Tom's Hardware tar pulsen på Louqe Raw S1

Permalänk
Melding Plague

Tom's Hardware tar pulsen på Louqe Raw S1

Det svenskutvecklade SFF-chassit i stående format synas nu i sömmarna på Tom's Hardware-redaktionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom både Toms Hardware och denna artikel, men hittar inte vad man belastade processor och grafikkort med vid temperaturmätningarna?
Tänkte jämföra med mitt eget chassi med min 9600k och 2070

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Detta chassie är inte förstavalet om man tänkt sig vara kung/Drottning på överklockning. Det är inte riktigt den kundkategorin denna tillverkare vänder sig till.
Däremot oss, som vill kunna ha det allra senaste, "värsta" i datorn utan att chassiet skall vara 1x1 meter, se ut som en rymdstation med 7-8 fläktar i alla möjliga färger. Datorn är oumbärlig och underbar...men skall smälta in, vara estetiskt fördelaktig och helt enkelt ta så liten plats som möjligt.
Ghost S1 är helt underbar. Till och med min fru tycker den är fin (och det säger verkligen massor) RAW1 är mitt nästa chassie.
Jag kommer montera en fläkt på toppen.. så jag hoppas att en riktigt snygg Top Hat för detta kommer så småningom.
Ljus silver eller vit. Det är mina färger

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av CubaCola:

Har skummat igenom både Toms Hardware och denna artikel, men hittar inte vad man belastade processor och grafikkort med vid temperaturmätningarna?
Tänkte jämföra med mitt eget chassi med min 9600k och 2070

Hmm, nej jag kunde heller inte hitta exakt vad som används, men följande artikel går igenom hur de stresstestar system. https://www.tomshardware.com/reviews/stress-test-cpu-pc-guide...

Permalänk
Medlem

När jag först såg detta chassi bestämde jag direkt att det skulle husera min nya jobbdator (ersätter den Lenovo laptop jag fått från kunden). Är inte så orolig över ljud då delar jag valt ska alla underklockas. Kan inte tänka mig att datorn kommer höras alls när ingen fläkt på GPU eller nätagg kommer snurra särskilt ofta.

Det kommer sitta ett 5800X, RX 6800, 16 GB ram i den. Den kanske blev lite mer gaming inriktad än jag tänkt från början, men det är de delar jag fått över. Och temat jag sikar på är att det ska vara rätt "cleant". Trådlöst Logitech MX keys tangenbord + mus i liknande färg som chassit, monitor arm + två 1440P Lenovo skärmar som stödjer USB-C och daisy chain, så det blir så lite synliga kablar som möjligt.

Nu hoppas jag bara att det kickstartade höj och sänkbara bordet jag fundade på indiegogo dyker upp.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Läste artikeln när den dök upp och som recension tycker jag artikeln saknade en hel del kvalitet.

Jag har dock förbokat Raw 1, men har inga förväntningar på kylning och ljudnivå vid gaming eller annat utanför själva Windows. Men sett till vad jag värderar i ett chassi så är inte superlåg värme det viktigaste.

En sak som jag vid närmare eftertanke har kommit fram till känns udda i layouten i chassit är att PSU:n har utblås framåt i chassit, medan fläkten sitter baktill. Vore det inte 1000 x bättre att de vände på PSU:n? Som det är nu så vet jag inte riktigt hur de tänkte att luften till och från PSU:n kommer fungera. In genom sidans galler, men sedan ut mot fronten på chassit där luften måste ta vägen någonstans, tillbaka över PSU-fläkten alternativt tillbaka under PSU:n längs stommen, där man troligtvis måste gömma undan kablarna. Så då blir det ju rundgång på luften genom PSU:n. Förhoppningsvis går det bra i alla fall men kändes inte helt genomtänkt.

Permalänk
Proffsmobbare

Förhandsbokade så fort det var möjligt. Tjock aluminium, SFF, lokaltillverkat - kan det bli bättre? Förväntningarna är höga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag kommer montera en fläkt på toppen.. så jag hoppas att en riktigt snygg Top Hat för detta kommer så småningom.

Jo hoppas på en snyggt designad tophat. Kanske det kommer allehanda tophats till det från andra än Loque också.. Jag vill inte köra med en fläkt utanpå chassit, vilket känns som ett skumt designval, de hade kunnat gjort chassit 25 mm högre kan man tycka, men kanske deras tester visade att en till fläkt högt upp inte gav något mer än den som finns bakåt. Dock är en fläkt ovanpå chassit ett alternativ man skulle kunna köra under de varmaste veckorna i sommaren om det skulle börja krävas då.

Permalänk
Medlem

Vackert, men väldigt dyrt för att sakna både dammfilter och ljudisolering.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Har mycket erfarenhet från att arbeta I små chassin och detta verkar onekligen väldigt trevligt att bygga I 😊

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Snusfri

Var riktigt sugen på detta chassi, men mitt 3090 är för stort.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av Kvicksilver:

Vackert, men väldigt dyrt för att sakna både dammfilter och ljudisolering.

Ljudnivån oroar mig nog mest. Men kanske inte måste ha datorn uppe på skrivbordet även om det väl är lite tanken med ett sådant chassi. Men vrålas det på för mycket får det nog bli en större låda med mer dämpning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Var riktigt sugen på detta chassi, men mitt 3090 är för stort.

Fram med dremeln!

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av THB:

Var riktigt sugen på detta chassi, men mitt 3090 är för stort.

Vilket 3090 handlar det om? Antar bara att det är på längden i så fall

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kenneth:

Vilket 3090 handlar det om? Antar bara att det är på längden i så fall

MSI GeForce RTX 3090 24GB GAMING X TRIO.
Det har dessa mått:
Längd: 335 mm
Bredd: 56 mm
Höjd: 140 mm

2.5 slots.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kommer bli ett bygge i en sådan. Återstår att se vad för grafikkort som är vettigt, kan mycket väl bli ett lite äldre pensionerat kort som får ta plats så länge...

Visa signatur
Permalänk

Nice! Produktion i Sverige? Alltså svarvad i Sverige?
Är det så, så kommer det garanterat bli mitt nästa chassi.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Nice! Produktion i Sverige? Alltså svarvad i Sverige?
Är det så, så kommer det garanterat bli mitt nästa chassi.

Enligt information på IG, så ska det vara tillverkat i Sverige. Var någon som listat ut vilket företag det var, genom bilderna som visade pallarna med logga. Minns jag rätt var det Småland, kommer inte ihåg exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Enligt information på IG, så ska det vara tillverkat i Sverige. Var någon som listat ut vilket företag det var, genom bilderna som visade pallarna med logga. Minns jag rätt var det Småland, kommer inte ihåg exakt.

Ja produktion i Småland https://www.instagram.com/p/CLo3GRXHNmF/?igshid=1hx73z304uueo

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ljudnivån oroar mig nog mest. Men kanske inte måste ha datorn uppe på skrivbordet även om det väl är lite tanken med ett sådant chassi. Men vrålas det på för mycket får det nog bli en större låda med mer dämpning.

Jo precis, ingen anledning att köpa ett chassi av detta slag för att ha under skrivbordet.

Ljudnivån är också det jag är mest... fundersam över. I alla fall om man ska ha låga temperaturer..

Permalänk
Medlem

Nån chans att @Sweclockers skulle kunna avgöra hur långa/korta kablar man skulle kunna tänkas komma undan med. Ska beställa custom kablar men vet inte vad som är absolut minimum längd. Har frågat i Raw S1 discorden så kanske får svar där, men tänbkte lägga ut så måmga krokar man kan.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker det känns lite "kejsarens nya kläder"? Visst; det är ett snyggt, välbyggt chassi. Kylningen verkar dock väldigt begränsad (inget vatten eller AIO), temperaturen är medioker och ljudnivån är under medel (vad det verkar), vilket indikerar att man bör köra hyfsat lågpresterande komponenter för bästa möjliga upplevelse. Jag vill verkligen att Loque ska lyckas, men detta var - för mig - en besvikelse efter Ghost och den konkurrensutsatta ITX-entusiastchassimarknaden (med Ncase M1, Coolermasters dito mm).

EDIT: Ni som är astaggade på köp - vad är det jag missar?

Glömde lägga till frågan om vad jag missat
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mhm såg den. Det var tråkigt att se att kvaliteten inte verkade vara riktigt samma där, (fraktskada?)
men mycket mindre skavanker, men framförallt känns det konstigt att dom inte la på 15mm i höjd och en perforierad top, för att vi liknande prestanda som när man kör utan "skalet"
och riktigt tröttsamt att dom gjorde färgen gröngrå. Dom frågade till och med på instagram, "vilken grå ska vi köra på"
Gud, kör bara neutral grå, och lite lite blått hellre än lite grön. grön gör att det ser riktigt skräp ut. *
Bottom i plast ser riktigt billigt ut, men det är nog det jag stör mig minst på.

Trodde man kunde få till det bättre om man gjorde allt i sverige.

hmm..

Permalänk
Medlem

En sak som slog mig var att chassit kanske har möjlighet att ha en "top-hat" som sätts in i botten av chassit som alltså höjer upp hela caset och därmed skapar utrymme för en 140 mm-fläkt och möjligen en 120 mm-radiator. Dock är frågan hur det skulle bli med power-knappen, om det går att ersätta den med en ny som sitter högre upp. Svårt att säga utan att ha klämt på chassit.

Skrivet av Monarchy:

mhm såg den. Det var tråkigt att se att kvaliteten inte verkade vara riktigt samma där, (fraktskada?)
men mycket mindre skavanker, men framförallt känns det konstigt att dom inte la på 15mm i höjd och en perforierad top, för att vi liknande prestanda som när man kör utan "skalet"
och riktigt tröttsamt att dom gjorde färgen gröngrå. Dom frågade till och med på instagram, "vilken grå ska vi köra på"
Gud, kör bara neutral grå, och lite lite blått hellre än lite grön. grön gör att det ser riktigt skräp ut. *
Bottom i plast ser riktigt billigt ut, men det är nog det jag stör mig minst på.

Trodde man kunde få till det bättre om man gjorde allt i sverige.

hmm..

Som jag tolkade det han menade var i huvudsak att kanterna inte var slipade för att vara snälla mot fingrarna när man hanterade caset, vilket jag inte tycker är ett problem när datorn väl är monterad. Självklart är det ett dyrt case och man kan förvänta sig att det ska vara 100%-igt i alla aspekter men sett till slutresultatet när datorn står på skrivbordet är det inget som påverkar i alla fall för mig.

Botten i plast är som jag tänker mig precis som Dimitri eller vad han heter säger att det är väldigt knepigt att åstadkomma samma form om det skulle vara i metall. Jag tror att priset skulle öka något helt otroligt om de skulle gett sig på att göra det i t.ex. aluminium. Det är ju inget som syns egentligen när chassit är monterat och klart.

Aluminiumnyansen är nog högst subjektivt men för att göra flest intressenter nöjda borde de nog valt vanlig kall nyans och inte gröntintad precis som du säger. Personligen tror jag att grönnyansen kommer passa perfekt på mitt skrivbord men det är ju helt klart beroende på rum och smak.

Det som drar ner chassit är den risiga kylningspotentialen för CPU:n. Väldigt synd. För min del har jag lite tur som inte har någon värstingprocessor eller nöter CPU-intensiva program.

Så för min del är chassit oerhört attraktivt då dess nackdelar inte kommer påverka mig och jag är helt såld på designen, och att det har en solid tjocklek på aluminiumet. Men jag håller helt klart med i kritiken av chassit då Loque borde lagt en hel del mer utveckling avs. kylningen för framförallt CPU som rakt av diskvalificerar chassit för vad som var potentiella kunder med biffigare CPU:s. Det är liksom inget fint betyg att ha sämre CPU-kylning än Fractal ERA.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av hypermode:

En sak som slog mig var att chassit kanske har möjlighet att ha en "top-hat" som sätts in i botten av chassit som alltså höjer upp hela caset och därmed skapar utrymme för en 140 mm-fläkt och möjligen en 120 mm-radiator. Dock är frågan hur det skulle bli med power-knappen, om det går att ersätta den med en ny som sitter högre upp. Svårt att säga utan att ha klämt på chassit.

Alla kablar går ut i botten så blir nog lite svårt det också. Spontant känns det som att det finns mindre valmöjligheter med Raw S1, speciellt när det kommer till vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

En sak som slog mig var att chassit kanske har möjlighet att ha en "top-hat" som sätts in i botten av chassit som alltså höjer upp hela caset och därmed skapar utrymme för en 140 mm-fläkt och möjligen en 120 mm-radiator. Dock är frågan hur det skulle bli med power-knappen, om det går att ersätta den med en ny som sitter högre upp. Svårt att säga utan att ha klämt på chassit.

Som jag tolkade det han menade var i huvudsak att kanterna inte var slipade för att vara snälla mot fingrarna när man hanterade caset, vilket jag inte tycker är ett problem när datorn väl är monterad. Självklart är det ett dyrt case och man kan förvänta sig att det ska vara 100%-igt i alla aspekter men sett till slutresultatet när datorn står på skrivbordet är det inget som påverkar i alla fall för mig.

Botten i plast är som jag tänker mig precis som Dimitri eller vad han heter säger att det är väldigt knepigt att åstadkomma samma form om det skulle vara i metall. Jag tror att priset skulle öka något helt otroligt om de skulle gett sig på att göra det i t.ex. aluminium. Det är ju inget som syns egentligen när chassit är monterat och klart.

Aluminiumnyansen är nog högst subjektivt men för att göra flest intressenter nöjda borde de nog valt vanlig kall nyans och inte gröntintad precis som du säger. Personligen tror jag att grönnyansen kommer passa perfekt på mitt skrivbord men det är ju helt klart beroende på rum och smak.

Det som drar ner chassit är den risiga kylningspotentialen för CPU:n. Väldigt synd. För min del har jag lite tur som inte har någon värstingprocessor eller nöter CPU-intensiva program.

Så för min del är chassit oerhört attraktivt då dess nackdelar inte kommer påverka mig och jag är helt såld på designen, och att det har en solid tjocklek på aluminiumet. Men jag håller helt klart med i kritiken av chassit då Loque borde lagt en hel del mer utveckling avs. kylningen för framförallt CPU som rakt av diskvalificerar chassit för vad som var potentiella kunder med biffigare CPU:s. Det är liksom inget fint betyg att ha sämre CPU-kylning än Fractal ERA.

Det var mest att det var billig plast, glansigt och repigt. och att det verkade billigt, har inget problem med hög kvalitets plast.
Den borde ju inte ha sämre temp än Ghost S1, så lite förvånad, väntar på Optimum Tech att göra en bättre review. Han brukar jämnföra mycket bättre.

Btw, top hat i botton går inte, då alla I/O sladdar går ut där.
Måste vara i toppen isf. Jag tror dom hade enkelt kunnat lösa det om dom velat, men dom verkar ha varit rädda att göra den över 12L, synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Det var mest att det var billig plast, glansigt och repigt. och att det verkade billigt, har inget problem med hög kvalitets plast.
Den borde ju inte ha sämre temp än Ghost S1, så lite förvånad, väntar på Optimum Tech att göra en bättre review. Han brukar jämnföra mycket bättre.

Btw, top hat i botton går inte, då alla I/O sladdar går ut där.
Måste vara i toppen isf. Jag tror dom hade enkelt kunnat lösa det om dom velat, men dom verkar ha varit rädda att göra den över 12L, synd.

Ja det är förvisso sant de hade kunnat köra på högre kvalitet av plast.

Skrivet av Kenneth:

Alla kablar går ut i botten så blir nog lite svårt det också. Spontant känns det som att det finns mindre valmöjligheter med Raw S1, speciellt när det kommer till vattenkylning

Ja alltså det jag menar är att "top-hat:en" alltså bara är i princip en ram som man sätter in direkt under huvudkåpan. Det höjer inte moderkortet osv. Tänk er att man tar 2 Raw-chassin, och så kapar man kåpan på den ena längst ner vid ca kanske vadå 5 cm upp och så skjuter man sedan över den andra orörda kåpan ovanpå. Då får man ett mellanrum längst upp. Eller missar jag något?

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av hypermode:

Ja det är förvisso sant de hade kunnat köra på högre kvalitet av plast.

Ja alltså det jag menar är att "top-hat:en" alltså bara är i princip en ram som man sätter in direkt under huvudkåpan. Det höjer inte moderkortet osv. Tänk er att man tar 2 Raw-chassin, och så kapar man kåpan på den ena längst ner vid ca kanske vadå 5 cm upp och så skjuter man sedan över den andra orörda kåpan ovanpå. Då får man ett mellanrum längst upp. Eller missar jag något?

jaha, nu hänger jag med! ​Du vill höja upp höljet för att ha en fläkt högst upp? Det skulle nog funka om man hittar en bra lösning för strömknappen som du säger. Vet inte hur snyggt det skulle bli men det är Louqes problem att lösa
Det finns redan plats för en fläkt högst upp men då sitter den helt på utsidan och är synlig, inte den snyggaste lösningen direkt och får inte plats med en radiator där utan att kapa något för slangarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

jaha, nu hänger jag med! ​Du vill höja upp höljet för att ha en fläkt högst upp? Det skulle nog funka om man hittar en bra lösning för strömknappen som du säger. Vet inte hur snyggt det skulle bli men det är Louqes problem att lösa
Det finns redan plats för en fläkt högst upp men då sitter den helt på utsidan och är synlig, inte den snyggaste lösningen direkt och får inte plats med en radiator där utan att kapa något för slangarna.

Jo precis. Man skulle kunna tänka sig att de också gör "top-hats" i andra material t.ex. riktigt fint trä, typ valnöt eller sådant där sotat svart trä vad det nu kan heta. Ser kanske snyggare ut så än med en förlägning av samma aluminium.