LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Vart ser man enklast när tvn är tillverkad ?

Vet faktiskt inte, kanske på baksidan där man kan se produktnamn osv. Hade mest varit intressant att veta ifall LG fortfarande har problem med sina paneler eller om man ska chansa och be dem ersätta den man har nu.

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Vet faktiskt inte, kanske på baksidan där man kan se produktnamn osv. Hade mest varit intressant att veta ifall LG fortfarande har problem med sina paneler eller om man ska chansa och be dem ersätta den man har nu.

Hittade en sida som förklarade min börjar på 011 -- Vilket jag tror står för 2020 / November Det står på serienumret men även på min CX77 så står det även mer i klartext vilken månad och år den är tillverkad längre ner på klisterlappen bak på tvn.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaaa! Jääävlar vilken skillnad det gjorde! Helt smooth nu, fyfan vilket lyft det blev. Körde just lite CoD MW och det var en dröm att spela med 110 - 117 FPS.
Ja, har ett 3080 och HDMI 2.1-kabel.
Tack ska du ha!
Vad var det den ställde om egentligen?? Tryckte på gröna 7 gånger innan också men det stod FreeSync både före och efter.

Härligt!!

Har inte så bra koll på det egentligen, men game-mode stänger av bildprocessering vilket gör att bilden visas mycket snabbare. Gör stor skillnad med min Nintendo Switch, då ser man tydligt att den inte längre gör bilden "bättre". PC-inställningen ska även den avaktivera grejer som gör att fördröjningen ökar.

Permalänk
Medlem

Ni med LG CX, vilken guide följde ni för att på bästa sätt kalibrera er TV?

Jag hittade denna som bara är 3 veckor gammal:
https://www.youtube.com/watch?v=X411PXWHb1w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jaaa! Jääävlar vilken skillnad det gjorde! Helt smooth nu, fyfan vilket lyft det blev. Körde just lite CoD MW och det var en dröm att spela med 110 - 117 FPS.
Ja, har ett 3080 och HDMI 2.1-kabel.
Tack ska du ha!
Vad var det den ställde om egentligen?? Tryckte på gröna 7 gånger innan också men det stod FreeSync både före och efter.

Game-läget? Stänger av alla bildprocessningsfunktioner som kan leda till massiv input lag. Omöjligt att spela utan.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Game-läget? Stänger av alla bildprocessningsfunktioner som kan leda till massiv input lag. Omöjligt att spela utan.

Nej game-läget hade jag redan, måste ha varit PC-inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni med LG CX, vilken guide följde ni för att på bästa sätt kalibrera er TV?

Jag hittade denna som bara är 3 veckor gammal:
https://www.youtube.com/watch?v=X411PXWHb1w

Stora problemet är att alla inställningar och ändringar är unika för nästan varje panel, det går inte att följa någon annans exempel om man inte har egen mätutrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Stora problemet är att alla inställningar och ändringar är unika för nästan varje panel, det går inte att följa någon annans exempel om man inte har egen mätutrustning

Pratar vi unika på knappt synbar nivå, eller kan två paneler ha "väldigt" olika inställningar för vad som kan anses vara en "optimal" bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Pratar vi unika på knappt synbar nivå, eller kan två paneler ha "väldigt" olika inställningar för vad som kan anses vara en "optimal" bild?

Jag tror att vi pratar så mycket att det med ögat ser helt fel ut. Från fabrik är de ju kalibrerade till någon form av medelnivå som ser okej ut för del flesta panelerna, men varje panel kan ju i sig sticka iväg åt sina egna håll och är relativt unika, annars skulle ju LG sätta standarden där istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror att vi pratar så mycket att det med ögat ser helt fel ut. Från fabrik är de ju kalibrerade till någon form av medelnivå som ser okej ut för del flesta panelerna, men varje panel kan ju i sig sticka iväg åt sina egna håll och är relativt unika, annars skulle ju LG sätta standarden där istället

Det är sant.

Men det borde väl gå rätt långt i att kolla någon bildinställningsguide och finjustera parametrarna därefter (d.v.s. samma metod, men inte samma parameterinställningar). Exv. "justera kontrasten tills du precis ser skillnad mellan kolumn x och x+1" och dylikt som står på följande länkar:

https://www.rtings.com/tv/learn/how-to-calibrate-your-tv
http://www.lagom.nl/lcd-test/ (Vet dock inte om processen är samma för OLED som LCD? Men ser det bra ut så..)

Visst, vad jag anser vara subjektivt "rött" kommer skilja sig från ditt och där skulle en mer avancerad utrustning kunna nå längre.

Permalänk
Medlem

Har någon en Nvidia Shield 2019? Vilket blir bäst - att låta TVn sköta uppskalning eller Nvidia Shield göra det med sin AI-uppskalning?

Är det några problem med kombinationen CX och Nvidia Shield? Har för mig att jag läste någonstans att vissa filmer på Netflix blev "hackiga" på Nvidia Shield i kombination med CX?

Edit: Det sistnämnda verkar vara för att Netflix-appen på Shield inte har frame rate matching/switching (något i den stilen). Inget jag har märkt av idag på min Shield med en några år gammal Sony TV, så det är nog lugnt. Om det inte är just kombinationen Shield + CX förstås.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Ni med LG CX, vilken guide följde ni för att på bästa sätt kalibrera er TV?

Jag hittade denna som bara är 3 veckor gammal:
https://www.youtube.com/watch?v=X411PXWHb1w

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Edit: ska kika på videon, AVForums är bra källa

Permalänk
Medlem

Är det värt 1500kr att få TVn kalibrerad vid köp hos Mediamarkt?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Fler som har problem med att bilden blir alldeles för mörk med Dolby Vision? (alltså helt åt skogen för mörk, inte medvetet mörk av filmskaparna).
Jag har en 77" CX.
Här är en kille med samma problem även om det är en 65" BX. Han lämnade tillbaka sin TV för LG kunde inte fixa problemet. Dock hjälpte det för honom ibland att starta om TV:n. Det hjälper aldrig för mig.
Det är dock inte alla filmer som får problem så frågan är om buggen är i själva TV:n eller i Dolby Vision-protokollet? HDR10 har aldrig problemet utan det är helt isolerat till just Dolby Vision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Det är sant.

Men det borde väl gå rätt långt i att kolla någon bildinställningsguide och finjustera parametrarna därefter (d.v.s. samma metod, men inte samma parameterinställningar). Exv. "justera kontrasten tills du precis ser skillnad mellan kolumn x och x+1" och dylikt som står på följande länkar:

https://www.rtings.com/tv/learn/how-to-calibrate-your-tv
http://www.lagom.nl/lcd-test/ (Vet dock inte om processen är samma för OLED som LCD? Men ser det bra ut så..)

Visst, vad jag anser vara subjektivt "rött" kommer skilja sig från ditt och där skulle en mer avancerad utrustning kunna nå längre.

Det är absolut en god idé att följa grundinställningarna för att få en korrekt bild som möjligt. Detta säkerställer att TVn inte hittar på en massa fiffigheter med bilden som de som skapade materialet inte hade tänkt sig under produktionen.

När det gäller kalibrering så är syftet med det att justera för variationer i panelen som skiljer sig mellan varje TV samt i vissa fall även videokällan. Jag har kalibrerat ett antal LG OLEDs och hittills har modellerna från C-serien varit mer korrekta ur kartongen än de från i B-serien. Men alla har blivit väldigt bra efter kalibrering.

Från årsmodell 2018 och framåt går det att ladda 3DLUTs i LG OLEDs vilket gör att det går att kalibrera dem väldigt exakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det värt 1500kr att få TVn kalibrerad vid köp hos Mediamarkt?

Nej

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Är det värt 1500kr att få TVn kalibrerad vid köp hos Mediamarkt?

En Colormunki kostar i de trakterna. Vet inte hur många ggr jag behövt kalibrera skärmen

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

En Colormunki kostar i de trakterna. Vet inte hur många ggr jag behövt kalibrera skärmen

Nu är ju detta ett sidospår. Men en i1 Display Pro är ett betydligt bättre alternativ än en Colormunki för kalibrering. En i1 Display Pro är ju inte superdyr heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Nu är ju detta ett sidospår. Men en i1 Display Pro är ett betydligt bättre alternativ än en Colormunki för kalibrering. En i1 Display Pro är ju inte superdyr heller.

Börjar bli rejält intresserad att komma igång själv med kalibrering. Hur svårt är det att komma igång tro. Helst då man som jag är helt nybörjare på detta ?

Skulle verkligen vara underbart att vara med i kalibreringsvängen.
Helst då jag hoppat på OLED tåget. Och fullkomligt älskar min CX55 och kommer Aldrig någonsin gå tebax till LCD dyngen!

Min CX banne förtjänar jag lär mig detta, även fast bilden är så fantastisk jag nästan svimmar, varje gång jag slår på Tv'n 😁👍🏻

Permalänk
Keeper of Traditions

När kommer nästa generation dyka upp, för 2021? Antar att de kommer heta BY, CY osv..?
Brukar det vara i samband med någon stor mässa, som i år kanske inte blir av?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Nästa generation är redan släppt, A1, B1, C1, G1 heter de. Ingen större förändring har skett.

Skrivet av Dunder:

När kommer nästa generation dyka upp, för 2021? Antar att de kommer heta BY, CY osv..?
Brukar det vara i samband med någon stor mässa, som i år kanske inte blir av?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av KiXeR:

Nästa generation är redan släppt, A1, B1, C1, G1 heter de. Ingen större förändring har skett.

Ahh sedär ja... Tji fick jag för att inte ens ha gjort en snabb googling innan jag frågar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När kommer nästa generation dyka upp, för 2021? Antar att de kommer heta BY, CY osv..?
Brukar det vara i samband med någon stor mässa, som i år kanske inte blir av?

Det finns en tråd för nästa generation med mer info: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630635-lg-oled-2021-a...

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Nästa generation är redan släppt, A1, B1, C1, G1 heter de. Ingen större förändring har skett.

Nja, nya G-modellerna (och antagligen W1 när den kommer) har en ny ljusstarkare och effektivare panel så är extra intressant!
... men av det lilla jag läst (på hdtvtest tex) så verkar praktiska skillnaden vara relativt liten. (typ ca 10% upp i ljusstyrka?)

Annars är det inte jättestora skillnader... Apparaterna har fått ett nytt "diskret" interpolationsläge som gör 24p till typ 48p, för att inte OLED:s snabba responstid ska göra 24p för hackigt
(Glömt vad det heter dock...)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Allt detta vet ja, svarade lite snabbt till frågeställare om lansering av ny generation. Ska vi dra det till det yttersta lär vi nog få vänta länge innan riktig lansering av ny generation kommer.

Skrivet av Roger W:

Nja, nya G-modellerna (och antagligen W1 när den kommer) har en ny ljusstarkare och effektivare panel så är extra intressant!
... men av det lilla jag läst (på hdtvtest tex) så verkar praktiska skillnaden vara relativt liten. (typ ca 10% upp i ljusstyrka?)

Annars är det inte jättestora skillnader... Apparaterna har fått ett nytt "diskret" interpolationsläge som gör 24p till typ 48p, för att inte OLED:s snabba responstid ska göra 24p för hackigt
(Glömt vad det heter dock...)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Då vi inte kan se använd tid - lyckos de i USA. Så lär man köpa en service kontroll vad jag sett!
Vad tror ni om denna ?
https://www.amazon.se/gp/product/B08HN9HJC4?ref=em_1p_0_ti&re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Börjar bli rejält intresserad att komma igång själv med kalibrering. Hur svårt är det att komma igång tro. Helst då man som jag är helt nybörjare på detta ?

Skulle verkligen vara underbart att vara med i kalibreringsvängen.
Helst då jag hoppat på OLED tåget. Och fullkomligt älskar min CX55 och kommer Aldrig någonsin gå tebax till LCD dyngen!

Min CX banne förtjänar jag lär mig detta, även fast bilden är så fantastisk jag nästan svimmar, varje gång jag slår på Tv'n 😁👍🏻

Nu har jag inte en CX men kalibrering bör inte vara speciellt annorlunda bara för att jag kalibrerat mina LCD-skärmar.

Jag kör en i1Display Pro tillsammans med HCFR (gratisprogram för TV-kalibrering). HCFR kan laddas ner via https://sourceforge.net/projects/hcfr/

Det tar tid att komma på hur man gör och vilka inställningar som måste göras i mjukvaran men det är värt det. Ett tips från coachen är att läsa på så mycket som det bara går och avsätta tid för det kommer inte ske över en dag. Jag satt nog i en vecka innan jag fick ordning på det.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nu har jag inte en CX men kalibrering bör inte vara speciellt annorlunda bara för att jag kalibrerat mina LCD-skärmar.

Jag kör en i1Display Pro tillsammans med HCFR (gratisprogram för TV-kalibrering). HCFR kan laddas ner via https://sourceforge.net/projects/hcfr/

Det tar tid att komma på hur man gör och vilka inställningar som måste göras i mjukvaran men det är värt det. Ett tips från coachen är att läsa på så mycket som det bara går och avsätta tid för det kommer inte ske över en dag. Jag satt nog i en vecka innan jag fick ordning på det.

Tackar för svar 🙂

Ok det låter väl ungefär vad jag väntat mig och hoppats på.
Skall absolut ta och läsa på 👍🏻

Sett mycket gott nämnas om den du kör och sen finns ju auto calman och Tv's som stödjer detta skall väl vata lättare att kalibrera, vad jag förstått. Tänkt på detta genom åren, men aldrig blivet av. Och nu med denna underbara OLED, är det på tiden, så jag får ut ännu mer av skönheten + bara Vetskapen att allt körs korrekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Tackar för svar 🙂

Ok det låter väl ungefär vad jag väntat mig och hoppats på.
Skall absolut ta och läsa på 👍🏻

Sett mycket gott nämnas om den du kör och sen finns ju auto calman och Tv's som stödjer detta skall väl vata lättare att kalibrera, vad jag förstått. Tänkt på detta genom åren, men aldrig blivet av. Och nu med denna underbara OLED, är det på tiden, så jag får ut ännu mer av skönheten + bara Vetskapen att allt körs korrekt!

Nackdelen med autocal är att den kostar ca 145 dollar bara för mjukvaran, sedan tillkommer kostnaden för colorimetern ändå. Med HCFR kan du göra det mesta även om det tar lite längre tid.

Personligen blev det mycket trial and error under veckan som jag försökte lära mig hur allt fungerade men nu i efterhand ångrar jag mig inte en enda sekund. Både gråskalan och färgerna har jag lyckats minimera felen på. Jag kan inte riktigt hitta gammanivån korrekt (blir ca 2.18 istället för 2.2) men i övrigt blev bilden över förväntan. Mycket möjligt att autocal skulle kunna träffa 2.2 men skillnaden är inte värt en tusenlapp. Jag vill absolut inte avråda dig från autocal dock, den fyller absolut en funktion.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Har någon av er bråkat med videouppspelning med HDR från Windows 10? Har sökt lite i tråden men inte hittat samma problem riktigt.

Jag använder MPC-HC för att spela upp videor generellt (även VLC, men där har jag haft svårt att få ljud att fungera i surround ordentligt). Har läst mig till att spelaren inte stöder HDR utan externt filter, och har installerat madVR men inte lyckats att få det fungera. Har provat lite allt möjligt från att slå av HDR i Windows, till att olika inställningar i Nvidia, madVR och MPC-HC men problemet kvarstår att videons färger blir urvattnade när jag för över spelaren till TV:n.

Någon som haft samma problem och löst det? Bild nedan: