Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare

Bra tips. Synd de har mest nyproduktion bara. Inte mycket 12AU7 NOS =(

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mebbot:

Så jag blev för ett tag sedan ägare till Xduoo TA-20 så att själva poängen med det är ju att kunna tuberolla, men det är också min första i rör världen, men som jag förstår är det ju inte helt enkelt att bara skaffa matchade 12AU7 rör.
Enligt min google skill så landar det oftast på random ebay eller usa shop.
Vet ni något smidigt inrikes eller EU shop som säljer detta? Eller är det bara att bita ihop?

Är på jakt efter detsamma men till andra förstärkare
Ska du ha nyproduktion eller NOS?
Prisklass?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikaelm:

Inget illa om Sennheiser, jag har många av deras lurar själv - men det känns nästan som denna forumtråd är sponsrad av dem då deras lurar diskuteras väldigt frekvent här!

Nåväl, tänkte passa på att berätta lite om vad jag gjord senaste dagarna med mina nyinförskaffade beg. AKG K701. Moddlistan är följande:

1. Lurbygeln som i original används som signalledare för höger sida, har bytts ut mot ett par Van Damme Tour Grade XKE Pro-Patch, silverpläterad OFC-kabel (lödd med blyfritt tenn och Sony-certifierad krympslang) = Renare signal och uppmätt ca 0,5 dB vs 1 dB volymskillnad höger/vänster sida i standard.

2. Ett av de tunna skikten från ett oanvänt Corona-munskydd har limmats på insidan av plastgallren bakom elementen och tätat vid huvudbygelns ingångar med Karlssons klister samt klippt bort skumgummi som även dessa limmats, framför reflektorerna runtom elementen = Motsvarande grundprincip som används i HD800 med öppen lösning med reflektorer utan öppet ljudläckage.

3. Tagit bort plastfilmen som är klistrad för basporten baktill på drivern = Låter elementmembranen arbeta effektivare/friare samt leder ut framförallt basljud driverna som fungerar ihop med ovannämnda reflektorer.

I standardutförande är K701 helt öppna i gallren bakom elementen (som beskrivs i punkt 2), medan man för den uppgraderade Q701 har satt skumgummi på insidan, vilket är tänkt att ge mer bas. Men då skumgummi dämpar ljud väldigt effektivt, så tror jag mer på min/HD 800:s lösning, vilket snarare fungerar som reflektorer som leder tillbaka ljudet runt elementen. Passade förstås även på att rengöra lurarna/dynorna grundligt när lurarna var demonterade.

Så även om jag inte inbillar mig att jag lyckats skapa ett par HD 800 som är 10 ggr så dyra, så tror jag ändå att jag får ett ljud som ska göra mig nöjd. Minns att jag även gillade ljudet från mina tidigare K702 som jag endast hade bytt till dubbelsidig UP OCC-kabel, och dessa lurar är de enda som nästan fått mig att gråta när jag lyssnat på dem - och ha då i åtanke att jag även äger HD800.

Om någon är intresserad, så återkommer jag med mina åsikter hur de låter samt kan lägga upp mod.-bilder. Och om någon känner för att plagiera någon av idéerna, så varsågod! Kostnad totalt är ~50 kr samt ca 5 - 10 timmars arbete.

Jag kör med mina akg k7XX igen. De är baserade på k702 65th anni. modellen tydligen. Lite drop eq på det så lirar de faktiskt bättre än jag kom ihåg det som. Fast har ju haft diverse jord/elnäts problem förr, som antagligen inte gick ihop med stacken. AKG lurarna är ju bekvämare än Hifiman HE-4XX samt lite med umpf i ljudet.
Drivs med en Asgard v3 samt en Topping D10s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Har du kikat på uraltones? Finland är ju mer eller mindre inrikes beroende på om man är chad stormaktssvensk eller virgin självständighetserkännare!

Haha
Tack så mycket, la det i min lista.

Permalänk
Medlem

Toppen! Tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Är på jakt efter detsamma men till andra förstärkare
Ska du ha nyproduktion eller NOS?
Prisklass?

Eftersom jag inte riktigt har någon referens att gå på ännu så känner jag nog att jag kommer köpa flera olika par att lyssna in mig på innan jag verkligen vet vad jag gillar. Så något riktig raritet är nog inte läge ännu
Har du kanske tom lite tips på vad man borde testa?

Permalänk
Medlem

Går rykten om att apple music ska stödja lossless streaming inom kort utan att höja priset.
https://www.macrumors.com/2021/05/01/apple-music-hifi-tier-ne...

Permalänk
Fyndjägare

Fynda i Falun

iFi iMicro IDSD Black Label hörlursförstärkare/DAC. Använt skick, endast lite färgskav på ett par ställen.
3500 kr

AKG K712 Mycket fint skick. Inte spelad mer än 100h isch.
1200 kr

Han hade lite iFi USB grejjer också

https://hifitorget.se/visa_annons.php/ifi_imicro_black_label_...

Inte min annons.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Mebbot:

Eftersom jag inte riktigt har någon referens att gå på ännu så känner jag nog att jag kommer köpa flera olika par att lyssna in mig på innan jag verkligen vet vad jag gillar. Så något riktig raritet är nog inte läge ännu
Har du kanske tom lite tips på vad man borde testa?

Har inga 12AU7 / ECC82 ännu så det är en djungel tyvärr. Och enligt en del med bättre koll än mig så låter alla rör olika beroende på vilken krets (förstärkare) du sätter dom i. Och sen kommer samspelet mellan rör och hörlur, tex ett ljus superdetaljerat rör kanske inte är bästa valet för en HD800 ägare.

Jag är ute efter 12AU7 / ECC82 rör med högre detaljering, separering och större soundstage än mina Electro Harmonix 6922. Ska sitta främst i en Liquid Platinum. Har adapters så jag kan använda 12AU7 i förstärkare med 6922 socket.

Är det HD599 du har som hörlurar?

Edit: Lite länkar om 12AU7
https://audiofool.reviews/tube-rolling-the-xduoo-ta-01b-ta-10-and-ta-20-12au7-amps/
http://www.audiotubes.com/12au7.htm
https://upscaleaudio.com/pages/the-ultimate-guide-to-tube-rol...

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare

En som jämför Hifiman Arya, Focal Clear och ZMF Auteur. Rätt intressant om någon funderar på dessa.

10:16 Genre matching:
Audiophile music, Jazz, Classical, Acoustics, Acoustic guitars, Orchestral, also for rock - Hifiman Arya
Slam, Punch, Electronic Music, Rock, bass, guitars, drums - Focal Clear
Vocals, Jazz Vocals, Female Vocals - ZMF Auteur
Undecided, play it safe - ZMF Auteur

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Edit: Jag gör en separattråd istället

Gör en separat tråd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Har inga 12AU7 / ECC82 ännu så det är en djungel tyvärr. Och enligt en del med bättre koll än mig så låter alla rör olika beroende på vilken krets (förstärkare) du sätter dom i. Och sen kommer samspelet mellan rör och hörlur, tex ett ljus superdetaljerat rör kanske inte är bästa valet för en HD800 ägare.

Jag är ute efter 12AU7 / ECC82 rör med högre detaljering, separering och större soundstage än mina Electro Harmonix 6922. Ska sitta främst i en Liquid Platinum. Har adapters så jag kan använda 12AU7 i förstärkare med 6922 socket.

Är det HD599 du har som hörlurar?

Edit: Lite länkar om 12AU7
https://audiofool.reviews/tube-rolling-the-xduoo-ta-01b-ta-10-and-ta-20-12au7-amps/
http://www.audiotubes.com/12au7.htm
https://upscaleaudio.com/pages/the-ultimate-guide-to-tube-rol...

Ja precis, det är en del att ta hänsyn till och sätta sig in i
Nyttiga länkar du gav där, tack så mycket. Har ingen brådis heller så det blir att sitta och klura ett tag tills det blir dags så man inte är helt ute och cyklar.

Det har blivit några lurar redan, HD599, HD58X, 99 Classic och nu senast LCD-2C. Och fler lär det väl bli haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Jag kör med mina akg k7XX igen. De är baserade på k702 65th anni. modellen tydligen. Lite drop eq på det så lirar de faktiskt bättre än jag kom ihåg det som. Fast har ju haft diverse jord/elnäts problem förr, som antagligen inte gick ihop med stacken. AKG lurarna är ju bekvämare än Hifiman HE-4XX samt lite med umpf i ljudet.
Drivs med en Asgard v3 samt en Topping D10s.

Intressant! Har du gjort modden med att ta bort tejpbitarna innanför gallren? Blir helt andra lurar jämfört med original, kan jag lova! Dock inte helt 100% att samma gäller för K7XX, men antar det.

Jag såg en Youtube-recension om dessa AKG K7XX, och han som gjorde den var helt lyrisk över hur sköna dynorna var! Han lovade också att modda dem till alla som skickade sina till honom - dock antar jag att det var i USA.

Mina moddade K701 har jag just bränt in med brus/sinusvågor i två dygn nu, kring 70 - 80 dB. Jämförde sedan med ett par HD650, och både jag och min far ansåg att K701 lät mjukare, öppnare och klarare med kraftigare/tyngre bas än HD650 som lät hårdare/torrare och mer instängt. Vi båda ansåg m.a.o. att AKG:n läst bäst utan att låta för ljust/vass, som dem annars är kända för. Och då ska man ha i åtanke att Sennheisern kostar 2 - 3 ggr så mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mikaelm:

Intressant! Har du gjort modden med att ta bort tejpbitarna innanför gallren? Blir helt andra lurar jämfört med original, kan jag lova! Dock inte helt 100% att samma gäller för K7XX, men antar det.

Jag såg en Youtube-recension om dessa AKG K7XX, och han som gjorde den var helt lyrisk över hur sköna dynorna var! Han lovade också att modda dem till alla som skickade sina till honom - dock antar jag att det var i USA.

Mina moddade K701 har jag just bränt in med brus/sinusvågor i två dygn nu, kring 70 - 80 dB. Jämförde sedan med ett par HD650, och både jag och min far ansåg att K701 lät mjukare, öppnare och klarare med kraftigare/tyngre bas än HD650 som lät hårdare/torrare och mer instängt. Vi båda ansåg m.a.o. att AKG:n läst bäst utan att låta för ljust/vass, som dem annars är kända för. Och då ska man ha i åtanke att Sennheisern kostar 2 - 3 ggr så mycket.

Nej ingen modd, fast jag har bytt till Brainwavz öronkuddar i läder/konstläder. Kan man se tejpbitarna med ficklampa från utsidan?

Det gick inte, får se om det är värt plocka isär hörluren. Det ska sättas ihop också

Permalänk
Fyndjägare

Massdrop Focal Elex 4100kr.
Även känd som Elear med Clear peads.
Inte min annons.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/focal_elex_127873.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Du kommer nog ha kul med iDSD Micro. Finns en del att trixa med. Du kan ju tom använda den som USB->Coax omvandlare om du vill testa Coax in på övriga DACar. Eller om du tex har brus via USB.

Ljudmässigt så gissar jag förstärkning med Lyr av LCD-2 är trevligare men jag vet inte hur Lyr låter så ren spekulation Förstärkaren i Micro iDSD är bra f.ö. men LCD-2 och rörhybrider har jag oftast gillat mer.

För dina kommande IEMs kan det nog bli bra.

Ser fram emot kommande intryck jämfört med D10, DA9 etc. Men ingen press, tycker personligen man ibland behöver lyssna in sig rejält och testa fram och tillbaka på en ny DAC för att komma till några slutsatser.

Vill också ha Siemens ECC88 till min Liquid Platinum och CTH men det verkar lite knepigt få tag i äkta numera. Hur spelar dom rören med LCD-2 tycker du?

Så... första intrycket av Micro'n är trevligt, levande och fylligt när jag matar LCD-2 genom Lyr. Herregud va underbart det är att upptäcka sin musik "igen". Ingen direkt wow-känsla på LCD-2 direkt ur den dock (inget jag direkt räknade med), kan driva dom ok, men det är inte mycket body.

MEN, en lite tråkig grej är att IEM sensitivity knappen (dels är lös...åkte loss?) distar/brusar och om jag drar ner till High eller Ultra så tappar jag väldigt mycket i höger kanal, om jag trycker och håller på knappen så kan det försvinna vid vissa lägen. Känns helt enkelt som att det är glapp nånstans Lite tråkigt...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moron:

Så... första intrycket av Micro'n är trevligt, levande och fylligt när jag matar LCD-2 genom Lyr. Herregud va underbart det är att upptäcka sin musik "igen". Ingen direkt wow-känsla på LCD-2 direkt ur den dock (inget jag direkt räknade med), kan driva dom ok, men det är inte mycket body.
https://i.imgur.com/7l8s2N8.jpg

MEN, en lite tråkig grej är att IEM sensitivity knappen (dels är lös...åkte loss?) distar/brusar och om jag drar ner till High eller Ultra så tappar jag väldigt mycket i höger kanal, om jag trycker och håller på knappen så kan det försvinna vid vissa lägen. Känns helt enkelt som att det är glapp nånstans Lite tråkigt...

Hmm låter som Akkellis inte testat alla funktioner och det är glapp. Aj vad trist men du kan ju höra med dem. iFi kan sannolikt reparera den (gissar på byta ut hela PCB), men iom att den är beg kommer det förmodligen inte gå på garantin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hmm låter som Akkellis inte testat alla funktioner och det är glapp. Aj vad trist men du kan ju höra med dem. iFi kan sannolikt reparera den (gissar på byta ut hela PCB), men iom att den är beg kommer det förmodligen inte gå på garantin.

Mja, fick ett lite tråkigt svar att "knappen kan man bara trycka tillbaka", vilket är fine, men...

Får se om jag får nåt mer. Funkar bra utöver IEM sensitivity, men känns lite "B".

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av clnr:

Går rykten om att apple music ska stödja lossless streaming inom kort utan att höja priset.

Slutstriden kommer väl stå mellan Äpplet och Spoti. Som nått 1 Miljard nedladdningar på Google Play.
Apple har ju alla möjligheter att skapa en riktigt bra bitperfect kedja iom att de har full kontroll över hårdvara, OS och App. Men jag gissar att man måste köpa en Apple pryl för att nyttja högsta ljudkvaliteten, de lär ju inte fokusera på att göra det optimalt för Windows =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Mja, fick ett lite tråkigt svar att "knappen kan man bara trycka tillbaka", vilket är fine, men...

Får se om jag får nåt mer. Funkar bra utöver IEM sensitivity, men känns lite "B".

Jag är inte riktig övertygad om kvaliteten/kvalitetskontrollen hos iFi. Jag hade själv en av deras värre produkter (AMR CD777SE) med nypris omkring 50kkr som strulade ofantligt mycket. Jag hade den i lite mer än ett år, varav ~10 månader spenderades på service i olika omgångar. Lämnade tillbaka den till slut. Läst om en som hade modellen över (CD77) som hade liknande problem, och den kostar nästan 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag är inte riktig övertygad om kvaliteten/kvalitetskontrollen hos iFi. Jag hade själv en av deras värre produkter (AMR CD777SE) med nypris omkring 50kkr som strulade ofantligt mycket. Jag hade den i lite mer än ett år, varav ~10 månader spenderades på service i olika omgångar. Lämnade tillbaka den till slut. Läst om en som hade modellen över (CD77) som hade liknande problem, och den kostar nästan 100kkr.

Ok, tråkigt Hur var upplevelsen med supporten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft flera olika hörlurställ har jag nu gått över till fodral för mina tre lurar som jag går runt på. Smidigt för mina X2HR som jag har med när jag reser men även gött kunna plocka fram ett par dammfria lurar om man inte använt dem på ett tag, velourpads drar ju åt sig damm bara dem hänger framme. Kanske inte för alla men perfekt för mig

Tvättade även padsen på mina 6XX efter 3,5år och de ser ut som nya igen Vattnet blev rätt smutsigt!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av maLakai:

Efter att ha haft flera olika hörlurställ har jag nu gått över till fodral för mina tre lurar som jag går runt på. Smidigt för mina X2HR som jag har med när jag reser men även gött kunna plocka fram ett par dammfria lurar om man inte använt dem på ett tag, velourpads drar ju åt sig damm bara dem hänger framme. Kanske inte för alla men perfekt för mig

Tvättade även padsen på mina 6XX efter 3,5år och de ser ut som nya igen Vattnet blev rätt smutsigt!
https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111014.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111206.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111134.jpg

Snyggt och bra tips med tvätten! Hoppas det inte påverkade ljudet på nåt vis.
Länka till fodralen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Snyggt och bra tips med tvätten! Hoppas det inte påverkade ljudet på nåt vis.
Länka till fodralen?

Nej då, tog isär lurarna och bada padsen med ljummet vatten och mild tvål. Innan 24h tork innan jag satte ihop dem igen.

Fodralen är Geekria ultrashell från amazon.se Dessa till HD650

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Coolt, hoppas det är sant för i så fall skulle väl Spotify tvingas göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maLakai:

https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111014.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111206.jpg
https://forumbilder.com/images/2021/05/04/IMG_20210504_111134.jpg

Nice!
Beställde faktiskt precis ett par dekoni Pads till mina x2hr både för komfort och hur mycket damm/katthår original padsen drar åt sig.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | XFX 7900 XTX | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Massdrop HD 58x's | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Moddat GMMK Pro

Permalänk
Medlem

Lurarna kom idag, valet föll till slut på Auteur!

Extremt fin mönstring i träet, svårt att fånga på bild!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Ok, tråkigt Hur var upplevelsen med supporten?

Inga konstigheter såvitt jag vet, men Akkelis skötte kontakten med dem.

Permalänk
Fyndjägare
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är SENNHEISER HD 458 något att ha? Passar dom små huvuden?
Dom säljs på power för 1200kr nu. Funderar på att slå till.
Kan man annars få ett tips på bra BT hörlurar som passar ett mindre huvud i ungefär samma prisklass. Tack!

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |