Permalänk
Medlem

Kabel/Adapter HDMI till USB-C

Hallå!

Efter flera timmars sökande så verkar det som att jag är i en ganska ovanlig situation.
Jag har denna skärm. Den har följande kontakter:
1 x HDMI
1 x DisplayPort
2 x USB-C

Av olika temporära anledningar så har jag nu följande setup ett år framöver tills jag är färdig med bio-rummet:
PS5 är kopplad med HDMI till skärmen.
Datorn är kopplad med Displayport till skärmen.
Datorhögtalarna är kopplade direkt till skärmen för att jag ska kunna få ljud i båda enheterna.

Detta funkar perfekt för PS5 som kör via HDMI (och det gjorde det innan också när jag inte hade PS5 och körde datorn via HDMI.
Men nu när jag måste köra datorn via DisplayPort så går ju ljudet åt helsike. På någon vänster fungerar det mellan 5-30 minuter åt gången. Men helt plötsligt om man glor YouTube så börjar det skorra som fan. Jag kan gå in i inställningarna och felsöka ljudproblemet så rättar det till sig igen en stund innan det börjar skorra igen. Japp, jag vet att DisplayPort inte är gjort för ljud varpå det är skumt att det ens funkar så här.

Då jag endast har HDMI och DisplayPort på datorn (ingen USB-C) så undrar jag om någon har lyckats få en HDMI-USB-C kabel/adapter att funka.
Jag vill alltså koppla med HDMI från datorn till USB-C på skärmen.

Vad jag lyckats hitta på nätet så säger vissa få att det ska funka medan majoriteten säger att det inte funkar.
Hittar heller inga kablar eller adaptrar som funkar i den riktningen (HDMI->USB-C) utan alla jag hittar går bara från USB-C till HDMI.

Någon som har lite bra input och lärdom att komma med och går detta att lösa på något vis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cefa:

Japp, jag vet att DisplayPort inte är gjort för ljud varpå det är skumt att det ens funkar så här.

DP och HDMI är faktiskt ganska likvärdiga när det gäller ljudöverföring, men man brukar inte tala så mycket om ljud när det gäller DP eftersom det främst används för datorskärmar där ljud sällan används. Så att det fungerar är inte alls konstigt utan helt förväntat.

När det gäller USB-C så är det egentligen DP som skickas över kabeln men via USB-C-kontakter. Om problemet sitter i skärmen så är det därför inte säkert att det blir bättre av att använda USB-C istället, eftersom det ändå bara är DP i slutändan. Men är det datorn som är problemet kanske det fungerar bättre att gå via HDMI, även om det i så fall låter som ett mjukvaruproblem som kanske går att lösa på annat sätt.

Men gällande adaptrar så kanske det skulle kunna fungera med en HDMI-till-DP-adapter likt denna och någon DP-till-USB-C-adapter likt denna. Jag är dock osäker på om en DP-till-USB-C-adapter fungerar i den riktningen, och adapter-på-adapter brukar sällan vara någon vidare bra idé.

Permalänk
Medlem

Hej.
Bumpar då jag har en fråga ang usb-c till hdmi: Min LG smart-tv hittar ingen signal när jag kopplar en usb-c till hdmi från min samsung android mobil.
Vad kan vara felet? Jag villa bara enkelt kunna spegla min mobils skärm på tv:n via sladden. Vad jag läst så måste tv:n vara smart för att det ska funka. Har även testat den på en icke-smart tv, bara för att testa, men då krävs tydligen en "caster" för att få bild.
Smart tv:n kopplas in via hdmi till min telefon, men som sagt, ingen bild. Är det någon inställning jag måste fixa med?