Permalänk

Text TV på LG OLED?

Finns det Text TV på LG OLED 65CX?

Permalänk
Medlem

Jepp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Finns det Text TV på LG OLED 65CX?

Ja

(Finns det ngn TV från denna sidan millennieskiftet som inte har det!?)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför finns Text-TV kvar? Det känns helt sjukt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Crisp!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Varför finns Text-TV kvar? Det känns helt sjukt.

Är ju lätt bästa mediet för snabba nyheter utan lull lull och reklam
Tänk dig Twitter, fast perfektionerat över 40+ år

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför finns Text-TV kvar? Det känns helt sjukt.

Det är väl i stort sett SVT som har fullödig text-tv fortfarande, men den används även för att få textning på annars otextade program. Nu brukar jag inte använda det ofta, men det är faktiskt rätt effektivt att snabbt få en nyhetsöverblick genom att dra igenom SVT:s text-tv och det fungerar varsomhelst där det finns mottagning. Numera fungerar det dessutom långt bättre än vad det ofta gjorde förr. Då hade många tv-apparater inte nog med minne för mer än några enstaka sidor, vilket gjorde att man fick vänta tills den sidan man efterfrågade sändes ut. Med tillräckligt med minne så ligger alla i apparatens minne när alla sänts ut efter kanalbyte, så det går på nära nog ej mätbar tid att byta sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är väl i stort sett SVT som har fullödig text-tv fortfarande, men den används även för att få textning på annars otextade program. Nu brukar jag inte använda det ofta, men det är faktiskt rätt effektivt att snabbt få en nyhetsöverblick genom att dra igenom SVT:s text-tv och det fungerar varsomhelst där det finns mottagning. Numera fungerar det dessutom långt bättre än vad det ofta gjorde förr. Då hade många tv-apparater inte nog med minne för mer än några enstaka sidor, vilket gjorde att man fick vänta tills den sidan man efterfrågade sändes ut. Med tillräckligt med minne så ligger alla i apparatens minne när alla sänts ut efter kanalbyte, så det går på nära nog ej mätbar tid att byta sida.

Ja, Sverige har världens älsta (fortfarande i bruk) text-TV. Väldigt konstigt att det har hängt kvar, dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Är ju lätt bästa mediet för snabba nyheter utan lull lull och reklam
Tänk dig Twitter, fast perfektionerat över 40+ år

Exakt, om något så var de före sin tid, tro det eller ej.

Permalänk
Medlem

Oled och text-tv är en mindre bra kombination enligt expertisen, pga risken för inbränning.

Permalänk

Jag hittar inte Text TV knappen på fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krafo:

Oled och text-tv är en mindre bra kombination enligt expertisen, pga risken för inbränning.

Sitter folk och läser i den utsträckning, att detta faktiskt blir ett problem?

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 • PSU: Corsair Vengeance 650M • GPU: Nvidia RTX 2080 Super Dual Evo OC • CPU: AMD Ryzen 5 3600 • CPU-kylare: CM Masterliquid ML120L • RAM: HyperX Fury DDR4 2666MHz 2x8GB • MoBo: Asus ROG Strix B450-F • M.2/2,5": Kingston SA2000M 500GB/Samsung 860 Evo SSD 1TB • OS: Windows 10 Home Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag hittar inte Text TV knappen på fjärrkontrollen.

http://kr.eguide.lgappstv.com/manual/w20_mr2/dvb/Apps/w5.0_mr...

?

Tillägg: Äsch, klicka på TELETEXT i menyn på vänstersidan. Givetvis gick det inte att länka till rätt sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiller:

Sitter folk och läser i den utsträckning, att detta faktiskt blir ett problem?

Det lär nog inte vara särdeles vanligt, men det var en och annan bildrörs-tv som blev hyfsat sönderbränd av att stå och visa börskurserna e dyl.

Permalänk
Medlem

Text-TV är ju livet för fan, älskar skiten! (Som alla män över 30-35+ borde göra)

Tyvärr har SVT nyligen bytt grafik och gått i från ren "Text-TV", dvs pixlar till ett rent grafiskt gränssnitt.
Jag använder en inofficiell app till iOS (TextTV) och tyvärr skalar grafiken riktigt dåligt så det är nästan oläsbart på liten skärm. Jag har sorg! 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Text-TV är ju livet för fan, älskar skiten! (Som alla män över 30-35+ borde göra)

Tyvärr har SVT nyligen bytt grafik och gått i från ren "Text-TV", dvs pixlar till ett rent grafiskt gränssnitt.
Jag använder en inofficiell app till iOS (TextTV) och tyvärr skalar grafiken riktigt dåligt så det är nästan oläsbart på liten skärm. Jag har sorg! 😭

Grafik? Text-tv är ju text-tv. Menar du webbgränssnittet (behövs ingen app) för att komma åt det utan tv? Inte för att jag tycker det ser sämre ut än man kan förvänta sig. Dock utnyttjar det skärmen dåligt på dator om man inte zoomar in.

https://www.svt.se/text-tv/100

Permalänk
Medlem

Text TV haha. Jag brukade ladda hem ringsignaler till mobilen. Tror det var en Nokia 3330/3310. Dessutom var Text TV långsam att hämta upp en sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Grafik? Text-tv är ju text-tv. Menar du webbgränssnittet (behövs ingen app) för att komma åt det utan tv? Inte för att jag tycker det ser sämre ut än man kan förvänta sig. Dock utnyttjar det skärmen dåligt på dator om man inte zoomar in.

https://www.svt.se/text-tv/100

Precis, var lite otydlig. Webbgränssnittet har ändrats. Förut såg det ut såhär, betydligt mer lättläst vs idag 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag hittar inte Text TV knappen på fjärrkontrollen.

Har du antennen rak in i tvin? Har du en avkårdning box mellan så är det ju dens fjärr du ska använda.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Text TV haha. Jag brukade ladda hem ringsignaler till mobilen. Tror det var en Nokia 3330/3310. Dessutom var Text TV långsam att hämta upp en sida.

Att det gick segt berodde som sagt på att apparaterna ofta saknade minne för att hålla tidigare utsända sidor i minnet, vilket gjorde att apparaten fick vänta på att sidan sändes nästa gång. Det fanns (ofta dyra) apparater som hade mer minne. Idag så är ju knappast minne för text-tv ett problem. Har apparaten vettigt med minne så kan den även komma ihåg sidorna där samma sida bläddrar mellan flera så att man kan byta mellan dessa direkt.

Jo, det fanns ju en del kul sidor, t ex med dyra 071-nummer (eller motsvarande) på kommersiella kanaler...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tiller:

Sitter folk och läser i den utsträckning, att detta faktiskt blir ett problem?

Du anar inte vad spelare har för sig

En del resultat typ trav har plockats bort från SVT pga nya spelbolag men besöker du en spelkiosk så är chansen stor att det visas "texttv" från nått ställe på flera skärmar men de använder nog mest vanliga lcd panerlar av nån typ.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag hittar inte Text TV knappen på fjärrkontrollen.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Varför finns Text-TV kvar? Det känns helt sjukt.

Passa dig!

Hälsningar
En stolt gammal grinig gubbe...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Finns det? Var har som gömt den knappen??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiller:

Sitter folk och läser i den utsträckning, att detta faktiskt blir ett problem?

Det förekommer nog endel, jag vet åtminstone en person som låter text tvn stå på ganska långa stunder emellanåt, men han har inte oled.

Det är framförallt den gula färgen som ställer till problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Finns det? Var har som gömt den knappen??

Kolla typ 4 inlägg upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Tack för svaret!

Permalänk

Text TV, den fattiges internet.

Permalänk
Medlem

Undrar samma sak fast på LG c1 om någon kan testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av kocho:

Undrar samma sak fast på LG c1 om någon kan testa

Funkar lika som beskrivits ovan.
Från C1's manual:

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.