Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

En fråga, varför kan man inte använda live wallpaper lockscreen grejen på hemskärmen?

Tänker du på animerade bakgrunder på låsskärmen? Jag kan välja video under "bakgrundsbild - mina bakgrunder", men du kanske syftar på något annat?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Tänker du på animerade bakgrunder på låsskärmen? Jag kan välja video under "bakgrundsbild - mina bakgrunder", men du kanske syftar på något annat?

Ja, animerade, den som kommer som standard går inte välja att ha som hemskärm.

Väljer jag "Preloaded 1" kan jag bara sätta som låsskärm men de statiska bilderna kan jag ha som bakgrund på hemskärmen.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av LeVvE:

Ja, animerade, den som kommer som standard går inte välja att ha som hemskärm.

Väljer jag "Preloaded 1" kan jag bara sätta som låsskärm men de statiska bilderna kan jag ha som bakgrund på hemskärmen.

Såg det nu också. Jag skulle misstänka att det har att göra med att spara batteri (speciellt kopplat till den adaptiva uppdateringsfrekvensen på skärmen), men jag kan dubbelkolla om jag hittar någon mer information.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables

Permalänk
Medlem

Den Samsung telefon jag älskade mest va min s4mini i storlek

om jag skall köpa en Samsung igen efter min a50 önskar jag

inget glas på baksidan

3,5 jack

att Samsung apparna e ett val o inte tvång

likaså samsung kontot

lite bättre batteritid (kan ta en tjockare telefon för o få det)

att front glaset inte går över kanterna så det spricker för mints lilla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu återställde jag S21 Ultra på nytt och gick igenom hela processen igen utan säkerhetskopia eller överföring från annan telefon. I ett av stegen efter att jag har lagt till mitt Google-konto och godkänt villkoren kommer den här menyn fram:

https://i.imgur.com/PVAPR11.jpg
https://i.imgur.com/AmTcdBx.jpg

Om jag väljer bort samtliga appar finns Netflix och Facebook när jag startar telefonen. De Samsung-specifika lösningarna är bland annat Samsung Notes, Samsungs meddelandefunktion och Samsung Free som ersätter det gamla nyhetsflödet. Jag tycker nog för egen del att det känns ganska begränsat i bloat-hänseende?

Så Samsung går med att på att skippa sina egna appar, men inte facebook? Tack, då vet jag vad min nästa privata och jobb telefons inte blir för märke.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Så Samsung går med att på att skippa sina egna appar, men inte facebook? Tack, då vet jag vad min nästa privata och jobb telefons inte blir för märke.

Facebook går att avinstallera på S21:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Facebook går att avinstallera på S21:an.

Tycker inte det räcker och kanske inte stämmer på den telefon man väljer när det är dags, enklare att sortera bort hela märket än att behöva kolla varje mobil som är intressant och lägga den tiden på andra leverantörer (som givetvis får samma behandling).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En del i mitt uppdrag för Samsung här på SweClockers är att samla in användarnas önskemål om saker som skulle kunna bli bättre med Samsungs mobiltelefoner. Så, för enkelhetens skull tänkte jag att vi startar en tråd om just detta.

Frågan lyder alltså: Vad vill du se för förändringar/förbättringar/nya features i Samsungs mobiltelefoner? Det kan gälla både hårdvara och mjukvara. Önska på här, så försöker jag bemöta och samla ihop era förslag!

Jag skulle sänka priset, känns ganska oprisvärda jämfört med t.ex. XiaoMi. Fast nu var det ganska länge sedan jag köpte mobil och jag var tvungen att sätta mig in i marknaden, så exakt hur läget är nu vet jag inte.

Sedan skulle jag lämna en garanti att man, om man köper en av toppmodellerna ska det ingå uppdateringar till senaste Androidversioner i åtminstone 5 år framåt. Det är knappast så att hårdvaran inte skulle klara av detta. Det är den anledningen till att jag i dagsläget aldrig vill betala mer än dryga 3000 för en mobiltelefon, inte kul att tillverkaren inte bryr sig om att stödja den dyra mobilen med mjukvaruppdateringar en bra tid framöver.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av dannesthlm:

Jag skulle sänka priset, känns ganska oprisvärda jämfört med t.ex. XiaoMi. Fast nu var det ganska länge sedan jag köpte mobil och jag var tvungen att sätta mig in i marknaden, så exakt hur läget är nu vet jag inte.

Sedan skulle jag lämna en garanti att man, om man köper en av toppmodellerna ska det ingå uppdateringar till senaste Androidversioner i åtminstone 5 år framåt. Det är knappast så att hårdvaran inte skulle klara av detta. Det är den anledningen till att jag i dagsläget aldrig vill betala mer än dryga 3000 för en mobiltelefon, inte kul att tillverkaren inte bryr sig om att stödja den dyra mobilen med mjukvaruppdateringar en bra tid framöver.

I och med garantin på tre generationers uppdateringar för flaggskeppsmodeller och utvalda från A-serien ligger Samsung redan rätt långt fram i Androidfältet vad gäller just detta. I praktiken blir det då alltså versionen mobilen levereras med och ytterligare tre. Så i fallet med Galaxy S21 alltså Android 11, 12, 13 och 14, eller vad namngivningen nu blir.

Mer information om det här: https://www.mynewsdesk.com/se/samsung/pressreleases/samsung-e...

Prissättningen mot andra kan jag inte kommentera, men jag tror att man generellt behöver se till alla funktioner, byggkvalitet och design för att komma fram till vad som är prisvärt eller inte för den enskilda konsumenten. Samsung utvecklar ju mycket själv och bland annat DeX-funktionen tycker jag ligger rätt mycket i framkant.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av during:

Det är nog egentligen lite missvisande att jag skrev att Facebook är förinstallerat. Det är om jag förstått det hela rätt bara en nedladdningshanterare som laddar hem Facebook.

Det jag kan se som ligger på enheten vid start är Facebook Stub 59.1.10 som upptar 273 kB. När appen startas begär den att få ladda ner 54MB. Samma förhållande verkar gälla för Netflix, som tar upp 160kB, men vill ladda ner en fullversion när den startas första gången.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

Tycker inte det räcker och kanske inte stämmer på den telefon man väljer när det är dags, enklare att sortera bort hela märket än att behöva kolla varje mobil som är intressant och lägga den tiden på andra leverantörer (som givetvis får samma behandling).

Så att behöva göra ett par knapptryck, samt vild spekulation, skulle väga tyngre än vilka funktioner en telefon har både mjuk- och hårdvarumässigt? Alla har sina åsikter men den där kändes både extrem och, framförallt, opraktisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är nog egentligen lite missvisande att jag skrev att Facebook är förinstallerat. Det är om jag förstått det hela rätt bara en nedladdningshanterare som laddar hem Facebook.

Det jag kan se som ligger på enheten vid start är Facebook Stub 59.1.10 som upptar 273 kB. När appen startas begär den att få ladda ner 54MB. Samma förhållande verkar gälla för Netflix, som tar upp 160kB, men vill ladda ner en fullversion när den startas första gången.

Tack för förtydligandet, tycker dock att absolut noll facebook ska vara möjligt.

Skrivet av ratbongo:

Så att behöva göra ett par knapptryck, samt vild spekulation, skulle väga tyngre än vilka funktioner en telefon har både mjuk- och hårdvarumässigt? Alla har sina åsikter men den där kändes både extrem och, framförallt, opraktisk.

Tycker det är en djungel med modeller och varianter som det är på mobilmarknaden, att ha "deal-breakers" förenklar det mycket, även om delar av det görs opraktiska.

Tycker det inte är så vilda spekulationer, kolla WhatsApp eller Oculus "vi kommer inte länka dessa med facebook" eller Samsungs egna uttalande "Vi behåller 3,5 uttaget", hur länge höll de?
Visst, det är en strid med väderkvarnar, men att skriva här, rekommendera till bekanta att inte göra vissa val, och rösta med den egna plånboken är vad en person kan göra, och jag tycker det är värt att göra det trots att det tar tid och vara lite omständligt ibland.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

En del i mitt uppdrag för Samsung här på SweClockers är att samla in användarnas önskemål om saker som skulle kunna bli bättre med Samsungs mobiltelefoner. Så, för enkelhetens skull tänkte jag att vi startar en tråd om just detta.

Frågan lyder alltså: Vad vill du se för förändringar/förbättringar/nya features i Samsungs mobiltelefoner? Det kan gälla både hårdvara och mjukvara. Önska på här, så försöker jag bemöta och samla ihop era förslag!

En otrolig dålig sak med s10/s20 och antagligen s21 är biometri. Fingeravtrycksläsare i skärm funkar dåligt och blir sämre med skärmskydd. Jag har svårt att se att den någonsin blir lika tillförlitlig som en "vanlig" fingeravtrycksläsare. En vanlig hade förbättrat telefonen avsevärt.
Något med samma tillförlitlighet och säkerhet som FaceID hade också funkat, men inte ens google själva verkar satsa på det eftersom de plockade bort kamerorna i pixel 5.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Otur:

En otrolig dålig sak med s10/s20 och antagligen s21 är biometri. Fingeravtrycksläsare i skärm funkar dåligt och blir sämre med skärmskydd. Jag har svårt att se att den någonsin blir lika tillförlitlig som en "vanlig" fingeravtrycksläsare. En vanlig hade förbättrat telefonen avsevärt.
Något med samma tillförlitlighet och säkerhet som FaceID hade också funkat, men inte ens google själva verkar satsa på det eftersom de plockade bort kamerorna i pixel 5.

S21 har en avsevärt större fingeravtrycksläsare under skärmen än föregångaren – vilket ska ge snabbare och bättre avläsning. Jag tror, om jag minns rätt, att det handlar om lite över 70% större. Här kan du se JerryRigEverything jämföra fingeravtrycksläsarna i S21 Ultra och S20 Ultra: https://youtu.be/MYSQub76fH8?t=279

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Gällande fingeravtrycksläsaren på S21 kan jag intyga att den funkar mycket bra, betydligt bättre än min förra S10e som hade vanlig i powerknappen.

Permalänk
Medlem

Min Samsung S7 lever lite på lånad tid. En vinterdag halkade jag i en nedförsbacke som inte halkbekämats adekvat. Flaxade till med armarna och telefonen åkte på en imponerande luftfärd. Kort efter det bytte jag ut plånbok utan magnetfäste och bytte skärmskyddet.

Byter mobiltelefon den dag jag måste. Det som bekymrar mig mest är utvecklingen av Samsung Health. Som gått från en bra app till medioker. Trots massiv kritik i recensionerna tar utvecklarna inte åt sig av feedbacken.

Vad jag invänder mot är:
- Begränsningen med 50 tecken i kommentaren samt bara tre bilder. Om jag kör spinning, då behöver jag betydligt fler bilder.
- Att jag inte kan lägga till kadensensor när jag kör spinning.
- Innebandy som motionsform. Väljer landhockey istället.
- Databas-inmatnings felen. Jag vet inte om det är åtgärdat. Tidigare har den lagt till ett kommatecken efter varje ord. Det blir en ny kolumn.
- Skapa egna profiler/motionsformer med möjlighet att lägga till kadenssensor, pulssensor, stegsensor.

Loggar i princip allt även med pulsklocka men den är lite föråldrad och kan bara ha en kombinerad hastighet- och kadenssensor parad åt gången och ingen möjlighet att anpassa namn på programmen. Fast där kan jag logga spinning med kadens och puls. På löparband har jag puls och löpardata (steglängd, frekvens, distans m.m.).

Jag har konsekvent vägrat uppdatera appen. Köper jag en ny telefon, då får jag den senaste och en avsevärt sämre version. Det är dags att vrida tillbaka klockan till versionen som hade weight management.

Det finns även andra som fått medicinsk data raderad av Samsung. Som blodsockernivåer, blodtryck, syresättning. Vilket är riktigt illa.

Samsung Notes är tio gånger bättre än Memo.

Även fått korrupta bilder på både interna minnet och minneskort.

Största tvivlet på S21-serien handlade om bloatware. Det behöver inte utvecklas närmare. Och för en telefon för 9500 kr så snålar de på linskyddet. Det är bättre på S21+ och det retar mig. Samt att jag vill köpa en Samsung-telefon med Snapdragon, i Sverige!

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av during:

ycker det är en djungel med modeller och varianter som det är på mobilmarknaden, att ha "deal-breakers" förenklar det mycket, även om delar av det görs opraktiska.

Tycker det inte är så vilda spekulationer, kolla WhatsApp eller Oculus "vi kommer inte länka dessa med facebook" eller Samsungs egna uttalande "Vi behåller 3,5 uttaget", hur länge höll de?
Visst, det är en strid med väderkvarnar, men att skriva här, rekommendera till bekanta att inte göra vissa val, och rösta med den egna plånboken är vad en person kan göra, och jag tycker det är värt att göra det trots att det tar tid och vara lite omständligt ibland.

Visst finns det mycket att hålla reda på, vilket gör att jag personligen tycker det är bortkastad tid att reagera på att man måste göra ett par klick för att avinstallera något som inte används förrän man själv aktiverar det, jämfört med att fokusera på sådant som har praktisk funktion i det dagliga användandet. Men det står såklart fritt för varje person att välja vad de vill fokusera på och jag kommer inte säga åt någon vad de ska och inte ska använda.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ratbongo:

Visst finns det mycket att hålla reda på, vilket gör att jag personligen tycker det är bortkastad tid att reagera på att man måste göra ett par klick för att avinstallera något som inte används förrän man själv aktiverar det, jämfört med att fokusera på sådant som har praktisk funktion i det dagliga användandet. Men det står såklart fritt för varje person att välja vad de vill fokusera på och jag kommer inte säga åt någon vad de ska och inte ska använda.

Som användare har jag aldrig uppskattat bloatware, och det känns alltid lika tråkigt att behöva avinstallera en hög med appar man inte bett om. Men nu har jag gjort om grundinställningen av S21 Ultra fyra gånger (tre gånger i dag för att svara på frågor här i tråden) och det är inte många minuter som krävs för att landa i ett Android med väldigt lite förinstallerat utom grunden.
Ja, du får nedladdningshanterare/placeholders för Facebook och Netflix (de tar några sekunder vardera att ta bort) och Samsungs egna lösningar på vissa funktioner. Men att det i nuläget skulle vara bloatat? Nja, jag har väldigt svårt att se det för egen del.

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av MrRunaway:

Min Samsung S7 lever lite på lånad tid. En vinterdag halkade jag i en nedförsbacke som inte halkbekämats adekvat. Flaxade till med armarna och telefonen åkte på en imponerande luftfärd. Kort efter det bytte jag ut plånbok utan magnetfäste och bytte skärmskyddet.

Byter mobiltelefon den dag jag måste. Det som bekymrar mig mest är utvecklingen av Samsung Health. Som gått från en bra app till medioker. Trots massiv kritik i recensionerna tar utvecklarna inte åt sig av feedbacken.

Vad jag invänder mot är:
- Begränsningen med 50 tecken i kommentaren samt bara tre bilder. Om jag kör spinning, då behöver jag betydligt fler bilder.
- Att jag inte kan lägga till kadensensor när jag kör spinning.
- Innebandy som motionsform. Väljer landhockey istället.
- Databas-inmatnings felen. Jag vet inte om det är åtgärdat. Tidigare har den lagt till ett kommatecken efter varje ord. Det blir en ny kolumn.
- Skapa egna profiler/motionsformer med möjlighet att lägga till kadenssensor, pulssensor, stegsensor.

Loggar i princip allt även med pulsklocka men den är lite föråldrad och kan bara ha en kombinerad hastighet- och kadenssensor parad åt gången och ingen möjlighet att anpassa namn på programmen. Fast där kan jag logga spinning med kadens och puls. På löparband har jag puls och löpardata (steglängd, frekvens, distans m.m.).

Jag har konsekvent vägrat uppdatera appen. Köper jag en ny telefon, då får jag den senaste och en avsevärt sämre version. Det är dags att vrida tillbaka klockan till versionen som hade weight management.

Det finns även andra som fått medicinsk data raderad av Samsung. Som blodsockernivåer, blodtryck, syresättning. Vilket är riktigt illa.

Samsung Notes är tio gånger bättre än Memo.

Även fått korrupta bilder på både interna minnet och minneskort.

Största tvivlet på S21-serien handlade om bloatware. Det behöver inte utvecklas närmare. Och för en telefon för 9500 kr så snålar de på linskyddet. Det är bättre på S21+ och det retar mig. Samt att jag vill köpa en Samsung-telefon med Snapdragon, i Sverige!

Jag tar med mig önskemålen om Samsung Health och sammanställer! Bloatware och S21 har ju diskuterats en del i de senaste inläggen, men jag funderar på vad du tänker på med linsskyddet. S21 respektive S21+ och S21 Ultra har ju andra material på baksidan (glastic / Gorilla Glass Victus), men tänker du att materialet över själva linserna skiljer sig åt? Jag hittar inget om det i mitt material och tänker att det i grunden ska vara samma. Men jag kan så klart kolla upp det!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Gällande fingeravtrycksläsaren på S21 kan jag intyga att den funkar mycket bra, betydligt bättre än min förra S10e som hade vanlig i powerknappen.

Håller med 100%. Min s21 ultra är bra mycket snabbare på att låsa upp än min s10+. Bra jobbat Samsung!
Men jag måste ändå säga, för att balansera lite, att just Ultran blir lite klumpig med clear view skalet. Då menar jag "tjock" som en bok.
Jag jämför med min s10 som var superslim, även med skal på.
Det är såklart kamerabumpen som behöver skyddas på s21 så det är väl förståeligt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Har en S10 och som du säger är fingeravtrycksläsaren helt värdelös. I min s7 var den mycket bättre. Här räcker det att jag är lite torr i huden så skiter det sig. Redan använt knepet med att lägga in samma finger på alla slots. Besviken där.

Annars så suger edge, så de kan de ta bort en gång för alla. Saknar också fysisk hemknapp, även om det försvunnit hos alla.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KingCobra:

Håller med 100%. Min s21 ultra är bra mycket snabbare på att låsa upp än min s10+. Bra jobbat Samsung!
Men jag måste ändå säga, för att balansera lite, att just Ultran blir lite klumpig med clear view skalet. Då menar jag "tjock" som en bok.
Det är såklart kamerabumpen som behöver skyddas på s21 så det är väl förståeligt.

Jag tycker mig ha sett något om att S21 faktiskt fått en tunnare kameramodul. Jag försöker jämföra Note 20 Ultra och S21 Ultra men det är lite svårt eftersom de har lite annorlunda utformning. Lösningen är så klart att gå ut i garaget och hämta ett skjutmått, men det får bli i morgon!

Visa signatur

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av KingCobra:

Jag har inte hunnit testa några skal än men Samsungs penn-skal till S21 Ultra ser väldigt intressant ut. Den bör ju också bli ungefär lika stor som Note 20 Ultra 5G med pennan.

"Kamerabumpen" skyddas ju redan av ganska tåliga material, men jag förstår att många tycker att det känns säkrare att ha den i ett skal som skyddar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tar med mig önskemålen om Samsung Health och sammanställer! Bloatware och S21 har ju diskuterats en del i de senaste inläggen, men jag funderar på vad du tänker på med linsskyddet. S21 respektive S21+ och S21 Ultra har ju andra material på baksidan (glastic / Gorilla Glass Victus), men tänker du att materialet över själva linserna skiljer sig åt? Jag hittar inget om det i mitt material och tänker att det i grunden ska vara samma. Men jag kan så klart kolla upp det!

Kom på ett par saker till om Samsung Health. Det behöver som sagt kunna anpassas bättre. Vid t.ex. innebandy vore det önskvärt att lägga till Garmin Footpod-sensorn. Tror dock inte att den stödjs över huvud taget.

Att Apple inte har ANT+ i sina telefoner är huvudorsaken att jag inte beaktar de som alternativ. Hoppas att ni tänker fortsätta stödha ANT+ även framöver. Jag har två Garmin S&C (Speed and cadence), en Garmin SPD, en Garmin CAD en, en Garmin Footpod, en Gamin HRM-Dual. Med HRM-Dual hittar telefonen inte sensorn med ANT+. Man måste ha igång bluetooth för att få pulsdata.

Det var just materialet på baksidan "(glastic / Gorilla Glass Victus)". Jag tolkar det som att skyddet är sämre på kameralinserna, men jag kan ha fel.

Tack för att du tar dig tid att lyssna och läsa på kritiiken. Jag hoppas att din feedback tas på större allvar. Läs och begrunda recensionerna om Samsung Health och se hur andra upplever att utvecklingen gått.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Fick du inte upp installationsalternativen jag visade en skärmdump på tidigare i tråden? Det mesta du nämner som bloatware finns ju där och installeras inte om du inte väljer det. Eller missförstår jag?

Jag verkar inte heller kunna mappa knappen till Google-assistenten, ska ta med det som ett önskemål.

Jag fick inte heller upp någon om dessa installationsalternativ så nu får jag sitta och radera alla appar 1 efter 1 istället

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Zippeer:

Jag fick inte heller upp någon om dessa installationsalternativ så nu får jag sitta och radera alla appar 1 efter 1 istället

Återställde du från en säkerhetskopia eller via Google-kontot? Jag valde en helt ren installation, men det är lite konstigt att andra verkar sakna det alternativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Återställde du från en säkerhetskopia eller via Google-kontot? Jag valde en helt ren installation, men det är lite konstigt att andra verkar sakna det alternativet.

Minns inte riktigt, Jag loggade in med google kontot under installationen sen körde jag smart switch från gamla luren

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Se hela videon.

Varför är företag emot att deras produkter kan repareras? Varför inte skapa produkter som kan repareras? Något som förekommit genom hela mänskligheten förutom senaste årtiondena.

En video som tar upp Apple och deras beteende med att seriekoda komponenter. Går inte att byta till en originaldel för komponenterna är seriekodade.

Jag vet att Samsung har seriekodat komponenter i minst en Axx-telefon och det implementerades med en mjukvaruuppdatering. Efter det kunde inte en originaldel ersättas med en annan originaldel. Alltså Samsung saboterar med sina kunder precis som Apple gör. Varför kopierar Samsung allt dåligt Apple gör? VARFÖR???

Om Samsung bryr sig om sina kunder, om miljön så skall komponenter INTE seriekodas och stoppa sina användare från att reparera sina ägodelar (Eller äger vi inte ens längre det vi betalar för?). Varför gillar inte samsung att deras kunder får reparera sin egen hårdvara och förlänga livet på deras ägodelar (sina ägodelar idag???) utan fördrar samsung att öka sopberget ytterliggare med elektronikskräp?

Apple föredrar stora sopberg med att gör allt dom kan för att deras användare inte skall kunna reparera sina bärbara datorer. Specialmodeller av komponenter som finns att få tag på bara för att deras kunder inte skall kunna reparera utan istället blir av med all data på SSD-disken (för den är fastlödd i datorn och finns ingen möjlighet att komma åt informationen när datorn inte startar) och köpa en ny svindyr dator. Allt för att apple gör specialmodeller av kretsar BARA för att göra så deras datorer inte kan repareras av andra än Apple själva. Apple som säkert bara slänger söndriga moderkortet och stoppar i ett nytt moderkort och igen ökar sopberget. Allt för specialmodeller av kretsar, specialmodeller som inte ger något utan bara skapar problem.

Vilka SSD-alternativ finns det till Samsungs 970 SSD-diskar? Med ett företag som kopierar Apples ondskefulla beteende att göra livet så surt som möjligt för sina kunder SKALL INTE få mina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Vilka SSD-alternativ finns det till Samsungs 970 SSD-diskar? Med ett företag som kopierar Apples ondskefulla beteende att göra livet så surt som möjligt för sina kunder SKALL INTE få mina pengar.

Finns många. Kingston, WD, SanDisk för att nämna några

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Stank:

https://www.youtube.com/watch?v=PPnz7DjM4CE

Se hela videon.

Varför är företag emot att deras produkter kan repareras? Varför inte skapa produkter som kan repareras? Något som förekommit genom hela mänskligheten förutom senaste årtiondena.

En video som tar upp Apple och deras beteende med att seriekoda komponenter. Går inte att byta till en originaldel för komponenterna är seriekodade.

Jag vet att Samsung har seriekodat komponenter i minst en Axx-telefon och det implementerades med en mjukvaruuppdatering. Efter det kunde inte en originaldel ersättas med en annan originaldel. Alltså Samsung saboterar med sina kunder precis som Apple gör. Varför kopierar Samsung allt dåligt Apple gör? VARFÖR???

Om Samsung bryr sig om sina kunder, om miljön så skall komponenter INTE seriekodas och stoppa sina användare från att reparera sina ägodelar (Eller äger vi inte ens längre det vi betalar för?). Varför gillar inte samsung att deras kunder får reparera sin egen hårdvara och förlänga livet på deras ägodelar (sina ägodelar idag???) utan fördrar samsung att öka sopberget ytterliggare med elektronikskräp?

Apple föredrar stora sopberg med att gör allt dom kan för att deras användare inte skall kunna reparera sina bärbara datorer. Specialmodeller av komponenter som finns att få tag på bara för att deras kunder inte skall kunna reparera utan istället blir av med all data på SSD-disken (för den är fastlödd i datorn och finns ingen möjlighet att komma åt informationen när datorn inte startar) och köpa en ny svindyr dator. Allt för att apple gör specialmodeller av kretsar BARA för att göra så deras datorer inte kan repareras av andra än Apple själva. Apple som säkert bara slänger söndriga moderkortet och stoppar i ett nytt moderkort och igen ökar sopberget. Allt för specialmodeller av kretsar, specialmodeller som inte ger något utan bara skapar problem.

SSD-enheter faller lite utanför den här tråden, men rent generellt är min uppfattning att Samsung har en hållning att produkterna ska kunna repareras. Elektronikavfall finns med som en del av Samsungs hållbarhetsarbete. Jag ska försöka kolla upp uppgiften kring telefonen ur A-serien du nämner, men det hade varit kanon med lite mer uppgifter. Har du någon källa eller referens där jag kan hitta lite mer information?

Visa signatur