Vilket grafikkort har du gillat mest?

Permalänk
Medlem

Jag lovar, det här är inte ett försök att ta ledartröjan i genren "äldsta kort", men när jag fick min extra MB minne till mitt S3 Trio 64 (borde ha varit ca 1995)... det var stabilt. Höga upplösningar, många färger, snabbt och flimmerfritt.

Men mitt Voodoo 5 var nog ett ännu större wow. Inte ens när jag köpte det var det snabbaste kortet i butiken, MEN vilken skillnad med anti-aliasing, vad snyggt det blev! Jag spelade mest spel där hastighet inte var superavgörande men AA gjorde stor skillnad, typ Final Fantasy VII och, senare, Gabriel Knight 3 och Grim Fandango.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga mitt föregående grafikkort om man ser pris till prestanda, Sapphire Radeon R9 280X Dual-X, legendariskt jävla kort. Fick gå många och långa spelsessioner i 5 år och kunde även få riktigt fina rates i ethereum för ett par år sedan. Lever ännu.

Permalänk
Medlem

Jag köper sällan nya delar till min dator så jag tycker att alla grafikkort är väldigt trevliga. Men det står väl mellan antingen mitt nuvarande 3070 eftersom jag impulsköpte det och fick ett för 6700 istället för dagens ockerpriser vilket alltid gör det lite extra kul när man får maxa spel, men störst glädje har jag nog haft av mitt 9700 Pro. Eller om det var ett 9600 Pro till och med. Överklockade det tills att KOTOR i princip bara var artefakter, och sen backade man någon procent tills att det flöt bra, såg bra ut men datorn kraschade ibland.

Permalänk

Med den sista tiden i minnet tänker är det 2 kort som jag verkligen är nöjd med.

I februar 2012 köpte jag ett Gigabyte HD7970 OC 3gb. Priset var sköna 1899 NOK. Med tanke på hur länge det kortet hang med på spelen jag körde känns det omöjligt att klaga.

Mitt nuvärande kort är et Sapphire Pulse 5700 XT OC. Köpte det kartongskadat/returnerad dagen efter 3080 "releasen" då jag hadde alla andra delar hemma redan. Til ett pris på 3890 SEK är jag sjukt nöjd med prestanda per krona.

Permalänk
Medlem

Voodoo korten var något speciellt för mig. Antagligen mycket för hur jag introducerades till det.

Gick till ett internetkafé som jag brukade hänga på, och startade upp ett av favorit LAN spelen på den tiden - Outlaws. Såg någon konstig logga som jag aldrig sett förut när det startade, "3DFX", men tänkte inte så mycket på det. Det var inget jag hade hört om tidigare, teknologi nyheter var ju inte lika väl spridda då som de är idag.

Väl inne i spelet så tappade jag hakan. Wow, vilken skillnad. Istället för de där pixliga texturerna var allting mysigt mjukt och trevligt. Spelet hade också ett flyt som det aldrig haft innan. Det var första gången jag blev helt paff av ett hopp framåt i spelgrafik.

När Voodoo 2 korten sedan kom ut något år senare var det något jag helt enkelt var tvungen att skaffa själv. Köpte till och med ett kort till något senare när de blev lite billigare och körde SLI med dem. Så Voodoo 2 är helt klart det kort jag gillat mest över åren.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt, väldigt nöjd med mitt 3080 från Galax. Drog mig från att köpa det eftersom det knappast är ett av de "bättre kvalitetsmärkena", men det har verkligen presterat klockrent vad gäller temperatur och ljudnivå.

Jag hade även ett AMD 7950 som tuffade på riktigt bra en gång i tiden. Kommer dock inte ihåg vilket märke det hade.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Tidiga tonåren så fick man tag på ett Voodoo 2 Orchid Righteous 3d II, tusan va glad man var för att man kunde spela Quake 2 med grym 3d-grafik...ej att förglömma 3dfx loggan som pluppade upp i början.

Andra plats är nog geforce 970 då jag behövde köpa nytt i samband med en spel release, tror de var Assassins Creed Syndicate.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Helt klart när man satte in ett voodoo 1 kort med 3dfx i datorn och hela spelupplevelsen förändrades helt. Stegen var större på den tiden

Permalänk
Medlem

Som andra påtalat, Voodoo 3. Kunde gå från en hög med pixlar till att kunna höja grafiken och se detaljer. Kom ihåg när jag för första gången såg rök efter raketerna i Unreal Tornament, var väldigt imponerad. Det finns många andra värda att nämna. I mera "modern" tid vill jag ge en shoutout till GTX970, löjligt bra pris:prestanda, har varit en arbetshäst för många gamers i fem år.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Lätt mitt ASUS GeForce 4 Ti 4400 med en Zalman’s ZM80A-HP monterad på.

Otroligt grymt kort som höll länge.

Jag rockade ett Radeon 9800PRO med en Zalman VF700AlCu på. Första riktiga modden jag gjorde själv som liten knatte. Jisses vad nervös jag var när demonterade och monterade kylare. Men den höll och rullade på bra länge.

Annars måste jag säga att min uppgradering från 660ti till 1060 6GB nog var den uppgraderingen som "kändes" mest, mycket glad för det kortet under flera år.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Det är två kort jag kommer ihåg lite extra.
Radeon HD 3850

Vilket var det sista/bästa AGP kortet som gick att handla way back, detta kort använde jag i min andra lilla Shuttleburk.
Den första förövrigt pryder min profilbild.. = )

Så efter som tidigare skrivare i denna post påminner om.
Voodoo2... wow...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Inaktiv

Förmodligen mitt 770. Jävlar vad länge det höll tycker jag.

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr

Köpt 2013-06-25 för 3701 kr

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska säga GTX 570 eller GTX 670.
Båda i Gainwards otroligt snygga phantom-serie.
Dessutom ett redigt kliv upp från det GTS 240 man satt på.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Inaktiv

Mitt gamla 660TI som höll i många år för mina behov. Köpte ett 1660 super nu och det känns som samma grymma köp fast en liga upp.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är mitt 980 Ti som jag sörjt mest när det dog.

Det kort jag hatat mest är utan tvekan det kort jag förträngt namnet på som hade ofantliga 64 MB minne vilket var så löjligt mycket att kortet inte var kompatibelt med ett skit utan presterade kasst trots att det kostade drömsummor (strax innan milennieskiftet, kostade säkert typ 4000:- ).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

980 Ti för 4490kr när GTX 1xxx serien kom, skulle egentligen än idag funkat för det jag spelar om jag inte skulle köpt en 144hz 1440p skärm

Det var billigt, inte en enda krasch och tyst som attan, var ett msi gaming x kort.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

8800 GTX

Permalänk
Medlem

för min del är det utan tvekan vara 7970 Ghz och prestanda vinsten på detta kort över tid är väll än idag mer eller mindre oslagen!=)

sen även om man hade turen med 7950 som gick att låsa upp så va det en extremt bra deal =p

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Antagligen när jag köpte ett 8800GT/9800GT för en herre jösses massa årsen. Hade ett ATi X850XT(med PE bios) ett litet tag innan jag bytte pga Pixel Shader det hade Pixel shader 4.0 kontra 2.0.

Vissa spel som need for speed carbon ville inte funka med X850XT även om det hade rå gpu kraft för att kunna spela det.

Överlag var jag rätt möjd med den datorn, Gick över från en P4 Northwood till Pentium D 925. och från ett gigabyte FX5600 till X850XT.

Skulle egentligen behållt P4an om det inte vore för att 6600GT jag köpte beg gick sönder.

hade ett asus moderkort med AGP port och socket 775 för Pentium D som också brakade ihop. då tog jag steget över från DDR och allt till ddr2, PCI-e etc.

jösses detta var många årsen

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

msi 390x tyckte jag fungerade bra asus 980ti och 1080ti dom fungerade också utan strul

Permalänk
Inaktiv

3dfx Vodoo 1 helt klart, var en ny värld som öppnade sig

Permalänk
Medlem

Jag har gillat alla grafikkort tills jag inte längre har gillat det vilket inträffar när prestandan inte längre räcker till eller det går sönder.
Har med ovan lite svårt att greppa tanken på att gilla något som kanske inte ens kan användas till annat än äldre OS, program och titlar... men dömer ingen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inget har slagit känslan när jag för första gången startade Tomb Raider (orginalet) med 3dfx för första gången Jag är osäker, men jag tror det var voodo 1 kortet jag köpte. Det var inte voodo 2 i alla fall.
Så sjukt smoooth det var och det påverkade verkligen hela spelupplevelsen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Måste varit Radeon X1950 Pro...steget från Geforce 6600 (vanilla) var 🤯
Kanske även när jag skaffade Radeon HD 4870, men kommer inte ihåg vad jag uppgraderade ifrån då

Steget från 560 till 680 var ju ganska trevligt också.

Men kan inte komma på nåt som slår känslan av det första.

Samma känsla fick jag när jag gick från x600 till x1950pro. Men satiken vad varmt Sapphire-modellen gick. Kom upp i över 100 grader efter ett par år bytte till Zalman-fläkt med manuell fläktkontroll, gick aldrig över 50 grader då. Så det kortet håller jag "varmt" om hjärtat också

Mest nöjd har jag nog varit med MSI Twinfrozr GTX770, inget coilwhine och det tystaste grafikkortet jag ägt, och allt bara fungerade (ända tills man ville ha ännu mer FPS och gick över till Gigabyte Windforce 3x 290x, gav visserligen rejäl skjuts i FPS men lät ju som en jetmotor och hade mild coilwhine)

Permalänk
Medlem

Min första egenbyggda dator med ett Hercules Ati Radeon 9800 Pro. Blått kretskort och kopparkylare. Förjävla coolt på den tiden och den kunde lira allt på på Max utan problem. Det var den sista delen till min egenbyggda dator och fick som en julklapp av hela familjen. Tror den kostade närmare 4000kr.

Andra bra minnen är GeForce GTS 8800 till min andra egenbyggda dator.

Sedan var jag riktigt nöjd med Asus Strix 1080 när det kom.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Måste vara sapphire r9 290 tri-x. Var min första egenbyggda dator och att gå från en sketen laptop till det och en i7 var svårslaget. Mitt rtx 3080 nu kommer strax bakom

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Måste ändå varit det första grafikkortet man skaffade sig. Tseng Labs ET4000. Då var man glad för bättre färger och kunna köra 800x600! Wow. Minns också ett Nvidia Riva TNT2 som ett trevligt minne

Permalänk
Medlem

För länge sedan var jag sjukt stolt när jag kunde peta in ett Tseng Labs ET4000 i burken, med VESA Local Bus. Kändes som det värsta man kunde ha. Otroligt frän känsla på den tiden.

I nutid måste jag säga att när jag köpte ett begagnat 980Ti Strix OC så var det ett rejält kliv upp från allt jag haft tidigare. Dels i prestanda, men framförallt i utseende och "premium"-känsla.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Mitt gamla GTX780 rullar fortfarande i en annan dator. En legend, vägrar att ge upp!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Alla grafikkort är likadana. Dom bara blir lite snabbare varje år. Det enda jag minns är mitt XFX GTX 275 XXX därför att det hette så, och så Voodoo-korten för den där kabeln...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.