Permalänk
Medlem

Har någon annan köpt strömkabel? Är det något speciellt jag ska kolla efter? Fick mitt PS5 igår och 1.5m räcker tyvärr inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Har någon annan köpt strömkabel? Är det något speciellt jag ska kolla efter? Fick mitt PS5 igår och 1.5m räcker tyvärr inte

Borde väl funka med vilken som helst så länge det är samma anslutning?

Inte lättare att bara köpa en förlängningssladd o koppla på befintlig kabel?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Borde väl funka med vilken som helst så länge det är samma anslutning?

Inte lättare att bara köpa en förlängningssladd o koppla på befintlig kabel?

Om ändå. Jag har kabelkanaler och sladden är precis den olämpla storleken. Hade den varit mycket kortare hade jag kunnat använda förlängning.

Permalänk
Medlem

Snart 5 månader senare så tycker jag PS5 är en ganska bra konsol. Det känns dock som man haft den en evighet nu.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Har någon annan köpt strömkabel? Är det något speciellt jag ska kolla efter? Fick mitt PS5 igår och 1.5m räcker tyvärr inte

Inga konstigheter, s.k. apparatkabel C7 av valfri längd kommer att fungera fin-fint!

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Inga konstigheter, s.k. apparatkabel C7 av valfri längd kommer att fungera fin-fint!

Tack ska du ha

Permalänk
Medlem

Några fler som får "lan cable disconnected" hela tiden random?
Provat flera kablar och alla funkar kanon med övriga enheter. Men på ps5 får jag återkommande detta.
Har också gett ps5an en dedikerad ip i nätverket men verkar inte lösa mitt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Ok!

Dock kan det ju tänkas att de släpper en PS5-förbättrad version i framtiden. De har ju en planerad för GTA V. Dock ingen gratis uppgradering för de som redan äger spelet, utan de måste köpa PS5-versionen igen.

Förstår jag det rätt att även om jag nu skulle köpa "GTA V: PS4" till mitt PS5 i PSN store så skulle jag behöva köpa "GTA V: PS5" när den släpps ifall jag skulle vilja ha det? Alltså att man inte får tillgång till uppgraderingen automatiskt. Är det bekräftat? Det var lite vagt när jag undersökte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Förstår jag det rätt att även om jag nu skulle köpa "GTA V: PS4" till mitt PS5 i PSN store så skulle jag behöva köpa "GTA V: PS5" när den släpps ifall jag skulle vilja ha det? Alltså att man inte får tillgång till uppgraderingen automatiskt. Är det bekräftat? Det var lite vagt när jag undersökte det

Rockstar har inte sagt något, men jag tror de kommer ta betalt för uppgraderingen. Tycker ändå de är ok eftersom det kommer ha gått 7 år sen PS4 versionen kom ut. Men isåfall hoppas jag på riktiga förbättringar. Det talas om 60 fps och stora grafiska skillnader. Vissa rykten talar även om att spelet kommer flyttas till Red Dead 2 motorn. PS4 versionen är kraftigt begränsad även på PS5, 30 fps 1080p eftersom rockstar ej uppdaterat det något.

Med det sagt kommer iallafall GTA V: Online vara gratis för PS+ medlemmar om det är något som intresserar dig. Detta innebär att man får Online delen av spelet, sen får man antagligen köpa till Singleplayer om man vill. Det är möjligt att man kanske kan betala en mindre summa för att uppgradera från PS4- till PS5 versionen. Men troligen tar de riktigt betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Förstår jag det rätt att även om jag nu skulle köpa "GTA V: PS4" till mitt PS5 i PSN store så skulle jag behöva köpa "GTA V: PS5" när den släpps ifall jag skulle vilja ha det? Alltså att man inte får tillgång till uppgraderingen automatiskt. Är det bekräftat? Det var lite vagt när jag undersökte det

Det är sagt att det inte kommer vara någon "simpel port" så antagligen kommer du behöva köpa spelet på nytt till de nya konsolerna om du vill ha dess nya godsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Rockstar har inte sagt något, men jag tror de kommer ta betalt för uppgraderingen. Tycker ändå de är ok eftersom det kommer ha gått 7 år sen PS4 versionen kom ut. Men isåfall hoppas jag på riktiga förbättringar. Det talas om 60 fps och stora grafiska skillnader. Vissa rykten talar även om att spelet kommer flyttas till Red Dead 2 motorn. PS4 versionen är kraftigt begränsad även på PS5, 30 fps 1080p eftersom rockstar ej uppdaterat det något.

Med det sagt kommer iallafall GTA V: Online vara gratis för PS+ medlemmar om det är något som intresserar dig. Detta innebär att man får Online delen av spelet, sen får man antagligen köpa till Singleplayer om man vill. Det är möjligt att man kanske kan betala en mindre summa för att uppgradera från PS4- till PS5 versionen. Men troligen tar de riktigt betalt.

Skrivet av Levandebild:

Det är sagt att det inte kommer vara någon "simpel port" så antagligen kommer du behöva köpa spelet på nytt till de nya konsolerna om du vill ha dess nya godsaker.

Tack hörni. Jag är väl uppjagad över den nya konsolen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

https://hardware.support.playstation.com/en_US#/product

What you will need before you begin: A well-lit room with a table to work on. A #1 Phillips or Cross Hatch screwdriver works best. A small flashlight (optional).
1. Turn off the PS5™ system and disconnect the AC cord.
2. Disconnect all cables from the system.
3. Remove the stand from the PS5 system.
4. Place your palms on the system’s glossy panel and let your fingers rest on the far side of the system.
5. Place the system sideways on a clean, flat surface in front of you, so that the front of the system is facing you. You're going to remove the bottom panel that has the disc slot from the PS5. The top panel that has a PS logo on it should be facing the table.
6. Place your palms on the top of the panel, near the back corner of the system, and grip the edge of the panel with your fingers.
7. Lift the corner of the panel up, away from the system until the panel shifts a couple of centimetres.
8. You will hear a click and the panel will move a couple of centimetres. Lift the panel off, starting from the right side.
9. Once the panel has been removed, look for four circular pieces on the bottom of the optical drive. Beside these is a circular dust cover of black plastic. Carefully peel this dust cover away to reveal the screw beneath. Set the dust cover to one side for now.
10. Turn the screw clockwise until the disc can be seen peeking out of the disc slot. This may require several turns of the screw. Very little effort is required to turn the screw.
11. Grab the disc by hand and pull it out of the disc slot.
12. Use the black, circular dust cover to cover the screw.
13. Replace the bottom panel by positioning it over the exposed section of the system, a couple of centimetres away from the edge.
14. Slide the panel back into place until it clicks into position.
15. Reconnect all cables and the AC cord. Turn on the system to check that everything is working properly.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

https://hardware.support.playstation.com/en_US#/product

What you will need before you begin: A well-lit room with a table to work on. A #1 Phillips or Cross Hatch screwdriver works best. A small flashlight (optional).
1. Turn off the PS5™ system and disconnect the AC cord.
2. Disconnect all cables from the system.
3. Remove the stand from the PS5 system.
4. Place your palms on the system’s glossy panel and let your fingers rest on the far side of the system.
5. Place the system sideways on a clean, flat surface in front of you, so that the front of the system is facing you. You're going to remove the bottom panel that has the disc slot from the PS5. The top panel that has a PS logo on it should be facing the table.
6. Place your palms on the top of the panel, near the back corner of the system, and grip the edge of the panel with your fingers.
7. Lift the corner of the panel up, away from the system until the panel shifts a couple of centimetres.
8. You will hear a click and the panel will move a couple of centimetres. Lift the panel off, starting from the right side.
9. Once the panel has been removed, look for four circular pieces on the bottom of the optical drive. Beside these is a circular dust cover of black plastic. Carefully peel this dust cover away to reveal the screw beneath. Set the dust cover to one side for now.
10. Turn the screw clockwise until the disc can be seen peeking out of the disc slot. This may require several turns of the screw. Very little effort is required to turn the screw.
11. Grab the disc by hand and pull it out of the disc slot.
12. Use the black, circular dust cover to cover the screw.
13. Replace the bottom panel by positioning it over the exposed section of the system, a couple of centimetres away from the edge.
14. Slide the panel back into place until it clicks into position.
15. Reconnect all cables and the AC cord. Turn on the system to check that everything is working properly.

Den där informationstexten har nog hamnat lite galet på sonys hemsida. Den beskriver ju bara hur du får ut en skiva ur läsaren som sitter fast.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

För er med fläktproblem, vilket jag faktiskt tror är dom flesta, så funkar oringar utmärkt, krävs dock en t8 secure, det här är den billigaste jag kunde hitta som gick att köpa över disk, det är fullsize på bitsen så behövs ingen hållare att sätta dom i, man klarar det utmärkt med handkraft:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar...

Fyi så hade min fläkt i ps5an den tysta 23bladiga, levererad i slutet på mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Den där informationstexten har nog hamnat lite galet på sonys hemsida. Den beskriver ju bara hur du får ut en skiva ur läsaren som sitter fast.

Jo, men enligt tråden nedan har det hjälpt mängder med folk att få tystare skivläsare, dock till priset av långsammare läshastighet. Vill tillägga att jag själv inte testat detta.

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jvluau/is_the_ps5_disc_...

Skrivet av Skipjak:

För er med fläktproblem, vilket jag faktiskt tror är dom flesta, så funkar oringar utmärkt, krävs dock en t8 secure, det här är den billigaste jag kunde hitta som gick att köpa över disk, det är fullsize på bitsen så behövs ingen hållare att sätta dom i, man klarar det utmärkt med handkraft:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/mejslar...

Fyi så hade min fläkt i ps5an den tysta 23bladiga, levererad i slutet på mars

Men fick du bort "oljudet" helt? En del försvann för mig med hjälp av oringar. Dock märkte jag idag att oljudet delvis återvänt. Kanske borde testa andra oringar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, men enligt tråden nedan har det hjälpt mängder med folk att få tystare skivläsare, dock till priset av långsammare läshastighet. Vill tillägga att jag själv inte testat detta.

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jvluau/is_the_ps5_disc_...

Hmm, enligt samma tråd har flera användare pajat diskläsarens förmåga att mata in skivorna in i läsaren genom denna metod. That's gonna be a no from me, dawg.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, men enligt tråden nedan har det hjälpt mängder med folk att få tystare skivläsare, dock till priset av långsammare läshastighet. Vill tillägga att jag själv inte testat detta.

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jvluau/is_the_ps5_disc_...

Men fick du bort "oljudet" helt? En del försvann för mig med hjälp av oringar. Dock märkte jag idag att oljudet delvis återvänt. Kanske borde testa andra oringar.

Ja helt, mitt problem var väldigt lågt knattrande när den började bli varm, man hör att det är fläkten på varvtalet, jag har 8st oringar, la mellan fläkt och det övre fläktskyddet med, vi får se om det återkommer ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Hmm, enligt samma tråd har flera användare pajat diskläsarens förmåga att mata in skivorna in i läsaren genom denna metod. That's gonna be a no from me, dawg.

Då har de väl gjort fel? Andra har ju gjort rätt.
Givetvis är det upp till var och en att välja om man vill testa det eller ej.

Skrivet av Skipjak:

Ja helt, mitt problem var väldigt lågt knattrande när den började bli varm, man hör att det är fläkten på varvtalet, jag har 8st oringar, la mellan fläkt och det övre fläktskyddet med, vi får se om det återkommer ...

Köpte du O-rings som rekommenderades här i tråden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Då har de väl gjort fel? Andra har ju gjort rätt.
Givetvis är det upp till var och en att välja om man vill testa det eller ej.

Köpte du O-rings som rekommenderades här i tråden?

Nej hade ett set med oringar från Classe sen tidigare, använde den minsta modellen, skruvarna går precis igenom ringen:

https://www.clasohlson.com/se/O-ringar,-407-st./p/31-1704

Permalänk
Medlem

Hej
diskutrymmet blir snabbt fullt om man installerar några ps5 samt ps4 spel. Man kan köpa extern disk där man kan lagra ps4 spelen (men ej ps5).
Någon som vet om man även kan lagra ps5 förbättrade ps4 spel på den externa disken?
Eller kan dessa ps5 förbättrade ps4 spel endast lagras på det interna lagringsutrymmet?
Tänker ex. God of war, dirt5

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xabba55:

Hej
diskutrymmet blir snabbt fullt om man installerar några ps5 samt ps4 spel. Man kan köpa extern disk där man kan lagra ps4 spelen (men ej ps5).
Någon som vet om man även kan lagra ps5 förbättrade ps4 spel på den externa disken?
Eller kan dessa ps5 förbättrade ps4 spel endast lagras på det interna lagringsutrymmet?
Tänker ex. God of war, dirt5

alla PS4 enhanced spel ligger på extern enbart "riktiga" PS5 spel körs från interna.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alla PS4 enhanced spel ligger på extern enbart "riktiga" PS5 spel körs från interna.

Det blir toppen! Beställde just denna externa 1Tb SSD som Amazon SE har till ett väldigt bra pris (ca 1725 kr) om man jämför det billigaste bland övriga
https://www.amazon.se/WD_BLACK-WDBA3S0010BBK-WESN-SSD-spelenh...

Visa signatur

i7-9700K, z390f mobo, Asus strix 3080 TI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alla PS4 enhanced spel ligger på extern enbart "riktiga" PS5 spel körs från interna.

Om man sätter in en extern, flyttas de automatiskt då?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hur länge gäller erbjudandet med Spelsamlingen och PS+?
Tycker det är en sjukt bra samling och har kört en del av spelen på PS4 tidigare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Om man sätter in en extern, flyttas de automatiskt då?

Du behöver gå in i inställningarna och överföra om de redan är installerade på intern och sen bocka i att alla PS4 spel automatiskt ska installeras på extern.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur länge gäller erbjudandet med Spelsamlingen och PS+?
Tycker det är en sjukt bra samling och har kört en del av spelen på PS4 tidigare.

Sony har ej sagt något om när de slutar tyvärr. Förhoppningsvis säger de till ett par månader innan de försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du behöver gå in i inställningarna och överföra om de redan är installerade på intern och sen bocka i att alla PS4 spel automatiskt ska installeras på extern.

Tack så mycket! Behövde man speciellt snabba ssd eller går det med vilken m2 som helst?

Skrivet av Entash:

Sony har ej sagt något om när de slutar tyvärr. Förhoppningsvis säger de till ett par månader innan de försvinner.

Jag gjorde det enkelt för mig och lade till de flesta spelen till min samling. Så kan man ju installera sen om man har lust.
Ja det får vi hoppas.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tack så mycket! Behövde man speciellt snabba ssd eller går det med vilken m2 som helst?

för den interna m2 platsen behöver man vänta på Sony släpper en lista för godkända SSD för att kunna installera PS5 spel, men för att installera PS4 spel så är det extern hdd/ssd som gäller...jag kör själv en 960 Pro 1TB med NVMe adapter, aningen overkill men den blev över efter uppgradering och kändes onödig att sälja...men en vanlig SATA SSD lär funka bra.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Körde precis igenom Until Dawn på PS5 (Ps4 spel) inte helt buggfritt direkt och en krasch.

Sen så får jag upp att det är nätverksproblem en gång varje gång jag kör ps5;an efter ett tag, kör kabelanslutet. Någon som varit med om liknande?