Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Regeringens utredare sågar pant för mobiler – "för komplicerat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Ja, men det var ju inte så att MP opponerade sig mot förslaget och iaf vad jag minns så accepterade man det gladeligen. Men vi pratar ju om partiet som hellre eldar kol (eller ja i realitet kommer det bli naturgas) än ens tänker tanken att kanske kärnkraft hade varit ett bättre alternativ tills den dagen vi faktiskt har andra alternativ, så vad kan man förvänta sig.

Ett riktigt "miljöparti" hade kritiserat förslaget för att vara symbolpolitik som i slutändan ger väldigt lite nytta och i vissa aspekter är alternativen tom sämre. Och att istället borde man fokusera på större mer omfattande lagstiftning när det kommer till plastanvändandet som helhet i stället för att ödsla tid på populism.

Kan bara hålla med att MP är mer signalpolitik än att de faktiskt gör vettiga grejer.

Tycker dock det är intressant hur många skyller på olika partier för att de tror att det är parti x som lagt fram ett lagförslag fast det egentligen någon helt annat parti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Menar du att plastpåseskatten påverkat din vardag? Det enda den har gjort är att få folk att använda papperspåse mer. Så den får gärna stanna. Massvis med länder har sådana.

Den har faktiskt gjort fler saker med mitt handlingsbeteende. Den har fått mig att ta bilen oftare och längre körsträckor för att jag ska hinna hem med frysvarorna innan de smälter. Förr kunde jag ta bilen den mest optimala sträckan eftersom plasten isolerade bättre och skyddade mot ev. läckage.

Visst ja, jag handlar också mindre per gång eftersom det logistiskt blivit svårare att handla. När en pappkasse ger med sig gör den det med ett brak snarare än som en seg kola som plastkasse gör, så lastar mindre i den. Resulterar i fler turer till affären dock för behovet av mat går inte ner för att jag får med mig mindre hem.

Men ja, skatten räddar ju världen så kan köra med gott samvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Stämmer, antar du är en av oss som vet att man kan få pant för att panta plastpåsar(från brödpåsar som exempel)?, om inte så finns en app för det vilket är smidigare på ett sätt än vanlig burkpant då man får panten sparat på ett konto som sedan kan föras över till ditt bankonto, vilket man inte behöver göra direkt utan kan stacka lite pengar först om man så vill det. En begräsning på 5 påsar i veckan ungefär dock.

Det visste jag inte, stort tack för tipset. Hoppas detta sprider sig och att panten ökar. Lägg på 2 kr per brödpåse som man sedan får tillbaka i pant hade varit något som sannolikt fått folk att återvinna/panta mer.

Permalänk
Medlem

Har ett gäng mobiler som jag gärna skänker och återvinns på något sätt, gäller även andra gamla elektronik mojänger hemma. Är bara lite rädd att någon ska återskapa filer och annat på mobilerna efter fabrikåterställning. Hela ens liv ligger på mobilen på ett eller annat sätt. Försöker själv köpa ny mobil enbart när min är för dålig/trasig. Synd att mobilerna inte uppdateras så länge om man inte kör med stock android.
Får se hur länge min nya Oneplus nord for uppdateringar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Balconette:

Den har faktiskt gjort fler saker med mitt handlingsbeteende. Den har fått mig att ta bilen oftare och längre körsträckor för att jag ska hinna hem med frysvarorna innan de smälter. Förr kunde jag ta bilen den mest optimala sträckan eftersom plasten isolerade bättre och skyddade mot ev. läckage.

Visst ja, jag handlar också mindre per gång eftersom det logistiskt blivit svårare att handla. När en pappkasse ger med sig gör den det med ett brak snarare än som en seg kola som plastkasse gör, så lastar mindre i den. Resulterar i fler turer till affären dock för behovet av mat går inte ner för att jag får med mig mindre hem.

Men ja, skatten räddar ju världen så kan köra med gott samvete.

Känns som du överdriver. Hur långt behöver du åka med dina frysvaror egentligen, 20mil? Inte så att frysvaror smälter sönder på 30-45 min. Har inte upplevt någon skillnad där mellan plast och papperspåse. Dessutom tål papperspåsar mer tyngd utan problem än plast.

Det blir lite larvigt att gnälla över att en skatt på plast för några kronor påverkar ens liv i den grad du påstår. Det är du som avgör i sitt huvud om det ska påverka dig eller ej. Det är Sveriges mest hatade skatt. Helt utan anledning. De kan gärna höja den med 10kr min för min del, eller förbjuda dom för all del.

Edit: och nej, den här enskilda skatten räddar inte världen. Den är en del av vårt och många andra länders i världens väg mot en mer hållbar värld. Tycker du att varenda ändring man gör måste rädda världen? För i så fall lär inget bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Den har faktiskt gjort fler saker med mitt handlingsbeteende. Den har fått mig att ta bilen oftare och längre körsträckor för att jag ska hinna hem med frysvarorna innan de smälter. Förr kunde jag ta bilen den mest optimala sträckan eftersom plasten isolerade bättre och skyddade mot ev. läckage.

Visst ja, jag handlar också mindre per gång eftersom det logistiskt blivit svårare att handla. När en pappkasse ger med sig gör den det med ett brak snarare än som en seg kola som plastkasse gör, så lastar mindre i den. Resulterar i fler turer till affären dock för behovet av mat går inte ner för att jag får med mig mindre hem.

Men ja, skatten räddar ju världen så kan köra med gott samvete.

Mitt tips där är att ta med en kylbag, det är perfekt för kylvarorna och ofta är mjölk och sådant lite tyngre så dom är både stabilare än de gamla plastpåsarna och håller saker kylda längre.
Sen kör jag allt som oftast en vettig rygga och packar i och kompletterar med papperspåsar vid behov. Packar man dom vettigt så håller dom ändå rätt ok. Men dom är som du säger inte lika sega som påsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Va försöker du att göra mej ansvarig för vad som publiceras här?

Jag kan mycket lätt kommentera detta ämne UTAN politik och jag bara påpekar att dessa kommentarer inte är ok enligt reglerna.

Dags att ta bort regler, som så många inkluderande moderatorer, struntar högaktnings fullt i!

Trovärdigheten sjunker gång efter gång!

Gör dessa artiklar omöjliga att kommentera är mitt bästa förslag.

Bara en som ser sin egen politiska världsbild som det normala säger en sån sak.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Känns som du överdriver. Hur långt behöver du åka med dina frysvaror egentligen, 20mil? Inte så att frysvaror smälter sönder på 30-45 min. Har inte upplevt någon skillnad där mellan plast och papperspåse. Dessutom tål papperspåsar mer tyngd utan problem än plast.

Det blir lite larvigt att gnälla över att en skatt på plast för några kronor påverkar ens liv i den grad du påstår. Det är du som avgör i sitt huvud om det ska påverka dig eller ej. Det är Sveriges mest hatade skatt. Helt utan anledning. De kan gärna höja den med 10kr min för min del, eller förbjuda dom för all del.

Edit: och nej, den här enskilda skatten räddar inte världen. Den är en del av vårt och många andra länders i världens väg mot en mer hållbar värld. Tycker du att varenda ändring man gör måste rädda världen? För i så fall lär inget bli bättre.

Nope, jag överdriver inte. Jag åker som mest 5 km enkel resa till en affär, men eftersom jag åker mellan 3-5 affärer så blir den totala ressträckan i snitt 30 km istället för 10-15 km om jag har möjlighet att optimera resrutten. För att kunna optimera resrutten krävs att jag kan förvara sakerna i en varm bil i upp till två timmar. När det gäller frysvaror så har jag löst det tidigare genom att svepa in dem i 3 lager tunna salladspåsar. Rätt använda isolerar de bättre än en kylkasse och jag behöver inte oroa mig för att få fläckar i bilen för att vätskor rinner ut. Självklart återanvände jag dessa flera gånger och när de var utslitna skickades de till återvinning (och inte ut i havet). Som kontrast kan jag inte återanvända små pappkassar då de i regel går sönder såpass efter en användning att de inte håller för två.

På tal om vätskor som rinner ut, senaste året har jag behövt åka in med bilen till rekond två gånger på grund av läckage som självklart ska leta sig utanför mattor och dyl ner i biltyget. 350 kr per gång. Så, oavsett hur mycket du försöker förminska det så är det ett reellt problem på många sätt.

Plastpåseskatten är en ren populistisk hittepågrej som inte tar i beaktning att det bor folk utanför storstaden som inte har gångavstånd till affären. Så att säga att den är hatad helt utan anledning säger mest att du och dina närmaste inte har problem personligen av den. För många andra så är det snarare ett stort logistiskt problem.

Skrivet av reverend benny:

Mitt tips där är att ta med en kylbag, det är perfekt för kylvarorna och ofta är mjölk och sådant lite tyngre så dom är både stabilare än de gamla plastpåsarna och håller saker kylda längre.
Sen kör jag allt som oftast en vettig rygga och packar i och kompletterar med papperspåsar vid behov. Packar man dom vettigt så håller dom ändå rätt ok. Men dom är som du säger inte lika sega som påsar.

En kylbag är såklart bättre på att hålla temperaturen än en pappkasse, har självklart ett par större sådana i bilen som jag ställer ner de känsligaste kassarna i. De skyddar tyvärr inte mot läckage.

En mer hållbar lösning skulle kanske vara att sätta in ett gasoldrivet kylskåp i kofferten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

En mer hållbar lösning skulle kanske vara att sätta in ett gasoldrivet kylskåp i kofferten?

Tveksam till att det är mer hållbart ur ett miljöperspektiv, men det går ju alltid att räkna på såklart.

Permalänk
Medlem

Svårt? Pantar folk en aluminumburk för 1kr/st så kommer de panta en mobil för x antal kronor.

Sätt ett pris, tvinga det på alla mobiler, låt samma företag som sköter PET-pant idag sköta detta så är problemet löst och någon tjänar stora pengar på det + att miljön mår bättre av det.

Permalänk
Medlem

Men ändå betalar vi lagringskatt och radiotjänst?
När varket eller används "av den modernare" användaren?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Men ändå betalar vi lagringskatt och radiotjänst?
När varket eller används "av den modernare" användaren?

Och vad har det med mobilpant att göra?

Permalänk
Medlem

Tycker vi ska införa straffskatt på om man köper en ny mobil inom 2 år från senaste köpet.
Man får registrera varenda mobilköp och vill man ha en ny inom 2 år så får man betala 500kr extra typ.

Permalänk
Medlem

Bara hoppas på ny regering nästa val så vi slipper alla dessa sjuka idéer. Blir en del sjuka påslag på mobiler framöver moms, kemikalieskatt, copyswede och pant på det!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Och vad har det med mobilpant att göra?

Att regeringen gör ytterst dumma förslag för det mesta bara för att tjäna och eventuellt spara pengar.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Bara hoppas på ny regering nästa val så vi slipper alla dessa sjuka idéer. Blir en del sjuka påslag på mobiler framöver moms, kemikalieskatt, copyswede och pant på det!

Ledsen att göra dig besviken med Alliansen gick till val på Kemikalieskatt, så en ny regering kommer nog inte ändra så mkt.
Copyswede har funnits i alla år, även när andra styrt, så inte så mkt som kommer hända där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Känner igen det, har nog 5 stycken i den lådan. De gamla hade ett värde när man la dit dem men vem vill ha en Iphone 4:a nu efter 10 år. Blir nog svårsåld.
Jag och min sambo byter inte telefon lika ofta som du helt enkelt.

De verkar gå för 100-300 kr. Och om man tycker att det inte är värt besväret med att sälja så finns ju röda korset eller erikshjälpen så gör man en god sak.

https://www.tradera.com/item/344677/444795426/iphone-4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Inte så lätt på dagens telefoner som inte kan öppnas utan specialverktyg.

Telefonen ska ändå bara pantas/kasseras. Den behöver inte vara särskilt fin efter ingreppet.
Finns en massa guider på YT hur man öppnar telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Nope, jag överdriver inte. Jag åker som mest 5 km enkel resa till en affär, men eftersom jag åker mellan 3-5 affärer så blir den totala ressträckan i snitt 30 km istället för 10-15 km om jag har möjlighet att optimera resrutten. För att kunna optimera resrutten krävs att jag kan förvara sakerna i en varm bil i upp till två timmar. När det gäller frysvaror så har jag löst det tidigare genom att svepa in dem i 3 lager tunna salladspåsar. Rätt använda isolerar de bättre än en kylkasse och jag behöver inte oroa mig för att få fläckar i bilen för att vätskor rinner ut. Självklart återanvände jag dessa flera gånger och när de var utslitna skickades de till återvinning (och inte ut i havet). Som kontrast kan jag inte återanvända små pappkassar då de i regel går sönder såpass efter en användning att de inte håller för två.

På tal om vätskor som rinner ut, senaste året har jag behövt åka in med bilen till rekond två gånger på grund av läckage som självklart ska leta sig utanför mattor och dyl ner i biltyget. 350 kr per gång. Så, oavsett hur mycket du försöker förminska det så är det ett reellt problem på många sätt.

Plastpåseskatten är en ren populistisk hittepågrej som inte tar i beaktning att det bor folk utanför storstaden som inte har gångavstånd till affären. Så att säga att den är hatad helt utan anledning säger mest att du och dina närmaste inte har problem personligen av den. För många andra så är det snarare ett stort logistiskt problem.

En kylbag är såklart bättre på att hålla temperaturen än en pappkasse, har självklart ett par större sådana i bilen som jag ställer ner de känsligaste kassarna i. De skyddar tyvärr inte mot läckage.

En mer hållbar lösning skulle kanske vara att sätta in ett gasoldrivet kylskåp i kofferten?

Hur kommer det sig att du handlar i upp till fem butiker när du ska handla mat? Är det för att spara pengar och handla kampanjsaker eller för att utbudet inte är tillräckligt stort? Själv brukar jag köra på en butik fast det beror nog mest på att jag hatar att springa i affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur kommer det sig att du handlar i upp till fem butiker när du ska handla mat? Är det för att spara pengar och handla kampanjsaker eller för att utbudet inte är tillräckligt stort? Själv brukar jag köra på en butik fast det beror nog mest på att jag hatar att springa i affärer.

Vansinnet med idiotisk skatt på förbrukningsvanor som intet har med miljöpåverkan att göra är MPs paradgren och har varken inbringat större skatteintäkter (folk köper inte påsarna för matvaror i den grad som förutspåddes) eller påverkat användningen av plastpåsar (folk köper istället billiga engångspåsar som inte går att använda flera gånger som matvarupåsarna gör och *ökar* därigenom plastförbrukningen).

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Varför blandar du in MP i samma inlägg som plastpåsar? @juggernawt Förslaget kommer från Liberalerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Varför blandar du in MP i samma inlägg som plastpåsar? @juggernawt Förslaget kommer från Liberalerna.

För att just sånt vansinne är MPs paradgren. Nu var det iochförsig hela den sittande regeringen som drev igenom idiotin så alla är lika goda kålsupare.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

För att just sånt vansinne är MPs paradgren. Nu var det iochförsig hela den sittande regeringen som drev igenom idiotin så alla är lika goda kålsupare.

Nej, den sittande regeringen kan inte driva igenom saker utan stöd från andra och samtliga Januariavtalspartier röstade ja till förslaget rörande skatt på plastpåsar som Liberalerna utformat och hade som krav i januariavtalet.
Det hela handlar om att minska antalet påsar då Sverige har krav på sig att få ner användningen av plastpåsar och förpackningsmaterial i ett förpackningsdirektiv från EU.

Sen så är ju plastpåsar tänkt att användas flera ggr, så ett tips är att skatteplanera och använda dom flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nej, den sittande regeringen kan inte driva igenom saker utan stöd från andra och samtliga Januariavtalspartier röstade ja till förslaget rörande skatt på plastpåsar som Liberalerna utformat och hade som krav i januariavtalet.
Det hela handlar om att minska antalet påsar då Sverige har krav på sig att få ner användningen av plastpåsar och förpackningsmaterial i ett förpackningsdirektiv från EU.

Sen så är ju plastpåsar tänkt att användas flera ggr, så ett tips är att skatteplanera och använda dom flera gånger.

Köper mina påsar på Amazon.de så jag betalar varken skatt eller minskar plastanvändandet - som grädde på moset körs de från andra sidan EU med lastbilar. Jag källsorterar inte heller utan alla sopor slängs i brännbart 😆 500 tjocka och hållbara riktiga plastpåsar för 212kr levererat hem till brevlådan och den sköna känslan av att snuva staten på en idiotisk skatt är trevlig.
Om jag bara kunde komma på ett sätt att slippa SVT-Skatten också.....

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Köper mina påsar på Amazon.de så jag betalar varken skatt eller minskar plastanvändandet - som grädde på moset körs de från andra sidan EU med lastbilar. Jag källsorterar inte heller utan alla sopor slängs i brännbart 😆 500 tjocka och hållbara riktiga plastpåsar för 212kr levererat hem till brevlådan och den sköna känslan av att snuva staten på en idiotisk skatt är trevlig.
Om jag bara kunde komma på ett sätt att slippa SVT-Skatten också.....

https://www.yepstr.com/blog/tonaringar/konsekvenstank-vad-ar-...

Permalänk
Medlem

pffft

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Intressant. Ur miljösynpunkt är det naturligtvis ett vettigt förslag, men hur det kommer att fungera i praktiken vet man ju inte. Själv har jag köpt både begagnade mobiltelefoner, TV-apparater och möbler för att det både är bättre för plånboken och miljön.

Skrivet av Balconette:

Den har faktiskt gjort fler saker med mitt handlingsbeteende. Den har fått mig att ta bilen oftare och längre körsträckor för att jag ska hinna hem med frysvarorna innan de smälter. Förr kunde jag ta bilen den mest optimala sträckan eftersom plasten isolerade bättre och skyddade mot ev. läckage.

Visst ja, jag handlar också mindre per gång eftersom det logistiskt blivit svårare att handla. När en pappkasse ger med sig gör den det med ett brak snarare än som en seg kola som plastkasse gör, så lastar mindre i den. Resulterar i fler turer till affären dock för behovet av mat går inte ner för att jag får med mig mindre hem.

Men ja, skatten räddar ju världen så kan köra med gott samvete.

Själv har jag i minst fem år haft en så kallad ”dra maten” när jag handlar, och slipper både bära tungt och köpa såväl plast som papperspåsar. Som komplement har jag ett gäng tygpåsar. När jag handlar kläder tackar jag alltid nej till kasse, eftersom jag då redan har med en egen.

Skrivet av KalBumling:

Kan du? Så vad är då din kommentar på ämnet? Vilka fina kavajer de som utförde utredningen hade på sig? Eller räknar du att gå totalt off topic som din insats?

För att en sån enkel sak som att hålla med slutsatsen av utredningen nyheten handlar om är ett politiskt ställningstagande.

Jag tror @M_X_E_Q syftar på när diskussionen lämnar ämnet om det omtalade förslaget i fråga och övergår i vilda personliga åsikter om djupare politisk ideologi. Till exempel när någon påstår att parti x är korkade för att de vill införa skatt på plast. Eller vid jämförelser som när någon säger att parti x suger för att de ska ha skatt på varenda pryl medan parti y är hjältarna för att de vill sänka all skatt till ett minimum. Man skulle alltså kunna begränsa den politiska diskussionen till den aktuella sakfrågan och inte favorisera och kasta galla över olika partier.
Det är min gissning.

Korrigerade felstavning
Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.