Permalänk
Medlem

Bioetanol till lykta?

Hej!
Ovanlig fråga, har köpt denna som ska drivas med bioetanol.
Någon som har koll på kemin!? Är det bara bioetanol som gäller eller kan man istället använda vad vet jag, lampolja? Tändvätska?´

https://www.grillbutiken.se/p4957/weber-style-lifestyle-lykta...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kör på valfri alkohol typ, T-röd och isopropanol kommer fungera. Lampolja och tändvätska är inte lika volatila och kommer inte brinna lika lätt samt större risk att börja sota.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Kör på valfri alkohol typ, T-röd och isopropanol kommer fungera. Lampolja och tändvätska är inte lika volatila och kommer inte brinna lika lätt samt större risk att börja sota.

ahaa då är jag med!
Men bioetanol är att föredra eller?

Fungerar kemiskt ren bensin?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

ahaa då är jag med!
Men bioetanol är att föredra eller?

Fungerar kemiskt ren bensin?

Tror du skall hålla dig till alkohol eftersom det är vad den är specificerad till.
Samt Etanol är nog billigare i längden.

Men som tidigare skrev, T-röd borde fungera fint.

Permalänk
Medlem

Är den gjord för etanol är det väl bäst att använda det. Man vill ju ha något som bara blir koldioxid och vatten samt inte luktar eller sotar. S.k. spisbränsle är väl gjort för ändamålet. Kan du inte få tag på det eller hur kommer det sig att du söker alternativ?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av YamahaDGX630:

ahaa då är jag med!
Men bioetanol är att föredra eller?

Fungerar kemiskt ren bensin?

Bioetanol bör vara mer miljövänlig beroende framställningsmetod. Kemiskt ren bensin fungerar bättre än lampolja/tändvätska men rekommenderar inte det heller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Bioetanol är nog det billigaste lämpliga bränslet för den. Alternativa saker som kanske (jag vet inte iaf) skulle fungera som isopropylalkohol är ju snordyrt i Sverige.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hej!
Ovanlig fråga, har köpt denna som ska drivas med bioetanol.
Någon som har koll på kemin!? Är det bara bioetanol som gäller eller kan man istället använda vad vet jag, lampolja? Tändvätska?´

https://www.grillbutiken.se/p4957/weber-style-lifestyle-lykta...

Varför vill du använda något som bensin? Lukten är ju inte trevlig. Spisbränsle är det kommersiella namnet. Finns på Biltema i Karlstad.

Permalänk

Allt som brinner i en kopp kan du såklart använda men bioetanol är det mest optimala i form av lukt, sot, farliga ämnen och det kanske viktigaste när det kommer till "prydnadsbelysning" utseendet på lågan, det är ju inte så kul att knappt kunna se lågan om du tex eldar t-röd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Varför vill du använda något som bensin? Lukten är ju inte trevlig. Spisbränsle är det kommersiella namnet. Finns på Biltema i Karlstad.

Hade just kemiskt ren bensin hemma, därav min specifika fråga

Men då tackar jag alla för grymma och snabba svar, gillar att göra saker rätt från början, så jag får vänta med mysfaktorn tills det att jag införskaffat rätt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Prova kemisk bensin i en trangia T-spritbrännare utomhus ute på grusplan - stor grusplan - sedan slutar du att fundera på det..

Provar du med kemisk ren bensin/heptan i en spritbrännare utan att göra ovanstående prov så är det väldigt stor risk att det blir lägenhetsbrand.

Varför fungerar T-sprit/Bioetanol. jo när sprit förgasar så kräver det väldigt mycket värme för förgasningen vilket gör det lätt att begränsa med veke och behållare med lagom öppningar då inmatning av värme för förgasningen kan hålls rimlig.

Bensin ger 3-4 ggr mer bränngaser med samma värme mot värmemagasinet och nära dubbel energimängd i gaserna och strålar mer värme tillbaka (lysande låga) som ökar på värmen mot bränslemagasinet och gör att förgasningen ökar på ytterligare vilket väldigt lätt eskalerar till helt okontrollerbar nivå.

Med andra ord - fundera inte ens på att prova med bensin i brännare som är designad för alkohol om du vill ha någon stans kvar att bo i efteråt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Prova kemisk bensin i en trangia T-spritbrännare utomhus ute på grusplan - stor grusplan - sedan slutar du att fundera på det..

Provar du med kemisk ren bensin/heptan i en spritbrännare utan att göra ovanstående prov så är det väldigt stor risk att det blir lägenhetsbrand.

Varför fungerar T-sprit/Bioetanol. jo när sprit förgasar så kräver det väldigt mycket värme för förgasningen vilket gör det lätt att begränsa med veke och behållare med lagom öppningar då inmatning av värme för förgasningen kan hålls rimlig.

Bensin ger 3-4 ggr mer bränngaser med samma värme mot värmemagasinet och nära dubbel energimängd i gaserna och strålar mer värme tillbaka (lysande låga) som ökar på värmen mot bränslemagasinet och gör att förgasningen ökar på ytterligare vilket väldigt lätt eskalerar till helt okontrollerbar nivå.

Med andra ord - fundera inte ens på att prova med bensin i brännare som är designad för alkohol om du vill ha någon stans kvar att bo i efteråt...

Dessutom så är det stor risk att n-paraffin (lampolja) förbränns otillräckligt i en etanollykta och bidra med otrevliga gaser som kolmonoxid (vilket är klart kasst inomhus) och andra sotpartiklar som generellt är tråkigt att andas in i långa loppet.

Stavfelsnisse...
Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.