Testpilot: MSI GE76 Raider – mycket dator för mycket pengar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: MSI GE76 Raider – mycket dator för mycket pengar

Testpiloten Björn Endre tar sig an MSI GE76 Raider, en toppbestyckad laptop med Nvidias senaste Geforce RTX 3080 för bärbara.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

35000kr... ok, jag tror inte jag någonsin funderat på att ens vara nära den målgruppen

Permalänk

Min jobblaptop kostar mer än så.. Men generellt tycker jag det är för mycket tester av för dyra laptops.
Jag får mer en känsla av att det är produkter som tillverkare vill skryta med för att stärka deras varumärke, men att de inte räknar med en så stor försäljning.

Så min poäng är inget fel med tester av dessa maskiner då det är roligt att se vad de har. Men jag skulle gärna vilja se mer tester i 10 000kr klassen.

Permalänk
Medlem

Grymt test! Skulle va intressant att få ett test av Stealth varianten med!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min jobblaptop kostar mer än så.. Men generellt tycker jag det är för mycket tester av för dyra laptops.
Jag får mer en känsla av att det är produkter som tillverkare vill skryta med för att stärka deras varumärke, men att de inte räknar med en så stor försäljning.

Så min poäng är inget fel med tester av dessa maskiner då det är roligt att se vad de har. Men jag skulle gärna vilja se mer tester i 10 000kr klassen.

Den Mac Book Pro jag hade på mitt förra jobb kostade över 38 000 Kr. Så du har rätt att det går lätt att komma upp i dessa summor för jobblaptops.

Jag håller med dig att det vore kul att testa laptops i lite fler prisnivåer. En artikel där man jämför en version runt 10 000 kr, en runt 15 000 kr, en runt 20 000 Kr och sen kanske toppmodellen.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att en highend-dator kostar minst 5000sek mer nu än för 4-5 år sedan.

Permalänk
Medlem

Otroligt nog ser detta ut att vara en av MSI snyggaste gaminglaptops senaste 10 åren....vilket säger en hel del om tidigare försök

Permalänk
Medlem

Bra test. Men ska jag lägga 35k på en laptop så vill jag verkligen inte ha en 1080P panel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Raider? Jag trodde det hette Twix!

(sorry jag släpper ut mig själv)

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tror dom har skrivit fel gällande 3080 och 10 GB GDDR6. Det ska vara 10 GB GDDR6X

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Synd att de använde grävde upp en gammal vad-ritning från 2002 och använde denna design. Ser verkligen daterad ut.

Permalänk
Medlem

Dator för 35k... Med 1080p skärm? Vad tänkte MSI där?

Permalänk
Medlem

Hur är ethash-prestandan på den då?

Permalänk
Medlem

En bärbar med Intel/Nvidia. Vilken nyhet! När ska Sweclockers/testpiloterna våga testa en bärbar med åtminstone en AMD-processor? Det börjar bli tradigt med tester med Intel hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

En bärbar med Intel/Nvidia. Vilken nyhet! När ska Sweclockers/testpiloterna våga testa en bärbar med åtminstone en AMD-processor? Det börjar bli tradigt med tester med Intel hela tiden.

Förmodligen är det väl snarare så att företag inte vill sponsra ett sådant test. Jag kan tänka mig att Intel fortfarande spenderar enormt mycket mer på marknadsföring och "samarbeten". Dvs Intel betalar mycket eller allt för en sådan här sponsring så länge tex MSI väljer Intel-varianterna av sina laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Förmodligen är det väl snarare så att företag inte vill sponsra ett sådant test. Jag kan tänka mig att Intel fortfarande spenderar enormt mycket mer på marknadsföring och "samarbeten". Dvs Intel betalar mycket eller allt för en sådan här sponsring så länge tex MSI väljer Intel-varianterna av sina laptops.

Ja det är väl tyvärr så.

Permalänk
Medlem

Om jag betalar 35k för en laptop så vill jag inte ha AMD i den

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pYjamas:

En bärbar med Intel/Nvidia. Vilken nyhet! När ska Sweclockers/testpiloterna våga testa en bärbar med åtminstone en AMD-processor? Det börjar bli tradigt med tester med Intel hela tiden.

Jag ska tjata på Andreas att försöka få in en :). Däremot har Sweclockers väl haft flera bärbara med AMD på test förra året? Åtminstone en Zephyrus om jag minns rätt.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Visst är den på gång med Core i9

Skrivet av Nyhet:

Testpiloten Björn Endre tar sig an MSI GE76 Raider, en toppbestyckad laptop med Nvidias senaste Geforce RTX 3080 för bärbara.

Läs hela artikeln här

Både Dustin och inet har dessa på G i webbutik med Core i9. Med 64gb ram och i9 landar den kring saftiga 42000.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag ska tjata på Andreas att försöka få in en :). Däremot har Sweclockers väl haft flera bärbara med AMD på test förra året? Åtminstone en Zephyrus om jag minns rätt.

Av 27 testade bärbara datorer har ni haft 4 st med AMD och 23 med Intel. Jag förstår att ni inte kan köpa in bärbara datorer för egna pengar hela tiden och att sponsrade tester är nödvändiga men jag tycker att fördelningen mellan AMD och Intel är skev. Man kan få intrycket att AMD fortfarande inte ens existerar på den bärbara marknaden och att Intel är det enda som finns.

Är det verkligen så svårt att få tag på bärbara datorer med åtminstone en AMD-processor eller tvingar tillverkarna Er att nästan uteslutande testa Intel-datorer?

Permalänk
Medlem

Rimlig prislapp på dagens highend ligger runt den prislappen om vi bara räknar pärorna och inga äpplen. Det enda tråkiga med MSI och många andra tillverkare att de ska göra datorerna så kompakta som bara resulterar i prestandaförluster p.g.a mindre kylning till komponenterna. jag själv använder GT73VR 6RE Titan när jag är på resande fot och den köpte jag p.g.a dens mått och kylning kapacitet 428 x 287 x 49 mm kontra MSI GE76 Raider 397 × 284 × 25,9 mm.

Köper man en 17,3 laptop i sådan här prisklass så köper man inte för de är mobila man köper för man behöver ha kraften och då spelar inte de extra mm någon roll men prestandan skulle få extra lyft. Jag är rätt säker att skulle de behållit GT formatet så skulle man få ner temperaturen under 80grader men tyvärr så är det kunderna som skriker efter tunna laptops men förstår inte det är dom som är de stora förlorarna i det... Därför jag inte har uppgraderar min laptop för jag vill inte stöda slim-utvecklingen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Denna prisklass och saknar g-sync..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Denna prisklass och saknar g-sync..

Ja det är verkligen anmärkningsvärt..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Otrevliga kommentarer undanbedes.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en laptop ifrån Apple kunde kosta betydligt mer än såhär på 90talet, så får vi väl ändå anse det som att priserna har gått ner.

Tackar för testet, men instämmer med talare lite längre upp att det hade varit kul även med lite billigare laptops.
Jag ser gärna test av laptops i 5000kr klassen ärligt talat, då det är mer lotteri vad man får tag på för 5000kr, det kan vara dålig skärm, kass batteritid osv.. men för 35000kr får man ingen dator som är direkt dålig.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Av 27 testade bärbara datorer har ni haft 4 st med AMD och 23 med Intel. Jag förstår att ni inte kan köpa in bärbara datorer för egna pengar hela tiden och att sponsrade tester är nödvändiga men jag tycker att fördelningen mellan AMD och Intel är skev. Man kan få intrycket att AMD fortfarande inte ens existerar på den bärbara marknaden och att Intel är det enda som finns.

Är det verkligen så svårt att få tag på bärbara datorer med åtminstone en AMD-processor eller tvingar tillverkarna Er att nästan uteslutande testa Intel-datorer?

Fast det där är väl en dålig jämförelse? Intel har ju totaldominerat fram till sista åren och har väl fortfarande viss dominans på laptop marknaden?

Om du gör en jämförelse från de senaste 2 åren kanske du har en poäng.

Sen finns det ju så oändligt med laptops så ska man köpa en kanske inte SweClockers bör vara den största källan för laptop tester. Finns ju ingen chans för de att testa ens en majoritet, kanske gaming laptops I så fall. Däremot stor bonus när man hittar laptop som är testad här, litar mer på SweClockers än mycket annat

Permalänk
Musikälskare

1080p var lite i lägsta laget ja

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Ja det är verkligen anmärkningsvärt..

Är det ens nån poäng med det när man kombinerar ett 3080 med 1920x1080 upplösning?

Permalänk

300hz skärm, perfekt om man är en E-sportare på vift.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem

Kollade på denna när jag skulle köpa ny men det är hutlöst mycket pengar. För 23 får man en MSI GP66 med I7 10750, 1TB M2, 3080 (130w), 16GB ram. 15.4” 144hz.

Angående 1080p så tycker jag det är mer än tillräckligt på en 15.4” skärm. Dessutom har man ju prestanda ett bra tag framöver.

17” är en annan femma.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|