PSU med två 8-pin Vs en GPU med 8+6 pin och en GPU med 8 pin

Permalänk
Medlem

PSU med två 8-pin Vs en GPU med 8+6 pin och en GPU med 8 pin

Halloj!

Har tidigare kört två GTX 970 i SLI som funkade bra och vill nu köra SLI igen.

Har en GTX 1070 med en 8 pin ström och har nu införskaffat en GTX 1070 som har en 8 pin och en 6 pin. Har ett Corsair RM 750x. Denna PSU kommer med två 6+2 pin på samma kabel. Den nya 1070 är en GAMING X 8G från MSI som enligt deras hemsida drar 150 watt, men datorn startar inte utan att både strömkontakterna sitter i.

Det jag försöker lösa är förstås att båda korten ska få de 150 w de behöver genom varsin 8 pin. Känns rätt bedrövligt att en hel extra kabel behövs för att driva X kortet, vilket enligt diverse andra forum sägs bero på alla dessa meningslösa LED ljus som får kortet att lysa upp som en julgran.

Hur som helst har jag läst att själva PCIe porten ska leverera 90 w också. Och något om att en av kablarna från PSU till moderkortet är till för att ge extra rum för överklockning av processorn, och som likaväl kan vara kopplad till en GPU istället. Sedan säger vissa också att en molex kan konverteras till en 6 pin för att lura en GPU att starta.

Vet inte vad jag ska tro. Söker er expertis!

Permalänk
Medlem

@SweRobby Corsair RM 750x kommer med 2x kablar som har 2x6+2 pin. Totalt 4x 6+2 pin.
Koppla en kabel till respektive GPU.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@SweRobby Corsair RM 750x kommer med 2x kablar som har 2x6+2 pin. Totalt 4x 6+2 pin.
Koppla en kabel till respektive GPU.

Jag tror att det kan vara v2 modellen du tittar på. Modellen jag har ser annorlunda ut på baksidan. Vart skulle den andra GPU porten vara?

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Power-Suppl...

Permalänk

Som Lembritt säger - koppla en till vardera PCI-e uttag på GPU:n.

https://www.corsair.com/medias/sys_master/images/images/h3b/h...

Nedifrån höger i bild har du 3 likadana uttag för PCI-e, följt av ett med rödmarkering - den är jag lite osäker på, CPU-stöd kanske?
Koppla iallafall 2 stycken kablar från 2 av uttagen, börjandes nedifrån höger på bottenraden (på bilden dvs) och sedan in i grafikkortets 2 uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweRobby:

Jag tror att det kan vara v2 modellen du tittar på. Modellen jag har ser annorlunda ut på baksidan. Vart skulle den andra GPU porten vara?

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Power-Suppl...

Enligt länken, så har den 2x 6+2 PCIe och 2x 4+4 CPU.
Har du alla kablar?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)