Nvidia återintroducerar fler gamla grafikkort – för kryptobrytning

Permalänk
Melding Plague

Nvidia återintroducerar fler gamla grafikkort – för kryptobrytning

De första korten i den nya CMP-serien visar sig vara baserade på arkitekturen "Turing", känd från RTX 2000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men det är ju förseeeeeeeent!

Permalänk
Medlem

Äldre grafikkort ja tack gärna, så kan de nya få bli i det ovanliga ordet "Tillgängliga"

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vansinne.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Illamående är ett ord som dyker upp i mitt huvud!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Finns inget bättre tillfälle för Nvidias att sälja gammalt som nytt.
Bara att kolla på begagnad marknaden.
1080 går för plus 4k på Tradera, blocket.
Helt sjukt..

Snart kommer AMD och gör samma sak.

Money, monet, money..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk

Fast just detta verkar ju inte helt taget ur luften. Miners är ju ute efter energieffektivisering och det är väl ingen större skillnad på 20- och 30-serien där? Så om de bygger ihop något rejält kort och klockar det i en för miners vettig fart och minneskonfiguration kanske de hellre köper dessa.
Håller iofs bara tills de tjänat ihop mer cash som de vill köpa nya kort för och cmp är slut så de ändå köper 30-serien..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv

Bra att de försöker styr upp detta iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Fast just detta verkar ju inte helt taget ur luften. Miners är ju ute efter energieffektivisering och det är väl ingen större skillnad på 20- och 30-serien där? Så om de bygger ihop något rejält kort och klockar det i en för miners vettig fart och minneskonfiguration kanske de hellre köper dessa.
Håller iofs bara tills de tjänat ihop mer cash som de vill köpa nya kort för och cmp är slut så de ändå köper 30-serien..

Vem kommer köpa CMP kort för säg 70% av kostnaden av ett RTX 3000 serie när man inte kan sälja det för 35-40% av värdet efter 1-2 år och därmed öka vinsten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Det är enorm skillnad i energieffektivitet på turing och Ampere! Ampere var ett imponerande kliv uppåt i spelprestanda men mycket mer imponerande kliv i miningprestanda där ett 3080 vid MSRP var nästan dubbla prestandan av 2080Ti till nästan halva priset.

2080Ti ger ca 50 MH/S runt 250W, 3080 kan ge 97 MH/S vid 250W, så nära dubbelt. 3060Ti har högre hashrate än 2080Ti med lite över 60MH/S för enbart runt 140-150W.

I spel är skillnaden mindre tydlig om man jämför till exempel 3070 och 2080Ti:

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vem kommer köpa CMP kort för säg 70% av kostnaden av ett RTX 3000 serie när man inte kan sälja det för 35-40% av värdet efter 1-2 år och därmed öka vinsten.

Enbart större operations. Vilket är trist då man optimalt vill fördela mining över så många individider som möjligt för att demokratisera valutan. Ethereum står just nu inför problemet att de försöker genomföra en EIP för att ändra lite i koden så de blir av med höga transaction fees/congestion och förhindrar inflation- problemet är att det är direkt i miners intresse att inte stödja denna då det minskar deras profitability och två specifika mining pools som har nästan hälften av totala säger att de inte tänker stötta denna EIP. Så centraliserad hashrate är redan ett issue, om det blir att mininghårdvara är något som enbart är värt för folk som livnär sig på störra mining operations att skaffa så kommer det garanterat centraliseras ännu mer.

Och igen så har vi det faktum att CMP måste konsekvent utprestera vanliga kort i prestanda, pris och tillgänglighet då störra miners annars sannolikt kommer börja skriva egna bios för att komma runt begränsningarna.

Jag är inte övertygad om denna approach än- om de hade börjat med saker som att kräva att Captcha används samt 1 kort per kund och möjligen något sätt att ha en unifierad kö eller något så att en person inte kan köpa på sig kort från alla hemsidor osv så skulle de lösa majoriteten av dessa problem utan att begränsa hårdvaran/drivers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Segmentera till gamers. Jo man tackar. Snarare säkerställer att miningkort inte kan konkurrera på andrahandsmarknaden när denna vågen av kryptomining ebbar ut. Som förra gången. Med effekten att Nvidia kan tjäna ännu mer pengar i framtiden.
Företagen skiter fullständigt i vem som köper korten, de vill sälja fler kort. Punkt. Att man låtsas att man gör det för gamers är ett PR drag för att inte tappa konsumenter och för att upprätthålla ett gott rykte.

Permalänk
Medlem

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Illamående är ett ord som dyker upp i mitt huvud!

För att? Om efterfrågan finns är det väl bra att de producerar artiklar som marknaden vill ha.
Hade du önskat att allting som efterfrågades togs ur produktion? Då hade jag mått illa, i alla fall.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Här har vi anledningen till att dem slutade tillverka Turing kort, Nvidia vill tjäna mer på kryptogrävlingar.
Konkurrenterna har öppet mål om de satsar på kvantitet istället för kvalité.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Kan man tjäna nått på mining om man har en vanlig dator?
Var hos tandläkaren idag och började snacka dator (borde kanske vart tänder )och han sa att han köpte ny dator med 3090 som han även minar med, på så sätt finansierade han sina datordelar bla.

Smidigt verktyg för att få en överblick hur olika GPUer kan prestera: https://www.nicehash.com/profitability-calculator/nvidia-rtx-...

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem

Nvidia igår: "Nä, vi tjänar verkligen ingenting på miningen... Vi lovar!"
Nvidia idag: "Här har ni dedikerade kryptokort, miners!"

Permalänk
Medlem

Folk kan ju inte på allvar vara överraskade att Nvidia, ett börsoterat bolag som har en juridisk skyldighet att maximera vinst för sina investerare, väljer att återlansera gamla produkter som annars inte sålts för att tjäna mer pengar?

Om något så borde gamers uppskatta all typ av tillgänglighet på GPU-marknaden, särskilt om det skapar fler valmöjligheter och prissegment.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D
B550 Gaming X V2
RX 7800 XT
Corsair Vengeance Pro SL 32 GB
Lian Li O11 Dynamic White med för många fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Helt sjukt..

Money, monet, money..

Shit, det är ju sinnessjukt... Jag köpte mitt MSI GTX 1080 Ti för fyra år sen för 7700 kr. Nu säljs det såna för >5000 kr på Tradera.

Är det alltså på grund av tomma lager av nya kort som det blir så här? Kollade lite snabbt på Tradera efter RTX 3060 (som enligt SweClockers senaste GPU-test verkar gå jämt upp med 1080 Ti) och såg gröna lagerstatus-symboler överallt. Men när jag tittade närmare i en faktisk butik var det bara rött överallt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nvidia igår: "Nä, vi tjänar verkligen ingenting på miningen... Vi lovar!"
Nvidia idag: "Här har ni dedikerade kryptokort, miners!"

Givetvis tjänar de pengar på mining, frågan är om andelen är så stor att vi måste hänga ut Nvidia som ett dåligt föredöme. Det är många år sedan som de primärt var ett företag för spelintresserade, nu är de ett företag som tillverkar lösningar för avancerade beräkningar och big data oavsett i vilken form dessa uppstår. Ingen skulle komma på tanken att gnälla på Intel för att de lägger en stor del av sin produktionskapacitet på Xeon-processorer.

Vad folk borde ta med sig från sista året är att det är värdelöst att vara en fanboy, ni kommer bara bli besvikna. Och att företag inte finns till för kunderna. Liksom att det är bra med konkurrens.

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade i kalendern, nä det är inte april...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Shit, det är ju sinnessjukt... Jag köpte mitt MSI GTX 1080 Ti för fyra år sen för 7700 kr. Nu säljs det såna för >5000 kr på Tradera.

Är det alltså på grund av tomma lager av nya kort som det blir så här? Kollade lite snabbt på Tradera efter RTX 3060 (som enligt SweClockers senaste GPU-test verkar gå jämt upp med 1080 Ti) och såg gröna lagerstatus-symboler överallt. Men när jag tittade närmare i en faktisk butik var det bara rött överallt...

Det är för att det just nu är profitabelt (och enkelt) att bryta kryptovaluta. med alla kort från 10xx och framåt (och AMD's motsvarighet). Du tjänar typ en tusenlapp i månaden efter elräkningen är betald med bara ett Radeon 5700, så inköpet betalar sig snabbt.

Så det har väl inte med tomma lager i sig att göra, utan att även ett "gammalt" kort kan du tjäna rätt bra med pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Helt sjukt..

Money, monet, money..

Såg ett 1060 6GB gå för 2000kr. Vi är tillbaka på samma prisnivå som för några år sedan förra gången krypto var extremt hett. Förstår Nvidia som vill nyttja läget och bara pumpa ut så många kort de bara kan nu medan krypto är hett. Jag har faktiskt börjat kika rätt ofta på https://bitcoinkursen.se/ för att följa kursen, för de ger ju en rätt bra försignal till andrahandspriset även om jag själv inte mine:ar eller spekulerar med krypto.

Vintern tidig vår 2018 var det, jag kommer ihåg att jag sålde mitt 1060 3GB för nypris på andrahandsmarknaden även om jag hade haft det i över ett halvår. Andrahandspriset föll några månader efter. Får se om prisnivåerna följer 2018 isf torde priserna gå ner om några månader.

Men ja det är verkligen guldläge nu att sälja grafikkort ifall man har något gammalt liggande eller om man vill spekulera lite och klara sig utan grafikkort några månader.

Permalänk
Medlem

Fan vad mycket gnäll i dessa trådar. Nvidia är ett företag och de kommer sälja det som de tjänar mest pengar på. Trodde ni verkligen något annat?

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Det är enorm skillnad i energieffektivitet på turing och Ampere! Ampere var ett imponerande kliv uppåt i spelprestanda men mycket mer imponerande kliv i miningprestanda där ett 3080 vid MSRP var nästan dubbla prestandan av 2080Ti till nästan halva priset.

2080Ti ger ca 50 MH/S runt 250W, 3080 kan ge 97 MH/S vid 250W, så nära dubbelt. 3060Ti har högre hashrate än 2080Ti med lite över 60MH/S för enbart runt 140-150W.

I spel är skillnaden mindre tydlig om man jämför till exempel 3070 och 2080Ti:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21269?key=35ad8aa30031b15d57f857d91bfaa49e

Enbart större operations. Vilket är trist då man optimalt vill fördela mining över så många individider som möjligt för att demokratisera valutan. Ethereum står just nu inför problemet att de försöker genomföra en EIP för att ändra lite i koden så de blir av med höga transaction fees/congestion och förhindrar inflation- problemet är att det är direkt i miners intresse att inte stödja denna då det minskar deras profitability och två specifika mining pools som har nästan hälften av totala säger att de inte tänker stötta denna EIP. Så centraliserad hashrate är redan ett issue, om det blir att mininghårdvara är något som enbart är värt för folk som livnär sig på störra mining operations att skaffa så kommer det garanterat centraliseras ännu mer.

Och igen så har vi det faktum att CMP måste konsekvent utprestera vanliga kort i prestanda, pris och tillgänglighet då störra miners annars sannolikt kommer börja skriva egna bios för att komma runt begränsningarna.

Jag är inte övertygad om denna approach än- om de hade börjat med saker som att kräva att Captcha används samt 1 kort per kund och möjligen något sätt att ha en unifierad kö eller något så att en person inte kan köpa på sig kort från alla hemsidor osv så skulle de lösa majoriteten av dessa problem utan att begränsa hårdvaran/drivers.

Tack för bra svar!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Oj. Jag kanske borde sälja mitt grafikkort på Tradera, och gå ca 1000 kr back efter 3 års aktivt användande.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Nvidias VD:
- Ok, hur gör vi för att tjäna så mycket pengar på det här som möjligt, utan att reta upp gamers allt förmycket?

Nvidias Marknadschef:
Vad sägs om att vi bassunerar ut att vi är företaget som går i bräschen för att stoppa miners från att köpa gamingkort? Det skulle gamers gilla. Vi skulle typ kunna papperslansera ett dyrt miningkort och symboliskt begränsa drivrutinerna i ett kort som vi tjänar mindre pengar på. Det där med drivrutiner funkar ju ändån inte, dvs vi lär kunna kränga dem till maxpris iaf.

Nvidias VD:
Lysande idé! Det kör vi på!
Vi på Ngreedia gör allt för gamers...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Fan vad mycket gnäll i dessa trådar. Nvidia är ett företag och de kommer sälja det som de tjänar mest pengar på. Trodde ni verkligen något annat?

Vad ska man annars göra? Om man inte gillar något som ett företag gör får man väl yttra sig om det?
Negativ feedback brukar ofta räknas som "gnäll".

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

Men miners kommer väl ändå att välja att köpa RTX seriens toppklasskort då de fortfarande går att sälja i andrahand? Varför skulle de köpa kryptokort som inte går att sälja i andrahand?

Skrivet av Elektron:

Men ja det är verkligen guldläge nu att sälja grafikkort ifall man har något gammalt liggande eller om man vill spekulera lite och klara sig utan grafikkort några månader.

Och vad tänker du att den som säljer sitt gamla grafikkort nu ha som reserv? Köpa på sig dagens dyra överprisade grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men miners kommer väl ändå att välja att köpa RTX seriens toppklasskort då de fortfarande går att sälja i andrahand? Varför skulle de köpa kryptokort som inte går att sälja i andrahand?

Och vad tänker du att den som säljer sitt gamla grafikkort nu ha som reserv? Köpa på sig dagens dyra överprisade grafikkort?

Tja... jag har ett RTX kort liggandes i en dator som inte ens är inkopplad. Vore nog smart att sälja kortet och kanske köpa ett nytt någongång om/när spelsuget kommer tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Men det är ju förseeeeeeeent!

Tror Nvidia försöker fånga (läs: lura av pengar från) dem som inte vet bättre och/eller som vill vara med i racet till varje pris. Som alla andra med andra ord

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net