Bluetooth högtalare - tips

Permalänk
Medlem

Bluetooth högtalare - tips

Hej!

Min jbl xtreme gick sönder för ett tag sen och är nu på jakt efter något liknande.

Mitt enda krav är väl att den ska vara vattentålig då jag planerar på att ta med den på utomhus aktiviteterna sen att den inte är mycket större än än de jag länkar där nere. Prisklass ca 2000kr

De jag har kollat på nu är dessa två och undrar då om nån har nån erfarenhet med dessa samt vilken ni tror är bättre. Även öppen för förslag!

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/bluetooth-hog...

https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hogtalare/bluetoo...

Permalänk
Moderator
Testpilot

Harman Kardon Onyx känns ju som ett säkert kort. Jag har visserligen bara hört fyran men den har bra ljud för formatet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Harman Kardon Onyx känns ju som ett säkert kort. Jag har visserligen bara hört fyran men den har bra ljud för formatet.

Beror på vad man ska ha den till. Enbart och strikt musik? Då kanske det fungerar.

Men det är en otrolig lång fördröjning som gör det helt omöjligt att kolla på bild samtidigt. Jag köpte en nu vid black friday som jag fick lämna tillbaka, det var nästan en sekunds fördröjning.

Företags respons på den kritiken är att högtalarna endast är gjorda för musik och de var rent av otrevliga mot folk som sökte hjälp på deras supportforum, för att de ansåg att folk som försökte använda högtalarna till spel och film var idioter.

Sen är Onyx serien även känd för att ständigt ha "rabatt", som ni kan se på Prisjakt, så det riktiga priset är lite över 1000.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av johanandersson:

Beror på vad man ska ha den till. Enbart och strikt musik? Då kanske det fungerar.

Men det är en otrolig lång fördröjning som gör det helt omöjligt att kolla på bild samtidigt. Jag köpte en nu vid black friday som jag fick lämna tillbaka, det var nästan en sekunds fördröjning.

Företags respons på den kritiken är att högtalarna endast är gjorda för musik och de var rent av otrevliga mot folk som sökte hjälp på deras supportforum, för att de ansåg att folk som försökte använda högtalarna till spel och film var idioter.

Sen är Onyx serien även känd för att ständigt ha "rabatt", som ni kan se på Prisjakt, så det riktiga priset är lite över 1000.

Jag kan iofs förstå att de har den inställningen då det är en högtalare tänkt för musik och inte direkt hemmabio eller snarlika aktiviteter.

Bluetooth-protokollet har en fördröjning, det är ganska känt. Sen skall en representant inte vara otrevlig såklart men de kanske ansåg att en konsument skulle ha koll på dessa faktorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Bluetooth-protokollet har en fördröjning, det är ganska känt. Sen skall en representant inte vara otrevlig såklart men de kanske ansåg att en konsument skulle ha koll på dessa faktorer.

Fördröjningen i bluetooth är knappt märkbar och jag har gärna på mig hörlurar för att spela eller ha ett samtal. Deras fördröjningar är på en helt annan nivå.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fördröjningen i bluetooth är knappt märkbar och jag har gärna på mig hörlurar för att spela eller ha ett samtal. Deras fördröjningar är på en helt annan nivå.

Vilken version/modell har du?
Jag har inte noterat nån märkbar fördröjning hos min Onyx 4:a, absolut inga 1 sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Vilken version/modell har du?
Jag har inte noterat nån märkbar fördröjning hos min Onyx 4:a, absolut inga 1 sek.

Jag hade en Onyx Studio 4. Testade med min stationära dator med dedikerat bluetooth/nätverkskort, min bärbara dator, mobilen och min surfplatta. Fördröjningen var så illa att det inte ens gick att hänga med vem som pratade i youtube-klipp för att de man hörde hade slutat prata och satt med stängda munnar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av johanandersson:

Fördröjningen i bluetooth är knappt märkbar och jag har gärna på mig hörlurar för att spela eller ha ett samtal. Deras fördröjningar är på en helt annan nivå.

Nej du har rätt. Jag vet inte riktigt vad jag tänkte med här. Rörde ihop det med högtalare som Sonos som kör över Wifi.

Har vi en rekommendation till TS?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt