Apple försöker nyttja Steam-data i tvisten med Epic Games

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Bara för att något kan gå under rubriken "what-aboutism" innebär inte det per definition att man har fel. "whataboutism" har sin rätta plats och tid i diskussioner och argument, speciellt inom juridik som detta faktiskt är.

Med det sagt, jag hoppas att Valve ger dem långa fingret och skrattar dem ur byggnaden under hela tvisten, att jämföra äpplen (pun intended) med päron är sjukt löjligt i detta fall. Ännu löjligare att Apple försöker begära ut detta från ett företag de inte har någon som helst samröre eller liknelse med.

Håller inte med. Att någon annan gör samma sak är aldrig ett bra argument för att rättfärdiga en handling. Däremot om något är utbrett kan man ju titta på vilket värde/skada det medför, och göra en bedömning baserat på det. Sedan kanske inte alltid juridiken fungerar så i praktiken, men det jag uttrycker här är ju en åsikt om hur det borde funka.

Permalänk
Medlem

Apple försöker ge sig in i speldistribution ser det ut som. Pressa Valve på företagshemligheter för att bygga sin egen plattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej men en bojkott av Epic då dom indirekt stöder Kina och deras brott mot mänskligheten.

Skrivet av test0r:

Brott mot mänskligheten har aldrig och kommer aldrig gå före vinst.

Ni vet att Apple producerar delar till sina telefoner i Kina också va? Samt att dom har "haft problem" med att stoppa barnarbete i dessa fabriker?
Heja Apple och deras mänskliga rättigheter.
https://www.businessinsider.com/apple-knowingly-used-child-la...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Monopol på sin egen produkt? Apple får väl göra vad de vill med produkterna de säljer. Gillar inte Epic eller något annat företag vad de erbjuder så är det inte tvång på att släppa grejer till plattformen, samma som Ubisoft t.ex gör med Steam där de inte släpper nya spel alls. Annars har Sony/MS också monopol på sina konsoler, där är det mer stängt än iOS när det kommer till sideloading/app stores. Även Valve och Epic har monopol på respektive spelbutik, alla betalningar går genom dem och spelutvecklare kan inte sätta in sin egen betalningslösning så Valve/Epic inte får några pengar på DLC köp etc.

Tja, EU tyckte ju inte om att microsoft levererade windows med bara internet explorer installerat utan krävde att anvöndaren skulle få välja själv. Dörav kom det förr upp enruta nör windows var nyinstallerat där man fick välja på ett par stycken. Jag tycker det är ytterst märkkigt att Apple inte har fått samma behandling på både sin appstore och webbläsare. (vet ej hur det är nu men i början, nör jag hade en iphone 4, blockerade de ju till och med funktioner för tredjeparts webbläsare i iPhone)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nej, det finns en fri marknad eller inte. Tycker du en produkt är för dyr TYCKER du den är för dyr. Den ÄR inte överprisad för att du inte tycker den är prisvärd.

Så du motsätter dig inte monopol, duopol eller oligopol med andra ord? Vart drar du gränsen om något är överprisat eller inte? Allt jag säger är att man inte ska prata i de absoluta termer du gör för marknaden är inte så enkelt som du påstår att den är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tycker det är ytterst märkkigt att Apple inte har fått samma behandling på både sin appstore och webbläsare.

Microsoft hade en väldigt dominerande marknadsandel, därav behandlingen från EU. Apple har ingen dominerande ställning på mobilmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kan någon förklara varför i hela friden de trodde Valve skulle göra detta åt dem? Valve är väl inte en part i målet? Nog för att Apple kan vara lite svulstiga ibland men såhär verklighets frånvända kan de väl inte vara?
Känns som att det är någon bit information som saknas här.....

Det där är lite av standard i många amerikanska civilmål:

Du börjar med att begära precis allt, helst inslaget i ett snyggt litet paket med presentpapper runt.
Du blir nekad med ett uppsträckt långfinger (fast uttryckt på advokatspråk.)
Du går (motvilligt) med på att begränsa din begäran litegranna.
Motparten går (lika motvilligt) med på att kanske ge dig lite information, men absolut inte allt du ber om.
Så går det fram och tillbaka några vändor tills någon slags kompromiss uppnås (möjligen med domare som beslutar om kompromissen) och du får med lite tur den information du egentligen var intresserad av från början - men hade du begärt bara den informationen från början hade motparten ändå protesterat vilt och du hade antagligen inte fått allt du ville ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Så du motsätter dig inte monopol, duopol eller oligopol med andra ord? Vart drar du gränsen om något är överprisat eller inte? Allt jag säger är att man inte ska prata i de absoluta termer du gör för marknaden är inte så enkelt som du påstår att den är.

Om en produkt är ohemult dyr öppnar det upp för konkurrenter, motsatsen till monopol uppstår. Självklart behövs regleringar av en fri marknad men här talar vi om en marknad med hälsosam konkurrens som är produkter vi inte behöver. Inga mänskliga rättigheter som rent vatten, luft etc, så långt ifrån man kan komma. Mansplaining som det är mer komplicerat än du verkar tro undanbedes. En produkts pris skall inte sättas av tyckare som vare sig är kunder eller tillverkare, det är vad man kan göra i en kommunistisk stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så länge mobiltelefonerna är osålda kan Apple göra vad de vill med dem, men om jag köper en så tillhör den inte längre Apple och då är det jag som bestämmer över den.

Principiellt rätt. För att använda telefonen så godkänner man ju dock en massa EULA med restriktioner, vad som får ingå i en EULA borde helt klart ses över men nya affärsmodeller har möjliggjorts som reklamfinansiering av hårdvara etc som bara fungerar om tillverkaren har kontroll över produkten även efter försäljningen. Andra exempel är ju digitaltv-boxar, spelkonsoller etc. Dvs tillverkaren har investerat i stödsystem kring produkten som kostar tillverkaren pengar löpande. Kanske borde dessa alternativa hybridaffärsmodeller ha egen egen reglering/klassificering för att tydliggöra ansvar/skyldigheter.

Personligen är jag inte emot dyrare konsoler och billigare spel men jag tror att den marknaden skulle sjunka drastiskt. Dyrare mobiler som man har möjlighet och rätt att välja operativsystem/appstore etc är jag dock inte så förtjust i då just mjuk/hårdvaruintegration Apple gör är den största anledning till att deras produkter är så bra, inte enskilda funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Produkter kan helt klart vara överprisade och ändå sälja bra. Vanligast är produkter som man tror är bättre än vad de är, som maträtter, märkeshörlurar etc. Generell Apple produkt är inte överprisad då folk får vad de förväntar sig. Att vi alla har olika smaker/prioriteringar gör att vara val blir olika.

Produkten med ditt resonemang ÄR inte överprisad, vissa konsumenter TYCKER den är för dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Principiellt rätt. För att använda telefonen så godkänner man ju dock en massa EULA med restriktioner, vad som får ingå i en EULA borde helt klart ses över men nya affärsmodeller har möjliggjorts som reklamfinansiering av hårdvara etc som bara fungerar om tillverkaren har kontroll över produkten även efter försäljningen. Andra exempel är ju digitaltv-boxar, spelkonsoller etc. Dvs tillverkaren har investerat i stödsystem kring produkten som kostar tillverkaren pengar löpande. Kanske borde dessa alternativa hybridaffärsmodeller ha egen egen reglering/klassificering för att tydliggöra ansvar/skyldigheter.

Personligen är jag inte emot dyrare konsoler och billigare spel men jag tror att den marknaden skulle sjunka drastiskt. Dyrare mobiler som man har möjlighet och rätt att välja operativsystem/appstore etc är jag dock inte så förtjust i då just mjuk/hårdvaruintegration Apple gör är den största anledning till att deras produkter är så bra, inte enskilda funktioner.

I det här läget kan det vara bra att veta att EULA inte är totalt bindande på något sätt i EU.
Jag är ingen jurist, men det har något att göra med att du som konsument inte ska behöva läsa EULA utan i princip ska kunna förutsätta vad som står där, och det är det som gäller, inte vad som faktiskt står där.

T.ex om man laddar ned Fusion 360 gratis så kan man förutsätta att där finns en klausul om att licensen inte får användas kommersiellt, men även om där står att allt som designas på datorn där licensen är installerad (även utanför Fusion) tillfaller Autodesk så behöver det inte vara juridiskt bindande.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Intressant synpunkt. I mina öron så låter det dock lite som att du inte vill heller ha alternativ till Apples egna, vilket förvisso existerar i Apples ekosystem men det är inte det första du tittar efter.

Har inget emot konkurrerande appar. Men de mer grundläggande delarna så som app store vill jag ha ett fortsatt monopol på.

Skrivet av Olle P:

MacOS har också en fungerande kontroll, men inte inlåsning till en distributör.
AppStore funkar riktigt dåligt gällande service gentemot mjukvaruleverantörerna, eftersom de inte har något alternativ.

Använder ej macOS så kan inte uttrycka mig gällande det. Enda jag kan konstatera är att app store på iOS fungerar klockrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

I det här läget kan det vara bra att veta att EULA inte är totalt bindande på något sätt i EU.
Jag är ingen jurist, men det har något att göra med att du som konsument inte ska behöva läsa EULA utan i princip ska kunna förutsätta vad som står där, och det är det som gäller, inte vad som faktiskt står där.

T.ex om man laddar ned Fusion 360 gratis så kan man förutsätta att där finns en klausul om att licensen inte får användas kommersiellt, men även om där står att allt som designas på datorn där licensen är installerad (även utanför Fusion) tillfaller Autodesk så behöver det inte vara juridiskt bindande.

Ja hade varit trist annars...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ni vet att Apple producerar delar till sina telefoner i Kina också va? Samt att dom har "haft problem" med att stoppa barnarbete i dessa fabriker?
Heja Apple och deras mänskliga rättigheter.
https://www.businessinsider.com/apple-knowingly-used-child-la...

Det jag sa är applicerbart på mer eller mindre alla företag.
Jag bryr mig inte om Epic och Apples strid.

Visa signatur

Speldator - X570 | 5900X | 32GB 3600 CL16 | 4090 | 2TB 980 Pro | Win 11 Pro
Server - 3700X | 32GB | 7x5TB RAID-Z2 | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Löjligt att EPIC försöker ”ta striden för konsumenterna och de små utvecklarna”. De skiter i och på er, allt handlar om pengar och att de vill åt högre marginaler. De kanske har rätt men hela deras metod med färdiga filmer och stämningar mot Apple sekunden som deras app togs bort från AppStore gör det hela vidrigt. F*ck Apple, men det är ett större F*ck off till EPIC.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

ÄNNU en anledning att hata Apple!

Och fortfarande finns det folk som blir så ledsna när man kritiserar deras gulli gull piss företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Nej men en bojkott av Epic då dom indirekt stöder Kina och deras brott mot mänskligheten.

Apple med. Alla deras fabriker finns där.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple med. Alla deras fabriker finns där.

Inte riktigt sant eftersom de har fabriker på andra ställen också (t ex Indien) men du har en poäng. Det är svårt att bojkotta Kina som elektronikfantast. Det mesta tillverkas där. ☹️

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ni vet att Apple producerar delar till sina telefoner i Kina också va? Samt att dom har "haft problem" med att stoppa barnarbete i dessa fabriker?
Heja Apple och deras mänskliga rättigheter.
https://www.businessinsider.com/apple-knowingly-used-child-la...

Det här är ett stort problem för de stora företagen som tillverkar i andra delar av världen. Och det måste stoppas.
Verkar som om Apple har börjat stoppa leverantörer (åtminstone tillfälligt) när de upptäcker problemen. Det är ett litet myrsteg i rätt riktning.

https://nypost.com/2020/11/09/apple-puts-supplier-on-probatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple med. Alla deras fabriker finns där.

Läs gärna här så kanske du kan lära dig lite nytt:
https://www.apple.com/supplier-responsibility/pdf/Apple-Suppl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple med. Alla deras fabriker finns där.

Fast att köpa från andra företag som tillverkar i Kina är inget problem för dig?

Permalänk
Medlem

Striden handlar INTE om huruvida alternativa app stores ska tillåtas på iOS eller inte. Om Epic ville skulle de kunna ha EGS för Android redan nu och Google skulle inte kunna göra nånting åt det. Att Epic har stämt Apple och Google handlar om att Epic vill lista sina F2P-spel i App Store och Google Play, men vill inte låta Apple och Google få någon % på den DLC de säljer i spelet. Ingenting annat. Epic har redan testat att distribuera Fortnite själva på Android, men "gav upp" och la in det på Google Play för att senare bryta mot Googles avtal samtidigt som man bröt mot Apple. Och eftersom Epic visste exakt vad som skulle hända hade man redan en full "reklamfilm" samt färdiga (copypastade) stämningar mot Google och Apple att skicka in så fort det hände.

Apple har ju själva sagt att Epic kan ta dem till rätten och ha kvar Fortnite på App Store tills ett domslut nåtts så länge Epic följer App Stores regler fram tills dess. Och det finns ingen anledning till varför Epic INTE skulle ha kunna kvar Fortnite. Om Epic vinner målet kommer ju Apple med största sannolikhet tvingas betala tillbaka sina 30% retroaktivt. Men då skulle ju Epic inte kunna bära sin offerkofta och klaga på hur orättvist det är att de inte får ha Fortnite på App Store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast att köpa från andra företag som tillverkar i Kina är inget problem för dig?

Alltså han säger att Tencent är skit men då är Apple det lika mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Dörav kom det förr upp enruta nör windows var nyinstallerat där man fick välja på ett par stycken. Jag tycker det är ytterst märkkigt att Apple inte har fått samma behandling på både sin appstore och webbläsare.

Jag ser detta argumentet så ofta. Men ni måste väl ändå förstå skillnaden på att ligga på knappa 30% marknadsandelar och motsvarande nästan 100% (Windows toppade på 98% marknadsandelar för operativsystem på datorer). Monopolet utgår inte från sin egna plattform, monopolet utgår på hur stort inflytande företaget har i segmentet. När Microsoft skickade med Internet Explorer på Windows, så innebar det att 98% av alla datoranvändare fick IE som förinstallerat och många av dessa visste inte ens att man kunde byta webbläsare.

Apple har som sagt inte ens 30% av marknadsandelarna på mobila enheter. Apple är inte i en dominant position på marknaden. Det går inte att jämföra med de kraven som Microsoft fick på grund av sin dominanta position. Detta är att jämföra med konsolmarknaden, hade säg Sony med Playstation haft 98% av marknaden för spelkonsoler så hade nog Sony tvingats öppna upp sin plattform. Men eftersom det finns konkurrens inom segmentet även där, så får de behålla sina slutna plattformar på digitala produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

På vilket sätt är de överprisade?

Extremt instängt ekosystem och dålig prestanda/pris jämfört med t.ex Android. Välj aldrig något beroende på logotyp, välj det som ger bäst prestanda för pengarna, samma kan sägas om kläder, maskiner, byggmaterial etc.

För gamla Ann-Marie 75 som inte vill ha en Doro men finner Android komplicerat är det möjligtvis en god idé att låsa in henne i Apples ekosystem. Där det saknas mental kapacitet eller helt enkelt ork för att lära sig kan "pre configured solutions" blomstra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Extremt instängt ekosystem och dålig prestanda/pris jämfört med t.ex Android. Välj aldrig något beroende på logotyp, välj det som ger bäst prestanda för pengarna, samma kan sägas om kläder, maskiner, byggmaterial etc.

För gamla Ann-Marie 75 som inte vill ha en Doro men finner Android komplicerat är det möjligtvis en god idé att låsa in henne i Apples ekosystem. Där det saknas mental kapacitet eller helt enkelt ork för att lära sig kan "pre configured solutions" blomstra.

Snälla nämn en enda telefon som ens slår A13 i prestanda... specs absolut och saker som ramminne, men inte prestanda

Permalänk
Medlem

Ser att Valve har till i Mars på sig att få fram datat.

https://appleinsider.com/articles/21/02/25/apple-has-salted-t...

Undrar vilka de andra är som har fått förfrågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Extremt instängt ekosystem och dålig prestanda/pris jämfört med t.ex Android. Välj aldrig något beroende på logotyp, välj det som ger bäst prestanda för pengarna, samma kan sägas om kläder, maskiner, byggmaterial etc.

För gamla Ann-Marie 75 som inte vill ha en Doro men finner Android komplicerat är det möjligtvis en god idé att låsa in henne i Apples ekosystem. Där det saknas mental kapacitet eller helt enkelt ork för att lära sig kan "pre configured solutions" blomstra.

Ser att du kör på en 9900k, det är ju definitivt inte bäst prestanda för pengarna.

Faktum är att Apple ligger generationer före i prestanda på mobila enheter. Det är inte alltid man väljer bäst prestanda/pris, ibland vill man bara ha det med bäst prestanda.