Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Apple gör vinst på 23,6 miljarder USD första kvartalet 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om de värnar mer eller mindre än sina konkurrenter låter jag vara osagt men de försöker nog allt minska sin påverkan på miljön.

https://www.apple.com/se/environment/

https://www.apple.com/euro/environment/pdf/a/generic/Apple_En...

Apple är ett imponerande företag på många sätt men liksom deras konkurrenter har lite uppförsbacke då elektronikbranchen är kolossalt resurskrävande och de lever på att vi ska omsätta deras produkter. Att plantera ett träd och räkna in CO2 omsättningen från det trädet i 100år är lite magstarkt. Å andra sidan inte unikt för Apple.

Men med den vinsten har de ganska mycket legroom om de skulle vilja förändra något på riktigt.

Permalänk
Medlem

Aldrig ägt/velat ha en enda apple produkt, men det är ju helt klart att man är i en minoritet....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Skrivet av blunden:

En liten varning bara är att man av någon anledning behöver ha loggat in med det Apple-konto man tänkt använda på sin Apple TV på en iPhone någon gång först. Stötte på det felmeddelandet när jag skulle sätta upp en Apple TV för använding i släktens sommarstuga. Fick plocka fram en test-telefon från jobbet och logga in med kontot där först för att det skulle accepteras på Apple TVn. Apple i ett nötskal helt enkelt.

Jag har stött på lite konstigheter med Apple på jobbet med deras surfplattor förr i tiden. Men jag vägrar tro att det inte ska gå köra nya appletv utan en iphone eller liknande. Men jag tackar för varningen och kommer avvakta mitt köp och se hur andra gör.

Jag skulle faktisk gissa att rätt så många som kör med Android enheter övrigt tänker, att det kan vara skoj att även ha någon billig iOs pryl. Och nya Appletv ser både ut att bli rätt så bra och prisvärd så varför inte? Därför lär det bli flera personer som råkar ut för detta problem om det är något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är för dig en rimlig marginal? 1%?

Frågan har väl två svar. En mogen marknad ser sällan enskilda företag som har mycket högre vinstmarginal än 5-10 procent. Samtidigt finns det många tech- och fintech-företag som har mycket höga marginaler.

Alltför höga vinstmarginaler tyder ofta på en ojämlika affärssituation. Ett typexempel kan vara Mastercard och Visa. Dessa företag kan överleva utan en enskild butik. Men den enskilda butiken kan inte överleva utan stödet för bägge dessa kort. Vilket också ger dem ett extremt övertag och de kan därmed ta ut omotiverat höga utgifter. En liknande situation gäller för Apple. De kan leva utan den enskilda konsumenten, men den enskilda konsumenten skulle ha väldigt svårt att byta mobil- eller datorleverantör eftersom så mycket är kopplat just till Apples hård- och mjukvara.

Permalänk
Medlem

Apple är en tillverkare med eget OS, egentligen det enda företaget med både hård och mjukvara så inte konstigt att de klarar av att hålla liv i äldre produkter längre än te x Android som har ett gäng olika tillverkare av hårdvara som alla har olika tolkningar på hur en "fri" mjukvara ska skötas.
Med det argumentet vill jag nog hålla fast vid att det inte heller är speciellt svårt att tillverka en bra produkt, som Apple onekligen har lyckats med om man ser till bl a m1 chippet.

Har egentligen inget agg mot någon sida men vill inte betala premium pris för en produkt jag inte har användning för, därav android för tillfället.

Det jag däremot stör mig fruktansvärt mycket på när det kommer till Apples produkter överlag är att det då inte är lätta att reparera men det är ju kanske inte riktigt det vi diskuterar här.

Summa sumarum:
Apple har med deras produkter lyckats utveckla ett bra ekosystem när det kommer till deras marknad, i mitt tycke finns det dock andra system som fungerar betydligt bättre på många plan och till ett vettigare pris men marknadsföring är A och O i dagens konsumeringssamhälle.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Aldrig ägt/velat ha en enda apple produkt, men det är ju helt klart att man är i en minoritet....

Inte alls! Android i helhet är mycket större än Apple och deras iOS. Apple är den näst största tillverkaren av smartphones, Samsung är störst. Däremot är jag ganska säker på att Apple tjänas mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är riktigt, men kvartalet för ett år sen var det också många av produkterna som var gamla och väntade på uppdatering:

  • Macbook Air var 6 månader gammal, och en ganska minimal uppdatering av förra årets med en apseg 2-kärnig Amberlake och butterfly-tangenbordet.

  • 13" 2-portars Macbook Pro var också sex månader gammal. Där var processorerna åtminstone 4-kärniga allihop, men fortfarande trötta Coffee Lake och fortfarande butterfly-tangenbordet. 4-portars var ytterligare ett par månader äldre.

  • 16" MBP var ny, men dyr, och de säljer i förhållandevis små volymer.

  • Imacarna var alla ett år gamla. CPUerna var väl OK - Apple körde minst sexkärnigt på allt utom den minsta snikmodellen - men GPUerna var Polaris, vilket inte kändes så fräscht 2020.

  • Minin var mer än ett år gammal, och säljer ändå inte i några större volymer.

  • Mac Pro var någorlunda ny, men säljer aldrig i några större volymer.

Resultatet var att om du ville ha något annat än 16" MBP eller en Mac Pro så var det bäst att vänta. Alla visste att det var nya tangentbord på gång till de bärbara eftersom 16"aren redan hade fått det, och iMacen såg rejält gammaldags ut med en design från 2012. Inför det här kvartalet har de små bärbara och minin fått M1-processorer och goda recensioner, 16" är åttakärnig och begåvad med Navi-GPU, och de säljer säkert några Mac Pro till folk som vill vara säkra på att få en Intel-modell. Enda sorgebarnet är nog iMacen, som nu äntligen har fått en ny design för åtminstone den ena modellen.

Håller med om att man kanske inte skall dra för stora växlar på det här resultatet. Men å andra sidan släpptes de nya Mac:arna i November, så entusiasterna hade redan köpt och om de nya maskinerna hade varit problematiska hade vi knappast sett en fördubbling av volymen till kvartalet efter. Apple säljer mycket större volymer av billigare Mac:ar - 10,2% av 89,6 miljarder är 9,0 miljarder, delat på drygt sex miljoner ger ett snittpris på under $1500. Givet vad M1 maskinerna kostar och inkludera mer minne och större SSD på en andel av dem, så ser man att det inte kan säljas särskilt mycket av de dyrare burkarna.

Det verkar rimligt att många suttit/sitter på plånboken för att se vad omställningen innebär, och att det kan ge en försäljningspuckel när de nya maskinerna släpps. Nästa intressanta kvartal för Mac:arna är när det är dags för back-to-school, men realistiskt kan vi inte värdera hur det har gått förrän hela sortimentet konverterats till Apples egna processorer, och Covid har gått ner rejält.

(Det verkar inte otroligt att hela datorbranschen kommer att sacka då, det är otvivelaktigt så att mycket hårdvara köpts på grund av hemarbete, och den kommer inte att bytas ut i rappet.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag insåg efter jag postade att det var PowerMac G5 där IBM skulle tillverka även CPU:erna lokalt, så allt gjorde i USA. 2003, två år efter 9-11. De försökte alltså igen 2013?

Ja, dom försökte bygga Mac Pro "soptunnan" lokalt i USA. Det var strul med allt från att få tag i skruvar till att hitta folk som klarade att skruva i skruvarna. Mac Pro blev mer än 9 månader försenad. 2019 körde Trump nån pressgrej i samma fabrik inför nya Mac Pro och låtsades att det var en helt ny fabrik "american jobs" jada jada.. Jag tror att nya Mac Pro för amerikanska marknaden byggs i den fabriken, men resten av världens Mac Pro byggs i Kina.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Varför kritiserar man alltid Apple när det kommer till pengar?

Ger alla hårdvarutillverkare eller androidtillverkare som många här prisar sina anställda bättre villkor? Köper dem sina kretsar av andra fabriker?

Antagligen för att apple inte riktar sig till "1337 G4m3MerzZz". Själv gissar jag på någon elitism bubbla som byggts upp på forumet genom många år, "vi är bättre än så" eller något åt det hållet. Oftast kommer argument som "blabla prestanda/pris", bara läs det som att folket kommer med ursäkter då de inte har råd men produkterna och gå vidare

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Skrivet av Teval:

Vad menar du när du skriver ”installera O365”? Jobbar själv med Office 365 och känner inte igen mig i det påståendet riktigt.

Klart du kan jobba via webben om du vill det, det är det många tvingats göra då att hårdvaran inte stödjer mjukvaran. Otroligt nog finns det appar för samtliga program som ingår i lösningen, vilket "måste" installeras på något vänster.

EDIT: "måste"

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Hur stor del av era användare sitter på iOS? Som utvecklare tycker jag att det låter jobbigt om det inte är så att andelen iOS användare är marginellt liten. Det rätt nice att kunna testa på hårdvara så man får en känsla för prestanda och hur väl gränssnitten fungerar i olika fysiska storlekar. Emulator funkar under utvecklingen men jag brukar vilja testa min kod på en fysisk maskin innan jag lägger en PR.

Edit: personligen blev jag bränd på sonos för ett par år sedan. De ville uppdatera firmware i enheterna så det gjorde jag, sedan krävde den firmwaren en nyare version av appen för att funka. Så jag uppdaterade telefonen men när jag kom till ipaden (1a generation ipad som då var lassgammal men den funkade bra till styrning av sonos) så krävde appen en nyare version av ios än den hade. Så jag uppgraderade ipaden - räckte fortfarande inte Så hade jag skitit i att uppgradera firmware i sonoshögtalarna så hade jag kunnat använda ipaden som kontrollenhet. Det var lite surt!

Majoriteten faktiskt, snart alla då vi vill kunna styra dem med MDM.

Jag förstår vad du menar! Hade ett liknande scenario med kringutrustning för skogsarbetare där en GPS behövde uppdateras som skapade en del... problem xD

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Inaktiv

För att få lite perspektiv på Apples vinster så är det alltså rätt normalt att marknadsledaren på en konsumentmarknad är mycket lönsam. Vad gäller just elektronik för konsumenter så har Sony varit där. Nokia var där en gång. Nu är Apple där. Ok.

Konsumentmarknaden är tuff och nyckfull men kan alltså vara oerhört lönsam. När den inte är en katastrof. Att inte sälja så mycket direkt till konsument, typ som Ericsson fungerar, är kanske inte lika lönsamt men också ett lugnare liv.

Kom ihåg att det inte var så länge sedan Apple var konkursmässiga. Den tiden kan mycket väl komma tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

För att få lite perspektiv på Apples vinster så är det alltså rätt normalt att marknadsledaren på en konsumentmarknad är mycket lönsam. Vad gäller just elektronik för konsumenter så har Sony varit där. Nokia var där en gång. Nu är Apple där. Ok.

Fast Apple är väl inte ett elektronikföretag, men det är ju en bra taktik för att hävda en "closed garden" marketplace.
Köper man en iphone så är det nog inte direkt för att man jämfört hårdvaran mot konkurrenterna och kollat upp pris/prestanda.
Men de har ju lyckats (och haft pengarna) för att leverera både bra hårdvara och få höga marginaler på allt de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Klart du kan jobba via webben om du vill det, det är det många tvingats göra då att hårdvaran inte stödjer mjukvaran. Otroligt nog finns det appar för samtliga program som ingår i lösningen, vilket "måste" installeras på något vänster.

EDIT: "måste"

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.
Koppla upp dig mot Exchange Online funkar fint via inbyggda mail appen på IOS(har stöd för modern auth till skillnad mot Androids mailappar).
Outlook for IOS fungerar på IOS 13+
Teams funkar på IOS 12.2+
Microsoft Office appen funkar på IOS 13+
Word, Excel, Powerpoint funkar på IOS 13+
Onedrive funkar på IOS 13+

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Skulle inte ens använda en iPhone om jag så fick en gratis. "iPhone är mer användarvänlig än Android" brukar man höra. För många människor som saknar en normal funtad hjärna. OBS! Detta gäller bara de som tänker som mitt citat. Har inget emot att folk använder iPhone. Deras pengar att slösa.. Men just det argumentet att det är mer användarvänligt är urlöjligt. De flesta människor köper iPhone för att det är en statussymbol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.
Koppla upp dig mot Exchange Online funkar fint via inbyggda mail appen på IOS(har stöd för modern auth till skillnad mot Androids mailappar).
Outlook for IOS fungerar på IOS 13+
Teams funkar på IOS 12.2+
Microsoft Office appen funkar på IOS 13+
Word, Excel, Powerpoint funkar på IOS 13+
Onedrive funkar på IOS 13+

Gissar att de kör intune eller något annat och har lagt ett manuellt krav på senaste os

Permalänk
Medlem

Kan inte förstå vem som köper alla dessa telefoner? 12ans recensioner har väl inte varit direkt lysande.
Tror inte jag sett någon med denna telefon heller, nu är ju inte det ett jätteintressant ämne iof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Inte så lustigt när all tillverkning sker i Sweatshops med lägsta möjliga lön, nu har lönerna ökat i Kina så pass att Apple börjar bli brydda trots att de skulle kunna ge hela arbetsstyrkan löner av svenska mått och ÄNDÅ göra vinst.

Om de gav sina 100 000 inhyrda kineser 400 000 i lön + skatt skulle de hamna under 60 miljarder kronor i löneutgift där.

Det är ju bara 20% av vinsten de gjorde på ett kvartal, men NEJ de har INTE RÅD att ge arbetarna bra löner.

Är detta något unikt för just Apple eller menar du egentligen alla större företag med produktion i Kina?

Permalänk
Medlem

Alltid lika komiskt att se hur Androidanvändare verkar vara fantastiskt engagerade i Apple och deras produkter medan iOS användare tycks vara helt likgiltiga gällande Android

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vilka har bättre mjukvarustöd för äldre utrustning?

Android forumet xda 🤗

Permalänk
Skrivet av Teval:

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad du menar.
Koppla upp dig mot Exchange Online funkar fint via inbyggda mail appen på IOS(har stöd för modern auth till skillnad mot Androids mailappar).
Outlook for IOS fungerar på IOS 13+
Teams funkar på IOS 12.2+
Microsoft Office appen funkar på IOS 13+
Word, Excel, Powerpoint funkar på IOS 13+
Onedrive funkar på IOS 13+

Finns andra stöd som inte inbyggda mailappen i IOS inte har, som vi behöver. Tänker inte gå in på detaljer men det berör inte bara mailfunktionaliteten utan mer specifika behov.

Problemet är ju att man köper O365 som en helhetslösning, och är det då en av programmen man behöver som inte stödjer din versionen av IOS tvingas man byta hårdvaran eller använda utdaterad mjukvara med begränsad funktionalitet.

De släpper stöd för 2 versioner tillbaka, så när IOS 15 kommer försvinner stödet för IOS 13, och de maskiner som inte "rår med" den uppdateringen behöver bytas ut, och då står Apple utanför dörren med ett stort leende på läpparna och en kollekthåv i näven.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.Erlandsson:

Problemet är ju att man köper O365 som en helhetslösning, och är det då en av programmen man behöver som inte stödjer din versionen av IOS tvingas man byta hårdvaran eller använda utdaterad mjukvara med begränsad funktionalitet.

De släpper stöd för 2 versioner tillbaka, så när IOS 15 kommer försvinner stödet för IOS 13, och de maskiner som inte "rår med" den uppdateringen behöver bytas ut, och då står Apple utanför dörren med ett stort leende på läpparna och en kollekthåv i näven.

Sitter själv i en organisation med >60 000 licensierade Office 365 användare och känner inte riktigt igen mig i din bild av Apple, det är därför jag frågar. Vi har majoriteten av användarna på IOS och visst kan vi se att saker som labeling och andra säkerhetsfunktioner inte funkar klockrent på mailappen i IOS. Men att Android skulle ha en fördel i enterprise håller jag inte med om, tvärt om så är det en säkerhetsmardröm samt väldigt spretig miljö att underhålla över tid.

Att man fortfarande har stöd så långt tillbaka som Ipad Air 2(2014) och Iphone 6S(2015) känns som ljusår bättre än hur läget är på Android.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk

Intressant diskussion om stöd för företagsappar för gamla telefoner som ändå borde bytas ut i företagsmiljö.
En telefon är ett viktigt arbetsredskap för anställda, när telefonen är runt 3 år så byt ut den.
Men självklart är det negativt för en plattform om en extern tillverkare ej uppdaterar mjukvaran lika ofta, men det i denna tråd så är det första gången jag har hört någon/några påstå android är bättre på denna punkt.

Sedan Android vs ios. Så är Android för mig något billigt med hur mycket brister som helst, bara en sådan sak som många appar vill ha behörighet för att ringa ut för någon identifikation är skit. Man kan gnälla lika mycket på android som på windows. Problemet är vad har man för alternativ? Och det är just avsaknad av bra alternativ som gör att man ändå kör just android.
Iphone en i bra storlek kostar 12500kr och för dessa pengar får man 60hz display och man vet även om att bluetooth på mobilen när som helst byts ut emot något bättre. (le Audio) Samma sak är det för övrigt med Samsungs bästa. Har man hög krav på ljudkvalite så vet man om att man idag köper en premiumprodukt, vars bluetoothdel för ljudet som om några år kommer att ratas. Hur många år är frågan och det kommer alltid bättre. Men det är det som gör att jag väljer bort de dyraste mobilerna då jag vet att de snabbt blir dåliga emot de kommande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har stött på lite konstigheter med Apple på jobbet med deras surfplattor förr i tiden. Men jag vägrar tro att det inte ska gå köra nya appletv utan en iphone eller liknande. Men jag tackar för varningen och kommer avvakta mitt köp och se hur andra gör.

Jag skulle faktisk gissa att rätt så många som kör med Android enheter övrigt tänker, att det kan vara skoj att även ha någon billig iOs pryl. Och nya Appletv ser både ut att bli rätt så bra och prisvärd så varför inte? Därför lär det bli flera personer som råkar ut för detta problem om det är något problem.

Jag blev själv väldigt förvånad när jag stötte på det problemet men lösningen var mycket riktigt att logga in och ut en gång på en iPhone. Sedan gick det utmärkt att logga in. Kan inte se att det finns någon som helst vettig anledning till att det ska krävas, men så var det. Efter det har ingen iPhone behövts. Det var kanske 2-3 år sedan eller nåt sånt.

Skrivet av Nagelfar:

Apple är en tillverkare med eget OS, egentligen det enda företaget med både hård och mjukvara så inte konstigt att de klarar av att hålla liv i äldre produkter längre än te x Android som har ett gäng olika tillverkare av hårdvara som alla har olika tolkningar på hur en "fri" mjukvara ska skötas.
Med det argumentet vill jag nog hålla fast vid att det inte heller är speciellt svårt att tillverka en bra produkt, som Apple onekligen har lyckats med om man ser till bl a m1 chippet.

Har egentligen inget agg mot någon sida men vill inte betala premium pris för en produkt jag inte har användning för, därav android för tillfället.

Det jag däremot stör mig fruktansvärt mycket på när det kommer till Apples produkter överlag är att det då inte är lätta att reparera men det är ju kanske inte riktigt det vi diskuterar här.

Summa sumarum:
Apple har med deras produkter lyckats utveckla ett bra ekosystem när det kommer till deras marknad, i mitt tycke finns det dock andra system som fungerar betydligt bättre på många plan och till ett vettigare pris men marknadsföring är A och O i dagens konsumeringssamhälle.

En stor anledning till att de kan hålla sina enheter uppdaterade längre är också för att Apple även får intäkter från App Store. Det blir därmed ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på fortsatt utveckling även för dessa äldre enheter så länge prestandan är bra nog för att orka driva den nya versionen. På Android-sidan går istället intäkterna från Play Store till Google, så uppdateringar av äldre enheter blir mycket snabbare en orimlig kostnad. Att detta långa stöd inte efterfrågas av tillverkarna gör ju också att SoC-tillverkarna inte lägger energi och pengar på att bibehålla stöd like länge heller.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

En stor anledning till att de kan hålla sina enheter uppdaterade längre är också för att Apple även får intäkter från App Store. Det blir därmed ekonomiskt försvarbart att lägga pengar på fortsatt utveckling även för dessa äldre enheter så länge prestandan är bra nog för att orka driva den nya versionen. På Android-sidan går istället intäkterna från Play Store till Google, så uppdateringar av äldre enheter blir mycket snabbare en orimlig kostnad. Att detta långa stöd inte efterfrågas av tillverkarna gör ju också att SoC-tillverkarna inte lägger energi och pengar på att bibehålla stöd like länge heller.

Det finns otroligt många orsaker.
1.De säljer mobiler i extremt stora volymer, kostnaden för att uppdatera dem per enhet blir väldigt liten. Och för varje generation är mobilerna väldigt snarlika.
2. De har full kontroll över sitt operativsystem och då kan göra som de vill.
3. Det sista du skrev att de egentligen inte ens behöver gå vinst då de kan tjäna pengar från Appstore. Frågan är om detta är en bidragande orsak till att satsa extra mycket på att uppdatera dem.

Android i sin tur har det varit kaos. De personer som köpte en mobil för runt 2000kr och efter 5år säger att någon applikation fungerar och de borde ha valt en Apple istället, ja vilken Apple hade de fått för 2000kr som efter 5 år fungerar bättre?

Däremot har väldigt många blivit besvikna på att de köper en dyr android telefon, de trodde när de köpte mobilen att den skulle uppdateras ofta. Och sedan visade det sig att tillverkaren struntar i det. Visst telefonen fungerar, men det fick inte de uppdateringar som de hade förväntat sig. Vilket har lett till att Google, Samsung med flera har skärpt sig.

Så jag ser inte egentligen det ett dugg konstigt att många i den stora skaran väljer iPhone. De som inte kör denna är ofta budget eller folk som har höga hårdvarukrav, men inte vill lägga nästan 13000kr på en mobil som för varje år är märkbart sämre än nästa version. Min gissning är att iPhone 13 kommer utklassa iPhone 12 med skärm med hög framerate och sedan grymt ljud när man lyssnar på musik trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

… eller folk som har höga hårdvarukrav, men inte vill lägga nästan 13000kr på en mobil som för varje år är märkbart sämre än nästa version. Min gissning är att iPhone 13 kommer utklassa iPhone 12 med skärm med hög framerate och sedan grymt ljud när man lyssnar på musik trådlöst.

Mycket märkligt resonemang. Om det stämmer så borde dessa människor aldrig köpa en ny telefon, eftersom alla som har något så när koll vet att nästa modell kommer att vara ”bättre”?

Min mobil som jag köpte för två år sedan är för övrigt fortfarande lika bra som när jag köpte den. Spelar ju ingen roll att det har kommit nya modeller sedan dess, min telefon har inte blivit sämre på något vis.

Permalänk
Skrivet av Rågren:

Mycket märkligt resonemang. Om det stämmer så borde dessa människor aldrig köpa en ny telefon, eftersom alla som har något så när koll vet att nästa modell kommer att vara ”bättre”?

Min mobil som jag köpte för två år sedan är för övrigt fortfarande lika bra som när jag köpte den. Spelar ju ingen roll att det har kommit nya modeller sedan dess, min telefon har inte blivit sämre på något vis.

Men då har du heller inga höga krav på telefonen om du anser att den efter 2år uppfyller dina önskemål. Vissa som mig upplever att dagens bästa mobiltelefoner inte uppfyller de önskemål vi har.
Vi kommer vara missnöjda med t.ex. kameran, skärmstorleketen, skärmens egenskaper som bild emot solljus, prestandan(jag pratar om android), uppdateringsfrekvens på skärm (iPhone), gamla bluetooth classic för ljudöverföringen, som innebär lagg i ljudet, sämre ljudkvalité, drar mer ström, svårare att dela ljudström med andra enheter, koppla in den i grupper etc. Batteriets kapacitet såklart, där nog inte så mycket händer. Och detta fast vi köpte den bästa mobilen som idag gick att köpa.

Vi vet dock om att för varje år som går så blir telefonerna bättre och vi skulle inte vara lika missnöjda med dem då de närmar sig de önskemål som vi vill att mobilen ska ha . Att då köpa en väldigt dyr telefon och ha väldigt mycket brister länge känns inte så roligt.
Utvecklingen går dock emot att stagnera. Får nästa iPhone 13 120Hz variabel uppdaterieringsfrekvens + Bluetooth LE Audio, så tror jag inte det kommer hända så mycket mer på ett tag bortsett från de vikbara modellerna som alla ändå inte vill ha.

*edit*
Den som köper mobil, trådlösa hörlurar idag. Köper en produkt som snart anses vara dålig emot vad som kommer finnas: https://www.youtube.com/watch?v=KxI1-NdmHU8

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror väldig få av dessa faktiskt köpt sina lurar. Snarare abonnemang på 499:-/mån där lurarna byts ut vartannat år.

Ett abonnemang kostar inte 499kr. Det är telefon du finansierar.. Så det är samma sak

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ett abonnemang kostar inte 499kr. Det är telefon du finansierar.. Så det är samma sak

Det var bara ett exempel, Helge!

Menade mest att många ser det som en mänsklig rättighet att ha senaste mobilen, Kånken-väska, Canada Goose-jacka och programpaket med sportkanaler från ComHem samt en resa till Thailand varje år oavsett ekonomi.

Har själv liknande personer i min närhet som alltid påpekar hur dålig deras ekonomi är, men samtidigt har allt av ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det var bara ett exempel, Helge!

Menade mest att många ser det som en mänsklig rättighet att ha senaste mobilen, Kånken-väska, Canada Goose-jacka och programpaket med sportkanaler från ComHem samt en resa till Thailand varje år oavsett ekonomi.

Har själv liknande personer i min närhet som alltid påpekar hur dålig deras ekonomi är, men samtidigt har allt av ovanstående.

Ja men då är vi ju överens, vad tjafsar vi om =D

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.