Veckans fråga: Vad skulle få dig att köpa en färdigbyggd dator?

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt att bygga datorn och välja config själv är ju mer än halva nöjet.

Att jag skulle köpa en färdigbygg datorn idag skulle vara om det var en akut situation eller kanske rekommendera nån släkting en, men har svårt idag att se mig gå och köpa en "familjedator" som de kallades på 90-talet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Betala mer för samma komponenter ( med sämre kylning ) med nästintill noll uppgraderingsmöjligheter? Svårt val...

Finns inte mycket som motiverar att köpa färdigt, hade de tydligt gjort dem uppgraderbara så skulle säkert folk köpa lösa uppgraderingskomponenter från dem också i framtiden.

Varken miljövänligt eller ekonomiskt smart val att köpa från OEMs.

Tror det är bättre för både miljö och ekonomi istället för att hålla på uppgradera varje generation som många gör idag, helt i onödan

Permalänk
Medlem

Hade jag inte kunnat bygga själv så hade jag självklart köpt färdigt. Men nu kan jag, så jag gör det själv.
Precis som med bilar. Jag har inte verktygen och tillräckligt med kunskap för att göra det "smidigt". Så jag lämnar in än så länge...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Köpa färdig dator?!!

Permalänk
Medlem

Har svårt se vad en färdigbyggd kan erbjuda mig ärligt talat. Om priset vore detsamma för samma komponenter så kanske, är ändå tveksam. Jag ser ett nöje i att bygga själv, det ger ett mervärde och en extra nivå av kontroll. Har ändå pysslat med datorer i 40 år nu och även om de första datorerna var färdigbyggda så har jag alltid uppgraderat, reparerat och modifierat alla på egen hand.

Bygger jag själv vet jag vad jag får på alla plan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Färdigbyggt?

Finns bara en tillverkare jag köper färdigbyggda datorer ifrån och det är Apple och om jag behöver en laptop.
De är ju svåra att bygga själv...

Varför jag inte skulle köpa en färdigbyggd Windows-PC, förutom att det är Windows på burken, är att jag vill ha de bästa komponenterna jag kan få tag i för mina behov och en uppgraderings-möjlighet i framtiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har mycket svårt att se mig själv välja en massproducerad som primär (och stationär) dator.
Däremot skulle det kunna bli aktuellt för specifik användning som t ex HTPC eller NAS, och så förstås en laptop till min fru.

De gånger jag övervägt massproducerad dator har det alltid stupat på att de inte varit prisvärda:
1. Jag sätter upp en lista med minimikrav och önskade tillägg. (Det jag är villig att betala för.)
2. Kollar vad det kostar att själv köpa delar och bygga en dator som uppfyller mina krav.
3. Kollar om några massproducerade datorer klarar att uppfylla alla krav och samtidigt matcha priset.
4. Konstaterar att de färdigbyggda datorerna antingen inte möter alla krav eller har ett par parametrar överdimensionerade och tar bra betalt för detta. Klarar därför inte av att matcha priset på hemmabygge.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade en väldigt schysst och smidig Dell Dimension miditorn-desktop runt mitten på 00-talet, 3.nånting GHz P4 Prescott, PCIe Geforce 6800 grafikkort, SATA HDD... Datorn var jäkligt snyggt konstruerad för sin tid, välbyggd med BTX-chassi som man kunde riva ner nästan helt och hållet till bara moderkortet utan verktyg.

Så här såg den ut: (Exteriör, naturligtvis; notera de smarta luftintagen på endera sidan om frontpanelen!)

Ser snygg som fasen ut än idag skulle då jag säga. Sidoplåtarna hade en nästan pärlgrå metallisk ytfinish, väldigt elegant. Formgivningen kunde passat än idag med lite uppfräschningar här och där, typ inga 5.25-fack mer, för vad 17 ska man med dem till nuförtin?

Sidoplåten över moderkortet lossade man för övrigt med en grunka baktill, inga skruvar. Det enda som var fast monterat var kylaren, nätagget och moderkortet, de var man tvungen att använda verktyg för att montera bort, diskenheter och instickskort snäppte fast utan skruv.

Kylflänsen var skruvad direkt till bakplåten under moderkortet, vilket gjorde allt superstabilt. Detsamma kan sägas om hela datorn för övrigt, allt var välfäst för att minimera risken för transportskador. Grafikkortet hade till exempel en egen fästklämma som förhindrade att det skulle rucka på sig. Supersmart, första gången jag såg en sådan lösning. Chassit hade även rännor och klämmor för att hålla fast interna kablar, och (den delvis rundade) PATA-kabeln till den optiska läsaren var även försedd med en ögla för att underlätta demontering.

Hårddiskarna monterades i vaggor med snabbkopplingar och gummibussningar längst ned och framtill i chassit, snyggt och fint och väl uttänkt för sin tid. Min burk hade dessutom en USB flashkortläsare istället för 3.5" diskettstation (likt den på bilden ovan.) Jag kompletterade datorn med två gummiupphängda tystgående Arctic Cooling 80mm fläktar i bakkanten på chassit, fick ned grafikkortstempen rejält, samt att CPU-fläkten också lugnade sig mycket. Grafikkortet försedde jag för övrigt med en tredjeparts GPU-kylare samt små kylflänsar på minneskretsarna; minns inte längre vilket märke det var på de grejorna, Zalman VF700 kanske. Kompletterade för övrigt med gröna CCFL i luftintaget framför CPU/systemfläkten, såg jäkligt schysst ut!

Nackdelen med burken var såklart att allting var ostandard, som Dell alltid var på den tiden. Du kunde inte byta någonting på egen hand, inte ens fläkten, för den hade en Dell specialkontakt med ett låsclips integrerat. Och överklockning av någonting var ju såklart bara att glömma, man kunde inte ens stänga av spread spectrum, Dells BIOS var så extremt nedlåst på alla sätt och vis. Man kunde ställa tid och datum och lite till, men inget som var intressant eller det minsta lilla exotiskt.

Gillade ändå den datorn, den var snygg och kompakt, hög kvalitet på allt (byggt av Foxconn! ), och mycket väl genomtänkt med hur den höll koll på allt inne i burken så inget låg löst och skramlade, kablar inkluderat!

Permalänk
Medlem

När jag blir typ ekonomiskt oberoende så jag kan köpa en dator där jag väljer delarna helt själv och dessutom få den levererad med custom waterloop.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Om jag blir av med båda händerna eller dyligt och inte orkar bygga med fötterna/mun.

Mvh

Permalänk
Musikälskare

Ingenting, det stora nöjet är att bygga den själv och det ser man fram emot i åratal innan det är dags att uppgradera riggen

Att trycka på power-knappen för första gången och se vad som händer gör ju att pulsen stiger haha

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det är designer som man inte kan bygga själv ex NUC dvs smått och special som skulle locka mig, annars finns det ingen anledning annat än om priset skulle vara billigare vilket det ju aldrig är.

Permalänk
Medlem

Skulle väl vara av ren bekvämlighet. Men för mig är det att bygga datorn som är mer än halva nöjet.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Har hittills aldrig sett en prisvärd färdigbyggd dator där jag håller med om 100% av komponent valen.
Alltid något med konfigurationen som inte är så genomtänkt.

Permalänk

Hade lätt köpt en färdigbyggd om jag fick samma komponenter för samma pris som om jag byggt den själv så klart. Skulle tom betala lite extra (någon 5-hunka) om jag fick typ 2 års garanti så man kunde skicka tillbaka helvetet om den började krångla. Men nu får man ju betala 60% mera för epakomponenter de vill bli av med från lagret, ex fulchassi, grafikkort med gräsklipparefläkt eller rgb tjosan på allt så man skulle kunna hänga upp datorn i julgranen i brist på pynt när den blixtrar igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är en intressant fråga du ställer.
Hur tusan ska hemsidor kunna finansiera sin verksamhet med annonser när fler och fler använder adblockers?
Ja det är minsann en klurig nöt att knäcka.
Att lägga sig ner och ge upp - det önskar nog ingen.
Annonsering som inte hindras av adblockers är väl ett alternativ. Man kan väl säga att adblockers drar fram denna typ av lösningar.

För ja - löner, räkningar för kontor, drift för hemsidan och liknande behöver ju fortfarande betalas. Och pengarna trillar tyvärr inte ner från skyn av sig själv.

Tycker de gräver sin egen grav, inte just sweclockers då men ta youtube som ex. Så länge det gick att klicka skip efter ett par sekunder på alla annonser o de bara var innan klippet starta så kunde man stå ut med det. Nu besöker jag inte sidan frivilligt utan adblocker. Då är jag hellre helt utan yt.

På sweclockers bockar jag ur adblock för jag tycker de håller det på en vettig nivå, men jag tillåter inga script.

Permalänk
Medlem

Svårt att säga, oftast är det alltid något dumt med färdigbyggda system. Fel PSU, Fel Chassi osv. Kan var en dator med ex lockande CPU och GPU men ex ett vekare moderkort, eller för lite disk, fel minnes konfiguration. Men oftast så är det tveksamma luftflöden.

Då blir det att man måste åtgärda dessa och då är det inte längre lika lockande. Möjliga pengar man kan spara försvinner och också tidsbesparingarna.

Permalänk
Avstängd

I många av märkesdatorerna så kläms det in en massa mjukvara som jag inte vill ha i min speldator. Vill också ha all möjlighet att kunna uppgradera de delar jag vill i framtiden. Mycket av charmen är också att lägga några veckor på att leta upp de perfekta delarna som sen kommer hem och man får börja plocka ihop allt, montera det som man vill ha det och dra kablarna som man vill ha och sen trycka på knappen och se allt lysa upp.
Så jag röstade på annat då jag inte riktigt hittade mitt alternativ på varför.

Många märkesdatorer är också överprisade.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa en färdigbyggd dator eller barebone om den var väldigt kompakt, knäpptyst och hade prestanda i nivå med 5900X + RX6800 XT den här generationen (6900X + RX7800 XT om ett par år). En specialbyggd chassi+PSU+kyl+moderkort-lösning med GPU, inte ett SFF-chassi med vanlig GPU med egna fläktar alltså för det kan jag bygga själv. CPU och GPU behöver inte vara utbytbara (med vanliga retailprodukter), men helst RAM och definitivt lagringen (2x M.2 NVMe-platser).

Permalänk
Lego Master

Det största problemet för mig är att jag sällan köper en helt ny maskin. Min speldator är ett levande projekt, där det byts MB/CPU/RAM medan PSU, GPU och resten är samma. Nästa gång är det bara GPU/PSU som byts, osv.

Och om jag ska bygga nåt till en polare så blir det oftast "jag har redan chassi, kan vi bygga i det gamla?", vilket gör det galet svårt för en SI att leverera nånting vettigt.

Men visst, hypotetiskt skulle jag väl kunna tänka mig att köpa ett helt färdigt system vid nåt tillfälle i framtiden. Antingen till mig själv, grabben (även om han borde lära sig hur en dator funkar och sitter ihop) eller nån bekant.
Då är ju urvalet av komponenter kritiskt, i min egenbyggesvärld har jag möjlighet att fritt plocka vad som finns tillgängligt, oavsett ÅF. Lite här, lite där, där det finns eller är billigast.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Just det ja, noterade ytterligare en sak som verkligen verkligen får mig att undvika att köpa färdigbyggt!

Kolla exempelvis på denna: https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2W6U8E...

Ynka 500w nät agg...

Men framförallt så är det det faktum att det inte skrivs ut vilket det är. Samma med moderkortet. Det gör att jag ej kan avgöra om systemet är prisvärt eller inte. Jag kan heller inte avgöra vilka framtidsutsikter systemet har för mig. Detta är för mig en absolut NO NO.

Ge mig en fullständig teknisk specifikation. Då skulle jag som intresserad kunna ta ett beslut. Allt annat tolkar jag som att det snålas och att man försöker dölja information från mig.

Permalänk
Medlem

Om det var en smartsnål konfiguration som inte var sämre utformad än om jag själv valt komponenter där och då och att priset skulle ligga typ 2000:- under vad jag själv hade kunnat knåpa ihop via komponentkoll. Dvs mängdrabatt. Alltså en burk utan skräddarsydda lösninar som specialchassi, specialmoderkort eller udda nätagg och ett pris på typ 6000:- för något som annars skulle kosta 8000:- om jag byggde själv. Guldcertifigerat nätagg på 550w eller bättre. Typ i5 10400F eller bättre och RX 5700 XT eller bättre. Minst 500GB SSD och ram på minst 3000Mhz CL15 för intel eller för AMD 3600Mhz CL17 där sekundärtimings inte överskrider CL18. Minst 2x8GB ram givetvis. Priset 8000:- är min smärtgräns om jag bygger själv och förutsätter att marknadspriserna för grafikkort är som de varit när dessa legat på en lägstanivå.

Lycka till!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Design på lådan som inte direkt hade gått att bygga själv t.ex. på grund av storlek kombinerat med inte galet hög markup är sådant som får mig att kika på färdigbyggda lösningar. Men när en konfiguration kostar 10k mer än att bygga själv och med tveksamma modeller så är det inte speciellt intressant.

Permalänk
Medlem

Efter att ha byggt datorer själv i närmare 15 års tid så har intresset avtagit helt.Nu för tiden ser jag det bara som ett jobb och då jag värdesätter min fritid högt betalar jag gladeligen de 700-800 webhallen/inet tar för deras montering av komponenter.Huvudsaken är att utbudet är stort av komponenter o att priserna inte är allt för överdrivna.Skulle gärna se att Komplett hade samma "bygg din dator" funktion som ex webhallen då komplett brukar ha ett bättre utbud/pris på komponenter,speciellt jämfört med Inet.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Ingen proprietär hårdvara. Att t.ex. inte kunna byta ut nätaggregatet själv när det rasar är lite av en dealbreaker(kollar på dig HP).

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Önskar tydlig och korrekt information om vilka komponenter som ingår. Exempelvis moderkort kan vara riktigt luddigt att hitta information om från vissa tillverkare, speciellt om det är ett customkort.

Permalänk
Medlem

Färdigbyggd av komponenter jag kunnat köpa och installera själv, för extra monteringskostnad: Nej.

Märkesdator: Ja, om och endast om ...
- den har var jag är ute efter till ett bättre pris än bygga själv, och
- den går att modda/uppgradera med det jag tycker saknas (inte alltid lätt att ta reda på), och
- den har inte ful styling/loggor. ROG eller HP Omen är otänkbart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Kommer helt och hållet på hur mkt. prestanda och hur framtids säkrat PC'n är.

Och det varierar ju lite med tiden och trends. Jag brukar i 70% av tillfällen att bygga egen dator, men i 2007 köpte jag en HP dator med 8 GB ram, och Q6600 (en av dom första Quad processorer för den privata marknaden), och den gång vann HP över dom som bygger själva, det var absolut INGEN dator butik dengång som kunde hamla upp med 8990,- DKK (Danska kronor) för en sån "super dator" tillbaka i 2007. Hade Nvidias topp grafik kort för tiden med också.

Idag är ju allt galet, vi bygger datorer för 15 till 100.000 spänn. Jag tror min dator snabbt räknat nu ligger nånstans mellan 50-80K i total kostnad på dom senaste 2 åren.

Permalänk
Medlem

Bara 17% på Sweclockers som vill bygga egna datorer? Om inte detta är ett tecken på den fria världens undergång så vet jag inte vad. Många av er andra skulle säkert kunna tänka er att hyra datorer eller kanske ha en Microsoft-skärm som streamar en Azure-dator?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Har inte byggt en hel dator till mig själv sedan 2002 när jag byggde min första själv.
Har bara bytt delar eftersom jag har behövt eller velat uppgradera.
Så tekniskt sett så använder jag fortfarande samma dator, även om inte en av komponenterna är kvar.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD