Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av moron:

Ska bli kul att prova! Märk av lite problem med USB matning från min laptop, klipper lite då och då , tror det kan vara prestandabaserat, så får testa lite mer där.

Har tyvärr inga andra rör att testa med här, men ska hämta hem några fler för lite test kanske!

Har haft liknande problem från en jobblaptop och USB DAC. Ljudet hackade till ibland, mindre än 1sek. Löste sig när jag ändrade Windows Processor Scheduling till "Adjust for best performance of:" från "Programs" till "Background servics."
Då fick USB bussen högre prio eller nåt.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Dvs Qobuz genom Roon istället för Tidal?

Det går simultant och kombinerat med ens egna Flac samling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Det går simultant och kombinerat med ens egna Flac samling

Så Roon kan man lägga in sitt eget plus typ Tidal?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Så Roon kan man lägga in sitt eget plus typ Tidal?

Stämmer. Finns ganska mycket skoj med Roon faktiskt, tycker jag iallafall
Det går testa gratis en månad om man vill kika igenom.

Permalänk
Medlem

Sitter här med ett par ZMF Aeolus, universe pads och ett par Auteur och försöker komma på vad jag gillar bäst.

Alla instrument låter bättre på Aeolus, alla röster låter bättre på Auteur.

Omöjligt val.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Stämmer. Finns ganska mycket skoj med Roon faktiskt, tycker jag iallafall
Det går testa gratis en månad om man vill kika igenom.

Nice... det här är en ny värld för mig, var längesen jag var i hifi-spåret känner jag. Roon, Audirvana... antar jag får googla runt lite och hitta vilket som är bäst, även Tidal vs Qobuz

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Nice... det här är en ny värld för mig, var längesen jag var i hifi-spåret känner jag. Roon, Audirvana... antar jag får googla runt lite och hitta vilket som är bäst, även Tidal vs Qobuz

Spotfy Hifi är på gång också som har stor potential att krossa både Tidal Hifi och Qobuz, återstår att se. Har ingen aning dock om Roon har en Spotify integration. Spotify Hifi (och Qobuz) får sig sannolikt en gratisskjuts också nu när MQA totalsågas vilket stackars Tidal satsat stenhårt på, snacka om en katastrofal felsatsning... de ville väl men fick enbart badwill, i synnerhet från audiofil-communityn som gått fullständigt bananas.

Har enbart haft en testperiod på Roon för något år sedan, den är bra och cool men tyckte ändå inte det var värt det då för mig. Att den knyter ihop ens egna/lokala samling med musiktjänster som tex Tidal och Qobuz är bra för vissa men eftersom jag nästan jämnt enbart streamar spelar inte det så stor roll för mig. Tror dock även att man genom Roon får betydligt mer information om musiken, historia, vilket som skrivit låtarna etc vilket är coolt. Sedan tror jag att Roon har väldigt mycket funktionalitet att fungera som musikkälla för väldigt många olika enheter samtidigt. För en del som tex bor i villa och vill kunna strömma ljud i hela huset samt till olika enheter så har Roon mycket funktionalitet som jag förstår det (har dock inte testat detta själv), hur detta fungerar är enkelt att googla fram eller kolla på youtube exempel. Slutligen, en annan fördel med Roon och Tidal vet jag är att även om man kör Tidal i exklusive mode så finns det equalizer funktionalitet i Roon vilket är bra. Mjukvara som tex populära Equalizer APO fungerar nämligen inte alls om man kör Tidal i exklusive mode vad jag vet medan Roon fixar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Spotfy Hifi är på gång också som har stor potential att krossa både Tidal och Qobuz, återstår att se. Har ingen aning dock om Roon har en Spotify integration.

Har enbart haft en testperiod på Roon för något år sedan, den är bra och cool men tyckte ändå inte det var värt det då för mig. Att den knyter ihop ens samling med musiktjänster som tex Tidal och Qobuz är bra men eftersom jag nästan jämnt enbart streamar spelar inte det så stor roll för mig. Sedan tror jag att Roon har väldigt mycket funktionalitet att fungera som musikkälla för väldigt många olika enheter samtidigt. För en del som tex bor i villa och vill kunna strömma ljud i hela huset samt till olika enheter så har Roon mycket funktionalitet som jag förstår det (har dock inte testat detta själv), hur detta fungerar är enkelt att googla fram eller kolla på youtube exempel. Slutligen, en annan fördel med Roon och Tidal vet jag är att även om man kör Tidal i exklusive mode så finns det equalizer funktionalitet i Roon vilket är bra. Mjukvara som tex Equalizer APO fungerar nämligen inte om man kör Tidal i exklusive mode vadjag vet medan Roon fixar detta.

Tvekar på att det kommer ske någon form av större rörelse åt endera håll när Spotifys lossless-streaming kommer. De kommer garanterat höja priset till i paritet med åtminstone Qobuz, har inte highres (om man nu bryr sig om det), betalar minst till artister och finns inte integrerat i Roon/Audirvana.
Men det blir spännande att se statistiken för att se hur stor procentandel av Spotifys lyssnare som kommer betala för lossless.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Tvekar på att det kommer ske någon form av större rörelse åt endera håll när Spotifys lossless-streaming kommer. De kommer garanterat höja priset till i paritet med åtminstone Qobuz, har inte highres (om man nu bryr sig om det), betalar minst till artister och finns inte integrerat i Roon/Audirvana.
Men det blir spännande att se statistiken för att se hur stor procentandel av Spotifys lyssnare som kommer betala för lossless.

Vi får se, jag kommer med stor sannolikhet lämna Tidal (Hifi) varje fall, åtminstone under förutsättning att Spotify Hifi tjänsten blir bra (jag har inte läst på tillräckligt ännu). Använde jag Roon kanske jag skulle gjort helt annorlunda (mycket sannolikt) men tycker att en Spotify integration bör komma, vore exceptionellt underligt annars. Sedan håller jag tummen för att Spotify Hifi blir ca 50kr billigare än Tidal Hifi / månad men det återstår att se. Jag har varit nöjd med Tidal Hifi under detta knappa året jag haft det, det bör tilläggas men tycker att det är lite irriterande dyrt. Den enda anledningen till att jag lämnade Spotify var pga att Tidal erbjöd högre kvalité genom deras Hifi tjänst, inget annat, annars skulle jag fortsatt med Spotify.

Det blir säkert en mycket liten procentandel som kommer betala för Spotify Hifi, i synnerhet beroende på hur exceptionellt många kunder de redan har varav väldigt många unga kostnadsmedvetna kunder. Sist men inte minst väldigt få personer som är beredda att betala extra för en ljudförbättring som är ytterst svår att ens märka/höra, det är mest ljudentusiaster som intresserar sig för detta. En hel del har ju att göra med denna utrustning man har också (hörlurar, dac och ljudanläggning). Men helt rätt nu av Spotify att bredda sig med tanke på att ett flertal konkurrenter stenhårt marknadsför sina Hifi tjänster, dumt att kasta bort en potentiell kundbas och låta konkurrenterna växa sig onödigt stora. Tajmingen är inte helt dum med tanke på all badwill/debatt kring MQA formatet just nu (Tidal) vilket dock inte enbart Spotify tjänar på utan även tex Qobuz.

Diskussioner om det här brukar alltid bli "intressanta" dock, eftersom folk har väldigt olika åsikter/teorier.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Sitter här med ett par ZMF Aeolus, universe pads och ett par Auteur och försöker komma på vad jag gillar bäst.

Omöjligt val.

Jobbigt läge. Så känner jag jämt jag ska sälja av en hörlur. Båda på provköp eller?

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Jobbigt läge. Så känner jag jämt jag ska sälja av en hörlur. Båda på provköp eller?

Yes, hemlånat av ArkAudio.. I-landsproblem förvisso, men man blir lite smått uppgiven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Använde jag Roon kanske jag skulle gjort helt annorlunda (mycket sannolikt) men tycker att en Spotify integration bör komma, vore exceptionellt underligt annars.

Är det inte så att bollen ligger hos Spotify när det gäller Roon-integration? Roon tar nog gärna emot Spotify med öppna armar, men vill Spotify att folk hellre ska använda Roon än deras egna gränssnitt? Är lite osäker på hur det det där funkar, men är inte helt säker på att det blir så lätt att få den största aktören på marknaden att gå med på det som krävs för en liten exklusiv skara användare. Vi får se vad som händer i framtiden...

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Yes, hemlånat av ArkAudio.. I-landsproblem förvisso, men man blir lite smått uppgiven.

Hehe precis, dagens i-lands för oss hörlursnördar.
Vilken förstärkare och DAC har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hehe precis, dagens i-lands för oss hörlursnördar.
Vilken förstärkare och DAC har du?

Det är i alla fall väldigt bra att man kan låna hem och testa. Fick hem Aeolus först, och gillade den inte alls med stock pads, men så kom andra pads och Auteur i en annan låda ett par dagar senare!

En ODAC/o2-combo och en Echo2 som matas med Topping e30.

Visa signatur

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av jockos:

Det är i alla fall väldigt bra att man kan låna hem och testa. Fick hem Aeolus först, och gillade den inte alls med stock pads, men så kom andra pads och Auteur i en annan låda ett par dagar senare!

En ODAC/o2-combo och en Echo2 som matas med Topping e30.

Spelar båda ZMF bäst med Echo2 eller är det svårare än så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Spelar båda ZMF bäst med Echo2 eller är det svårare än så?

Båda låter bättre med Echo, Auteur låter fortfarande extremt bra på Objective-combon, medan jag inte kan rekommendera Aeolus alls på den.

Kommer ha den ihop med mina gamla lurar i ett annat rum, oavsett vilka ZMF jag väljer, så det är ingen faktor jag kommer lägga mycket vikt på!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Är det inte så att bollen ligger hos Spotify när det gäller Roon-integration? Roon tar nog gärna emot Spotify med öppna armar, men vill Spotify att folk hellre ska använda Roon än deras egna gränssnitt? Är lite osäker på hur det det där funkar, men är inte helt säker på att det blir så lätt att få den största aktören på marknaden att gå med på det som krävs för en liten exklusiv skara användare. Vi får se vad som händer i framtiden...

Du har säkert rätt, hoppas i så fall att Spotify fixar Roon integration. Använder ju inte Roon själv men märkte under min 30 dagars testperiod att det är bra och jag kan förstå att många använder det.
1. Bra för att knyta ihop hela ens digitala ljudsamling + integration med tex Tidal
2. Bra om man bor i ett mansion och vill kunna strömma ljud till andra rum etc
3. Att equalizern i Roon fungerar även om man kör Tidal i exclusive mode.
4. Man får lite mera information om musiken etc man spelar vilket är kul.

Finns säkert flera roliga saker som jag missade helt.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det vill inte Spotify släppa från sig någon form av källkod som gör det möjligt att använda tredjepartsapplikationer som Roon och Audirvana. Tyvärr, för det blir väldigt meckigt att använda Spotify på en headlessdator som kör Audirvana (i mitt fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Omöjligt val.

Permalänk
Medlem

Tror jag stannar vid HD800s. Gillade lurarna i sin originalklang (och gör fortfarande) men diskanten var för påträngande i många låtar, och i tillfällen där man vill höja lite extra. Funderade på att sälja dem vidare, men innan så testade jag att EQa dem för att se. Körde Oratory1990's EQ från Reddit och är glad att jag gjorde eftersom det fixade till det jag störde mig på med lurarna, det lade till lite sub-bas och tonade ner den skarpa diskanten bland annat, nu låter de i princip precis som jag vill!

Jag hade tidigare ett par Focal Clear på hemlån men jag undrar om inte de var defekta. Kändes som något var konstigt med mellanregistret. Lät i vissa låtar som röster kom strax bakom öronen istället för från sidan/framifrån, och mellanregistret lät lite för tillbakadraget för att vara rätt.

Permalänk
Medlem

Du vill alltså köpa min njure?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

modda aeleus i ena örat och auteur i andra

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv

Någon som lyssnar på trance - psytrance?
Astrix Album mix -youtube

Mina Sony XB1000 får leva ut nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Någon som lyssnar på trance - psytrance?
Astrix Album mix -youtube

Mina Sony XB1000 får leva ut nu!

Haha sitter och lyssnar på Astrix - Artcore atm. En av de bättre låtar som gjorts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Haha sitter och lyssnar på Astrix - Artcore atm. En av de bättre låtar som gjorts.

Bara ta det till 30e april å klicka

Permalänk
Medlem

Så jag blev för ett tag sedan ägare till Xduoo TA-20 så att själva poängen med det är ju att kunna tuberolla, men det är också min första i rör världen, men som jag förstår är det ju inte helt enkelt att bara skaffa matchade 12AU7 rör.
Enligt min google skill så landar det oftast på random ebay eller usa shop.
Vet ni något smidigt inrikes eller EU shop som säljer detta? Eller är det bara att bita ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

nice, har du mer att rekommendera i den genren?

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 5090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 64GB | Asus PG32UCDM 32" 4K 240Hz , Acer Predator X34S 34"

Permalänk
Medlem

Jag startade en testmånad av Qobuz igår. Tycker det är riktigt trevligt faktiskt. Har ännu inte stött på så mycket som saknas, och kvaliteten är som lägst CD-nivå. Är dock inte så förtjust i gränssnittet, och ska jag spela bitperfect från datorn så kan jag inte köra EQ. Bättre i mobilen där det integrerar med USB Audio Player Pro och Toneboosters parametric EQ-tillägg. Integrerar också med Volumio (med ett tillägg i Volumio) som jag kör i Stereon. Är osäker på om jag kommer fortsätta när månaden är slut då vi kör familjeabb på Spotify, och resten av familjen skiter ju fullständigt i mina audiofila "böjelser" . Väntar ju spänt på vad Spotify Hifi kommer föra med sig. CD-kvalitet räcker gott och väl för mig egentligen. Tycker att Spotifys spellistor och rekommendationer är riktigt vassa. Har ju inte kört Qobuz tillräckligt länge för att bedöma hur den kommer agera där. En trevlig grej är ju dock att det står mycket mer info om artisterna i Qobuz, och i vissa fall specifika album.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

Så jag blev för ett tag sedan ägare till Xduoo TA-20 så att själva poängen med det är ju att kunna tuberolla, men det är också min första i rör världen, men som jag förstår är det ju inte helt enkelt att bara skaffa matchade 12AU7 rör.
Vet ni något smidigt inrikes eller EU shop som säljer detta? Eller är det bara att bita ihop?

Har du kikat på uraltones? Finland är ju mer eller mindre inrikes beroende på om man är chad stormaktssvensk eller virgin självständighetserkännare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mebbot:

EU
https://www.tubeampdoctor.com/
https://drtube.com/
https://www.tube-town.net/ttstore/
https://www.banzaimusic.com/home.php

Tillägg