Youtube: Hur söker man relevant innehåll?

Permalänk

Youtube: Hur söker man relevant innehåll?

Jag är ganska irriterad på sökfunktionen på Youtube versus vad jag personligen upplever som spam.
Jag använder Youtube till kunskap/vetenskap/teknik och personlig utveckling/utbildning, inklusive, men ej uteslutande till ekonomi.
Men inte till någonting annat förutom någon enstaka kortfilm vid dagens slut
När jag söker, oavsett vad jag söker efter kommer det en massa "struntvideos" med datorspel, musik, covers, samt piratkopierad musik som google inte brytt sig om att ta bort etc.
All den information jag ville ha istället drunknar i det "bruset" och det tar onödigt lång tid att hitta vad jag ska ha.
Jag har installerat Blocktube, oumbärligt tillägg som finns för Chrome om man vill ha bort visssa saker och blockerat ord som
"game", "minecraft", "instrumental", "music", "guitar" osv.
men det filtrerar fortfarande inte bort tillräckligt mycket. Finns det något "trix", förutom att använda blocktube, något som gör att man kan filtrera bort oönskat innehåll redan vid sökningen för att hitta relevant information fortare?
Finns det kanske specialgjorda "meta"- sökmotorer/Browser-Addons för Youtube där man kan filtrera bort dessa oönskade träffar?

Permalänk
Medlem

Det funkar att sätta minustecken framför en sökterm för att exkludera sökträffar med det ordet.

T ex: "citrusfrukt -apelsin" för att få sökträffar på citroner, clementiner och annat, men inte apelsiner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har försökt den metoden men hur många exkluderingar kan man ha med? Det finns massor av speltitlar att utesluta för att slippa få med spel-sessioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Har försökt den metoden men hur många exkluderingar kan man ha med? Det finns massor av speltitlar att utesluta för att slippa få med spel-sessioner.

Jag har haft säkert ett tiotal "minusade" söktermer i vissa sökningar, så gränsen lär vara hög.
Jag minns att det var en gång som nåt jag sökte på var spammat (med fel sorts material) av en enda uppladdare, med samma tags i varje videobeskrivning. Så jag fick lägga till alla tags som minus för att få bort skiten!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Måste ju undra hur du söker just nu?

Ser mycket youtube och söker fram en hel del och den hittar oftast grymt bra, ibland får man kanske kolla sida två för att hitta rätt video.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Låter kanske som ett väldigt tråkigt svar. Men se till att du är inloggad med ett konto så att Youtube lär sig vad just du vill kolla på. Jag tittar väldigt mycket på krigshistoria, vetenskap och bil-relaterat. Mina sökningar ger väldigt hög träffsäkerhet på relevant innehåll. Men då är jag inloggad med mitt personliga konto.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk

Jag har just lärt mig att komma ihåg vad typiska titlar är på videos som typiskt kan förekomma i den typ av kanaler jag tittat på. Det skulle i ditt fall som exempel kunna gå att söka på saker som t.ex. "how hitler got", eller "Curtis Egypt conflict" eller "recapping a" "restoring an old rusty"... Detta fungerar lite bättre
---En annan sak jag har tänkt på när man inte hittar det man söker---
Om jag sett en video tidigare och jag VET titeln: "Glenn Miller - In The Mood Cover on the Thomas Electronic Organ"
och inte hittar den alls och tror att den är borttagen. Kan en Youtuber ändra titeln på en video även om den är flera år gammal? Anta att videons titel hette just "Glenn Miller - In The Mood Cover on the Thomas Electronic Organ", men om det nu går att ändra video-titlar långt i efterhand och de nu ändrat titeln till: "Glenn Miller In The Mood Cover on the Tone Electronic Organ", så hittar man inte videon under det namn den fanns i förut? Kan de göra detta med äldre videos? I så fall är det bara förvirrande, nu var ovanstående bara ett exempel, men jag har sett "The King Of Random" göra så, men det rörde sig om videor nyare än 30 dagar.