DNS-servern svarar inte när jag ska domän joina

Permalänk
Medlem

DNS-servern svarar inte när jag ska domän joina

Har windows server 2019 på en NUC med en Huawei mobilrouter. Jag skulle domän joina en klient med windows 10 pro från hyper-v på servern och la upp en statisk ip med DNS IP som var serverns ip adress. Jag har en switch på mitt VM som är nätverks adapter drivers för nucen. Alltså (I219-V) Men jag kan inte domän joina då när jag skriver in domän namnet så står det att den inte kunde få kontakt. Sen drog jag en felsökning och då stod det att "DNS-servern svarar inte" så jag vet inte vad jag ska göra och om det är något jag har missat.

Jag testade att stänga av brandväggen på servern och har remote access på både servern och klientdatorn.

Någon som vet hur man gör.

Har statisk ip på servern också och har 8.8.8.8 och 127.0.0.1 som DNS på servern.

Jag inaktiverade också IPv6 på både servern och klientdatorn.

Så jag vet inte varför det strular.

Jag har dock ingen internetanslutning alltså jag kan inte surfa på klient datorn men om det är på samma lokala nät och samma DNS så behöver man la inte ha uppkoppling.

Om det är mer information så är det bara att skriva.

Permalänk
Medlem

Hmm inte helt med på vad du menar men du har alltså installerat ADDS på servern antar jag?

Jag skulle ta bort Google DNS som sekundär DNS på servern under nätverkskortet och bara köra localhost där.

Du kan lägga in Google DNS som forwarder under DNS manager i servern

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbe_93:

Hmm inte helt med på vad du menar men du har alltså installerat ADDS på servern antar jag?

Jag skulle ta bort Google DNS som sekundär DNS på servern under nätverkskortet och bara köra localhost där.

Du kan lägga in Google DNS som forwarder under DNS manager i servern

Yes det har jag, men det står alltså "Det gick inte att kontakta en active directory-domänkontrollant (AC DC) för domänen NUC.local"

Den får ingen kontakt med DNS servern alltså. och om jag kollar server manager och går in på DNS och kollar på events så kan jag se att det står error och min ip adress på klientdatorn och det står "The DNS server could not open socket for address 192.168.8.126" och sedan massa med om ip adressen är valid eller inte.

Så klienten skickar ju en förfrågan till servern men det går inte att joina på något konstigt sätt.

Jag tog bort 8.8.8.8 och 127.0.0.1 på servern och nu står det "The DNS server list is empty, The local IP address will be configured as the primary DNS server address"

Jag testade detta men det funkade inte

Permalänk
Medlem

Om du på klient datorn manuellt ändrar DNS till serverns ip vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbe_93:

Om du på klient datorn manuellt ändrar DNS till serverns ip vad händer då?

Det är det jag har, jag har ipv4 adress från klient datorn manuellt och gateway och subnät, och på DNS har jag serverns ip adress.

IP-adress: 192.168.8.126

nätmask: 255.255.255.0

standard-gateway: 192.168.8.1

önskad DNS-server: 192.168.8.121

alternativ DNS-server: 127.0.0.1

och på servern så har jag 192.168.8.121 som IP-adress och DNS-server på samma. Innan hade jag ju 8.8.8.8

Men det känns som att det är något med mitt AD eller DNS för det stod error 4013 och att "DNS data might not yet be replicated into this domain"

Jag hade ett annat domän på datorn innan men jag drog en ominstallation så fixade jag ett nytt. Jag har ju också arbete på mitt AD så jag hoppas att jag inte behöver avinstallera det och installera det igen.

Permalänk
Medlem

Fixade problemet. Jag tog och resetade ipconfigen och flushade dns:en o massa annat så nu på nått jävla höger så funkar det.