AMD föreslår lösningar på USB-problem för Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

AMD föreslår lösningar på USB-problem för Ryzen-processorer

Till synes slumpvis bortkopplade enheter kan snart vara ett minne blott – men bolaget börjar med temporära lösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om det är något galet med pcie4 som inte går att åtgärda?

Hoppas på en lösning framöver via bios uppdatering.

Permalänk
Medlem

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Permalänk
Medlem

Skulle ett internt pcie usb kort lösa problemet? Jag har en 3700X och har inte märkt några problem.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Det är ju otroligt komplext att ta fram hårdvara så jag är inte förvånad.

Det är ju flera gånger intel har haft liknande problem t.ex. SATA portar på P67 chipset och finns nog många fler exempel.

Svaret är testning, testning och testning. (självklart måste man ha relevanta testfall)

Just USB som kan stödja allt från kaffemuggvärmare till 3D-laserscanners gör det extra komplext att testa.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Tänk om det är något galet med pcie4 som inte går att åtgärda?

Hoppas på en lösning framöver via bios uppdatering.

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Usb verkat vara lite spännande i funktionalitet. Hade ett fall på jobbet där vi bytte tangentbord, från ett standard dell till ett likadant standard dell. Alla USB portar slutade fungera. Slutade med att hela datorn fick bytas ut.

Permalänk
Medlem

Förmodligen har införandet av nytt tangentbord triggat en uppdatering av drivrutiner. De nya drivrutinerna har sedan blivit inkompatibla med datorns övriga mjukvara (BIOS-version?) och skapat problemen.

Att i det läget byta ut hårdvaran tyder ju på kompetensbrist hos IT-personalen som inte kan reda ut sambanden mellan drivrutinskompatibiliteterna. Förmodligen (gissning) har hela problematiken upppstått pga IT-personalen halsstarriga inställning till drivrutionsuppdateringar överhuvudtaget, och då kan det gå såhär. Man vågar inte hålla systemet uppdaterat, då det i ytterst sällsynta fall kan uppstå problem och istället får man ohanterliga situationer i slutänden.

Min sambo har haft liknande problem med sin laptop där musen helt plötsligt slutat fungera. Enda "lösningen" var att lämna in den till IT som installerade om den. Sen funka musen igen. Suck...

Dock, vid varje uppdatering skapas ju en snapshot av alla systemfiler, så det går ju alltid att backa till vad man hade med gamla tangentbordet och se vad som orsakade vad. Inget IT tänkte på?

Permalänk

Är det inte enklare att bara stänga av så att USB-portarna inte kan gå i energisparläge i energischemat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är det inte enklare att bara stänga av så att USB-portarna inte kan gå i energisparläge i energischemat?

Hjälper tyvärr inte.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Har liknande setup (X570 - Crosshair VIII Dark Hero) annars samma, märker inga problem efter start men kan ha svårt att få allt att starta upp. Dvs sätter igång men, men inga tillbehör kickar igång - keybord, mic, mus, ljudinterface etc. alla på USB. Hård omstart en eller två gånger sedan fungerar det igen och håller hela dagen. Vissa andra dagar så startar allt som det ska på första försöket. Märkligt.

Kanske inte samma fel men tycker att det är lite USB relaterat.

Allt är uppdaterat BIOS, drivers - you name it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Senast igår kopplade min mus ur från min 570-F Gaming medans jag lirade Total War

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Ja, PCI Express 4.0 till 3.0 tyder på att det är bättre att designa chipset efter att de fått fram riktiga CPU'er i tillverkningen att utveckla emot - inte ett år innan.

Permalänk
Sötast
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Så vad är skalan vi pratar om?

2021 är buggar/misstag pinsamt
2022 är buggar/misstag oförsvarbart
2023 är buggar/misstag olagligt
2024 är buggar/misstag tillräckligt för avrättning

Eller?
Gissar att man inte får göra misstag längre snart då.... det är ju så.... omänskligt.... Aldrig någonsin skulle en snickare dra en spik snett eller en elektriker koppla fel liksom. (bäst exempel jag vet)

Sanningen är att processer inte alltid håller, de kan sakna steg eller helt enkelt inte följas. Misstag kan göras och problem kan upptäckas i efterhand. Speciellt när det kommer till utveckling. That's just how it is.

Permalänk
Inaktiv

Jag har diverse usb minnen som kopplar ur och i stup i kvarten på ett Gigabyte B550 kort.

Usb Ljudkortet brukar inte hittas och får starta om ibland.

Skrivet av XPerion:

Då skulle alla ha problem med det. Kör med ASUS X570-E/37000X och har över 10 med USB hubb + 8 HDD inkopplad samtidigt. Inga problem med USB. Har inte hört folk med X570 har problem med USB heller.

Alla skulle inte ha problem, men läser du trådar här inne så har folk problem med USB och X570.

Du kanske inte kör några pcie4 prylar i datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så vad är skalan vi pratar om?

2021 är buggar/misstag pinsamt
2022 är buggar/misstag oförsvarbart
2023 är buggar/misstag olagligt
2024 är buggar/misstag tillräckligt för avrättning

Eller?
Gissar att man inte får göra misstag längre snart då.... det är ju så.... omänskligt.... Aldrig någonsin skulle en snickare dra en spik snett eller en elektriker koppla fel liksom. (bäst exempel jag vet)

Sanningen är att processer inte alltid håller, de kan sakna steg eller helt enkelt inte följas. Misstag kan göras och problem kan upptäckas i efterhand. Speciellt när det kommer till utveckling. That's just how it is.

Spelar ingen roll, kasst är det i vilket fall som.
Pinsamt eller inte.

Och ja om en elektriker kopplar fel är det också pinsamt, för det kan potentiellt leda till livsfara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Så vad är skalan vi pratar om?

2021 är buggar/misstag pinsamt
2022 är buggar/misstag oförsvarbart
2023 är buggar/misstag olagligt
2024 är buggar/misstag tillräckligt för avrättning

Eller?
Gissar att man inte får göra misstag längre snart då.... det är ju så.... omänskligt.... Aldrig någonsin skulle en snickare dra en spik snett eller en elektriker koppla fel liksom. (bäst exempel jag vet)

Sanningen är att processer inte alltid håller, de kan sakna steg eller helt enkelt inte följas. Misstag kan göras och problem kan upptäckas i efterhand. Speciellt när det kommer till utveckling. That's just how it is.

Tycker inte att det är så dramatiskt fel som du verkar göra. Det är pinsamt, men inte så mycket mer än så. Finns väl värre saker man kan hetsa upp sig än datorhårdvara?

Mitt råd till dig är att slappna av mer så här på måndags-förmiddagen. Med förbehåll för om du haft en stressig eller jobbig morgon.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på att problemet är USB, ett rörigt gränssnitt där allt möjligt kan anslutas så är risken för problem uppenbart ganska stort. I grunden samma problem som varför Windows (10) aldrig är problemfri, finns för mycket som ska supportas, som kanske inte ens följer standarden.

Bra dock att AMD arbetar med lösningar för de som upplever problem.

Märker inga problem själv, kör dessutom PCIe 4.0 sedan 3070-uppgradering för nästan två veckor sedan. Alla USB-portar används, inklusive USB-hubbar i skärmar och externa sådanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Förmodligen har införandet av nytt tangentbord triggat en uppdatering av drivrutiner. De nya drivrutinerna har sedan blivit inkompatibla med datorns övriga mjukvara (BIOS-version?) och skapat problemen.

Att i det läget byta ut hårdvaran tyder ju på kompetensbrist hos IT-personalen som inte kan reda ut sambanden mellan drivrutinskompatibiliteterna. Förmodligen (gissning) har hela problematiken upppstått pga IT-personalen halsstarriga inställning till drivrutionsuppdateringar överhuvudtaget, och då kan det gå såhär. Man vågar inte hålla systemet uppdaterat, då det i ytterst sällsynta fall kan uppstå problem och istället får man ohanterliga situationer i slutänden.

Min sambo har haft liknande problem med sin laptop där musen helt plötsligt slutat fungera. Enda "lösningen" var att lämna in den till IT som installerade om den. Sen funka musen igen. Suck...

Dock, vid varje uppdatering skapas ju en snapshot av alla systemfiler, så det går ju alltid att backa till vad man hade med gamla tangentbordet och se vad som orsakade vad. Inget IT tänkte på?

Produktionskritisk maskin med flera reservdatorer med klonade data. Kanske värt att nämna att det var en offline dator med Windows xp. Hursomhelst var det enklaste att bara byta burken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Skrivet av lindahlj:

Tycker inte att det är så dramatiskt fel som du verkar göra. Det är pinsamt, men inte så mycket mer än så. Finns väl värre saker man kan hetsa upp sig än datorhårdvara?

Mitt råd till dig är att slappna av mer så här på måndags-förmiddagen. Med förbehåll för om du haft en stressig eller jobbig morgon.

Du verkar ju tycka det är dramatiskt om du tror hårdvara utvecklar sig själv bara för att året skulle vara 2021, vad det nu spelar för roll? Det blir inte enklare att utveckla mer komplexa produkter, snarare tvärtom. Vet du något om vad som ingår i utvecklingen av dessa produkter? Det är löjligt vilka nivåer man lyckats ta fysiken till!! Det är fan coolt att det här är värsta problemen man har.

Skrivet av Nivity:

Spelar ingen roll, kasst är det i vilket fall som.
Pinsamt eller inte.

Och ja om en elektriker kopplar fel är det också pinsamt, för det kan potentiellt leda till livsfara.

Du kan tycka det är pinsamt men folk som tycker det har inte insikt i problematiken eller hur komplext något sånt här faktiskt är. Att jämföra med elektriker eller snickare gör det inte rättvisa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Shimonu:

Du verkar ju tycka det är dramatiskt om du tror hårdvara utvecklar sig själv bara för att året skulle vara 2021, vad det nu spelar för roll? Det blir inte enklare att utveckla mer komplexa produkter, snarare tvärtom. Vet du något om vad som ingår i utvecklingen av dessa produkter? Det är löjligt vilka nivåer man lyckats ta fysiken till!! Det är fan coolt att det här är värsta problemen man har.

Du kan tycka det är pinsamt men folk som tycker det har inte insikt i problematiken eller hur komplext något sånt här faktiskt är. Att jämföra med elektriker eller snickare gör det inte rättvisa.

Tack, jag hade redan gett upp tanken att besvara.

Permalänk
Medlem

För väldig många med HP Reverb G2 så händer ingenting när man ansluter USB till X4xx och X5xx moderkorten. Enda lösningen har varit att koppla till en USB-hub som har egen strömförsörjning eller köpa ett PICe kort med USB-portar.

Visa signatur

Fractal Design R5 || ASUS Z370 Maximus X Hero || Intel Core i7-8700K @5Gz || Corsair Vengeance LPX 16 GB || Gigabyte GTX 1080ti Arctic Accelero Xtreme III || Samsung 970 EVO M2 500GB || Samsung SpinPoint F3 1TB || EVGA SuperNOVA 750 G2 || Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du verkar ju tycka det är dramatiskt om du tror hårdvara utvecklar sig själv bara för att året skulle vara 2021, vad det nu spelar för roll? Det blir inte enklare att utveckla mer komplexa produkter, snarare tvärtom. Vet du något om vad som ingår i utvecklingen av dessa produkter? Det är löjligt vilka nivåer man lyckats ta fysiken till!! Det är fan coolt att det här är värsta problemen man har.

Du kan tycka det är pinsamt men folk som tycker det har inte insikt i problematiken eller hur komplext något sånt här faktiskt är. Att jämföra med elektriker eller snickare gör det inte rättvisa.

Det som är allra märkligast är att vissa har bekymmer och andra inte, då finns det ju inget klart mönster vilket gör det så oändligt mer krångligt att utreda. Har själv inte haft några bekymmer överhuvudtaget sen jag bytte till Ryzen.

Skrivet av lindahlj:

Tycker inte att det är så dramatiskt fel som du verkar göra. Det är pinsamt, men inte så mycket mer än så. Finns väl värre saker man kan hetsa upp sig än datorhårdvara?

Mitt råd till dig är att slappna av mer så här på måndags-förmiddagen. Med förbehåll för om du haft en stressig eller jobbig morgon.

Att det tar dig två inlägg att sluta hålla dig till sak och gå till personangrepp är vad som är pinsamt här.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Hmm intressant.
Jag sitter på
3900X
MSI X570 A-Pro

Har både externa HDDs, tangetbort och mus inkopplat via USB. Har aldrig haft ett bekymmer.
Är rätt tacksam över att ha sluppit alla dessa bekymmer som rapporterats in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Du verkar ju tycka det är dramatiskt om du tror hårdvara utvecklar sig själv bara för att året skulle vara 2021, vad det nu spelar för roll? Det blir inte enklare att utveckla mer komplexa produkter, snarare tvärtom. Vet du något om vad som ingår i utvecklingen av dessa produkter? Det är löjligt vilka nivåer man lyckats ta fysiken till!! Det är fan coolt att det här är värsta problemen man har.

Du kan tycka det är pinsamt men folk som tycker det har inte insikt i problematiken eller hur komplext något sånt här faktiskt är. Att jämföra med elektriker eller snickare gör det inte rättvisa.

Det var inte jag som jämförde det med elektriker dock, och min poäng var därefter. Jämföra en sak med en annan är i nästan alla fall helt meningslöst.

Självklart är det komplext och problem kan uppstå.
Jag kan dock tycka det är dåligt i vilket fall som. Och oerhört frustrerat för de som är drabbade. Hade jag som konsument drabbats hade jag utan tvekan velat reklamera produkterna ex. (Åter igen om du missat detta så är det min åsikt)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Det som är allra märkligast är att vissa har bekymmer och andra inte, då finns det ju inget klart mönster vilket gör det så oändligt mer krångligt att utreda. Har själv inte haft några bekymmer överhuvudtaget sen jag bytte till Ryzen.

Också en faktor som gör det hela svårt att utreda. Är det då något fel på hårdvaran eller mjukvaran? Kan det finnas ett fel i produktion, design, komponentval eller finns det en brist i drivrutiner, protokoll eller kanske kombination av mjukvaror som inte fungerar ihop under vissa omständigheter. Alla dessa aspekter måste utredas/uteslutas.

Permalänk
Medlem

Har lite problem till och från. Väcker jag datorn från viloläge så tappar den tangentbord och mus oftast. drar jag ut och stoppar in t.ex. tangentbordet från usb-porten så kommer allt igång igen. Får återkommande felmeddelandet "Out of USB resources" nånting nånting fast jag har typ 5st saker inkopplade utan någon hub, varav 3st i usb-2 portar och de övriga i varsina 3.2 portar utspridda på olika USB-controllers som jag antar att det fungerar, för det avhjälpte lite. Innan hade jag fler saker på USB 3 portar och då fungerade det riktigt dåligt bitvis.

Har ett B550M AORUS PRO med en 3700X och det jag läst att andra föreslagit innan har varit att slå av funktionen i BIOS som då skulle göra att alla USB-portar fungerar som USB 2, men jag ville undvika det då jag har en fet kamera som jag använder som Webcam, den gillade inte riktigt det.

Kul att de tar på sig problematiken och försöker lösa det, det har varit sparsmakat med information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Lite pinsamt att AMD inte får detta att fungera år 2021. Slarv, eller inkompetens?

Om intel, apple, google kan ha buggar i sin hårdvara varför inte lilla AMD?

Har 4 st AMD baserade maskiner hemma med 3 st X570, 1 st B550 och ingen uppvisar problemet. AMD måste verkligen ha ett hästjobb framför sig att felsöka detta vidare. Särskilt om folk bara sitter här på sweclockers och gnäller och inte rapporterar direkt till AMD...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Om intel, apple, google kan ha buggar i sin hårdvara varför inte lilla AMD?

Har 4 st AMD baserade maskiner hemma med 3 st X570, 1 st B550 och ingen uppvisar problemet. AMD måste verkligen ha ett hästjobb framför sig att felsöka detta vidare. Särskilt om folk bara sitter här på sweclockers och gnäller och inte rapporterar direkt till AMD...

Det är jämt så tråkigt att folk ska börja gnälla på den andra tillverkaren så fort någon säger något negativt.

Det tillför inte speciellt mycket och fixar inte någons buggar heller eller vad tycker du?.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om intel, apple, google kan ha buggar i sin hårdvara varför inte lilla AMD?

Har 4 st AMD baserade maskiner hemma med 3 st X570, 1 st B550 och ingen uppvisar problemet. AMD måste verkligen ha ett hästjobb framför sig att felsöka detta vidare. Särskilt om folk bara sitter här på sweclockers och gnäller och inte rapporterar direkt till AMD...

Enklare o gnälla på Swec, Vi får göra en amd integration till kommentarsfälten!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB