Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Hur delar ni med era bibliotek på windows 10-maskiner ut era filer till Kodi? (I mitt fall en osmc vero 4k+)

Det verkar ju helt vansinnigt att man ska behöva aktivera ett 30 år gammalt protokoll (smb v1) för att det ska fungera smidigt? Jag har provat en del med NFS-servrar, fstab, och allt möjligt enligt vad som känns som alla guider på nätet, men tycker inte något fungerar bra.

På tal om gamla protokoll, jag kör med SFTP (SSH File Transfer Protocol) för allt sådant i Kodi, krypterat, routningsbart och väldigt okrångligt när du vill nå saker -även över Internet.

Tyvärr fick utvecklarna av Kodi för sig att ingen ville använda SFTP så de gjorde det från att ha varit en valbar metod, som vilken annan som helst, till att bli en modul som du numera måste leta upp bland virtuella filsystems-kategorin och installera för att få tillgång till.

Annars funkar det fint från vilken Kodi-klient som helst.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Fixade precis en Rpi 4 till föräldrarna då plex har börjat krångla för dom... testade att installera kodi 18.9 och tyckte att det var helt ok.. dock så var jag missnöjd över hur man navigerar i kodi.. finns det en skin för att göra kodi mycket likare plex?

edit:

får fan inte iptv att funka heller :(, måste man ha både m3u lista + den andra listan?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Fixade precis en Rpi 4 till föräldrarna då plex har börjat krångla för dom... testade att installera kodi 18.9 och tyckte att det var helt ok.. dock så var jag missnöjd över hur man navigerar i kodi.. finns det en skin för att göra kodi mycket likare plex?

edit:

får fan inte iptv att funka heller :(, måste man ha både m3u lista + den andra listan?

Satte dom inte stopp för iptv i Kodi pga påtryckningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Satte dom inte stopp för iptv i Kodi pga påtryckningar?

ingen aning, lyckades dock att få ett par kanaler att funka så var jag som gjorde fel i början..

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Kodi 19 börjar närma sig Beta: https://kodi.tv/article/kodi-19x-matrix-alpha-3.
Ny LibreELEC uppdatering med div buggfixar: https://libreelec.tv/2020/11/libreelec-leia-9-2-6/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi 19 Beta 1 släppt, så nyligen att releasenotes inte går att hitta än.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Beta 2 ute nu. https://kodi.tv/article/kodi-19x-matrix-beta-2
Inga nya "features", enbart buggfixar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har folk några tips på add-ons som ni brukar nyttja i Kodi?

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hylve:

Har folk några tips på add-ons som ni brukar nyttja i Kodi?

Retrospect, en jäkla massa playkanaler.
https://github.com/retrospect-addon/plugin.video.retrospect/w...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska man tro att Kodi gör som dom gjort senaste åren och släpper stable feb-mar?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Uppdaterade till Kodi 19.0 "Matrix" och efter detta så ändras inte hz automatiskt när jag kollar på klipp i 50hz. har inställt på att det ska ändras vid start/stopp. Det ändrar automatiskt till filer som är i 24hz men ej 50, visas i 60hz istället. nån som har någon idè på lösning?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

@Samme22 Du kan justera beteendet med advancedsettings.xml.

Exempel:

<video> ... <adjustrefreshrate> <override> <fps>50.00</fps> <refresh>50.0</refresh> </override> </adjustrefreshrate> .... </video>

Det går även att sätta intervall för både "fps" och "refresh".

Mer info: https://kodi.wiki/view/Advancedsettings.xml

Permalänk
Medlem

Hur får man Subscene att funka med Kodi 19.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kf:

@Samme22 Du kan justera beteendet med advancedsettings.xml.

Exempel:

<video> ... <adjustrefreshrate> <override> <fps>50.00</fps> <refresh>50.0</refresh> </override> </adjustrefreshrate> .... </video>

Det går även att sätta intervall för både "fps" och "refresh".

Mer info: https://kodi.wiki/view/Advancedsettings.xml

Fråga från en okunnig.... ska jag kopiera den exakta texten spara som .xml och lägga i user data mappen till Kodi?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

@Samme22: Nej, ovan var inte hela filinnehållet.

Om du inte har en advancedsettings.xml sedan tidigare så skapa den med innehållet nedan.
Linux: ~/.kodi/userdata/advancedsettings.xml
Windows: %APPDATA%\Kodi\userdata\advancedsettings.xml

<advancedsettings version="1.0"> <video> <adjustrefreshrate> <override> <fpsmin>49.99</fpsmin> <fpsmax>50.01</fpsmax> <refresh>50.0</refresh> </override> </adjustrefreshrate> </video> </advancedsettings>

Det den gör då är att om videofilen har en framerate mellan 49.99 och 50.01 kommer den byta uppdateringsfrekvensen till 50Hz.

Om du behöver justera fler så lägger du bara till en extra override-sektion. Exempel om du även vill tvinga 25 fps till 50Hz:

<advancedsettings version="1.0"> <video> <adjustrefreshrate> <override> <fpsmin>24.99</fpsmin> <fpsmax>25.01</fpsmax> <refresh>50.0</refresh> </override> <override> <fpsmin>49.99</fpsmin> <fpsmax>50.01</fpsmax> <refresh>50.0</refresh> </override> </adjustrefreshrate> </video> </advancedsettings>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Hur får man Subscene att funka med Kodi 19.0?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack!

Undrade bara för att när jag testade Kodi 19 på min platta så var inte Subscene kompatibel och blev avinstallerad.

Verkar alltså fixat nu.

Permalänk
Medlem

Hur ändrar jag fördröjningen på hur länge grafik med stopp paus osv reglage ska vara kvar? Tycker dom ligger kvar för länge skulle räcka med 1-2 sekunder

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samme22:

Hur ändrar jag fördröjningen på hur länge grafik med stopp paus osv reglage ska vara kvar? Tycker dom ligger kvar för länge skulle räcka med 1-2 sekunder

Verkar bara funka med vissa skal.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Verkar bara funka med vissa skal.

Ok vilka?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

19.2 ute nu.
PVR
Fixed: crash when accessing invalid PVR channel from favourites
Fixed: crash on startup while searching for missing channel icons
Fixed: crash on startup caused by missing timer type
Fixed: "Delete permanently" of recordings from trash
Other, more minor bug fixes
Video Library
Fixed a bug that deleted UniqueID's when scraping the library, which caused unexpected behaviour for addons relying on those ID's
Games
Added translations for emulators and game controller add-ons
JSON-RPC
Expose icon path of EPG tags as 'thumbnail' property
Expose series number of EPG tags as 'seasonnum' property.
Network
Websocket: handles partial messages
Add-ons
Fixed: display logic for official and third-party modules
Windows specifics
Fixed: possible crash when switching monitors due to adding/removing hardware.
Fixed: audio passthrough not working (randomly) on some systems when display refresh rate match is enabled.
Improved: flip discard swap chain is used on all Windows 10 systems even if graphics driver does not support latest DirectX feature levels.
Improved: 10-bit swap chain is used by default on Windows 10 systems when HDR display is detected (for 8-bit SDR video sources too).
Fixed: possible crash related to WS-Discovery when non-computer devices (e.g. IP cameras) are attached to the same network.
Fixed: possible crash when HDR is toggled on/off externally from Windows 10 display settings.
Fixed: no picture or wrong black level with some video drivers when limited range output is enabled in conjunction with hardware acceleration DXVA2 and HDR passthrough.
Android specifics
Fixed: external storage volumes not visible on devices running old Android versions
Xbox specifics
The big news here is that we can finally make 19.x "Matrix" available on the Xbox - thanks for putting up with the delay while we fixed the blockers!

Fixed: crash on playback of 4K HEVC videos due to out-of-memory condition.
Fixed: GUI rendered at 1080 and upscaled to 4K instead of native 4K.
Fixed: 4K resolution is incorrectly reported in logs as 1920x1080.
Fixed: crash when "Switch display refresh rate at Start/Stop" is enabled with 4K resolution.
Fixed: tone mapping not used by default at playback HDR videos.
Fixed: missing display refresh rate info on Video Debug Info OSD (Alt+O).
Fixed: Internet SSL connectivity not working due not usable path to built-in CA certs bundle.
Improved: swap chain performance using DXGI_SWAP_EFFECT_FLIP_DISCARD.
Improved: 10-bit swap chain surfaces are used if an HDR-capable TV is detected (even for 8-bit SDR videos).
Improved: HEVC DXVA2 decoder performance using 128 byte aligned decoder surfaces.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Kodi 19.4 ute nu.
https://kodi.tv/article/kodi-matrix-19-4-release/
Kör nu 19.4 på 4 Win 10 & 1 Win 11-dator plus Shielden.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Kodi 19.4 ute nu.
https://kodi.tv/article/kodi-matrix-19-4-release/
Kör nu 19.4 på 4 Win 10 & 1 Win 11-dator plus Shielden.

Hur fick du in den i Shielden? för jag har massor av problem med uppstarten av Kodi i min Shield och hoppas en uppdatering skulle hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Hur fick du in den i Shielden? för jag har massor av problem med uppstarten av Kodi i min Shield och hoppas en uppdatering skulle hjälpa.

Sideload, den i playbutiken är fortfarande 19.3, 19.4 ligger här: https://mirrors.kodi.tv/releases/android/arm64-v8a/kodi-19.4-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Skrev ihop ett nytt tillägg för C More då de uppdaterat sin webbplats, den är fortfarande i ganska så tidigt stadium då jag kommer lägga till funktioner efterhand. För er som är intresserade finner ni den här: https://github.com/Mariusz89B/plugin.video.cmore

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Rek Kodiners Kodi v20 Nexus releaser för Dolby Vision support.

https://repo.kodinerds.net/index.php?action=list&scope=all&ve...

Får man audio dropouts, testa ändra System - Ljud -> till hmm.. den som är recommended. Min var inställd på den andra och jag hade problem med audio droputs i filmer men ej serier. Ändra och det försvann.

Något man även bör göra är att under Media Player ändra Adjust Refresh Rate till Start/Stop, för att få filmens korrekta refresh rate och upplösning per automatik. Men om GUI i System är satt till 2160p, då kommer Kodi ta hand om uppskalningen. Vill man att TVn ska skala upp 1080p till 4K, ändrar man GUI till 1080p. 4K media kommer fortfarande skickas som native.

Permalänk
Medlem

Skrev ihop ännu ett tillägg, denna gången för Telia Play, hoppas ni gillar den. https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=368543

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B