Lånetid? hyra upphör? och Dubbel WAN?

Permalänk
Medlem

Lånetid? hyra upphör? och Dubbel WAN?

Hej. Mitt internet lägger av ibland i några sekunder för att sedan funka igen. Efter att kollat runt i routerns inställningar ser jag att det står lånetid 3 timmar och en hyra upphör tid som räknar ner. Misstänker att detta har nåt med saken att göra? Kan det va så ? Och hur ändrar jag detta i så fall?

Undrar även över inställningen Dubbel WAN. Jag har 3 IP-adresser från Com Hem. Skulle jag kunna använda 2 kablar mellan com hem routern och min router och på så sätt nyttja 2 IP? och skulle jag tjäna nått på det ?

Har en ASUS RT-AC2900 kopplat till en Com Hem WiFi Hub C2 i bryggat läge

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Lånetid kommer från den dynamiska utdelningen av IP-adresser (DHCP). DHCP servern lånar ut IP-adresser i sitt omfång i en viss tid, när halva tiden gått så kollar DHCP servern om enheten fortfarande använder IP-adressen.
Om enheten fortfarande använder adressen så startas tiden om.
Om enheten inte svarar så kommer DHCP servern göra ett nytt försök när halva återstående tiden löpt ut. Detta fortsätter tills enheten svarar eller tiden löpt ut. När tiden har löpt ut är det fritt fram att ge den IP-adressen till någon annan enhet.

Så länge som enhet och DHCP server har kontakt med varandra ska det inte påverka uppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarper:

Lånetid kommer från den dynamiska utdelningen av IP-adresser (DHCP). DHCP servern lånar ut IP-adresser i sitt omfång i en viss tid, när halva tiden gått så kollar DHCP servern om enheten fortfarande använder IP-adressen.
Om enheten fortfarande använder adressen så startas tiden om.
Om enheten inte svarar så kommer DHCP servern göra ett nytt försök när halva återstående tiden löpt ut. Detta fortsätter tills enheten svarar eller tiden löpt ut. När tiden har löpt ut är det fritt fram att ge den IP-adressen till någon annan enhet.

Så länge som enhet och DHCP server har kontakt med varandra ska det inte påverka uppkopplingen.

Ja jag lyckades googla mig till det med, men undrar fortfarande över det där med Dubbel WAN!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle man vilja ha två kabar mellan samma enheter? Varför skulle du nyttja två adresser?
Det låter mer som att det ger fler och större bekymmer än det du redan har.

Vad säger CH om det? Prövat att bara starta om CH-routern? I vilket "syfte/inställningar" har du Dubbel-WAN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Ja jag lyckades googla mig till det med, men undrar fortfarande över det där med Dubbel WAN!

Dual WAN är till för om du har flera uppkopplingar. Säg en fast uppkoppling och ett mobilt modem. Då kan routern koppla över från det fasta till det mobila om det fasta skulle gå ner av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Varför skulle man vilja ha två kabar mellan samma enheter? Varför skulle du nyttja två adresser?
Det låter mer som att det ger fler och större bekymmer än det du redan har.

Vad säger CH om det? Prövat att bara starta om CH-routern? I vilket "syfte/inställningar" har du Dubbel-WAN?

Skrivet av Zarper:

Dual WAN är till för om du har flera uppkopplingar. Säg en fast uppkoppling och ett mobilt modem. Då kan routern koppla över från det fasta till det mobila om det fasta skulle gå ner av någon anledning.

Ingen aning hur det funka men tanken med dubbel WAN föddes väl ur att jag trodde det va 3 timmars timern för IPn som var problemet. Känns ändå som det borde kunna ge någon fördel =D

Jag har alltid haft rock solid internet och har "försvarat" Com hem i andra trådar men samma dag som dom bytte namn till Tele2 har det börjat bli disconnects och sidan för routerinställningarna funkar knappt, så jag får väl börja med att ringa dom imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om felet bara är några sekunder kan det vara svårt att felsöka när det uppstår. Du kan testa att kontinuerligt pinga för att se var uppkopplingen bryts när det händer. T ex mot routern och/eller Tele2s gateway. Då kan du få en aning om det är något lokalt eller på deras sida.