Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Om vi håller diskussionen till sporthojjar och inte blandar in bilar. Tycker du då inte att det är rimligt att förbjuda sporthojjar från allmän väg?

Men varför vill du förbjuda dem? För att de hör hemma på bana? På vilket sätt då? Och vad gör något till en sporthoj? Är det maxhastighet du är emot eller just accelerationen? Eller är det just hojar som gör det kul att vrida på rullen? Jag menar jag tycker det har varit kul att vrida ur en CB750 likväl som Z1000SX eller FJ1200. Min Z1000SX har ungefär samma topphastighet som FJ1200. Men det finns ju sporthojar omkring 3-400 cc, är dessa okej?

Jag tycker man ska vara försiktig med förbud. Visst är det lämpligt i vissa fall men just sporthojar vet jag inte om det är så stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det du skriver tycker jag låter lite naivt. Har du själv kört sporthoj någon gång?

"kört 10km/h för fort", det är inte speciellt mycket.
Hade det sett ut så i verkligheten att en ägare till tex en yamaha r1 endast körde 10km/h för fort så hade detta aldrig behövt bli en diskussion.

Absolut har jag det.
Kör just nu hoj som är byggd för att ta rekordet som världens snabbaste produktionshoj.
Går superfint att glida runt på denna, men visst går den riktigt stadigt på motorväg.

Ingen hoj jag vill behålla då den är osmidig att manövrera i stan, men att man hela tiden skulle köra för fort nej.

Även kört sportbil med 600hk+ och visst är det kul att accelerera, men man behöver inte köra för fort för det.

Min poäng är, det är inte fordonet som kör för fort, det är idioten bakom styret. Hen kommer köra för fort både på en S1000RR och en bonneville T100.

Sen att man om man nu älskar att köra för fort väljer det snabbaste alternativet förändrar inget. Blir ”sporthojar” förbjudna så väljer hen snabbast touringhojen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast om vi är realistiska så känns det väl ändå ganska uppenbart att det är en gigantisk skillnad mellan ”normala” trafikanter som bryter mot lagen lite då och så samt de som åker sporthoj?

Kalla mig bittergubbe om ni vill men jag skulle då inte ha något problem med att tvinga tillverkarna att sätta en spärr på ~130 km/h på alla sina gaturegistrerade bilar och motorcyklar.

Ställer kanske till med lite problem för de som använde sitt fordon både på vägen och på banan men det finns förstås lösningar till det om man så vill.

En sådan spärr skulle nog leda till en hel del livsfarliga omkörningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ja med tanke på att självmord är olagligt så borde det nog gå att få igenom? :>

Hahaha, det visste jag inte. Men varför blir man inte förvånad... Känns bibliskt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Hahaha, det visste jag inte. Men varför blir man inte förvånad... Känns bibliskt.

Det är för att det inte stämmer, inte i Sverige iaf så vitt jag vet.

https://www.lawline.se/answers/ar-sjalvmord-olagligt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det faller förstås på sin orimlighet.

Men om du tar ett steg bak och ser på saken objektivt. Vilka argument finns det för att man ska få köra sporthojar/bilar på gatorna? Eller åtminstone varför man ska tillåta att de kan köra så snabbt på vägarna.

Självklart finns det argument för det. Men sätt dessa emot argumenten mot:
-Färre dödsolyckor där varje sparat liv leder till minskat lidande för dussintals personer samt ökad intäkt till samhället då personen fortsätter att betala skatt.
-Färre skador som leder till minskat lidande, lägre kostnader, lägre resursutnyttjande av en överbelastad vård och ökad intäkt till samhället.
-Färre oskyldiga som utsätts för psykisk, fysisk och materiella skador. Vilket kan leda till någon av de två punkterna ovan.
-Bättre för miljön pga minskad bränsleförbrukning, färre skrotningar, minskat slitage av väg och fordon m.m.

Du har en poäng, men det är gränsdragningen som är problematisk, följande borde förbjudas innan ”typer” av mc & bilar, om vi ser till antalet olyckor de skapar,

* alla former av alkohol
* att ens förvara en mobiltelefon i ett fordon

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Hahaha, det visste jag inte. Men varför blir man inte förvånad... Känns bibliskt.

Det är det inte heller, och även om det vore det så... vad vore straffet?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nauie:

Det är det inte heller, och även om det vore det så... vad vore straffet?

En respawn

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

En respawn

Som multihandikappad, utan möjlighet att göra om samma misstag?
Reeee. För off-topic nu.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Meh, då kan du fortfarande blåsa runt i 130 förbi skolor, genom stadskärnor, på gångvägar osv.

GPS som begränsar hastighet baserat på väg kanske vore något?

Det hade förstås varit det säkraste men då stöter vi på problem med att integriteten kränks samt att tekniken ofelbart kommer strula. Skulle vara lite jobbigt om man kör på motorvägen och datorn helt plötsligt för för sig att man kör på en 30-väg.

Men visst, jag kan se hur detta blir verklighet om ett par decennier när det är vanligare med självkörande bilar o.s.v.

Sidnotis: Jag var faktiskt med om att bilens dator upptäckte ett kritiskt fel på min bil när jag körde motorväg så den ströp hastigheten eller effekten så jag bara kunde köra 30 km/h. Som tur var fanns en avfart inte jättelångt därifrån samt att det var mycket lite trafik just då men det var ett par svettiga minuter. Ställde mig på parkeringsplatsen, googlade och testade starta bilen igen och då fungerade den felfritt. Har aldrig stött på problemet igen efter det.

Skrivet av Lagerlöf:

Därför att det finns massvis med andra saker som är rimliga att förbjuda innan sporthojar isf.

Rökning, alkohol, en del sporter antar jag, Formel 1 kanske?

Fast vad är det för argument?

Om man verkligen tycker att de du listat ska förbjudas så blir mitt svar "två fel gör inget rätt".

Men om poängen är att man inte ska förbjuda det för att det finns värre saker så blir mitt svar "så stöld är accepterbart för att det finns mördare?"

Skrivet av Cerb:

En sådan spärr skulle nog leda till en hel del livsfarliga omkörningar.

130 km/h är 20 km/h över högsta gränsen och om man inte kan göra säkra omkörningar då finns det ingen anledning att köra om...

Ska vi vara riktigt krassa så får du inte köra snabbare än hastighetsbegränsningen även vid omkörningar.

Edit: Jag kom på att det finns ett par meter väg med 120 km/h som gräns, men principen i mitt argument är detsamma.

Skrivet av Cerb:

Du har en poäng, men det är gränsdragningen som är problematisk, följande borde förbjudas innan ”typer” av mc & bilar, om vi ser till antalet olyckor de skapar,

* alla former av alkohol
* att ens förvara en mobiltelefon i ett fordon

Jag håller med om att det finns en problematik i att sätta en gräns, finns som jag nämnde argument mot.

Angående dina punkter så besvarade jag liknande lite högre upp i inlägget. Men utöver det jag redan skrivit så kan jag nämna att man utöver konsekvenserna får sätta saker i ett rimlighetsperspektiv.

Vi är mer eller mindre beroende av mobiltelefoner och fordon så att förbjuda mobiler i ett sådant är inte rimligt. Det skulle bli ett förbud som endast ledda till en enda sak; varenda svensk skulle bli klassad som kriminell.

Att förbjuda alkohol är orimligt eftersom det är så djupt förankrat i samhället att det inte skulle vara möjligt. Skulle ett etablerat parti föreslå det hamnar det under 4 %-spärren omedelbart. Det är också så förankrat att dricka alkohol att "alla" skulle skaffa det från annat håll, bl.a. från organiserade brottslingar och hembrännare, båda dessa kan leda till andra problem.

Plus att den allra största majoriteten av alkoholkonsumenter kan dricka ansvarsfullt. Jämför det med alla som kör 150+ km/h som per definition inte kör ansvarsfullt. Med andra ord skulle ett alkoholförbud drabba "oskyldiga" medans en hastighetsspärr endast skulle drabba de som är en del av problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Men om poängen är att man inte ska förbjuda det för att det finns värre saker så blir mitt svar "så stöld är accepterbart för att det finns mördare?"

Både stöld och mord är ju olagligt, med olika straffskalor.

Precis som att det är olagligt att köra för fort, med olika straff beroende på hur för fort du kör.

Att förbjuda sporthojar kommer inte hjälpa. Men det kanske är fler personer med dåligt omdöme som kör sporthoj?

Sen brukar väl ändå folk som kör sporthoj galet bara döda sig själva? Är ju mycket värre med bilister som kör som galningar då de riskerar andras liv i större utsträckning.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

130 km/h är 20 km/h över högsta gränsen och om man inte kan göra säkra omkörningar då finns det ingen anledning att köra om...

Ska vi vara riktigt krassa så får du inte köra snabbare än hastighetsbegränsningen även vid omkörningar.

Precis, men om vi ska vara sansade så vet alla som någon gång varit i trafiken att det inte fungerar så.

Det skulle ske omkörningar där någon gör en omkörning man inte har en chans att hinna med ett delta på 10km/h.

Världen är sådan det vet vi. Motorvägen har inte två filer för att lastbilar ska ligga på ett led i högra fältet och bilar i ett led i det vänstra. Även om det i en helt logisk värld borde kunna se ut så.

Edit: förövrigt så är högst gränsen 120km/h i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Det hade förstås varit det säkraste men då stöter vi på problem med att integriteten kränks samt att tekniken ofelbart kommer strula. Skulle vara lite jobbigt om man kör på motorvägen och datorn helt plötsligt för för sig att man kör på en 30-väg.

Men visst, jag kan se hur detta blir verklighet om ett par decennier när det är vanligare med självkörande bilar o.s.v.

Sidnotis: Jag var faktiskt med om att bilens dator upptäckte ett kritiskt fel på min bil när jag körde motorväg så den ströp hastigheten eller effekten så jag bara kunde köra 30 km/h. Som tur var fanns en avfart inte jättelångt därifrån samt att det var mycket lite trafik just då men det var ett par svettiga minuter. Ställde mig på parkeringsplatsen, googlade och testade starta bilen igen och då fungerade den felfritt. Har aldrig stött på problemet igen efter det.

Fast vad är det för argument?

Om man verkligen tycker att de du listat ska förbjudas så blir mitt svar "två fel gör inget rätt".

Men om poängen är att man inte ska förbjuda det för att det finns värre saker så blir mitt svar "så stöld är accepterbart för att det finns mördare?"

130 km/h är 20 km/h över högsta gränsen och om man inte kan göra säkra omkörningar då finns det ingen anledning att köra om...

Ska vi vara riktigt krassa så får du inte köra snabbare än hastighetsbegränsningen även vid omkörningar.

Edit: Jag kom på att det finns ett par meter väg med 120 km/h som gräns, men principen i mitt argument är detsamma.

Jag håller med om att det finns en problematik i att sätta en gräns, finns som jag nämnde argument mot.

Angående dina punkter så besvarade jag liknande lite högre upp i inlägget. Men utöver det jag redan skrivit så kan jag nämna att man utöver konsekvenserna får sätta saker i ett rimlighetsperspektiv.

Vi är mer eller mindre beroende av mobiltelefoner och fordon så att förbjuda mobiler i ett sådant är inte rimligt. Det skulle bli ett förbud som endast ledda till en enda sak; varenda svensk skulle bli klassad som kriminell.

Att förbjuda alkohol är orimligt eftersom det är så djupt förankrat i samhället att det inte skulle vara möjligt. Skulle ett etablerat parti föreslå det hamnar det under 4 %-spärren omedelbart. Det är också så förankrat att dricka alkohol att "alla" skulle skaffa det från annat håll, bl.a. från organiserade brottslingar och hembrännare, båda dessa kan leda till andra problem.

Plus att den allra största majoriteten av alkoholkonsumenter kan dricka ansvarsfullt. Jämför det med alla som kör 150+ km/h som per definition inte kör ansvarsfullt. Med andra ord skulle ett alkoholförbud drabba "oskyldiga" medans en hastighetsspärr endast skulle drabba de som är en del av problemet.

Man får arbeta med startspärrar för att komma runt mobilproblemet. Bilen går helt enkelt inte köra om du inte har två händer på ratten. (Nej, en manuellt växlad bil är inget undantag, det finns absolut ingen anledning till att sådana skulle fortsätta tillverkas)

Hastighetsspärren skulle också drabbas den stakars familjen i den mötande körbanan som människan som inte hann med sin omkörning frontade med.
(Man ska inte göra dumma omkörningar, men vi veta alla att det skulle ske iaf i stor utsträckning till en början)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Både stöld och mord är ju olagligt, med olika straffskalor.

Precis som att det är olagligt att köra för fort, med olika straff beroende på hur för fort du kör.

Att förbjuda sporthojar kommer inte hjälpa. Men det kanske är fler personer med dåligt omdöme som kör sporthoj?

Sen brukar väl ändå folk som kör sporthoj galet bara döda sig själva? Är ju mycket värre med bilister som kör som galningar då de riskerar andras liv i större utsträckning.

+1 på den.

Aldrig blivit speciellt orolig av någon som kört om mig på mc. Har däremot vid flertalet tillfällen nästan blivit klippt av bilar som kört inspirerat på ett eller annat sätt.

Min gissning är att det finns betydligt fler dårar i valfri modell av BMW än som kör mc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Både stöld och mord är ju olagligt, med olika straffskalor.

Precis som att det är olagligt att köra för fort, med olika straff beroende på hur för fort du kör.

Ja, båda är olagliga men min poäng var mest att belysa att just för A är värre än B så betyder det inte att B är ok. I just det här fallet syftar jag på att bara för att alkohol är tillåtet så berättigar det inte att gaturegistrerade fordon kan köra i 250 km/h.

Skrivet av Lagerlöf:

Att förbjuda sporthojar kommer inte hjälpa. Men det kanske är fler personer med dåligt omdöme som kör sporthoj?

Sen brukar väl ändå folk som kör sporthoj galet bara döda sig själva? Är ju mycket värre med bilister som kör som galningar då de riskerar andras liv i större utsträckning.

Jag tror en hastighetsbegränsning skulle hjälpa. Självklart skulle vissa ta bort den spärren men de flesta skulle nog inte göra det så i det stora hela hade vägarna blivit säkrare.

Ja, bilister är värre men som jag nämnde tycker jag att alla gaturegistrerade fordon ska ha en spärr, oavsett om det är bil eller motorcykel.

Jag nämnde också andra nackdelar med olyckor även om de är singelolyckor. Anhöriga drabbas förstås hårdast men även samhället drabbas ganska hårt. Likaså medtrafikanter som blir vittne till olyckan kan få allvarliga men. Jag var t.ex. ett par veckor på ambulansen och då hade de dagen innan jag började åkt ut på ett larm och mötts av en medtrafikant som i chockat tillstånd gick runt med en motorcyklist arm och visste inte vad han skulle göra av den. (Vittnen påstod för övrigt att han kört ca 200 km/h vid olyckan.)

Skrivet av Cerb:

Precis, men om vi ska vara sansade så vet alla som någon gång varit i trafiken att det inte fungerar så.

Det skulle ske omkörningar där någon gör en omkörning man inte har en chans att hinna med ett delta på 10km/h.

Världen är sådan det vet vi. Motorvägen har inte två filer för att lastbilar ska ligga på ett led i högra fältet och bilar i ett led i det vänstra. Även om det i en helt logisk värld borde kunna se ut så.

Edit: förövrigt så är högst gränsen 120km/h i Sverige.

Frågan är dock vad som är värst: Att inte ha en övre gräns på hastigheten eller att öka risken för dumma omkörningar? Jag vet vad jag tror i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Min gissning är att det finns betydligt fler dårar i valfri modell av BMW än som kör mc.

Jag körde betydligt snabbare i min trimmade BWM än jag gör på min MC ja.

Dock aldrig bland andra trafikanter, utsätter bara mig själv för fara ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Man får arbeta med startspärrar för att komma runt mobilproblemet. Bilen går helt enkelt inte köra om du inte har två händer på ratten. (Nej, en manuellt växlad bil är inget undantag, det finns absolut ingen anledning till att sådana skulle fortsätta tillverkas)

Hastighetsspärren skulle också drabbas den stakars familjen i den mötande körbanan som människan som inte hann med sin omkörning frontade med.
(Man ska inte göra dumma omkörningar, men vi veta alla att det skulle ske iaf i stor utsträckning till en början)

Även det faller förstås på sin orimlighet. Finns hundratals legitima anledningar att inte ha två händer på ratten 100 % av tiden.

Sen undrar jag om du på riktigt tror att fler stackars barnfamiljer blir drabbade av dumma omkörningar som sker med en hastighetsspärr än vad som drabbas av fartdårar?

Inget är perfekt. Ska vi uppfylla nollvisionen får vi sänka hastigheten till 10 km/h. Däremot kan man med enkla medel eliminera de största farorna där hög hastighet är en av de främsta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Ja, båda är olagliga men min poäng var mest att belysa att just för A är värre än B så betyder det inte att B är ok. I just det här fallet syftar jag på att bara för att alkohol är tillåtet så berättigar det inte att gaturegistrerade fordon kan köra i 250 km/h.

Absolut, normalt brukar jag inte gilla whataboutism som argument men i detta fallet tycker jag ändå att du överdriver i ditt tyckande då vi ändå har väldigt få olyckor i Sverige mot det flesta andra länder.

Sen spelar det inte så stor roll vad någon av oss tycker heller, ser inte att sporthojar kommer förbjudas.

Det jag ser skulle kunna hända inom MC-världen som är jobbigt är krav på "uppblåsbar" skyddsutrustning som är som en krockkudde, likt kravet på krockkudde blev standard i bilar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ürkel:

Precis så här det har blivit i Piteå de senaste åren, dock både höjt och sänkt men på helt orimliga ställen. Vägar som går nära bostadsområden har höjts medan vissa vägar där risken inte är lika stor har stannat på samma eller sänkts. Där blir folk less och kör för fort hela tiden.

Håller med, ibland tror jag de bara vill skylta om för sakens skull, finns ingen logik alls som jag ser det. Mötesfria raksträckor sänks, vägar med skolbarn, korsningar och övergångställen höjs....herregud...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Mina personliga erfarenheter säger att folk tror att det är lätt att ta körkort och inser inte att det kostar att få kunskap och rutin om man inte lyckats få det genom övningskörning.
Jag är glad att folk inte får körkort enklare, i så fall hade jag ogärna delat vägen med nämnda.

Jag är utbildad körskollärare på B och BE och utbildades på A av en kollega. Så kostnadsbiten ska jag inte säga något om men hade kunnat lista ut med lillfingret att det hade kostat en bra slant med två fordon, bränsle, lån av kläder och lärarlön för att ge mig rutin och kunskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Även det faller förstås på sin orimlighet. Finns hundratals legitima anledningar att inte ha två händer på ratten 100 % av tiden.

Sen undrar jag om du på riktigt tror att fler stackars barnfamiljer blir drabbade av dumma omkörningar som sker med en hastighetsspärr än vad som drabbas av fartdårar?

Inget är perfekt. Ska vi uppfylla nollvisionen får vi sänka hastigheten till 10 km/h. Däremot kan man med enkla medel eliminera de största farorna där hög hastighet är en av de främsta.

De flesta fartdårarna blåser inte förbi dig i 250km/h utan kanske 120 på 70väg och då hjälper inte hastighetsspärren. Däremot tror jag verkligen att antalet olyckor vid möten skulle öka dramatiskt första åren med spärren.

Det som skulle få bäst effekt och som klassas som enkla medel vore krav på alkolås. ~20% av alla dödsfall har alkohol eller droger inblandat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag körde betydligt snabbare i min trimmade BWM än jag gör på min MC ja.

Dock aldrig bland andra trafikanter, utsätter bara mig själv för fara ;D

Värt att tänka på:
De som kommer först på plats, räddningspersonal, de som måste ta om hand om dina kvarlevor och dem som måste hantera resterna av fordonet.
I detta scenario dog du omedelbart och smärtfritt, men vi kan nog tänka oss att du skadade flera utöver dina närmsta, på ett eller ett annat sätt.

Trafikolyckor = Dåligt.
Trafiksäker körning = Bra.

Utbildning i att köra trafiksäkert = Bra.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Absolut, normalt brukar jag inte gilla whataboutism som argument men i detta fallet tycker jag ändå att du överdriver i ditt tyckande då vi ändå har väldigt få olyckor i Sverige mot det flesta andra länder.

Sen spelar det inte så stor roll vad någon av oss tycker heller, ser inte att sporthojar kommer förbjudas.

Det jag ser skulle kunna hända inom MC-världen som är jobbigt är krav på "uppblåsbar" skyddsutrustning som är som en krockkudde, likt kravet på krockkudde blev standard i bilar.

Mjo, kanske överdriver jag. Fast jag vette tusan. En rimligt satt hastighetsspärr skulle nästintill endast drabba en typ av människor; de som är en fara på vägen. Sen om gränsen ska vara 120, 140, 160 eller någonting annat kan man förstås diskutera men att argumenten mot en hastighetsspärr på gaturegistrerade fordon är för mig svårköpta om de ställs i relation till vinsten.

Det stämmer att vi har relativt få olyckor i Sverige men det är ändå drygt 15.000 som skadas varje år samt runt 300 som dör.

Kan man minska ett par tusen skador och hundra döda så minskar man mycket lidande och spar mycket pengar och resurser.

Men vi är överens om att vi knappast lär se någon hastighetsspärr den närmsta tiden. Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer alla bilar som säljs är självkörande.

Skrivet av Cerb:

De flesta fartdårarna blåser inte förbi dig i 250km/h utan kanske 120 på 70väg och då hjälper inte hastighetsspärren. Däremot tror jag verkligen att antalet olyckor vid möten skulle öka dramatiskt första åren med spärren.

Det som skulle få bäst effekt och som klassas som enkla medel vore krav på alkolås. ~20% av alla dödsfall har alkohol eller droger inblandat.

Ja, en enkel spärr löser förstås inte alla problem, vilket jag inte heller påstått. Det enda jag sagt är att den gör saker bättre utan några egentliga nackdelar för normalt folk.

Håller däremot inte med din tro att det skulle bli så väldans många fler mötesolyckor men men, jag har haft fel förut.

Men hur snabbt för man köra på vägar med mötande trafik utan räcke, 90 km/h? I så fall ser jag ännu mindre hur en begränsning på 130-140 km/h skulle orsaka så så många fler skador vid omkörningar.

Visst, jag har inget större problem med alkolås heller men problemet med det är att när den slutar fungera kan du inte köra bilen. När hastighetsspärren slutar fungera så kan du fortfarande köra bilen.

(Sen kan man fråga sig hur många olyckor som sker både för att personen kört för snabbt och har alkohol i sig.)

Edit: Jag har visserligen inget emot när trådar går lite off topic men nu börjar det bli lite väl mycket. Ska diskussionen fortsätta får någon driftig person skapa en ny tråd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

De flesta fartdårarna blåser inte förbi dig i 250km/h utan kanske 120 på 70väg och då hjälper inte hastighetsspärren. Däremot tror jag verkligen att antalet olyckor vid möten skulle öka dramatiskt första åren med spärren.

Det som skulle få bäst effekt och som klassas som enkla medel vore krav på alkolås. ~20% av alla dödsfall har alkohol eller droger inblandat.

Jag hade gärna sett mer trafikpoliser och mer kontroller, eller i alla fall mer fokuserade på där de faktiskt gör nytta.

Jag har haft körkort i över 20 år och har fått blåsa två gånger i trafiken. En gång mitt i natten efter jobbet då jag valde att köra i bussfilen för att komma hem mycket snabbare och förstås mötte en polis. Jag vet förstås att man inte ska köra i en bussfil men dels så var det så sent så det var absolut inga bussar där, och dels så var den vanliga vägen avstängd så jag hade fått köra en jätteomväg annars. Den andra gången var typ på en vanlig eftermiddag i en större kontroll på en gata typ utanför mitt hus. Kontroller på dagtid känns något onödiga, samtidigt är det kanske så man får fast de riktiga alkoholisterna. Men fokus på helger och kvällar, kanske efter evenemang och liknande, hade nog ändå haft bättre effekt på säkerheten.

Samma gäller hastighetskontroller. Jag har sett ett antal under mina år men de har sällan varit på ställen där det faktiskt behövs. Ofta på leder som är typ motorvägar men med lägre hastighetsbegränsningar. Vägarna är raka och mötesfria med planskilda korsningar, är det verkligen så hemskt att några ligger i 100-120 där liksom? Rätt vanligt är också att de står och kontrollerar på 30-sträckor. Dessa kanske låter mer rimliga, men enligt statistiken så sker inga allvarliga olyckor där trots att snitthastigheten generellt ligger långt över 30. Samtidigt kanske kontrollerna gör att folk håller sig något mer sansade, men jag vet inte. Det känns bara inte effektivt att de står och kollar bilar på en gata där det aldrig är några olyckor liksom. Istället borde de kanske fokusera hastighetskontrollerna på de vägar där det faktiskt sker mycket olyckor och där en lägre hastighet hade minskat dessa? Typ 2+1 vägar eller högtrafikerade landsvägar.

Sen borde de ha mer fokus på andra saker som de helt verkar skita i. Avstånd exempelvis, eller släckta lampor när det är mörkt. Varför inte plocka in alla som ligger och häckar i vänsterfilen och skapar ilska bakom sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Visst, jag har inget större problem med alkolås heller men problemet med det är att när den slutar fungera kan du inte köra bilen. När hastighetsspärren slutar fungera så kan du fortfarande köra bilen.

(Sen kan man fråga sig hur många olyckor som sker både för att personen kört för snabbt och har alkohol i sig.)

Edit: Jag har visserligen inget emot när trådar går lite off topic men nu börjar det bli lite väl mycket. Ska diskussionen fortsätta får någon driftig person skapa en ny tråd.

Många olyckor är säkert en kombination, där den absolut farligaste delen är onykterheten.

Visst skulle det hända någon gång av 1000 att alkolåset inte fungerade. Den dagen får man ta en taxi, är det verkligen ett problem om man skulle förhindra dessa 20% av alla olyckorna som beror på alkohol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Många olyckor är säkert en kombination, där den absolut farligaste delen är onykterheten.

Visst skulle det hända någon gång av 1000 att alkolåset inte fungerade. Den dagen får man ta en taxi, är det verkligen ett problem om man skulle förhindra dessa 20% av alla olyckorna som beror på alkohol?

Läs min fetmarkerade text igen

Men när jag ändå skriver så sa jag som sagt att jag inte har något emot alkolås, jag tog bara upp ett i mitt tycke relevant argument mot. Mest för att belysa att det, återigen i mitt tycke, inte finns speciellt många legitima argument mot en hastighetsspärr.

Så. Nu kommer jag inte svara på fler inlägg i den här tråden rörande detta. Men starta gärna en separat tråd om du känner att du vill ha mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Många olyckor är säkert en kombination, där den absolut farligaste delen är onykterheten.

Visst skulle det hända någon gång av 1000 att alkolåset inte fungerade. Den dagen får man ta en taxi, är det verkligen ett problem om man skulle förhindra dessa 20% av alla olyckorna som beror på alkohol?

Jag hade en bil med alkolås ett kort tag, det företaget hade det som krav, och det var inte enkelt eller smidigt på något sätt. Man fick blåsa mycket och länge och ändå fungerade det sällan på första eller andra försöket, vilket gjorde att man blev helt slut av allt blåsande, och efter tre försök fick man vänta typ 20 minuter. Och tre misslyckade försök i rad blev det minst en gång i veckan. Det var dock några år sedan så det kanske har blivit bättre nu. Å andra sidan var det ju ett problem med alkolåsens molntjänst som gjorde att en väldig massa taxibilar blev stillastående här i stan för någon vecka sedan, så tekniken kanske inte riktigt är framme än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Många olyckor är säkert en kombination, där den absolut farligaste delen är onykterheten.

Visst skulle det hända någon gång av 1000 att alkolåset inte fungerade. Den dagen får man ta en taxi, är det verkligen ett problem om man skulle förhindra dessa 20% av alla olyckorna som beror på alkohol?

Kan du fixa fram några tusen taxibilar dagen en server kraschar eller liknande då? https://sverigesradio.se/artikel/alkolas-slog-ut-taxibilar

Få en taxi inom rimlig tid till någon som bor 20 mil från närmsta stad?

Bara två problem jag såg på 1 sekund. Kan du lösa dessa enkla?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Värt att tänka på:
De som kommer först på plats, räddningspersonal, de som måste ta om hand om dina kvarlevor och dem som måste hantera resterna av fordonet.
I detta scenario dog du omedelbart och smärtfritt, men vi kan nog tänka oss att du skadade flera utöver dina närmsta, på ett eller ett annat sätt.

Trafikolyckor = Dåligt.
Trafiksäker körning = Bra.

Utbildning i att köra trafiksäkert = Bra.

Är du en sån som tycker att deprimerade personer inte ska begå självmord med motiveringen "tänk på de i din omgivning!"?

Helt sjukt tankesätt.

Räddningspersonalen har gjort ett aktivt val i att utbilda sig till att göra just detta. De gör detta medvetet för att tjäna pengar. Och du tycker att det är dessa personerna man ska tycka synd om när någon dött i en olycka? Förlåt men det är helt sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men varför vill du förbjuda dem? För att de hör hemma på bana? På vilket sätt då? Och vad gör något till en sporthoj? Är det maxhastighet du är emot eller just accelerationen? Eller är det just hojar som gör det kul att vrida på rullen? Jag menar jag tycker det har varit kul att vrida ur en CB750 likväl som Z1000SX eller FJ1200. Min Z1000SX har ungefär samma topphastighet som FJ1200. Men det finns ju sporthojar omkring 3-400 cc, är dessa okej?

Jag tycker man ska vara försiktig med förbud. Visst är det lämpligt i vissa fall men just sporthojar vet jag inte om det är så stort problem.

Exakt detta. Det finns ett jätteproblem med definitionen här, vad är egentligen en "sporthoj"? Jag vet ju vad jag räknar som sporthoj men det är ju min högst personliga åsikt och inget mer.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter