Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nybörjare på HIFI, vad och var handlar jag?

Permalänk
Avstängd

"Eftersom PCM inte är felfritt så kommer vinylen att vara bättre."

Hur? Vinyl kan t.ex. inte mäta sig med CD vad gäller dynamic range
"while a theoretical vinyl LP is expected to have a dynamic range of 70 dB, with measurements indicating performance in the 60 to 70 dB range."

Sen, hur felfritt är det med att skivan slits ut med tiden, damm, värme, jitter, knaster osv. Vinyl har inte en chans vad gäller transparens. Sen så är inte t.ex. kanalseperationen speciellt bra.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Inte meter, några dm beroende på hur högt tryck där är i porten.
Dels kan porten bli "förlängd" eller kvävd beroende på avstånd, vilket i sin tur påverkar avstämningen.
Det kan också ändras med volym, vid ett visst tryck kan porten övervinna motståndet.

Vad menar du egentligen? Tryck i porten?
Ljud är vågrörelser och beter sig lika oberonde av "tryck" volym. Så vad avser du?
Porten inte bara KAN bli förlängd eller kvävd, den samverkar alltid med omgivningen och det påverkar alltid avstämningen.
Rikta porten bakåt på mindre lådor eller neråt på subar är ju standard knepet för att öka koppling till rummet, klämma ut lite mer ljud. Men gör det även på 5.1 systemen center rätt ofta, riktar basreflex portar bakåt, vilket inte är annat en ren styggelse.
Små lådor är ju inte byggda för rakast frekvensgång vanligen utan för att ha ett litet baslyft i höga basen och sedan dö helt vid lägre bas. Dom kan ju upplevas som basiga den vägen trots helt avsaknaden av djupbas.
Jag tycker själv detta med basreflexporter bakåt för att klamma ut någon db extra är förkastligt men jag förstår varför då det ger lite mer upplevad bas och minskar problem med ljud som hörs genom basreflexporten (låd resonanser och ljud som strålas bakåt från element i lådan).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Beror på ursprungsmaterialet förstås. Det är inte ovanligt att en LP kommer från digitala filer och då är skadan redan skedd. Eftersom PCM inte är felfritt så kommer vinylen att vara bättre. Men har man gjort förgrundsarbetet väl och satsat på att göra både digitalt och vinyl från en analog master så skiljer det inte mycket i slutändan. Frågar ni mig så är det väl först nu som det är rätt jämt skägg mellan varianterna.
Nu var det inte mening att skapa debatt, utan jag var mer nyfiken på hur du kom fram till slutsatsen då många inte håller med och digitalisering i sig själv innebär att man sätter hårda ramar eller skapar en komprimering.

Digitala system har sin gränser utan tvekan. Men det har väl analoga med?
Ta LP Band osv.. även om det inte finns en angiven max dynamik så innbär det ju inte den är oändlig för det. Tvärt om brukar den vara rätt begränsad. Försök spela något 80 db under maxnivån på en LP eller kassettband eller rullband.. Hur mycket ljud finns förutom brus och knaster? På ett digitalt system kan du ju spela så lågt och det låter rimligt. I praktiken har ju det digitala större användbart dynamikomfång. Inte oändligt men större än analoga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag hör en tydlig skillnad, trots både tinnitus och lite förlorade frekvenser på ena örat, min fru likaså ( dock med fullt fungerande öron).
Tror knappast vi är några unikum, utan snarare tvärtom.
Som jag skrev tidigare, det finns några länkade test längre bak i tråden och de stärker min uppfattning.

Jag har sett en länk tidigare här i tråden som går till en sida som jag läst kritik om tidigare (minns dock inte var). Men ja just det testet är också det enda där jag ofta läser att folk ganska lätt klarar det, medans andra test är det inte allls lika stor uppslutning. Det gör mig ännu lite mer misstänksam. Får se om jag orkar undersöka mer bakom kulisserna nån dag..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

"Eftersom PCM inte är felfritt så kommer vinylen att vara bättre."

Hur? Vinyl kan t.ex. inte mäta sig med CD vad gäller dynamic range
"while a theoretical vinyl LP is expected to have a dynamic range of 70 dB, with measurements indicating performance in the 60 to 70 dB range."

Sen, hur felfritt är det med att skivan slits ut med tiden, damm, värme, jitter, knaster osv. Vinyl har inte en chans vad gäller transparens. Sen så är inte t.ex. kanalseperationen speciellt bra.

Det är inte riktigt sant, en cd är 16bit medan vinylen mår bäst upp till 24bit. Är ursprungen dock digitalt och det pressas både cd och vinyl från den så kommer det låta likadant, inte bättre men heller inte sämre. Det ska finnas en variant av Red Hot Chilli Peppers Californication på vinyl som både är hörbart så väl som mätbart bättre i dynamiken än motsvarande CD. Visst är det så att vinyler slits med åren, både en del av charmen med dem (och i effekt, hur de hanteras) och de blir sämre.

Skrivet av Mediabrus:

Digitala system har sin gränser utan tvekan. Men det har väl analoga med?
Ta LP Band osv.. även om det inte finns en angiven max dynamik så innbär det ju inte den är oändlig för det. Tvärt om brukar den vara rätt begränsad. Försök spela något 80 db under maxnivån på en LP eller kassettband eller rullband.. Hur mycket ljud finns förutom brus och knaster? På ett digitalt system kan du ju spela så lågt och det låter rimligt. I praktiken har ju det digitala större användbart dynamikomfång. Inte oändligt men större än analoga.

Det handlar om ursprung till leverans (alltså master till konsument) snarare än att ställa cdn mot vinylen. Som har nämnts så har cdn klara begränsningar medan det finns andra digitala medier med högre kvalitet. Jag vidhåller att ett digitalt ljud innebär en begränsning då man måste klippa någonstans, men om det har en praktisk betydelse för gemene man är kanske av mindre vikt. Någonstans måste man ändå lyssna med öronen och inte med ögonen, men rent tekniskt så finns det som sagt begränsningar i cdn som kan hämma kvaliteten på ett sätt som vinylen inte har. Samtidigt har snurrplattan andra bekymmer, så som livslängd och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jag har sett en länk tidigare här i tråden som går till en sida som jag läst kritik om tidigare (minns dock inte var). Men ja just det testet är också det enda där jag ofta läser att folk ganska lätt klarar det, medans andra test är det inte allls lika stor uppslutning. Det gör mig ännu lite mer misstänksam. Får se om jag orkar undersöka mer bakom kulisserna nån dag..

Att det hörs skillnader i bland är inte det samma som att vi vet exakt vad det beror på.
Finns en stor debatt om olika codecar osv. Så det går nog inte utan mycket noggrann test avgöra och när man gör det, använder ett system av typen 32 bitar 192 i sampling minst och i mjukvara minskar innehållet steg för steg är det förvånansvärt lite vi rent faktist hör skillnad på. 14 bitar 38 i sampling verkar vara någon slags maxnivå för örat vilket stöder att vi kan dra ner på innehållet rät mycket uten att höra skillnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det är inte riktigt sant, en cd är 16bit medan vinylen mår bäst upp till 24bit.

Ok.. här testar mot 24 bit mot ..upps 8 .. skillnaden exat.. ingen ... utom lite högre brusnivå
https://www.youtube.com/watch?v=Rc_-eavKptY

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är inte riktigt sant, en cd är 16bit medan vinylen mår bäst upp till 24bit. Är ursprungen dock digitalt och det pressas både cd och vinyl från den så kommer det låta likadant, inte bättre men heller inte sämre. Det ska finnas en variant av Red Hot Chilli Peppers Californication på vinyl som både är hörbart så väl som mätbart bättre i dynamiken än motsvarande CD. Visst är det så att vinyler slits med åren, både en del av charmen med dem (och i effekt, hur de hanteras) och de blir sämre.

Det handlar om ursprung till leverans (alltså master till konsument) snarare än att ställa cdn mot vinylen. Som har nämnts så har cdn klara begränsningar medan det finns andra digitala medier med högre kvalitet. Jag vidhåller att ett digitalt ljud innebär en begränsning då man måste klippa någonstans, men om det har en praktisk betydelse för gemene man är kanske av mindre vikt. Någonstans måste man ändå lyssna med öronen och inte med ögonen, men rent tekniskt så finns det som sagt begränsningar i cdn som kan hämma kvaliteten på ett sätt som vinylen inte har. Samtidigt har snurrplattan andra bekymmer, så som livslängd och liknande.

Vinylen har ungefär 60-70dB med snr vilket motsvarar runt 12 bitar. CD ligger på sina 16 bitar ja, men med format dither kan man nå upp till runt 120dB, alltså lång över vad som ens är praktiskt användbart för en människa. O visst är CD o dess 44.1khz samplingrate bandbreddsbegränsat till runt 20khz, men vi hör inte högre än det ändå. Dessutom har inte vinylen nån direkt information där uppe heller utan det är mest bara brus. Vinyl har dessutom problem med knaster, wow, flutter, begränsad bas, o allmänt med dist.

Att Californication låter bättre på vinyl beror ju på precis det du skriver om i din andra paragraf, nämligen mastern.
CD ÄR tekniskt överlägsen vinyl, band o alla andra analoga format, punkt. Att sen man kan föredra vinyl ändå kan bero på att bruset, knastret o disten kan ge subjektivt trevligare ljud

Skrivet av Mediabrus:

Att det hörs skillnader i bland är inte det samma som att vi vet exakt vad det beror på.
Finns en stor debatt om olika codecar osv. Så det går nog inte utan mycket noggrann test avgöra och när man gör det, använder ett system av typen 32 bitar 192 i sampling minst och i mjukvara minskar innehållet steg för steg är det förvånansvärt lite vi rent faktist hör skillnad på. 14 bitar 38 i sampling verkar vara någon slags maxnivå för örat vilket stöder att vi kan dra ner på innehållet rät mycket uten att höra skillnader.

Vid lägre volymer o med proper dither så är det inga problem att lyssna på 8bit-ljud. Lägre samplerate än ja runt dina nämnda 38khz är däremot svårare eftersom man tappar diskant snabbt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Det är inte riktigt sant, en cd är 16bit medan vinylen mår bäst upp till 24bit. Är ursprungen dock digitalt och det pressas både cd och vinyl från den så kommer det låta likadant, inte bättre men heller inte sämre. Det ska finnas en variant av Red Hot Chilli Peppers Californication på vinyl som både är hörbart så väl som mätbart bättre i dynamiken än motsvarande CD. Visst är det så att vinyler slits med åren, både en del av charmen med dem (och i effekt, hur de hanteras) och de blir sämre.

Det handlar om ursprung till leverans (alltså master till konsument) snarare än att ställa cdn mot vinylen. Som har nämnts så har cdn klara begränsningar medan det finns andra digitala medier med högre kvalitet. Jag vidhåller att ett digitalt ljud innebär en begränsning då man måste klippa någonstans, men om det har en praktisk betydelse för gemene man är kanske av mindre vikt. Någonstans måste man ändå lyssna med öronen och inte med ögonen, men rent tekniskt så finns det som sagt begränsningar i cdn som kan hämma kvaliteten på ett sätt som vinylen inte har. Samtidigt har snurrplattan andra bekymmer, så som livslängd och liknande.

Dvs vi har att göra med en CD som är söndermastrad?
https://www.reddit.com/r/RedHotChiliPeppers/comments/4zzsvw/r...

Jag menar att vinyl är som format direkt sämre än CD, men det är klart att CD kan låta skräp när mycket har blivit söndermastrat.
För egen del så ser jag inte någon som helst anledning att hålla på med utåldrad teknik, vore mycket bättre om man fick mesta av musiken i masterformatet 24/192 eller vad det nu kan vara. Inte så att det man behöver märka någon som helst skillnad mot en bra CD-tryck, men ljuddata är inte direkt något som slukar massa utrymme.

Köper jag idag så väljer jag nästan alltid high-res format, för det är samma pris som FLAC på många sidor. Men det går även här att säga att highres ibland är sämre för att t.ex. en ny remastrad version på CD kan låta bättre. Det gäller ju att överföra ljudet från de analoga inspelningar med så bra utrustning som möjligt, och dagens ADC är bättre än de var för 10-20 år sen.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Vinylen har ungefär 60-70dB med snr vilket motsvarar runt 12 bitar.
Vid lägre volymer o med proper dither så är det inga problem att lyssna på 8bit-ljud. Lägre samplerate än ja runt dina nämnda 38khz är däremot svårare eftersom man tappar diskant snabbt.

12 -14 bitar. Det är nog där man ligger som bäst ja.
8 bitar mot 24 hade du in länken i mitt inlägg, ingen skillnad på musiken dock på bruset.
Det finns individer som hör upp till 28 men under mycket extrema förhållanden, hög test volym vilket skulle ge ett behov av en sampling på minst 60. Men sätt till faktisk musik, energiinnehåll och nivåer ställd mot hörseln och sedan test så är 38 tydligen nog. Det försvinner som du säger diskant.. men vi hör det inte.

Permalänk
Medlem

eftersom du länkar trådade högtalare så kör vi där. kef ls50 går på 10-12k. jag tänkte rekommendera lite billigare grejjer.
Detta kör jag med.

Dali spektor 1...mycket små, extremt bra ljud. 2000kr paret. passar i ca 10-20 kvm rum, eller som surround sateliter.
Boston acoustics A26....Större, men små. passar i vardagsrum 20-50kvm. 3000kr paret..

som förstärkare kör jag med delar ifrån marantz, men det är för det "varma" "mjuka" ljudet. personlig preferens.
det är viktigt att du tänker på längre sikt. det är inte en TV eller en mobil. En shysst förstärkare håller i 50 år. jag har en allt i ett. marantz melody x, den låter otroligt bra med Dali spektor 1. men det är en wifi streamer. allt som är digitalt är det i princip 10 års livslängd på, särskilt en allt i ett lösning. den kommer knappast funka lika klockrent med spotify om 10 år, tekniken kommer springa ifrån den. har inga förväntningar att den håller till pensionen om 30 år....problemet med digitala grejjer är att dom håller inte så länge. en del är allt som krävs för att helheten slutar funka. kör du windows me fortfarande så förstår du vad jag menar med kompabilitets brister i vardags surfandet..
Har en Marantz PM-KI Pearl Lite till vardagsrummet. den väger 12kg och har enbart fysiska knappar och anslutningar. den håller nog i 50 år. du kan köpa en high end förstärkare som gjordes för 30 år sedan och fortfarande höra kvaliten. du kan inte dra upp en high end portable mp3 player från 2002 och ens komma upp i en 2021 budget mobils kvalite i ljudet. testa en sonab OA5 från 1973, den högtalaren är ju fanimej nästan 50 år och folk svettas fortfarande över den.

köp dyra grejjer som inte har många funktioner för din kärna, högtalare och förstärkare. sen köper du delar av det du vill ha. streamer, dac, tuner, cd, vinyl....mm. kablar ger jag mig inte ens in på, fråga inte någon om kablar någonsin, möter du en sådan galning som snackar kablar , då är det fan kört. då sitter du djupt i kaninhålet. har du pengar ska du självklart spendera dom på det du vill. den bästa stereon, den allra bästa musiken. det är den du lyssnar på. den du vill lyssna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Ok.. här testar mot 24 bit mot ..upps 8 .. skillnaden exat.. ingen ... utom lite högre brusnivå
https://www.youtube.com/watch?v=Rc_-eavKptY

Jag tycker nog han sammanfattar det rätt bra på slutet och ser det på ungefär samma sätt som innan: Dvs på samma sätt som 32bit vs 64bit Windows. Man kan klara sig på 4,3GB RAM men mer är bara positivt. Samma med 16 vs 24, om källmaterialet kan dra nytta av en längre adressrad så kommer det låta bättre.

Skrivet av Gurrrra:

Att Californication låter bättre på vinyl beror ju på precis det du skriver om i din andra paragraf, nämligen mastern.
CD ÄR tekniskt överlägsen vinyl, band o alla andra analoga format, punkt. Att sen man kan föredra vinyl ändå kan bero på att bruset, knastret o disten kan ge subjektivt trevligare ljud

Vid lägre volymer o med proper dither så är det inga problem att lyssna på 8bit-ljud. Lägre samplerate än ja runt dina nämnda 38khz är däremot svårare eftersom man tappar diskant snabbt.

Fast så kan du ju inte resonera, Mastern är A och O och när den sedan läggs in på en CD så blir den begränsad i jämförelse med motsvarigheten på vinylen. Jag hävdar bestämt att digitalt är en kompression men håller med om att det är öron och hjärna som i slutändan avgör vilket som är bäst.

Skrivet av Kaleid:

Dvs vi har att göra med en CD som är söndermastrad?
https://www.reddit.com/r/RedHotChiliPeppers/comments/4zzsvw/r...

Jag menar att vinyl är som format direkt sämre än CD, men det är klart att CD kan låta skräp när mycket har blivit söndermastrat.
För egen del så ser jag inte någon som helst anledning att hålla på med utåldrad teknik, vore mycket bättre om man fick mesta av musiken i masterformatet 24/192 eller vad det nu kan vara. Inte så att det man behöver märka någon som helst skillnad mot en bra CD-tryck, men ljuddata är inte direkt något som slukar massa utrymme.

Köper jag idag så väljer jag nästan alltid high-res format, för det är samma pris som FLAC på många sidor. Men det går även här att säga att highres ibland är sämre för att t.ex. en ny remastrad version på CD kan låta bättre. Det gäller ju att överföra ljudet från de analoga inspelningar med så bra utrustning som möjligt, och dagens ADC är bättre än de var för 10-20 år sen.

Håller med, man går alltid för bästa kvaliteten. Upptäckte en japansk 8K kanal på Youtube här om veckan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Jag tycker nog han sammanfattar det rätt bra på slutet och ser det på ungefär samma sätt som innan: Dvs på samma sätt som 32bit vs 64bit Windows. Man kan klara sig på 4,3GB RAM men mer är bara positivt. Samma med 16 vs 24, om källmaterialet kan dra nytta av en längre adressrad så kommer det låta bättre.

Fast så kan du ju inte resonera, Mastern är A och O och när den sedan läggs in på en CD så blir den begränsad i jämförelse med motsvarigheten på vinylen. Jag hävdar bestämt att digitalt är en kompression men håller med om att det är öron och hjärna som i slutändan avgör vilket som är bäst.

Håller med, man går alltid för bästa kvaliteten. Upptäckte en japansk 8K kanal på Youtube här om veckan...

Va? Inte CD formatets fel om man bränner dåliga mastringar på CDn, det är ju ett val som någon väljer att göra och som inte behöver göras. Men SNR, dynamic range, kanalseperation, distortion, frekvensrespons etc är något som faktiskt hamnar på precis varje vinyl, den går inte att välja bort.
Att det sedan ska vara kompression som man hör genom att någon form av bitrate skulle ta ner detalj-nivån köper jag inte heller, för det är ju faktiskt så att de flesta in kommer upptäcka skillnaden med en välkodad 320kbit mp3 mot 1411 CD-ljud om man ber dem att göra testerna i ett blindtest. Signalen ändras helt enkelt inte så mycket, det största problemet kommer från högtalarna som lägger till mest distorsion och sedan har vi rummet som starkt förvrängar frekvenslinjäriteten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Va? Inte CD formatets fel om man bränner dåliga mastringar på CDn, det är ju ett val som någon väljer att göra och som inte behöver göras. Men SNR, dynamic range, kanalseperation, distortion, frekvensrespons etc är något som faktiskt hamnar på precis varje vinyl, den går inte att välja bort.
Att det sedan ska vara kompression som man hör genom att någon form av bitrate skulle ta ner detalj-nivån köper jag inte heller, för det är ju faktiskt så att de flesta in kommer upptäcka skillnaden med en välkodad 320kbit mp3 mot 1411 CD-ljud om man ber dem att göra testerna i ett blindtest. Signalen ändras helt enkelt inte så mycket, det största problemet kommer från högtalarna som lägger till mest distorsion och sedan har vi rummet som starkt förvrängar frekvenslinjäriteten.

Beror inte det på väldigt mycket vilka förutsättningar man har. En person som är djupt intresserad av sånt här har säkert en mer utvecklad palett för det också medan nån som blir nöjd med en boom box på köpet vid uppgradering till nyaste Samsung telefonen kanske inte bryr sig eller ens hör skillnad. Poängen är ju dock att nyttja mediet till maxgränsen oavsett om det är vinyl, cd, streaming eller något annat.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

en cd är 16bit medan vinylen mår bäst upp till 24bit. Är ursprungen dock digitalt och det pressas både cd och vinyl från den så kommer det låta likadant, inte bättre men heller inte sämre.

Jag vet inte vad du testat eller fått dina uppgifter från men en lp är väldigt långt ifrån en dynamik på 24 bitar, det är extremt svårt att uppnå det på analoga signaler överhuvudtaget om det nu ens är önskvärt att kunna återge det för det lär innebära att du i bästa fall åtminstone får permanenta hörselskador.
När formatkriget lp/cd höll på spelades det in en del lp på cd och inga kunde höra när det var lpn överförd till cd som spelades up.
Det omvända går dock alltid att detektera, lp formatet innebär så mycket begränsningar och distorsion att det alltid går att säga att det inte är "live".
Att en del lputgåvor ibland upplevs låta bättre har absolut inget med formaten att göra utan beror på att man inte distribuerar samma innehåll på skivorna, man jämför inte formaten utan olika mastringar.
Det finns inget i lpformatet som är i närheten av att "klå cd" och ännu större skillnader till fördel för digitalt blir det om man väljer de bästa digitalformaten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast så kan du ju inte resonera, Mastern är A och O och när den sedan läggs in på en CD så blir den begränsad i jämförelse med motsvarigheten på vinylen. Jag hävdar bestämt att digitalt är en kompression men håller med om att det är öron och hjärna som i slutändan avgör vilket som är bäst.

Fast så kan du ju inte diskutera, klippa bort all den tekniska faktan o argumenten jag skrev som förklarar varför CD är mindre "komprimerat" än vinyl. Tar du samma master o lägger på CD och vinylen så kommer vinylen låta tekniskt SÄMRE av alla dom anledningarna som du klippte bort.
Dessutom så bör vi reda ut lite definitioner här. Komprimera innebär att man tar nån slags data o klämmer ihop i ett mindre paket, men med själva informationen kvar om än i kanske lite sämre kvalitet. Det sker inte när man digitaliserar en analog signal, utan man klipper bort, man bandbreddsbegränsar och dynamikbegränsar. Så när det gäller CD-kvalitet så klipps o filtreras allting över ~20khz bort och allting som ligger -96dB under 0 hamnar under brusgolvet. Ingen komprimering sker däremot inte, allting mellan 0-20khz och -96-0dB är helt perfekt kvar i sin fulla prakt.
O återigen då med vinyl så kan man rakt upp-o-ner översätta dess brusgolv till bitar, o dom bitarna motsvarar i bästa fall runt 12bit, alltså 4 bit sämre än CD. Så att folk lägger in vinylrippar i en 24-bit-fil är helt o hållet att elda för kråkor. Bandbreddsbegränsning sker också på vinyl, om än inte riktigt på samma sätt. När man graverar vinyler så läggs det nämligen ofta på ett bandpassfilter, man tar alltså bort både diskant och bas (som dessutom mixas ner till mono) för att inte riskera att nålen ska hoppa ur sitt spår. Detta är förresten en av anledningarna till att dynamikmätarna (på t ex http://dr.loudness-war.info) oftast visar mer på vinyl än motsvarande CD med i grunden exakt samma master, så dom kan du tyvärr inte heller använda som argument. O som extra kuriosa så har så gott som ~alla vinyler sedan åttitalet gått igenom en digital delay medans den graveras, så ingen av dina vinyler är helt analoga.
Sen som sagt, all extra brus, knaster o dist som vinyl ger kan defintivt låter subjekt bättre, så att du föredrar vinyl är helt okej! Men att CD skulle vara mer begränsad än vinyl stämmer inte för fem öre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Vad menar du egentligen? Tryck i porten?
Ljud är vågrörelser och beter sig lika oberonde av "tryck" volym. Så vad avser du?
Porten inte bara KAN bli förlängd eller kvävd, den samverkar alltid med omgivningen och det påverkar alltid avstämningen.
Rikta porten bakåt på mindre lådor eller neråt på subar är ju standard knepet för att öka koppling till rummet, klämma ut lite mer ljud. Men gör det även på 5.1 systemen center rätt ofta, riktar basreflex portar bakåt, vilket inte är annat en ren styggelse.
Små lådor är ju inte byggda för rakast frekvensgång vanligen utan för att ha ett litet baslyft i höga basen och sedan dö helt vid lägre bas. Dom kan ju upplevas som basiga den vägen trots helt avsaknaden av djupbas.
Jag tycker själv detta med basreflexporter bakåt för att klamma ut någon db extra är förkastligt men jag förstår varför då det ger lite mer upplevad bas och minskar problem med ljud som hörs genom basreflexporten (låd resonanser och ljud som strålas bakåt från element i lådan).

Jag hade egentligen valt att ignorera dig men det är ett annat ämne, och ett nytt försök görs.
Vi väljer bort rumskopplingen helt (sbir) för det är inte det du frågar om.
Om det är en del av designen så är den i sig inget problem.

En basreflexlåda är en helmholtz, vilket har en lådavstämning och portavstämning.
Hela idén med en helmholtz är att skapa extra tryck inom ett givet frekvensområde.
Q värdet justeras för att passa konstruktionen men lägre Q ger långt lägre effektivitet.
Avgasrör och insug på en bil är en helmholtz resonatorer.
Insuget ger mer luft till motorn och avgassystemet skapar ett baktryck vilket dämpar ljudnivån.

Dämpar vi luftflödet i porten så kommer avstämningen att flyttas uppåt.
Systemets Q har sänkts och vi når inte lika lågt i frekvens.
Som att man har optionen att dämpa en eller fler portar i en sub.

Förlänger vi porten då går vi neråt i frekvens istället så kan sluta riktigt illa.
En in bra designad BR så slår elementet som minst vid avstämningen.
Ger vi signal under den frekvensen så är elementet i fri luft och kommer slå långt längre.
Klarar den inte av det mekaniskt så kommer det att låta riktigt illa och tillslut gå i sönder.

Många subtillverkare använder den egenskapen till att lägga in en puckel på upp till 6dB vid avstämningen och direkt under ett brant högpassfilter.
iNo använder också underavstämda lådor, med rejäla element som tål att misshandlas.

Om en högtalare står i en bokhylla/upptryckt mot en vägg så är risken för en dämpad port långt större än en förlängd.
I båda fallen så kommer frekvensgången att ändras.

Skrivet av Mediabrus:

Rikta porten bakåt på mindre lådor eller neråt på subar är ju standard knepet för att öka koppling till rummet, klämma ut lite mer ljud.

Det handlar om en medveten design inget ovanligt att ta med sbir i beräkningen.
Lyft upp en sådan sub 10cm från golvet o se vad som händer.
En enkel mätning kommer visa att systemets resonansfrekvens har ändrats.
Och det är inte pga rummet utan att flödet i porten har ändrats.
*edit*
Om den blev begränsad dvs

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av smygolf:

Inte meter, några dm beroende på hur högt tryck där är i porten.
Det kan också ändras med volym, vid ett visst tryck kan porten övervinna motståndet.

Det ovan är ju bara ... konstigt. Man kan ju lätt uppfatta det som om du avser trycket som en luftrörelse, inte en vågrörelse.
Att det dessutom skulle vara volym beroende.. är bara märkligt.

Skrivet av smygolf:

En basreflexlåda är en helmholtz, vilket har en lådavstämning och portavstämning.
Hela idén med en helmholtz är att skapa extra tryck inom ett givet frekvensområde.
Q värdet justeras för att passa konstruktionen men lägre Q ger långt lägre effektivitet.

Medans detta inlägg väl beskriver hur en basreflex fungerar som vågrörelse.

Som du skriver och vilket stämmer så väljs ju bakåtriktade portar för dom ger god effektivitet och dom minskar problem med hörbara resonanser. Sedan tycker väl jag att expelvis centerhögtalare, som dynavoice, som har bakåtriktade basreflexporter OCH väggfäste är direkt felkonstruerade. Deras DC5 exempelvis som är 30 cm djup, har vägg fäste OCH bakåtriktade basreflex portar.. så genuint korkat.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dc-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Det ovan är ju bara ... konstigt. Man kan ju lätt uppfatta det som om du avser trycket som en luftrörelse, inte en vågrörelse.
Att det dessutom skulle vara volym beroende.. är bara märkligt.

Medans detta inlägg väl beskriver hur en basreflex fungerar som vågrörelse.

Som du skriver och vilket stämmer så väljs ju bakåtriktade portar för dom ger god effektivitet och dom minskar problem med hörbara resonanser. Sedan tycker väl jag att expelvis centerhögtalare, som dynavoice, som har bakåtriktade basreflexporter OCH väggfäste är direkt felkonstruerade. Deras DC5 exempelvis som är 30 cm djup, har vägg fäste OCH bakåtriktade basreflex portar.. så genuint korkat.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-definition-dc-...

Jag tycker båda pekar på samma sak, inlägg nr 2 är mer fördjupat.
Det är inte lätt att veta hur djupt man ska gå i ett ämne så folk hänger med.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem

Ja det här ämnet har gått så djupt att trådskaparen för länge sen har flytt fältet, men är väl så det brukar bli när folk ska tycka saker om hifi

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant tråd detta även om den kanske snöat in sig en del bitvis

Har börjat fundera på nytt ljud till gillestugan. Lite jobbig akustik pga betong i tak och väggar men allt går ju att dämpa om man vill.

Har ett par Infinity Alpha 50 som tyvärr inte helt friska. Bytte diskanterna i dem men nu verkar de ha gett upp igen så frågan är om det är värt att kasta mer pengar på dem. Hade ett par som var bra tidigare men de står hos svärföräldrarna numera och lär bli kvar där.

Tänkte därför börja om från början med nya fräscha grejer rakt av.
Ska användas till musik i första hand och lite filmtittande med projektor. Har inga ambitioner utöver stereo, seriösare filmtittande blir i soffan i vardagsrummet.

Tänkta signalkällor är dator (analogt eller digitalt optiskt) och troligen vinyl i framtiden.

I vilken ände börjar jag. Budget... okänd men förväntad livslängd på 20-30 år önskas.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Budget... okänd men förväntad livslängd på 20-30 år önskas.

Köp vintage i så fall. Väldigt få moderna produkter som kan väntas hålla så länge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Köp vintage i så fall. Väldigt få moderna produkter som kan väntas hålla så länge.

Samma sak sa man för omkring 20 år sedan också. Både förstärkare och högtalare som köptes tidigt 2000-tal funkar fortfarande bra idag så jag är tveksam om det är mycket sämre idag. Vill helst ha "dumma" enheter för att minska risken att de åldras dåligt av kass support från tillverkaren.

Prylar från 60 och 70-talet behöver en hel del kärlek för att må bra idag. Fördelen dock att det oftast är lätt att hitta kopplingsscheman och servicemanualer till dem.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Köp vintage i så fall. Väldigt få moderna produkter som kan väntas hålla så länge.

Nej de lär hålla och fungera bra men man ska inte välja nått med integrerade finesser eller underliga anslutningar.
Allt som är beroende av mjukvarustöd ska man se som kortlivade engångsprylar medans grundfunktionerna knappast ändras alls eftersom den tekniken är mogen, det går inte att göra sakerna särskilt mycket bättre utan möjligen billigare och med annan design men själva huvudfunktionerna har inte ändrat nått särskilt eller förbättrats på 50 år. Strömningstjänster lär däremot byta apier och döda stödet för "finesser" ungefär när man får hem prylen så sådan är inget man ska ha integrerat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alla tycker vi olika. Om jag skulle köpa något för att vara helt säker på att den kör på utan problem om ett par decennier skulle jag ändå köpa en lättservad vintageförstärkare, t.ex. något från Yamaha eller Marantz. Alternativt en rörförstärkare utan kretskort. Men visst, en okomplicerad analog förstärkare kommer antagligen att fungera utan problem en väldigt lång tid framöver. Förhoppningen är ju då att tillverkaren inte använt några proprietära komponenter som omöjliggör service (mer eller mindre). Tråkiga exempel är en hel del saker ur Sonys ES-serie, många av Denons skivspelare ur DP-serien och M2Techs DACar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Alla tycker vi olika. Om jag skulle köpa något för att vara helt säker på att den kör på utan problem om ett par decennier skulle jag ändå köpa en lättservad vintageförstärkare, t.ex. något från Yamaha eller Marantz. Alternativt en rörförstärkare utan kretskort. Men visst, en okomplicerad analog förstärkare kommer antagligen att fungera utan problem en väldigt lång tid framöver. Förhoppningen är ju då att tillverkaren inte använt några proprietära komponenter som omöjliggör service (mer eller mindre). Tråkiga exempel är en hel del saker ur Sonys ES-serie, många av Denons skivspelare ur DP-serien och M2Techs DACar.

Rör är definitivt inte underhållsfritt ens om de har autobias och definitivt inte över så lång tid för det lär innebära ett par rörbyten och trimning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

O jag har inget tvivel på att nya prylar kommer hålla minst lika bra. Min MiniDSP2x4 hd som försteg, mitt DYI-klassD-slutsteg och kanske tio år gamla Ino piP kommer garanterat göra det (sålänge jag fortfarande har en RCA ut ifrån min framtida ljudkälla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rör är definitivt inte underhållsfritt ens om de har autobias och definitivt inte över så lång tid för det lär innebära ett par rörbyten och trimning.

Ja, och det är något man kan göra själv enkelt. Du kan ju knappast vänta dig att om du köper godtycklig "vanlig" förstärkare att den är helt underhållsfri. Men detta kanske blivit en mer filosofisk diskussion.

Skrivet av Gurrrra:

O jag har inget tvivel på att nya prylar kommer hålla minst lika bra. Min MiniDSP2x4 hd som försteg, mitt DYI-klassD-slutsteg och kanske tio år gamla Ino piP kommer garanterat göra det (sålänge jag fortfarande har en RCA ut ifrån min framtida ljudkälla).

Högtalare och ditt slutsteg klarar säkert ett par decennier, men hur kan du vara säker på att ditt försteg gör det? Som har rätt mycket avancerade funktioner inbyggda.

@OSkar000: För att återgå till din fråga: Köp en förstärkare med enbart analoga ingångar och sedan kör allt annat externt (DAC och RIAA) så kan du nog vara hyfsat säker på att det kommer hålla under lång tid. Högtalare är väl lite mindre känsligt så länge det är vanliga lådhögtalare, du kan kanske behöva byta kantringar eller liknande efter något 10-tal år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oatp1b1:

Ja, och det är något man kan göra själv enkelt. Du kan ju knappast vänta dig att om du köper godtycklig "vanlig" förstärkare att den är helt underhållsfri. Men detta kanske blivit en mer filosofisk diskussion.
Högtalare och ditt slutsteg klarar säkert ett par decennier, men hur kan du vara säker på att ditt försteg gör det? Som har rätt mycket avancerade funktioner inbyggda.

@OSkar000: För att återgå till din fråga: Köp en förstärkare med enbart analoga ingångar och sedan kör allt annat externt (DAC och RIAA) så kan du nog vara hyfsat säker på att det kommer hålla under lång tid. Högtalare är väl lite mindre känsligt så länge det är vanliga lådhögtalare, du kan kanske behöva byta kantringar eller liknande efter något 10-tal år.

Det var det som var min plan från början, enkel men stabil förstärkare som är lagom enkel i sin uppbyggnad. Har en Harman Kardon HK670 idag men den behövs till andra uppgifter om jag uppgraderar ljudet i gillestugan/kontoret/gästrummet/fulbion.

Tittar man på 30 år gammal elektronik idag så är det oftast inga konstigheter om de inte utsatts för en massa plågsamma försök under sin livstid. Kondensatorer torkar ut, batterier som läcker, potentiometrar som ärjar sönder och börjar skrapa. Har en del erfarenhet av gamla datorer och det jag råkat ut för hittills är mest att det är mekaniska delar som ger upp, hårddiskar, floppys och liknande. Elektroniken är förvånansvärt stabil trots ålder och mer eller mindre bra konstruktioner som inte fick kosta något då heller.

Så på något sätt så tror jag att en hyfsat påkostad förstärkare som jag köper idag fungerar och låter bra om 20 år också. Sen kan man ha otur och få ett kasst exemplar, men det kan man få oavsett ålder på grejerna.

Det jag tror mig vilja ha är en uppsättning liknandet jag har, men nytt och helt och snäppet bättre ljud från början.
Sen finns ju alltid begagnatmarknaden, men efter att ha blivit rejält bränd på nuvarande högtalare så är jag lite skeptisk ändå.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Ljudkvalitet fråga

Jag lyssnar mycket på radio i bilen, och visa radiokanal gör att min bas kommer igång och ljudet är mycket bättre samt att visa låtar gör att inte ens min bas kommer igång.

Vad beror detta på, är det rate som påverka det?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666