Huawei: "Vi lanserar 6G år 2030 – 50 gånger snabbare än 5G"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

På 40 år har de halverats. Det har varit en stadigt nedåtgående trend som började före 2g/3g/4g och 5gs intåg i våra liv
Ja, man skall undra vad detta beror på eftersom det bevisligen inte beror på dagens wifi och 4g/5g. Faktum är att ingen vet varför.
Vi kanske skall gå tillbaka och lyssna på rockn roll, röka, använda brylcreme och köra raggarbil för att få tillbaka produktionen igen
Fast det kommer märkas i nästa generation för redan i din mammas mage bestäms det hur bra sperma du kommer få under din livstid. Det kvittar hur du lever, du kan inte påverka din kvalitet så länge du undviker fetma och diabetes.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med utveckling!

Det folk måste förstå är att det är inte 4G/5G's fel att landsbygden inte har bra täckning eller bandbredd, utan det är helt och hållet operatörerna. De vill inte bygga ut mer för det kostar pengar, som de hellre tar ut i vinst.
Om folk skall gnälla så borde det vara på operatörerna och inga andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Hoppas verkligen du skämtar för det du antyder stämmer inte. Forskningen visar snarare att det beror på att kemikalier finns i allting idag och att det är därför vi är påväg mot att bli infertila, finns en dokumentär om det på SVT som du nog borde kolla på innan du skriver massa rappakalja om strålning.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Och det spelar ingen roll om de lanserar 6g för på landet kommer du alltid bo långt ifrån master. Så jag förstår inte kritiken mot teknikutvecklingen.

Det vi behöver utvecklar är att förbättra täckningen, 5G har dålig täckningen har hört att den bara kan sända runt 100-800 meter, därför dom behöver sätta upp massa.

Om 6G klara att sända ut flera mil, så behöver man inte sätta upp lika många och det skulle blir lättare att täcka hela landet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Mh säkert kul att ha. Själv ser jag ingen fördel med 5g ännu och inte märker jag någon skillnad heller. Kanske bra att ha om man vill streama 8k vr i 200hz på mobilen?

Men väntar med att poppa champis flaskan tills dess det är mer än bara snack.

Permalänk
Skrivet av Laars:

Uräkta om jag spär på med det negativa. När dom lanserade 5G så sa dom att det gick att ladda ner alla avsnitt av Game of thrones på några minuter. Behövs det mer hastighet än så? Haha jag börjar kanske bli gubbe snart och lite bakåtsträvare.

Ja iofs spel kanske tar 1 tb år 2030. Men ja kommer dom verkligen det? Om vi tänker på hur grafikkorts marknaden kommer gå? Eftersom personer inte kommer ha tillgång att köpa grafikkort behöver vi kanske inte spel som kräver extrem upplösning,prestanda och då kanske spelen inte kommer öka i storlek. Fast ja behovet att streema film i ultra HD lär väl finnas, där kanske 6G fyller ett syfte men behövs verkligen 50 ggr snabbare än 5g? Jag kan strema netflix i bra kvalité på mitt ADSL som är 8mbit/s nerladdning haha.

Bara funderingar från mig Ingen aning hur framtiden kommer se ut.

Latency och allt fler kopplas upp och tillsammans kräver mer bandbredd. Och jag pratar då inte enbart om mänskor utan teknisk utrustning.

Angående gigantiska datavolymer så har det under hela den tid jag funnits alltid funnits en siffra som folk har kunnat säga att har man så bra så behöver man ej ha mer. Denna siffra har alltid visat sig vara fel. En gång kan dessa personer som säger att nu är tillräckligt ha rätt, men de har ej haft rätt de senaste 30åren och statistisk sett tror jag då att de även har fel denna gång.

Jag själv skickar idag över 100GB data hit och dit rätt som det är, det är inget jag ens noterar. Nästa vecka ska jag skicka upp +30 TB data till en kund och jag skämtsamt frågade om jag skulle göra det genom en bifogad fil i ett mail?

Sifforna kring vad som är extremt har som sagt alltid ökas. Så det folk tycker är extremt idag tycker de kanske inte är extremt imorgon.

Permalänk
Skrivet av casper9429:

Huruvida 5g är farligt eller inte vet vi inte. Det finns inga studier som tyder på det, men det finns heller inga studier som säger motsatsen. Gällande huruvida saker är farliga eller inte gäller inte "oskyldig tills motsatsen är bevisad", så anser att vi har all anledning att vara oroliga. Strålningen från 5g ger inte Cancer, den förstör inte DNA. Men 5g kommer innebära konstant "hög" exponering för många människor i städer för en hög "ny" frekvens som inte använts tidigare på detta sätt, så data fattas om hur den påverkar människor. Har för mig att 5g av den nya högsta frekvensen inte ska användas i Sverige, men är osäker.

Denna video går igenom väldigt pedagogiskt och bra huruvida 5g är farligt eller inte från ett vetenskapligt perspektiv:
https://youtu.be/FBsP-bmDLOo

Vet vi inte?
Då har denna herren – vars forskningsområde är just mobiltelefoni – alltså ingen aning om vad han snackar om?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-desinformation-o...

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superegg:

Det vi behöver utvecklar är att förbättra täckningen, 5G har dålig täckningen har hört att den bara kan sända runt 100-800 meter, därför dom behöver sätta upp massa.

Om 6G klara att sända ut flera mil, så behöver man inte sätta upp lika många och det skulle blir lättare att täcka hela landet.

Då har det nog blivit ett missförstånd på vägen.
5G är inte en frekvens med en fast räckvidd. 5G kan använda olika frekvensspann vilket ger längre eller kortare räckvidd.

Har skrivit ett längre inlägg om det här i tråden:
#19032869

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av kotz:

Håller med.

Och dom som inte anser att det verkar farligt kan ju med lite rabatterade priser på lägenheterna flytta in på översta våningen närmst masterna. Vi säger att ni blir försökspersoner.
Bo där 10 år. Skaffa familj och låt barnen bjuda hem sina kompisar från skolan. Barnens sovrum ska helst vara närmst masterna. Då kan vi se hur de unga påverkas eller inte. Glöm inte att vända fötterna från masterna också. Allt för att göra denna undersökning optimal.
Ha lite oftare fester och ordna gärna julafton eller liknande för släkten och vänner.
Gör detta i utvecklingen namn. Sånt uppskattas av oss andra.

Känns den tanken bekväm?

Billigare lägenhet på bästa läget och bättre mottagning på köpet, låter som en lista med endast fördelar för mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av casper9429:

Men 5g kommer innebära konstant "hög" exponering för många människor i städer för en hög "ny" frekvens som inte använts tidigare på detta sätt, så data fattas om hur den påverkar människor. Har för mig att 5g av den nya högsta frekvensen inte ska användas i Sverige, men är osäker.

Låter lite som att du tänker att högre frekvens är farligare? Det är det visserligen när man börjar nå UV, röntgenstrålning och gammastrålning, men vi är extremt långt därifrån.
5G (mmWave) ligger på runt 60 GHz som mest. Synligt ljus ligger på 400 THz och uppåt, så varje foton ljus du ser just nu har minst 6666 ggr mer energi än mmWave.
Jämför vi synligt ljus mot icke-mmWave (upp till 6 GHz) är det alltså istället drygt 66 000 ggr mer energi i vanligt ljus.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Håller med.

Och dom som inte anser att det verkar farligt kan ju med lite rabatterade priser på lägenheterna flytta in på översta våningen närmst masterna. Vi säger att ni blir försökspersoner.
Bo där 10 år. Skaffa familj och låt barnen bjuda hem sina kompisar från skolan. Barnens sovrum ska helst vara närmst masterna. Då kan vi se hur de unga påverkas eller inte. Glöm inte att vända fötterna från masterna också. Allt för att göra denna undersökning optimal.
Ha lite oftare fester och ordna gärna julafton eller liknande för släkten och vänner.
Gör detta i utvecklingen namn. Sånt uppskattas av oss andra.

Känns den tanken bekväm?

Billigare hyra på översta våningen? vart skriver jag på?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Sjuka hastigheter men foliehattarna på i kommentarfältet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Vet vi inte?
Då har denna herren – vars forskningsområde är just mobiltelefoni – alltså ingen aning om vad han snackar om?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-desinformation-o...

Kolla videon jag länkade, Sabina vet vad hon pratar om. Där får du faktiska argument baserade på fysik av en person som absolut inte som professorn hävdade sov under fysiklektionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Låter lite som att du tänker att högre frekvens är farligare? Det är det visserligen när man börjar nå UV, röntgenstrålning och gammastrålning, men vi är extremt långt därifrån.
5G (mmWave) ligger på runt 60 GHz som mest. Synligt ljus ligger på 400 THz och uppåt, så varje foton ljus du ser just nu har minst 6666 ggr mer energi än mmWave.
Jämför vi synligt ljus mot icke-mmWave (upp till 6 GHz) är det alltså istället drygt 66 000 ggr mer energi i vanligt ljus.

This!

Samtliga ljuskällor man har hemma har mycket högre frekvens och uteffekt.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Låter lite som att du tänker att högre frekvens är farligare? Det är det visserligen när man börjar nå UV, röntgenstrålning och gammastrålning, men vi är extremt långt därifrån.
5G (mmWave) ligger på runt 60 GHz som mest. Synligt ljus ligger på 400 THz och uppåt, så varje foton ljus du ser just nu har minst 6666 ggr mer energi än mmWave.
Jämför vi synligt ljus mot icke-mmWave (upp till 6 GHz) är det alltså istället drygt 66 000 ggr mer energi i vanligt ljus.

Synligt ljus har högre frekvens än 5g, solen bombar oss konstant.5g slutar där ir börjar. Jag vet. Men kolla videon, det ända jag hävdar är att vi inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av casper9429:

Synligt ljus har högre frekvens än 5g, solen bombar oss konstant.5g slutar där ir börjar. Jag vet. Men kolla videon, det ända jag hävdar är att vi inte vet.

Nja, 5G är idag standardiserat upp till runt 50GHz, IR omfattar 300GHz-400THz.

Permalänk
Medlem

6G forskning innefattar så mycket mer än hastighet. Men det är lite som med politik, få fattar eller är intresserade av de viktiga detaljerna. Så det här är väl närmast att betrakta som clickbait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FZL:

Och räckvidden blir som Wi-Fi eller?

Lägre. Jag har hört en bra liknelse att om 4G är en stor strålkastare som lyser in genom fönstret så blir 6G som en LED lampa i ett hörn av rummet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Det är nog mer relaterat med utvecklingen av fetma & övervikt än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Uräkta om jag spär på med det negativa. När dom lanserade 5G så sa dom att det gick att ladda ner alla avsnitt av Game of thrones på några minuter. Behövs det mer hastighet än så? Haha jag börjar kanske bli gubbe snart och lite bakåtsträvare.

Ja iofs spel kanske tar 1 tb år 2030. Men ja kommer dom verkligen det? Om vi tänker på hur grafikkorts marknaden kommer gå? Eftersom personer inte kommer ha tillgång att köpa grafikkort behöver vi kanske inte spel som kräver extrem upplösning,prestanda och då kanske spelen inte kommer öka i storlek. Fast ja behovet att streema film i ultra HD lär väl finnas, där kanske 6G fyller ett syfte men behövs verkligen 50 ggr snabbare än 5g? Jag kan strema netflix i bra kvalité på mitt ADSL som är 8mbit/s nerladdning haha.

Som nämnts är de riktiga fördelarna snarare lägre latens och att fler enheter kan vara uppkopplade samtidigt. Något som behövs i storstäderna.

Angående spelen tror jag inte vi når 1tb till 2030 oavsett tillgången till grafikkort. Det är trotsallt bara nio år dit och hur stora är dagens största spel, 150 gb? Känns som det är långt dit.

Skrivet av dlq84:

Stadia kommer inte finnas kvar 2030..

"Kommer man behöva skaffa en konsol i framtiden med dessa bandbredder?"

Ja, om man inte vill ha en urkass upplevelse. Och Nej, eftersom det kommer gå att köpa PC även 2030.

Jag har testat streama spel och det var långt ifrån en urkass upplevelse. Inte optimalt, speciellt inte för snabba fps-spel men helt klart spelbart. Och det är med dagens teknik så 2030 kommer det kanske knappt vara en märkbar försämring för medelsvenssons.

Jag gillar dock att äga min egen hårdvara så det dröjer nog ett par decennier till innan jag övergår till streamat spel.

Permalänk
Medlem

Ah shit. Har bara 9 år på mig att klä in hela lägenheten i aluminiumfolie.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Perfekt, ännu mer strålning.. Det går bra för mänskligheten.

Och forskarna som undrar varför aktiva spermafiskar hos män har snart halverats på 30 år LOL

Är du lika rädd för infravärmare? Du vet sådana där folk har på sina uteplatser för att kunna sitta ute längre på kvällarna? Dom är vanligen på 1500-2000 watt i ren effekt, och på extremt mycket högre frekvenser än radiovågor. LOL

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av casper9429:

Kolla videon jag länkade, Sabina vet vad hon pratar om. Där får du faktiska argument baserade på fysik av en person som absolut inte som professorn hävdade sov under fysiklektionerna.

Ja, jag diggar henne (sett andra videos). Men ändå – ”looked into it” låter lite sådär jämfört med en som ”jobbat heltid” med det under många år och borde ha djup insikt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vi behöver inte snabbare utan bättre på att täcka över hela landet, samt att alla får bra med hastighet, att 08:orna får över 1000 mbit och några mil utanför så får dom inte mer än 10-50 mbit.

Bor det folk utanför 08området?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Håller med.

Och dom som inte anser att det verkar farligt kan ju med lite rabatterade priser på lägenheterna flytta in på översta våningen närmst masterna. Vi säger att ni blir försökspersoner.
Bo där 10 år. Skaffa familj och låt barnen bjuda hem sina kompisar från skolan. Barnens sovrum ska helst vara närmst masterna. Då kan vi se hur de unga påverkas eller inte. Glöm inte att vända fötterna från masterna också. Allt för att göra denna undersökning optimal.
Ha lite oftare fester och ordna gärna julafton eller liknande för släkten och vänner.
Gör detta i utvecklingen namn. Sånt uppskattas av oss andra.

Känns den tanken bekväm?

Skulle definitivt ta det i utbyte mot billigare lgh i stan.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Låter lite som att du tänker att högre frekvens är farligare? Det är det visserligen när man börjar nå UV, röntgenstrålning och gammastrålning, men vi är extremt långt därifrån.
5G (mmWave) ligger på runt 60 GHz som mest. Synligt ljus ligger på 400 THz och uppåt, så varje foton ljus du ser just nu har minst 6666 ggr mer energi än mmWave.
Jämför vi synligt ljus mot icke-mmWave (upp till 6 GHz) är det alltså istället drygt 66 000 ggr mer energi i vanligt ljus.

Nej, 5g är lågfrekvent. Lite högre betyder inte nödvändigtvis farligare. Men vi har ingen data som berättar hur vi påverkas av konstant exponering av de "högre"/"tidigare oanvända" 5g frekvenserna. Dessa frekvenser är högre, har därmed lägre räckvidd och kommer användas i områden med mycket bebyggelse, således kommer dessa sändare behöva vara fler samt ha högre effekt. Därför kan vi inte med säkerhet veta om det är farligt eller ofarligt eftersom vi saknar data om hur människor påverkas av dessa frekvenser med hög intensitet konstant under längre tid. Cancer får vi inte, det vet vi, 5g masterna avger inte joniserande strålning. Men vi vet inte hur andra saker påverkas. farligt är kanske ett starkt ord, men vi vet inte om det är ohälsosamt.

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Ja, jag diggar henne (sett andra videos). Men ändå – ”looked into it” låter lite sådär jämfört med en som ”jobbat heltid” med det under många år och borde ha djup insikt.

Ja, men han kom inte med några faktiska argument/motargument. Tycker inte man ska kolla på titeln, utan på personens faktiska argument i sak. Professorn hade inga utförliga sådana.

Permalänk

Nej, nu har jag varit internetkrigare tillräckligt för ett år. Bye!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Angående spelen tror jag inte vi når 1tb till 2030 oavsett tillgången till grafikkort. Det är trotsallt bara nio år dit och hur stora är dagens största spel, 150 gb? Känns som det är långt dit.

Vet inte hur stora se största spelen var då men Diablo 2 kom väl 2000 och tog 2 gig, så att få ett 7x större spel på 10 år vs 75ggr större på 20 känns inte omöjligt. Det lär knappast vara normen men inte helt osannolikt att nån titel i den storleken hittar ut till 2030.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av casper9429:

Nej, 5g är lågfrekvent. Lite högre betyder inte nödvändigtvis farligare. Men vi har ingen data som berättar hur vi påverkas av konstant exponering av de "högre"/"tidigare oanvända" 5g frekvenserna. Dessa frekvenser är högre, har därmed lägre räckvidd och kommer användas i områden med mycket bebyggelse, således kommer dessa sändare behöva vara fler samt ha högre effekt. Därför kan vi inte med säkerhet veta om det är farligt eller ofarligt eftersom vi saknar data om hur människor påverkas av dessa frekvenser med hög intensitet konstant under längre tid. Cancer får vi inte, det vet vi, 5g masterna avger inte joniserande strålning. Men vi vet inte hur andra saker påverkas. farligt är kanske ett starkt ord, men vi vet inte om det är ohälsosamt.

Jag tycker om youtubelänken du postade. Tack för den!

Det blir så himla lätt polariserat där andra sidan sorteras in i fack som inte riktigt stämmer.
Sure - det finns mycket kritik mot 5G som är rent hittepå. Facebookgrupper och liknande.
Men frågan som tas upp i ditt youtubeklipp är något annat. Det är rimligt att ställa de frågor som görs där. Och det är nyttigt med en genomgång av vad strålning är för många.
Så jag får ge dig en thumbs up för att du orkar ställa frågan på ett mer seriöst plan. Svårt på internet ;).

Angående det här med hur hög intensiteten är från 5Gmaster. Det lär inte vara högre energinivåer än tidigare.
Använder man högre frekvenser så försämras räckvidden, yes. Det man kan göra för att mitigare problemet är att antingen ställa masterna tätare. Då måste man emellertid tänka på hur man gör med effekten. Den måste då sänkas per mast.
Eller så höjer man effekten - men då får man inte flytta masterna tätare. Och det går inte heller alltid att höja effekten.

Varför inte?

För att strålsäkerhetsmyndigheten har gränser för hur höga strålningsvärdena får vara där människor vistas. De åker runt och mäter det här konstant. Så 5G får inte utsätta oss för högre effekt eller större mängd strålning - för det tillåter inte gränsvärdena.

Alternativet om man ska sätta master tätare är alltså att dra ner på effekten så gränsvärden för strålningsintensitet inte överskrids där vi vistas. Den här aspekten är alltså relevant att ha i åtanke också.

Den delen tar inte upp frågan om hur det ser ut med långtidsstudier för 30ghz-spektrat. Men effektmängden per volym är alltså inte högre iaf. Kanske är betryggande på nå plan?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled