Reportage: På besök bland Sveriges snabbaste superdatorer

Permalänk
Melding Plague

Reportage: På besök bland Sveriges snabbaste superdatorer

Det blåser upp till storm när Sveriges rappaste superdator för AI drar igång fläktarna. SweClockers tittar närmare på färskingen Berzelius och dess superdatorsyskon.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Fan, vilken fin artikel. Blir stolt över att Linköping visar var skåpet ska stå. Tänk ifall man lät superdatorn mine:a ETH. Återvinna värmen och leda ut i fjärrvärmenätet.

Permalänk
Medlem

Söndagsreportage! Mycket intressant att läsa, hoppas att det blir fler journalistiska alster av den här omfattningen. Trevligt att ha en mix av nyhetsfeed, "opinion pieces" som Jacobs senaste, och lite mer djupgående reportage som detta.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant läsning detta.

Ja, en blick tillbaka på den gamla hårdvaran skulle kunna var intressant. Kanske inte bara mata med rena specs, utan gamla och nya sätt att jobba på. Vad har blivit bättre förutom prestandan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fan, vilken fin artikel. Blir stolt över att Linköping visar var skåpet ska stå. Tänk ifall man lät superdatorn mine:a ETH. Återvinna värmen och leda ut i fjärrvärmenätet.

Det är en utmärkt idé! Om staten på detta vis gick in och satsade på kanske man skulle kunna sänka skatten rätt rejält..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

But does it run Cr.... nej jag ska inte...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

trevlig läsning 🙂👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Konsolpleb 🕹

@wittwang
Så jäkla snyggt jobbat!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Göteborgaren:

trevlig läsning 🙂👍

Nix. Inget kan.,, run cry... S

Permalänk

Men vilken hashrate har den?

Permalänk
Inaktiv

Hårdvaruporr! 8 nvidia gpu'er syns tydligt, men sen var det 2 cpuer? Dock 6stk tornkylare. Vad kyler de andra 4 tornkylarna? 8x 200gbit låter som det kan bära en del av ansvaret men berätta gärna

Permalänk
Medlem

Så intressant att läsa denna artikel, bra informativ text och bra bilder. Hoppas verkligen det blir mer sådana här artiklar. Både från dig @Wittwang runt vårat Östergötland men även artiklar från stora serverhallar från Stockholm eller andra delar av landet.

Vill också passa på att säga att du @Wittwang verkligen gör ett bra arbete på SweC med massa bra nyheter och artiklar. Även @landmarks börjar på topp här på SweC. Lätt att vi användare glömmer bort er som inte syns i "rutan" så mycket utan jobbar i bakgrunden
(Japp, ni andra gör också ett bra arbete. Kvalité rakt över )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hårdvaruporr! 8 nvidia gpu'er syns tydligt, men sen var det 2 cpuer? Dock 6stk tornkylare. Vad kyler de andra 4 tornkylarna? 8x 200gbit låter som det kan bära en del av ansvaret men berätta gärna

Tror det är chippen för nvswitch som sitter där under (alltså alla 6), tror att cpuerna är monterade under detta i typ en 1u server-del

Permalänk
Medlem

Gissar att det ligger mycket pengar i att försöka klura ut hur man kan köra phoenix-minern utan att det märks.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweMerlin:

Det är en utmärkt idé! Om staten på detta vis gick in och satsade på kanske man skulle kunna sänka skatten rätt rejält..

.

Har ju alltid funderat om det inte är så att Nvidia har gömt någon underjordisk bunker med alla jävla amperekretsar och mine:at ETH. Ett dotterbolag till det och sen profit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Gissar att det ligger mycket pengar i att försöka klura ut hur man kan köra phoenix-minern utan att det märks.

Det brukar stå klart och tydligt i användaravtalen som vi enskilda användare signerar att det inte är tillåtet att använda klustret till utvinning av kryptovaluta. Sedan fungerar tilldelningen så att man söker om beräkningstid utifrån ett forskningsprojekt (som i sin tur får medel från t.ex. EU, Vetenskapsrådet eller ibland privata finansiärer). Eftersom allt loggas i detalj får man nog problem med arbetsgivaren eller forskningskarriären om man skulle försöka sig på att missbruka det för egen vinning. Just mining är nog dödfött eftersom poängen ju är att det ska koppla upp mot poolen på nätet för att hämta nya hash.
(Disclaimer: Jag har inte tillgång till just den här maskinen, men en del andra HPCer.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Kul artikel, läser just nu en kurs där vi får programmera på sigma!

Skrivet av oooskar:

Det brukar stå klart och tydligt i användaravtalen som vi enskilda användare signerar att det inte är tillåtet att använda klustret till utvinning av kryptovaluta. Sedan fungerar tilldelningen så att man söker om beräkningstid utifrån ett forskningsprojekt (som i sin tur får medel från t.ex. EU, Vetenskapsrådet eller ibland privata finansiärer). Eftersom allt loggas i detalj får man nog problem med arbetsgivaren eller forskningskarriären om man skulle försöka sig på att missbruka det för egen vinning. Just mining är nog dödfött eftersom poängen ju är att det ska koppla upp mot poolen på nätet för att hämta nya hash.
(Disclaimer: Jag har inte tillgång till just den här maskinen, men en del andra HPCer.)

Kan bara instämma att det är rätt dödfött att försöka sig på att smygminea.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivmaskin

Kul att läsa feedbacken i den här tråden Den här typen av artiklar (och särskilt arbetet bakom) är ju otroligt kul och bra omväxling till det vanliga nyhetsskrivandet, så om intresset finns kommer vi absolut jobba för att få till fler! Har ni några förslag på ställen att titta närmare på är det bara att hojta i PM, forumet eller kontaktformuläret.

Skrivet av Lagers:

Så intressant att läsa denna artikel, bra informativ text och bra bilder. Hoppas verkligen det blir mer sådana här artiklar. Både från dig @Wittwang runt vårat Östergötland men även artiklar från stora serverhallar från Stockholm eller andra delar av landet.

Vill också passa på att säga att du @Wittwang verkligen gör ett bra arbete på SweC med massa bra nyheter och artiklar. Även @landmarks börjar på topp här på SweC. Lätt att vi användare glömmer bort er som inte syns i "rutan" så mycket utan jobbar i bakgrunden
(Japp, ni andra gör också ett bra arbete. Kvalité rakt över )

Tack så mycket Jag ska kika på vilka hårdvarupärlor som kan skakas fram här ute på östgötaslätten, men jag har självklart ingenting emot att hälsa på i andra delar av vårt avlånga land.

Permalänk
Avstängd

Kommer att används till massövervakning, med hjälp av AI.

Men det kanske dom inte erkänner.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och kul artikel! Mer av dessa artiklar!

Permalänk
Medlem

Använder flera kluster av den här typen i arbetet, men ser då bara en terminal eller webinterface. Jättekul att se hur det ser ut bakom kulisserna! Särskilt kul att se hur utvecklingen går framåt med energieffektiviteten.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Instämmer i kören om att det var en väldigt intressant och välskriven artikel! Spännande att se vad som finns på "hemmaplan".

Vill också passa på att tacka @Lagers för de fina komplimangerna! Det värmer att höra

Permalänk

Vill påpeka att det verkligen inte är brist på Ampere serien. Här har dom 480 kort som nästan är 3x kraftigare än 3090. Nvidia Ampere korten går bara till andra marknader än till privatpersoner. Förvånar mig inte om tillverkningssiffrorna på Nvidias highend kort är den högsta någonsin.

Detta är nog ett ganska litet datacenter mot vad som byggs runt om.

Visa signatur

6850k, Rampage V Ed10, 8x16gb, 2080Ti, 1080Ti, Titan X, 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Riktigt bra och intressant artikel. Det kanske är lite i överkant gällande nerdighet men det skulle vara spännande att se lite mer om hur de designar sina lagringslösningar och vilka typer av behover/laster som de designar mot.

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Är ett återbesök bland den äldre hårdvaran något du skulle vilja se?

JA!

Gamla superdatorer är ju nästan mer intressanta än nya när man tänker på vilka svårigheter det var att bygga dem jämfört med dagens maskiner, framförallt när resten av världen fortfarande var analog till största delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlkalleman:

Vill påpeka att det verkligen inte är brist på Ampere serien. Här har dom 480 kort som nästan är 3x kraftigare än 3090. Nvidia Ampere korten går bara till andra marknader än till privatpersoner. Förvånar mig inte om tillverkningssiffrorna på Nvidias highend kort är den högsta någonsin.

Detta är nog ett ganska litet datacenter mot vad som byggs runt om.

Vad kommer efter Volta och Ampere? Watt? Joule?

Visa signatur

My first computer at work was a Cray

Permalänk

Lite svar från NSC

Hej, jag jobbar med systemen på NSC och kan försöka svara på lite extra frågor om det finns sådana.

Ett par jag såg i tråden nu:
* Men vad har den för hashrate etc.?
Svar: Den här typen av GPUer är visserligen snabba men inte särskillt billiga. Det finns bättre saker för cryptocurr.
* Kan man inte pumpa ut värmen på fjärrvärmenätet?
Svar: Lite mer komplicerad fråga. Men i kort 1) det gör vi till viss del 2) i Linköping är det nästan ofta överskott på varmvatten (sopeldning) och vi driver då paradoxalt nog kylan med detta varmvatten.
* Vad har hänt jämfört med äldre datorer?
Svar: Några av de mest märkbara förändringarna var 1) övergång från "specialsystem" till x86 som kör linux kring år 2000 2) ökning av antal cpu-kärnor (från single socket single core till dual socket multicore pluss smt/ht) 3) införandet av GPUer

Ös på med fler frågor om ni har

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterK_NSC:

Ös på med fler frågor om ni har

Kan man komma och krama någon gammal Cray, eller har alla föråldrade system sålts/gått till återvinning?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kan man komma och krama någon gammal Cray, eller har alla föråldrade system sålts/gått till återvinning?

Vi kan erbjuda kram-besök för Cray YMP, Cray T3E (edast dörr) och Parsytec GC (nedmonterad i bitar just nu dock)

Permalänk
Skrivet av superegg:

Kommer att används till massövervakning, med hjälp av AI.

Men det kanske dom inte erkänner.

NSC är ett center för akademisk forskning. Det närmaste Berzelius troligen nånsin kommer övervakning är att utbilda/underhålla/utveckla doktorander och liknande som sen hittar andra jobb.

Grannar (geografiskt) till oss på NSC är dock FOI.