dig med ditt problem till stället där du har köpt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Detta är en sockerbit

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/157670.htm

Angåenda att borra genom kortet så tror jag att det är ganska ofarligt så länge man inte borrar upp ett mycket större hål. Bara så man får bort gammalt lödtenn och skit. Borde gå att fixa med en hyffsad tennsug eller lödfläta.

Det borde väl finnas nån lödkunnig i stockholm som skulle kunna hjälpa dig, hade du inte bott så långt från Åtvid så hade jag nog kunnat fixa det.

Stick annars iväg till ELFA, biltema eller clas ohlsson och köp dig en lödkolv, det kostar inte många kronor och är ett väldigt användbart verktyg som man knappast kan slita ut.

Testa i vilket fall som helst, skulle det skita sig fullständigt så har du i alla fall försökt.

Fixar man inte att löda ur lödtennet så ska man nog inte vara där och pilla med en stor borrmaskin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Robin
Jag hade samma problem som dig för ungefär 1.5 år sedan, det ena benet blev helt svart och plasten fanns inte kvar på det benet och dom flesta av dom andra benen var bruna, och likaså var det brunt i kontakten på moderkortet.
Jag vände mig till stället jag hade köpt i från och dom var så snälla att dom bytte ut både moderkort och nätagg på garantin. Så om du har garanti så har du inget att förlora, vänd dig med ditt problem till stället där du har köpt det.

har gjort det nu, de fixar en reklamation åt mig. vill ha ett 430w trupower så jag får lägga 300 kr emellan och betala frakten eftersom garantin gick ut för en vecka sen........

menmen, bättre än inget

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter som en fin deal.

Visa signatur

" Ingen kommer ihåg en fegis "