Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Henrik telesnack:

Hej.
Jag har haft samsung i många år och nu tänkte jag att de nya " flaggskeppet " skulle bli en förbättring i mitt liv (S21 5g)
- men , den startar om 10- 15 ggr om dan i fickan
och de beror på att volymsänk o skärmlås hålls inne
samtidigt i min ficka( benficka på snickarbyxa) när jag sätter mig på huk.
Andra i min branch har fått köpa klumpiga skal för att motverka detta ( även på s20)
Jag har pratat med supporten och där finns inget att göra tydligen .

Ingen bra upplevelse med " flaggskeppet"

Något bra svar om ev uppdatering eller dyl ?

Jag förstår att det blir frustrerande. Funktionen är lite motsvarande att hålla in strömknappen på en dator och tvinga avstängning, så om något låser sig ska telefonen ändå kunna startas om. Det finns en del appar som kan avaktivera funktionen (oftast för att enheten ska användas i offentliga miljöer där den inte ska gå att stänga av). Några exempel på appar som klarar av det är Hexnode, Surelock och Scalefusion. Det finns guider på hur man går tillväga: https://www.hexnode.com/mobile-device-management/help/how-to-...

Det verkar dock som att tjänsterna kostar lite, och möjligen kräver att enheten är tillagd i Knox manage, men det bör framgå från de olika tjänsterna. Jag testade någon trialversion av en annan kiosk-app som finns i Play-butiken, men även den ville ha betalt. Det är möjligt att det kan finnas någon helt gratis lösning om du kikar runt lite på Kiosk-appar.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

@Samsung Ta också med till Samsung att man ska kunna få välja om man vill ha kameraljud (alltså att den gör ifrån sig ett ljud) eller inte när man tar en bild. Fanns i tidigare versioner, men i OneUI3.1 så finns den inte (fanns iallafall inte på S21).

att stänga av kamera ljudet är väldigt lätt, dra bara ner reglaget för system ljud så får man inget kamera ljud.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

att stänga av kamera ljudet är väldigt lätt, dra bara ner reglaget för system ljud så får man inget kamera ljud.

Ja, men det ska inte behövas! Ska finnas en inställning i kameraappen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Ja, men det ska inte behövas! Ska finnas en inställning i kameraappen.

Man får inte ha kameraljudet avstängt i EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Man får inte ha kameraljudet avstängt i EU

Har du en källa på det, för på alla andra telefoner jag har, finns valmöjligheten att ha kameraljud av eller på. OnePlus (OnePlus 6 som fortfarande får uppdateringar, samma på OnePlus 3, går o stänga av där också), Pixel, Motorola. Vad jag vet finns det ingen sån lag i EU och jag kan inte heller hitta någon sån lag när jag snabbgooglade. Jag vet att det finns i Japan, men det berör inte EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Göra dom mindre, till storlek motsvarande Galaxy S4-S7.
Löstagbart batteri bakom en lucka som man enkelt kan öppna.
Hörlursuttag 3,5mm.
USB 2.0 uttag(micro) för laddning.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Göra dom mindre, till storlek motsvarande Galaxy S4-S7.
Löstagbart batteri bakom en lucka som man enkelt kan öppna.
Hörlursuttag 3,5mm.
USB 2.0 uttag(micro) för laddning.

Micro usb för laddning?
Varför?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av jnsson:

Har du en källa på det, för på alla andra telefoner jag har, finns valmöjligheten att ha kameraljud av eller på. OnePlus (OnePlus 6 som fortfarande får uppdateringar, samma på OnePlus 3, går o stänga av där också), Pixel, Motorola. Vad jag vet finns det ingen sån lag i EU och jag kan inte heller hitta någon sån lag när jag snabbgooglade. Jag vet att det finns i Japan, men det berör inte EU

https://www.nokia.com/phones/en_us/support/topics/camera-and-...
https://piunikaweb.com/2019/04/13/samsung-galaxy-s10-camera-s...
https://eu.community.samsung.com/t5/galaxy-s10-series/galaxy-...

Osäker på var jag hittar den faktiska lagen, men det är inga nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik telesnack:

Hej.
Jag har haft samsung i många år och nu tänkte jag att de nya " flaggskeppet " skulle bli en förbättring i mitt liv (S21 5g)
- men , den startar om 10- 15 ggr om dan i fickan
och de beror på att volymsänk o skärmlås hålls inne
samtidigt i min ficka( benficka på snickarbyxa) när jag sätter mig på huk.
Andra i min branch har fått köpa klumpiga skal för att motverka detta ( även på s20)
Jag har pratat med supporten och där finns inget att göra tydligen .

Ingen bra upplevelse med " flaggskeppet"

Något bra svar om ev uppdatering eller dyl ?

Du lär väl få samma problem med vilken annan nyare telefon som helst isåfall? Typ alla telefoner har knapparna på sidorna idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Micro usb för laddning?
Varför?

Tänkte på USB 2.0 i mikroformat.

Ser ingen anledning till modernare USB på en telefon vare sig för laddning eller överföring bara för att dom förekommer på modernare datorer. Jag är dessutom positivt inställd för t.ex. lägre laddström(batteriet håller då längre). Laddar själv min telefon med en begränsning på 300mA via ett labbaggregat för att hålla nere temperaturen(=längre livslängd).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om det vore en lag, så borde också Motorola, Pixel (ja den säljs i en del EU länder, så som Tyskland och Frankrike) och OnePlus telefon t.ex. också inte ha det valet, men på alla dessa telefoner finns det valet o man vill eller inte vill ha ljudet. Som sagt, alla telefoner jag haft, förutom S21 har valet att ha kameraljud eller inte. Jag tror inte på att det verkligen är en lag, möjligtvis en rekommendation som Samsung väljer att tolka som en lag då jag, som sagt, kan välja det på alla andra telefoner, och då pratar om stock kamera appen. (Och Google Camera appen). Annars borde alla tillverkare ta bort att man inte kan välja på eller av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Bort med bloatware. eller om det nu måste finnas förinstallerade appar, låt mig ta bort dem manuellt. att ni förbjuder avinstallation är rent skamligt. jag har en lite billigare Samsung från typ 2016 och det känns som att halva lagringsutrymmet är bloatware som jag inte kan bli av med.
Må väl vara så att lagringsutrymme är ett mindre problem 2021 än det var 2016, men nu när det börjar nu bli dags att skaffa ny mobil så varje gång jag ser en Samsung blir jag direkt avskräckt. skulle behövas ett riktigt kanonpris för att jag ska sänka mig till en så pass låg nivå att jag åter igen köper en bloatsung.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Tauc:

Bort med bloatware. eller om det nu måste finnas förinstallerade appar, låt mig ta bort dem manuellt. att ni förbjuder avinstallation är rent skamligt. jag har en lite billigare Samsung från typ 2016 och det känns som att halva lagringsutrymmet är bloatware som jag inte kan bli av med.
Må väl vara så att lagringsutrymme är ett mindre problem 2021 än det var 2016, men nu när det börjar nu bli dags att skaffa ny mobil så varje gång jag ser en Samsung blir jag direkt avskräckt. skulle behövas ett riktigt kanonpris för att jag ska sänka mig till en så pass låg nivå att jag åter igen köper en bloatsung.

I dagsläget bör de flesta apparna gå att avinstallera eller avaktivera. Om du konfigurerar en telefon från grunden kan du också välja bort en hel del Samsung-programvara bara genom att avmarkera rutorna under processen.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

stör man sig på vissa system appar som inte går att inaktivera så är det väldigt lätt gjort med ADB Control App, ingen root behövs, bara koppla in telefonen till PC och följa instruktionerna.

https://forum.xda-developers.com/t/tool-adb-appcontrol-v1-6-2...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Varför fyller den inte ut de platserna som finns när man laddar ner en app?
T.ex så har jag 5 lediga platser på första sidan, 3 på andra, 1 på tredje, 4e är helt full men om jag laddar ner en app så kommer den automatiskt att skapa en 5e sida istället för att fylla ut de som redan finns

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Varför fyller den inte ut de platserna som finns när man laddar ner en app?
T.ex så har jag 5 lediga platser på första sidan, 3 på andra, 1 på tredje, 4e är helt full men om jag laddar ner en app så kommer den automatiskt att skapa en 5e sida istället för att fylla ut de som redan finns

Ja jösses vad detta stör mig. Jag måste ta bort den där sista sidan hela j*kla tiden!

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Varför fyller den inte ut de platserna som finns när man laddar ner en app?
T.ex så har jag 5 lediga platser på första sidan, 3 på andra, 1 på tredje, 4e är helt full men om jag laddar ner en app så kommer den automatiskt att skapa en 5e sida istället för att fylla ut de som redan finns

Varför har du inte redan fyllt ut första sidan?
Kanske för att du där vill ha appar som du använder ofta och snabbt till komma åt. En ny app är inte det inte säkert att den tillhör dessa. Jag är av åsikten att skribordet bör vara likt valiga android för att få få versioner. Sedan kan vanliga android förbättra sin.
När det gäller spel på samsung så finns game launcher och jag tycker den är bra. Där sorteras spel efter senast anända ch man får speltid m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Varför har du inte redan fyllt ut första sidan?

För att telefonen insisterar i att skapa en ny sida när jag laddar ner en app och jag tänker inte spendera tid på att flytta grejer fram och tillbaka

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

För att telefonen insisterar i att skapa en ny sida när jag laddar ner en app och jag tänker inte spendera tid på att flytta grejer fram och tillbaka

Du kan dock enkelt stänga av att den inte ska lägga till apparna på hem skärmen.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

För att telefonen insisterar i att skapa en ny sida när jag laddar ner en app och jag tänker inte spendera tid på att flytta grejer fram och tillbaka

Det börja du absolut börja med så du enkelt kan hitta apparna. Min åsikt är att vissa apar som bankid, bankkort, switch, google pay, lösenordshanterare, etc automatisk som val borde ligga i samma folder. Man kan ha olika åsikter kring detta.
Jag själv har endast 2st flikar trots mängder av appar genom detta sätt och det är aldrig att leta efter något.

Problemet med unik lösningar för Samsung är just de blir unika och när man lånar en annan mobil/surfplatta så får man leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du kan dock enkelt stänga av att den inte ska lägga till apparna på hem skärmen.

Det är inte hemskärmen jag pratar om

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det börja du absolut börja med så du enkelt kan hitta apparna. Min åsikt är att vissa apar som bankid, bankkort, switch, google pay, lösenordshanterare, etc automatisk som val borde ligga i samma folder. Man kan ha olika åsikter kring detta.
Jag själv har endast 2st flikar trots mängder av appar genom detta sätt och det är aldrig att leta efter något.

Problemet med unik lösningar för Samsung är just de blir unika och när man lånar en annan mobil/surfplatta så får man leta.

Jag har de apparna jag behöver hitta lätt där jag behöver dem, Hittar jag inte en app så är det ju bara att söka efter den

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Införskaffade en s21 ultra men när man ska aktivera Google assistent på svenska så fungerar inte hej Google. Inte första telefonen från Samsung där det inte fungerar på svenska.
Varför är det så?
Kan du skicka en tutorial på alla inställningar man behöver göra för de som hänvisas till av Google fungerar inte.

Efter att ha ändrat primärt språk fram och tillbaka ett antal gånger så gick det plötsligt igång. Känns lite buggigt.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Ge mig tillbaka designen med Galaxy Note 9

- 3.5mm hörlursuttag
- MicroSD plats
- Ingen såkallad "notch" eller "hole punch" i skärmen
- Fingeravtrycksläsare på baksidan av enheten (eller ha den på den fysiska av/på knappen skulle också funka)
- Ingen "camera bump"(Gör telefonen tjockare istället om det behövs så kan det också fläskas på med större batteri)
- Iris scanner
- LED för notifieringar

Fast med en platt AMOLED display på 90hz, eller att man kan ställa ner den till 90 själv om den levereras med 120hz

Skulle nog köpa direkt på sturt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Längre batteritid och möjlighet att kunna använda skärmen i fullt dagsljus (sol på skärmen, kanske kombo av e-ink?). Eller fokusera mer på wearables, dvs lägga mer funktion på smarta klockor och göra mobilen till en kompanion för att titta på/interagera med, medan klocka samt röstkommando tar över mer från själva mobilen. Lite som det redan går mot idag.

Men helt ärligt väntar jag på att AR glasögon ska börja ta över mobilen. Just nu känns det mest som att mobiltelefonerna ges större skärm och bättre kamera och thats it. För något helt nytt är det AR glasögon som gäller. Skulle vara så skönt att slippa hålla i en enhet för att kunna kolla på något Youtube-klipp medan man står och diskar t.ex. :’-D

Permalänk
Avstängd

Göra dem kompatibla med "Right To Repair"? Dvs., kunna byta ut batterier vid behov och inte hela mobiltelefoner?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Göra dem kompatibla med "Right To Repair"? Dvs., kunna byta ut batterier vid behov och inte hela mobiltelefoner?

Well, du kan ju annars gå en annan väg som kanske kostar lite mer beroende på hur mycket självrisk du har, men säga att du "råkar" ha sönder skärmen och skickar in den till en Samsung verkstad så vid skärmbyte så byter dem även batteriet.. Just saying haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

I dagsläget bör de flesta apparna gå att avinstallera eller avaktivera. Om du konfigurerar en telefon från grunden kan du också välja bort en hel del Samsung-programvara bara genom att avmarkera rutorna under processen.

Men varför måste ni ha Samsung appar i huvudtaget? Borde finnas ett alternativ vid beställning att man själv kan köpa en telefon i originalskick el helt "nedskalad" med minimalt appar installerade.

Skrivet av AplAy:

Göra dem kompatibla med "Right To Repair"? Dvs., kunna byta ut batterier vid behov och inte hela mobiltelefoner?

Yes pls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Awsmkiid:

Well, du kan ju annars gå en annan väg som kanske kostar lite mer beroende på hur mycket självrisk du har, men säga att du "råkar" ha sönder skärmen och skickar in den till en Samsung verkstad så vid skärmbyte så byter dem även batteriet.. Just saying haha.

Jag har aldrig haft Samsung så vet ej hur det fungerar med "Right To Repair" här.

Så om ens batteri är trasigt så kan man alltså få det utbytt eller bara om ens skärm oxå pajar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har aldrig haft Samsung så vet ej hur det fungerar med "Right To Repair" här.

Så om ens batteri är trasigt så kan man alltså få det utbytt eller bara om ens skärm oxå pajar?

Enligt https://samsungservice.se/prislista/

Tidig morgon.. Såg inte att prislistan gick längre ner än skärmbyte haha, men ja tydligen kan man lämna in telefonen för batteribyte.

Permalänk
Medlem

Återinför "Play-Edition" så blir jag jävligt nöjd, drömmobilen är väl Samsungs hårdvara tillsammans med stock-android och gärna utan Exynos SoC.