Strul med ljud till headset via PS4 Dualshock 4, knappt hörbar chatt

Permalänk

Strul med ljud till headset via PS4 Dualshock 4, knappt hörbar chatt

Hej!

En av mina grabbar har nyligen fått problem med ljudet i sitt headset som han har kopplat till sin PS4-kontroll.
Har funkat hur bra som helst fram tills för någon dag sedan.

Det som nu sker är att ljudvolymen är väldigt låg generellt, trots maxvolym på hörlurar. Den största skillnaden är dock att den man pratar med via PS-party eller via spelchatt knappt längre hörs alls.

Har varit inne i ljudinställningar både under enheter och under partyinställningar. Märkte också här att det först blev en sjuk rundgång i hörlurarna om jag höjde hörlursvolymen till max i ljudinställningarna och sedan testade mikrofonnivå, detta trots att detta är via headset som ju inte läcker ut ljud in i micken. Detta försvann i stort sett helt efter att ha gjort en återställningsomstart genom att hålla nere avstängningsknappen på konsolen tills den pep 2 ggr och sedan dragit ut strömkabeln i c:a 60 sekunder.

Jag hörs bra hos den jag pratar med. Väljer jag att växla över till att spela upp ljud direkt i TV:n så hörs allt ljud bra, även chattljudet från den jag pratar med. Jag testade också med mitt egna Jabra "jobbheadset" med USB-kabel kopplad in i konsolen och även det funkade, men det är ingen lösning.

Har testat med flera andra 3,5mm-hörlurar in i kontrollen och även med andra ps4-kontroller varav en med sladd, men fortfarande exakt samma fenomen på just denna konsol när headset är anslutet till kontrollen. Även för säkerhets skull testat hörlurarna i en kontroll som är ansluten till en annan PS4-konsol och det funkar då som de ska, så inget fel på hörlurarna.

Någon som kan begripa vad det är som orsakar detta.

Tack på förhand!

Permalänk

Har fortsatt prova olika inställningar men inget funkar. Allt ljud funkar som det ska så länge jag inte väljer att spela upp ljud via headset anslutet till en kontroll. Funkar felfritt när ljud ut går genom TV och mikrofonen tar upp ljud antingen genom headset eller via PS4-kamera. Syftet med hörlurar är ju att slippa störa övriga i familjen. Problemet med att det blir ett sjukt rundgångsliknande oljud återkom när jag i PS4:at valde något högre volym ut tilll headset och sedan höjde mikrofonnivån. Max mikrofonnivå innan det börjar väsnas ordentligt är att ha skjutreglaget på c:a som mest 20% av max. Kan någon ljudinställning som skulle ha gjorts inne i ett spel (Fortnite/rocketleague etc) påverka, även om spelet inte är igång? Får panik på detta, fattar inte vad det är för fel? Är det någon inställning eller är det fel på hårdvaran?

Permalänk
Medlem

Låter som förstärkaren i kontrollen inte orkar driva lurarna. Tips då är en separat förstärkare till lurarna.

Men som du skrivit så fungerar det ju på anndra.
Så då kanske du kan tästa att resetta alla inställningar i safe mode, och bygga om databasen samt resetta kontrollerna på undersidan.
Kan inte säga att det kommer hjälpa, men tästa kan man ju om du inte redan gjort

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Låter som förstärkaren i kontrollen inte orkar driva lurarna. Tips då är en separat förstärkare till lurarna.

Men som du skrivit så fungerar det ju på anndra.
Så då kanske du kan tästa att resetta alla inställningar i safe mode, och bygga om databasen samt resetta kontrollerna på undersidan.
Kan inte säga att det kommer hjälpa, men tästa kan man ju om du inte redan gjort

Tack. Ja, det blir väl att testa detta. Har aldrig gjort några sådana återställningar men får testa. Borde man säkerhetskopiera data även om man inte ska göra en fullständig fabriksåterställning?

Så sjukt märkligt, testade nu igen med flera olika ps4-kontroller, även en trådbunden kontroll och då även med flera olika headset kopplat till kontrollerna. Samma fenomen, dvs att vissa ljud hörs bra medans andra knappt hörs alls. Känns nästan som att den bara skickar vissa ljudsignaler vidare via kontrollen, typ som att man bara hör ljud som ligger på enstaka kanaler i ett flerkanaligt ljudsystem. Var inne och kollade på Netflix/Youtube och exakt samma där. Hör bara vissa bakgrundsljud men inget tal?? Kollade på ett Fortnite-klipp och hörde i stort sett bara "skotten" och en del andra ljudeffekter bra, resten av ljuden i klippet lät bara som en blurrig massa sjukt lågt i bakgrunden. Spelar ingen roll om jag väljer linjär PCM/Dolby/DTS som ljud ut. Drar jag ur headsetet från kontrollen så att ljudet spelas upp via HDMI till TV:n så låter ju allt som det ska... I värsta fall får jag väl köpa ett par trådlösa lurar med USB-sticka till grabben för det funkar ju uppenbarligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbrinque:

Tack. Ja, det blir väl att testa detta. Har aldrig gjort några sådana återställningar men får testa. Borde man säkerhetskopiera data även om man inte ska göra en fullständig fabriksåterställning?

Så sjukt märkligt, testade nu igen med flera olika ps4-kontroller, även en trådbunden kontroll och då även med flera olika headset kopplat till kontrollerna. Samma fenomen, dvs att vissa ljud hörs bra medans andra knappt hörs alls. Känns nästan som att den bara skickar vissa ljudsignaler vidare via kontrollen, typ som att man bara hör ljud som ligger på enstaka kanaler i ett flerkanaligt ljudsystem. Var inne och kollade på Netflix/Youtube och exakt samma där. Hör bara vissa bakgrundsljud men inget tal?? Kollade på ett Fortnite-klipp och hörde i stort sett bara "skotten" och en del andra ljudeffekter bra, resten av ljuden i klippet lät bara som en blurrig massa sjukt lågt i bakgrunden. Spelar ingen roll om jag väljer linjär PCM/Dolby/DTS som ljud ut. Drar jag ur headsetet från kontrollen så att ljudet spelas upp via HDMI till TV:n så låter ju allt som det ska... I värsta fall får jag väl köpa ett par trådlösa lurar med USB-sticka till grabben för det funkar ju uppenbarligen.

Okej ja det låter mer som någon mjukvara som krånglar till det 🤔

Du ska inte behöva göra en säkerhetskopia innan. Men det är upp till dig om du vill Jag hadde bara tagit sparfilerna till spelen i så fall.

PCM eller bitstöm ska/bör häller inte påvärka ljudet jenom kontrollen, utan bara ut genom hdmi. Men som sagt du kan ju tästa om du vill
Bitstöm är att föredra. Välj Dolby eller DTS beroende på vad tv/reciver kan avkårda i så fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Okej ja det låter mer som någon mjukvara som krånglar till det 🤔

Du ska inte behöva göra en säkerhetskopia innan. Men det är upp till dig om du vill Jag hadde bara tagit sparfilerna till spelen i så fall.

PCM eller bitstöm ska/bör häller inte påvärka ljudet jenom kontrollen, utan bara ut genom hdmi. Men som sagt du kan ju tästa om du vill
Bitstöm är att föredra. Välj Dolby eller DTS beroende på vad tv/reciver kan avkårda i så fall

Stort tack igen för svar Har idag både kört "Återställ standardinställningar" och "Bygg om databas" i felsäkertläge samt en reset på kontrollen. Tyvärr fortfarande exakt samma problem med ljudet Det skumma jag kan tycka iofs är att det bara tog c:a 1 minut att bygga om databasen, läste om det att det oftast kan ta flera timmar??

De sista alternativen i felsäkert läge, dvs att göra en hel återställning och radera all data, är det ens något som kan göra skillnad för det problemet jag upplever? Är det värt att testa? Förmodligen kan det vara sjukt massa damm och skit inne i konsolen också men borde väl inte kunna leda till sådana här problem, eller....?

Har sparat upp speldata till molnet nu så den finns där iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenbrinque:

Stort tack igen för svar Har idag både kört "Återställ standardinställningar" och "Bygg om databas" i felsäkertläge samt en reset på kontrollen. Tyvärr fortfarande exakt samma problem med ljudet Det skumma jag kan tycka iofs är att det bara tog c:a 1 minut att bygga om databasen, läste om det att det oftast kan ta flera timmar??

De sista alternativen i felsäkert läge, dvs att göra en hel återställning och radera all data, är det ens något som kan göra skillnad för det problemet jag upplever? Är det värt att testa? Förmodligen kan det vara sjukt massa damm och skit inne i konsolen också men borde väl inte kunna leda till sådana här problem, eller....?

Har sparat upp speldata till molnet nu så den finns där iaf.

Jag vet faktiskt inte. Tyvärr har jag inte mycket mer förslag på vad du kan göra längre i skrivande stund.
Så som du beskrev i förra inlägget så låter det som mjukvaran som spökar. Men ja... 🤔

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.