Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En dryg exabyte lagring används för kryptovalutan Chia

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

I det fallet är det 100% Binance som äger och styr det. Dvs (ungefär) likadant som att Swedbank eller Nordea äger och styr ens nuvarande pengar. Det är inte en lösning jag själv skulle vilja ha, men kan förstå om andra vill det.

Jag tycker att man ska ha valmöjligheten att själv ha helt eget ansvar att lagra sina egna pengar. Vill man ha det är det enkelt att lösa. Vill man inte ha det är det också enkelt att lösa. I dagsläget med bankerna har man inget val, man måste ha sina pengar på en av bankerna om man inte vill gå runt med massa sedlar

Är det verkligen så? Poängen med ett decentraliserat system är väl att användarna ska kunna kontrollera varandra, dvs att plånbokens innehåll verifieras i kedjan

Skrivet av ronz:

Tänkte nog mest på de som har bank idag redan men aja

Vad används krypto till idag? Förutom köp och sälj för att tjäna mer pengar i den ”normala” valutan man använder?

Kryptovalutor i sig är idag i sin linda. I framtiden kan man använda det till mycket bra saker. Mina företag jobbar med samhällsbyggnad inom EU men vi är även delaktiga i ett större projekt där vi vill använda kryptovalutor för att typ "swisha" smarta pengar för olika ändamål. Då är det fortfarande en sedvanlig bank på var sin sida men där emellan ligger kryptovalutan. I dagsläget ger det oss möjligheten att "swisha" vem som helst över hela världen och vi kan styra vad pengarna ska gå till. För välgörande ändamål är detta bra då exempelvis donatorer som ger bort kapital också vet att det kommer fram, istället för att gå till trevliga middagar och bjudresor. I mitt fall så kan vi exempelvis "swisha" en kvinna i Afrika pengar för att hon ska gå och köpa mjölk. Dessa krypterade pengar gör det mindre riskfyllt för henne att bli utsatt för våld av hennes försupna make som vill sno pengarna och hon kan heller inte bli tvingad att köpa något annat än mjölk för transaktionen skulle inte godkännas av blockkedjan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kelthar:

Hur menar du att guld är fiat? Det kanske var det när man bara kunde använda det till smycken, men det finns väl praktiska tillämpningar av guld i teknik?

Värdet på guldet är vad köparen är villig att betala för. Men visst kan man använda guld i tillämpningar, men frågan är om det är det som avgör priset eller om efterfrågan ökar radikalt för att folk är oroliga för USD/euro mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det verkligen så? Poängen med ett decentraliserat system är väl att användarna ska kunna kontrollera varandra, dvs att plånbokens innehåll verifieras i kedjan

Med ett Binance Visa Card är det så att man kopplar sitt kort till sitt Binance-konto ja. Det är därför jag kallade det för en "light-version" av framtiden.
Här kan du läsa om hur Binance card fungerar.
"The Binance Card does everything a regular payment card does, plus much more. It works like a regular debit card issued by your bank – which, in this case, is your Binance.com account."

Det är inte något jag själv skulle vilja använda, då jag själv vill vara ägaren av pengarna. Hade hellre sett att man kopplar sitt kort direkt till sin wallet-adress och sedan skickar direkt därifrån (genom en växlingstjänst). Vad jag vet finns det inga lösningar för det än, men det bör ju komma inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Det är inte något jag själv skulle vilja använda, då jag själv vill vara ägaren av pengarna. Hade hellre sett att man kopplar sitt kort direkt till sin wallet-adress och sedan skickar direkt därifrån (genom en växlingstjänst). Vad jag vet finns det inga lösningar för det än, men det bör ju komma inom kort

Ja det är så jag föreställer mig det hela med ett antal utgivare av wallet-adresser. Att ha en centraliserad punkt tar i mitt tycke bort hela grejen med blockchain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är det verkligen så? Poängen med ett decentraliserat system är väl att användarna ska kunna kontrollera varandra, dvs att plånbokens innehåll verifieras i kedjan

Kryptovalutor i sig är idag i sin linda. I framtiden kan man använda det till mycket bra saker. Mina företag jobbar med samhällsbyggnad inom EU men vi är även delaktiga i ett större projekt där vi vill använda kryptovalutor för att typ "swisha" smarta pengar för olika ändamål. Då är det fortfarande en sedvanlig bank på var sin sida men där emellan ligger kryptovalutan. I dagsläget ger det oss möjligheten att "swisha" vem som helst över hela världen och vi kan styra vad pengarna ska gå till. För välgörande ändamål är detta bra då exempelvis donatorer som ger bort kapital också vet att det kommer fram, istället för att gå till trevliga middagar och bjudresor. I mitt fall så kan vi exempelvis "swisha" en kvinna i Afrika pengar för att hon ska gå och köpa mjölk. Dessa krypterade pengar gör det mindre riskfyllt för henne att bli utsatt för våld av hennes försupna make som vill sno pengarna och hon kan heller inte bli tvingad att köpa något annat än mjölk för transaktionen skulle inte godkännas av blockkedjan.

Hur kan annat än mjölk inte bli godkänt? Vad stoppar hennes man ifrån att ta pengarna? Vad använder hon för att utföra själva betalningen?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Ja det är så jag föreställer mig det hela med ett antal utgivare av wallet-adresser. Att ha en centraliserad punkt tar i mitt tycke bort hela grejen med blockchain.

Man kan göra väldigt mycket mer med blockchain idag än vad man kunde för två år sedan, och extremt mycket mer än för 4 år sedan. Utvecklingen går i rasande fart med tusentals olika blockchainprojekt som tacklar olika utmaningar. Ger vi det några år till så kommer det definitivt komma lösningar!

Det ska bli superintressant att se vad som händer inom de närmaste åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hur kan annat än mjölk inte bli godkänt? Vad stoppar hennes man ifrån att ta pengarna? Vad använder hon för att utföra själva betalningen?

Det är digitalt alltihopa, där främst telefonen används (med NFC antar jag) som är kopplad till en smart plånbok. Plånboken fylls på med pengar för x, y och z vilket gör att den inte fungerar för å, ä eller ö. Kontrollen görs genom blockkedjan på att det är just x, y och z som inhandlas - jag skulle tro att i praktiken är det som ett digitalt kvitto på ICA som verifieras och om det godkänns så släpps pengarna (även Swish är en form av ett kreditsystem).

I och med att pengarna är så styrda finns det väldigt lite mening med att hennes man ska ta pengarna. Visst kan han ta hennes telefon och visst kan han kapa hennes hand för att logga in på telefonen med fingeravtryck - men det är väldigt långsökt och skulle det gå så långt kan han bara handla x, y eller z med pengarna ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är digitalt alltihopa, där främst telefonen används (med NFC antar jag) som är kopplad till en smart plånbok. Plånboken fylls på med pengar för x, y och z vilket gör att den inte fungerar för å, ä eller ö. Kontrollen görs genom blockkedjan på att det är just x, y och z som inhandlas - jag skulle tro att i praktiken är det som ett digitalt kvitto på ICA som verifieras och om det godkänns så släpps pengarna (även Swish är en form av ett kreditsystem).

I och med att pengarna är så styrda finns det väldigt lite mening med att hennes man ska ta pengarna. Visst kan han ta hennes telefon och visst kan han kapa hennes hand för att logga in på telefonen med fingeravtryck - men det är väldigt långsökt och skulle det gå så långt kan han bara handla x, y eller z med pengarna ändå.

Hade varit bra om ni implementerar ett system som säkerställer att det i detta fallet faktiskt också blev mjölk som slutprodukt. En oärlig människa skulle i detta fallet kunna köpa sin mjölk och sedan sälja mjölken vidare för sin lokala valuta och därefter köpa vad hon/han vill. Ni bör kunna implementera ett sätt för den som tar emot pengarna att "bevisa" att pengarna i slutändan gick till rätt sak, och om inget sånt bevis kommer så kommer inte heller några mer pengar i framtiden. Bara en tanke

Permalänk
Medlem

Synd att det inte gick att mina det mountade molnet.. Skit också hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Hade varit bra om ni implementerar ett system som säkerställer att det i detta fallet faktiskt också blev mjölk som slutprodukt. En oärlig människa skulle i detta fallet kunna köpa sin mjölk och sedan sälja mjölken vidare för sin lokala valuta och därefter köpa vad hon/han vill. Ni bör kunna implementera ett sätt för den som tar emot pengarna att "bevisa" att pengarna i slutändan gick till rätt sak, och om inget sånt bevis kommer så kommer inte heller några mer pengar i framtiden. Bara en tanke

Inget system är perfekt och kedjan bakom är svår då den är väldigt oberäknelig. Två liter mjölk har ett värde av en stor stark, det blir abstrakt på något sätt. Det vi resonerar kring avseende just Afrika (och då avses inte hela kontinenten utan vissa länder) är fattigdom där digitaliseringen kan hjälpa till med att säkerställa att förnödenheter från övriga världen kommer fram samt de som donerar ska veta att pengarna kommer fram - och om inte allt kommer fram, vart pengarna har gått. Allt detta är möjligt med blockkedjor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är digitalt alltihopa, där främst telefonen används (med NFC antar jag) som är kopplad till en smart plånbok. Plånboken fylls på med pengar för x, y och z vilket gör att den inte fungerar för å, ä eller ö. Kontrollen görs genom blockkedjan på att det är just x, y och z som inhandlas - jag skulle tro att i praktiken är det som ett digitalt kvitto på ICA som verifieras och om det godkänns så släpps pengarna (även Swish är en form av ett kreditsystem).

I och med att pengarna är så styrda finns det väldigt lite mening med att hennes man ska ta pengarna. Visst kan han ta hennes telefon och visst kan han kapa hennes hand för att logga in på telefonen med fingeravtryck - men det är väldigt långsökt och skulle det gå så långt kan han bara handla x, y eller z med pengarna ändå.

Men blir detta inte lite av motsatsen av vad de som förespråkar kryptovalutor vill åstadkomma?
Så företagen (där man har sin krypto eller gör betalning igenom) kan styra vad du får och inte får handla? Du kan ha pengar som är låsta till en viss produkttyp?
Kan de även se dina transaktioner då och se exakt vad du köpt?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men blir detta inte lite av motsatsen av vad de som förespråkar kryptovalutor vill åstadkomma?
Så företagen (där man har sin krypto eller gör betalning igenom) kan styra vad du får och inte får handla? Du kan ha pengar som är låsta till en viss produkttyp?
Kan de även se dina transaktioner då och se exakt vad du köpt?

Jag förespråkar kryptovalutor och rent spontant tycker jag det låter som en superbra idé/produkt att enklare kunna säkerställa att pengarna man donerar faktiskt går till det som är avsikten

Det finns tusentals och åter tusentals olika blockchain-projekt med olika idéer och tankar. Alla tycker och tänker inte likadant. Jag t.ex. tror att DeFi är framtiden, men tycker det är helgalet att ETH fortfarande är fast på Proof of Work och därmed har en energiförbrukning som ett litet land

Det behöver inte vara ett företag som håller ens krypto, det behöver inte heller vara ett företag som man gör betalningen genom. Förmodligen går problemet att lösa med ett smart kontrakt på ethereum-plattformen. Då kan man förmodligen lösa så att man kan skriva in vad pengarna ska gå till (och eftersom det är en donation så är det ju inte direkt ett problem om personen som tar emot pengarna inte vill spendera pengarna på detta, då åker pengarna förmodligen bara tillbaka till den som ursprungligen gjorde donationen).

Blockchain kan vara precis så privat eller publikt som man själv vill. Vill man inte att någon ska veta något om ens transaktioner använder man privacy-coins (typ Monero), och har man inga problem med att någon ska se vad man gör med sina pengar kan man använda ETH och fortsätta använda samma adress om och om igen (och tweeta ut vilken ETH-adress det är man äger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Använd gärna rättelsefunktionen framöver

Vi får se ...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Ja tänk om alla dessa gaming grafikkort kunde användas till att spela spel istället, då skulle nog klimatkrisen redan vara löst.

Edit: För att inte bara lämna sarkastiskt skräp som en kommentar så tillägger jag att krypto definitivt ger något tillbaka i form av praktisk nytta/värde och tror man att en marknad värderad till över $2,000,000,000,000 är utan substans kanske man ska börja med att googla på vad krypto är och varför det existerar innan man avfärdar det. Sen kanske man kan fortsätta med att ifrågasätta hur man lyckades dra den slutsatsen till att börja med

Att använda det samlade värdet för en spekulationmarknad är inte ett vettigt mått direkt. Historiskt har vi tulpanmanin som ett kul motexempel på när spekulation kan spåra riktigt rejält.

Om det är jämförbart eller ej får vi nog reda på om några år (eller många år?) när/om dessa valutor faktiskt börjar användas som betalmedel. Än så länge är det mer eller mindre bara spekulation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men blir detta inte lite av motsatsen av vad de som förespråkar kryptovalutor vill åstadkomma?
Så företagen (där man har sin krypto eller gör betalning igenom) kan styra vad du får och inte får handla? Du kan ha pengar som är låsta till en viss produkttyp?
Kan de även se dina transaktioner då och se exakt vad du köpt?

Både ja och nej. Det du refererar till är att ett institut av något slag kan bedöma vad dina eller mina pengar ska gå till. Här är vi redan idag så det man kan göra är att successivt minska den typ av kontroll. Tanken med blockchain är att man inte ska kunna fuska med sin egen plånbok utan att ha ett institut som håller koll på den och användarna ska hålla koll på varandra.

Här är snarare tanken att om man donerar 100kr till Röda Korset så ska man kunna följa hela kedjan från donation till faktisk hjälp. Visar det sig då att Röda Korset hellre lägger pengarna på senaste Teslan så föreställer jag mig att som donator så väljer man en annan organisation.

I det här exemplet så kan man många gånger koppla fortsatt fattigdom till korruption, något som även finns till viss del inom vissa EU-länder där främst Rumänien är ett land med stora problem. Lösningen för att motverka korruption är till stor del att ta bort mellanhänderna och låta pengarna gå direkt från givare till mottagare. I alla fall enligt det synsätt vi har här, men det är säkerligen inte en perfekt lösning och det finns nog heller inte en universal lösning som passar alla scenarion.

Permalänk
Medlem

Tror inte detta blir någon hit (utanför Asien). Återstår ju att se.
Lägger heller en slant på att köpa lite valuta och vänta och se.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

varför hittas inte Chia i binance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

varför hittas inte Chia i binance?

Det finns extremt många kryptovalutor som inte finns på Binance

Varför just Chia inte finns på att köpa just nu beror på det som står i artikeln, dvs "Valutan kan ännu inte bytas eller säljas, men detta ändras den 3 maj och var den hamnar i värde framkommer således i början av nästa vecka."

Permalänk
Medlem

Kryptovalutor kommer bara att finnas så länge som de går att konvertera till och från vanliga pengar. Men i takt med att kraven ökar på att du skall kunna redovisa varifrån du fått dina pengar så kommer det att bli svårare att konvertera kryptovalutor till kontanter.

Permalänk
Medlem

miljövänligt? hur kommer dessa idioter fram till det?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Jag är glad att Sweclockers skrev om detta för två veckor sedan, så att jag hann köpa diskarna jag behövde innan priserna skenade
Hoppas nu att de här tråkigheterna inte blir långvariga, jag vill kunna köpa nya diskar igen om ett par år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Bram Cohen
Varför skriver folk att det var samma grundera som bitcoin hela tiden?

Bittorrent inte Bitcoin.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Att använda det samlade värdet för en spekulationmarknad är inte ett vettigt mått direkt. Historiskt har vi tulpanmanin som ett kul motexempel på när spekulation kan spåra riktigt rejält.

Om det är jämförbart eller ej får vi nog reda på om några år (eller många år?) när/om dessa valutor faktiskt börjar användas som betalmedel. Än så länge är det mer eller mindre bara spekulation.

Det är iofs sant att den värderingen innehåller väldigt mycket spekulation och är lite av ett primitivt mått som kan vara lite missvisande, men det finns några punkter här som gör det hela annorlunda. Till att börja med så är värderingen vid det här laget så extremt hög att den konkurrerar ut alla av världens alla största företag, vilket om jag inte misstar mig sätter krypto på en skala bortom alla liknande exempel vi haft tidigare i världshistorien. Min andra punkt är att Kryptos bubbla redan har "spräckts" många gånger de senaste 12 åren, då priset gått ner 70-90% för att sedan stabilisera sig och gå upp igen till 3-6x priset det tidigare föll ifrån, om och om igen. De flesta exempel på liknande bubblor jag vet om har inte haft så många, om ens några, cykler av det slaget utan har snarare skett i ett mer sammantaget svep. Som avslutning vill jag poängtera att krypto redan har många praktiska användningsområden och används dagligen av många både som valuta i diverse transaktioner och som instrument i mer komplicerade system. Exempelvis så har vissa banker redan börjat adoptera Ripple för att underlätta internationella transaktioner, för att ta ett exempel med en lite oväntad aktör.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Ja så länge det mest drabbar större hårddiskar så bör ju gemene man inte bli särskilt drabbad.
Risken finns ju att dessa miners däremot går lägre och lägre i hårddiskstorlek för att till slut till och med köpa upp alla 4-8 TB diskar...då kan nog betydligt fler bli irriterade.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja så länge det mest drabbar större hårddiskar så bör ju gemene man inte bli särskilt drabbad.
Risken finns ju att dessa miners däremot går lägre och lägre i hårddiskstorlek för att till slut till och med köpa upp alla 4-8 TB diskar...då kan nog betydligt fler bli irriterade.

Det behöver ju inte vara miners som går ner i storlek. Det räcker ju med att de stora diskarna tar slut så kommer de som tidigare köpte dem (före Chia) att gå ner i storlek tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det behöver ju inte vara miners som går ner i storlek. Det räcker ju med att de stora diskarna tar slut så kommer de som tidigare köpte dem (före Chia) att gå ner i storlek tyvärr.

Inte helt osannolikt nej.
Vi får se helt enkelt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ja så länge det mest drabbar större hårddiskar så bör ju gemene man inte bli särskilt drabbad.
Risken finns ju att dessa miners däremot går lägre och lägre i hårddiskstorlek för att till slut till och med köpa upp alla 4-8 TB diskar...då kan nog betydligt fler bli irriterade.

I många länder kör dem 4 och 6. Speciellt 6 för de är bäst kr / TB. Det beror helt enkelt på hur mycket man kan punga ut tror jag.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket är det cohen betalar för att marknadsföra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Både ja och nej. Det du refererar till är att ett institut av något slag kan bedöma vad dina eller mina pengar ska gå till. Här är vi redan idag så det man kan göra är att successivt minska den typ av kontroll. Tanken med blockchain är att man inte ska kunna fuska med sin egen plånbok utan att ha ett institut som håller koll på den och användarna ska hålla koll på varandra.

Här är snarare tanken att om man donerar 100kr till Röda Korset så ska man kunna följa hela kedjan från donation till faktisk hjälp. Visar det sig då att Röda Korset hellre lägger pengarna på senaste Teslan så föreställer jag mig att som donator så väljer man en annan organisation.

I det här exemplet så kan man många gånger koppla fortsatt fattigdom till korruption, något som även finns till viss del inom vissa EU-länder där främst Rumänien är ett land med stora problem. Lösningen för att motverka korruption är till stor del att ta bort mellanhänderna och låta pengarna gå direkt från givare till mottagare. I alla fall enligt det synsätt vi har här, men det är säkerligen inte en perfekt lösning och det finns nog heller inte en universal lösning som passar alla scenarion.

Så det här institutet, måste det inte vara på global nivå? Om man skall kunna skicka pengar för mjölk, och endast mjölk, till en kvinna i Afrika, och vara säker på att hon bara köper mjölk? Eller om man skall kunna spåra pengar man ger till Röda Korset hela vägen till den faktiska hjälpen?

Så inte bara en kryptovaluta, men även något nytt som ser till att vi alla har ordning på precis allt? En ny världsordning...

Permalänk
Medlem

Jag har 2 TB NVME M.2 som system. 1 TB NVME M.2 som speldisk samt 3 och 4 TB mekaniska hårddiskar som lagring i min spelburk.

Annars har jag en filserver med blandade gamla mekaniska hårddiskar på mellan 2-4 TB (rätt många), tror totala diskutrymmet i den är på ca 30 TB