Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har nog inte förstått att man använder vaccin för att skydda sig själv OCH trycka tillbaka en dödlig sjukdom.

Väldigt svagt av de som inte tar vaccin. Är samma filurer som lägger ut chemtrail och flatearth videos på Youtube.

Tja jag har idag inga planer på att ta nuvarande vaccin, inte tror jag på varken chemtrail eller flatearth.
tycke nog du ska göra en attitydjustering och sluta försöka klistra skit på folk som inte delar din syn på saker.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har fått både dos 1 och 2 av pfizer. Fick dos 2 för ca 2-3 veckor sedan. Inga biverkningar förutom öm dagen efter.

Ser att det är många diskussioner om att ta eller inte ta vaccin. Jag förstår det då även jag funderade kring detta. Jag ingår i riskgrupp och var trots det väldigt tveksam men valde till slut att ta vaccinet ändå. Tänker främst på nära och kära som med större sannolikhet skulle drabbas hårdare än mig själv av viruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Är det inte?
12% av rapporterna är handlagda.
88% är inte handlagda.

I de 12% har vi 1 dödsfall.

Jag påstår att mörkertal representerar data som inte kommit statistiken till känna. Dvs data i de 88% icke-handlagda rapporterna. Vad menar du?

Eftersom det finns en definition av begreppet mörkertal inom statistiken så tycker jag att man ska hålla sig till den, och där är ett mörkertal ett inträffat fall av det man undersöker som man inte känner till och därmed inte kan ta med i statistiken. I detta fallet så skulle det innebära något som inte blivit rapporterat alls. Om man är generös och inkluderar de 88% som inte hunnits gå igenom så skulle mörkertalet vara de dödsfall som finns däri, inte samtliga 88%.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Jo och därför räcker det med att ta den biten. Men man kan inte räkna ena mot hela befolkningen och inte den andra.

På något sätt så måste man väl det?

För det vi vill jämföra är ju
Risk att bli smittad * covid-döda/covid-smittade
med
Vaccin-döda/vaccinerade

Hur får vi fram risken att bli smittad om vi inte tar med hela befolkningen på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Fast fler kommer ju dö av miljöförstöringen som flygplanen orsakar? :S

talar du miljö eller klimat? var har du hittat att fler människor kommer dö av flygplanens miljöförstöring?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv tar jag mitt ansvar och räddar liv genom att inte vaccinera mig nu!
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kR7bxk/forskare-stall-er...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

På något sätt så måste man väl det?

För det vi vill jämföra är ju
Risk att bli smittad * covid-döda/covid-smittade
med
Vaccin-döda/vaccinerade

Hur får vi fram risken att bli smittad om vi inte tar med hela befolkningen på något sätt?

När upphör fler bli smittade (eller väldigt få)? När vi uppnår flockimmunitet. Det gäller för båda därför är risken att bli smittad ointressant.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Fick besked om andra dosen idag - Den 2/6 kl 14.35 i "Lergökastan".

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

talar du miljö eller klimat? var har du hittat att fler människor kommer dö av flygplanens miljöförstöring?

Både och, i synnerhet med framställan och förbränning av flygbränsle. Man kan väl inte ha undgått miljödebatten där flyget spelar en viktig roll?

Men det är offtopic så det får bli i en annan tråd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Både och, i synnerhet med framställan och förbränning av flygbränsle. Man kan väl inte ha undgått miljödebatten där flyget spelar en viktig roll?

Men det är offtopic så det får bli i en annan tråd..

debatt och verklighet är två skilda saker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Självklart vaccinerar jag mig!
Jag har en sorts social grej att vara obehagligt närgången så covid har inte varit så lätt för mig.

Tyvärr är jag bara 30 så jag får vänta ett tag till innan vaccinationen.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*HÖRRNI*

Hur i hela friden kom ni från ”ska du ta vaccin” till en diskussion om flygbränslen??

Kom igen, låt farfars medicinskåp vara ifred några timmar till 😁

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag önskar att takten var snabbare, men så fort jag får chansen så tar jag vaccin.
https://c19.se

Åh, vad trögt det går

Permalänk
Medlem

Stör mig på alla amatörhostare på bussar så, JA tack, motiverad och redo! 🙂

Permalänk
Medlem

Möjligtvis när Valneva's vaccin blir redo, VLA2001 som vaccinet heter är ett helt vanligt vaccin som använder ett inaktivt virus för att skapa immunitet, istället för allt experimenterande med mRNA.

Innan dess så väljer jag att inte vaccinerna mig, oavsett hur jävla hysteriska folk är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*HÖRRNI*

Hur i hela friden kom ni från ”ska du ta vaccin” till en diskussion om flygbränslen??

Kom igen, låt farfars medicinskåp vara ifred några timmar till 😁

Det är nog snarare farmors kryddhylla som intresserar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Möjligtvis när Valneva's vaccin blir redo, VLA2001 som vaccinet heter är ett helt vanligt vaccin som använder ett inaktivt virus för att skapa immunitet, istället för allt experimenterande med mRNA.

Innan dess så väljer jag att inte vaccinerna mig, oavsett hur jävla hysteriska folk är.

Det är väl så kinas sinovac(?) funkar, dv.s gammalt hederligt vaccin.

Problemet där verkar ju vara att det har en fruktansvärt dålig effektivitet efter 1 spruta (2%) och en ganska medioker effektivitet (50%) efter två sprutor, dvs. klart mycket sämre effektivitet än nuvarande vektor- och mRNA-vaccin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Det är väl så kinas sinovac(?) funkar, dv.s gammalt hederligt vaccin.

Problemet där verkar ju vara att det har en fruktansvärt dålig effektivitet efter 1 spruta (2%) och en ganska medioker effektivitet (50%) efter två sprutor, dvs. klart mycket sämre effektivitet än nuvarande vektor- och mRNA-vaccin.

Det är just det man ska testa i FAS III, datan från Fas I/II var lovande:

"initial results from a phase 1/2 trial of VLA2001 demonstrated that the vaccine was generally well tolerated across all dose groups tested, and was highly immunogenic with over 90% of study participants developing ‘significant’ levels of antibodies to the SARS-CoV-2 virus spoke protein."

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Det är just det man ska testa i FAS III, datan från Fas I/II var lovande:

"initial results from a phase 1/2 trial of VLA2001 demonstrated that the vaccine was generally well tolerated across all dose groups tested, and was highly immunogenic with over 90% of study participants developing ‘significant’ levels of antibodies to the SARS-CoV-2 virus spoke protein."

Kan ju hoppas att dom lyckas bättre än kineserna. Fler effektiva vaccin på marknaden lär inte många gråta över.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Medelvärdet på antal döda i influensa är 685. Du tycker alltså inte det är någon skillnad mot Covid?
Covid är den tredje vanligaste dödsorsaken i Sverige just nu: https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lena-hallengre...

Jag har aldrig vaccinerat mig mot influensa. Haft den en gång på senare år.
Med facit i hand skulle jag gärna vaccinera mig mot de allvarligare varianterna.

Problemet med länken är att inte ens källan vet hur många som avlidit p.g.a. Covid-19.
Dom vet bara hur många som avlidit med registrerad Covid-19 infektion inom 30 dagar sedan registreringen.

T.ex. om en cyklist blir ihjälkörd utav en bilist och cyklisten hade Covid-19 för t.ex. 21 dagar sedan så kommer denna att hamna i statistiken att denna avlidit med Covid-19.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Om det inte nämnts tidigare så finns det 3 ytterligare enkla punkter som gör att @snraway 's uträkning är fel innan den ens börjat.

Du försöker beräkna en risk för en person som väljer idag mellan att ta vaccin eller inte, men, du missar extremt viktiga bakgrundsfaktorer till dina siffror.

1. Dödsfallet i vaccingruppen du räknar på handlade om en person som fått AZ's vaccin, något som inte rekommenderas längre till den åldersgrupp du räknar på. Med din logik är alltså risken 0% att ta vaccin för personen i åldersgruppen som idag funderar på att vaccinera sig.

2. De som först vaccinerats är de med störst riskfaktorer gällande hälsa i allmänhet, de svagaste, det vore rimligt att anta att de löper en väldigt mycket högre risk att drabbas av komplikationer än övriga.

3. Sjukvården har idag kunskap om möjliga komplikationer efter vaccinering, varför de har helt andra uppföljningar samt förberedelse för att ta hand om människor som fått symptom efter vaccinering, det gör att risken sjunker markant för att drabbas allvarligt.

Jag väntar för övrigt på ett svar gällande om du hade något annat argument än; "jag vill inte vara försökskanin" för att inte vaccinera dig?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Tja jag har idag inga planer på att ta nuvarande vaccin, inte tror jag på varken chemtrail eller flatearth.
tycke nog du ska göra en attitydjustering och sluta försöka klistra skit på folk som inte delar din syn på saker.

Tycker absolut man kan klistra skit på dom som inte vill vaccinera sig, de hör hemma bland anti vaxxers varken de vill eller inte. Det har den här tråden bevisat gång på gång.

De åsikterna ska inte normaliseras, och ska behandlas med inget annat än kritik. Jag tycker inte det ska vara lag på vaccination, däremot tycker jag att samhället ska upprätta moraliska lagar om det och motarbeta folk som inte vill vaccinera sig i den mån som går.

Det är 100% svagt och egoistiskt att inte vaccinera sig.

Edit: glömde säga att det är fegt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Problemet med länken är att inte ens källan vet hur många som avlidit p.g.a. Covid-19.
Dom vet bara hur många som avlidit med registrerad Covid-19 infektion inom 30 dagar sedan registreringen.

T.ex. om en cyklist blir ihjälkörd utav en bilist och cyklisten hade Covid-19 för t.ex. 21 dagar sedan så kommer denna att hamna i statistiken att denna avlidit med Covid-19.

Den går lite långsammare då det är lite mer eftersläpning än i FHM:s statistik, men det går fint att titta i Socialstyrelsen statistik istället, som baserar sig på dödsorsaksintyg. Det vill säga att i Socialstyrelsens statistik baserad på dödsorsaksintyg kommer någon, som har blviit överkörd av en buss inom trettio dagar efter konstaterad covid-19, inte att tas upp som avliden på grund av covid-19.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Tycker absolut man kan klistra skit på dom som inte vill vaccinera sig, de hör hemma bland anti vaxxers varken de vill eller inte. Det har den här tråden bevisat gång på gång.

De åsikterna ska inte normaliseras, och ska behandlas med inget annat än kritik. Jag tycker inte det ska vara lag på vaccination, däremot tycker jag att samhället ska upprätta moraliska lagar om det och motarbeta folk som inte vill vaccinera sig i den mån som går.

Det är 100% svagt och egoistiskt att inte vaccinera sig.

Edit: glömde säga att det är fegt med.

Ok så då kan vi placera personer som sysslar med dina påhopp i gruppen svagbegåvade?
tänker det brukar vara dom som sysslar med påklistrade utan minsta eftertanke varför vissa väljer att avvakta.
fegt? skulle nog snarare säga att du framstår smått panikartad som du skriker om att all ska vaccinera sig med nuvarande vaccin.
Är man orolig eller rör sig mycket bland andra personer då kan jag köpa att man vill ha vaccinet, personligen är jag varken orolig eller rör mig bland andra personer så nej tack jag har inga problem att avvakta.

såg förövrigt att det ska komma ett vaccin i tablettform är det någon som har koll på hur det ska fungera jämfört med dagens lösningar?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aragon:

Ok så då kan vi placera personer som sysslar med dina påhopp i gruppen svagbegåvade?
tänker det brukar vara dom som sysslar med påklistrade utan minsta eftertanke varför vissa väljer att avvakta.
fegt? skulle nog snarare säga att du framstår smått panikartad som du skriker om att all ska vaccinera sig med nuvarande vaccin.
Är man orolig eller rör sig mycket bland andra personer då kan jag köpa att man vill ha vaccinet, personligen är jag varken orolig eller rör mig bland andra personer så nej tack jag har inga problem att avvakta.

såg förövrigt att det ska komma ett vaccin i tablettform är det någon som har koll på hur det ska fungera jämfört med dagens lösningar?

Skilj på sak och person. I detta fallet är beteendet sakfrågan. Börjar du prata om 'svagbegåvade' går du på personen, inte saken.

Vill man vara en del av ett samhälle så får man visa hänsyn vilket då innebär att ta vaccinet även om det (mot bättre vetande) inte skulle uppfattas som lönsam riskhantering för en enskild individ.

Vill man inte ta vaccinet är det enligt min mening ett helt ok beteende att inte vara en del av samhället, att idka social distansering av det mera hårdhänta slaget, typ att sätta sig på ett torp ute i skogen. Det är slutresultatet som räknas, att pandemin stoppas, vägen dit är bara en fråga om implementation. Men då gäller det också att den sociala distansering är verklig och inte bara snack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

Vad har du för belägg att Valneva's vaccin har bättre effektivitet och/eller mindre biverkningar än mRNA-baserade vaccin?

När du använder värdeladdade ord som "helt vanligt" och "experimenterande" och "hysteriska" så börjar jag misstänka att du inte har så mycket belägg, att det bara är ett tyckande från din sida.

Länkar?

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag kunna ta AZ vaccin imorn om jag fick, siffrorna talar sitt tydliga språk så rent logiskt är det inget att fundera över. Hade jag tyckt annorlunda hade jag nog fått svårt att få företag att betala dyra pengar för mina riskberäkningar…

Så när jag får ta vaccin tar jag vaccin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Vad har du för belägg att Valneva's vaccin har bättre effektivitet och/eller mindre biverkningar än mRNA-baserade vaccin?

När du använder värdeladdade ord som "helt vanligt" och "experimenterande" och "hysteriska" så börjar jag misstänka att du inte har så mycket belägg, att det bara är ett tyckande från din sida.

Länkar?

MRNA-baserade vaccin är ett ganska nytt koncept, medan Valnevas använder en gammal teknik med ett inaktiverat virus. Det finns givetvis inga data på vilket som är mest säkert varken på kort eller lång sikt. Men eftersom att COVID-19 är ganska så harmlöst för dom som inte är i någon riskgrupp så väljer jag att avvakta.

Att folk är hysteriska är väl inget som jag hittar på, kolla bara på diverse sociala medier och när du rör dig ute.

Tror ni folk hade varit lika försiktiga med vaccin om vi hade dödstal likt spanska sjukan? Folk är försiktiga därför att det finns så otroligt många människor som är helt hysteriska över ett virus som inte är speciellt farligt om du inte befinner dig i en riskgrupp.

I slutändan så tycker jag att vi som människor själva ska få bestämma vad vi låter någon injicera oss med, utan att bli straffade för det. Det är väl en ganska vettig approach?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D3str0yer:

MRNA-baserade vaccin är ett ganska nytt koncept, medan Valnevas använder en gammal teknik med ett inaktiverat virus. Det finns givetvis inga data på vilket som är mest säkert varken på kort eller lång sikt. Men eftersom att COVID-19 är ganska så harmlöst för dom som inte är i någon riskgrupp så väljer jag att avvakta.

Att folk är hysteriska är väl inget som jag hittar på, kolla bara på diverse sociala medier och när du rör dig ute.

Tror ni folk hade varit lika försiktiga med vaccin om vi hade dödstal likt spanska sjukan? Folk är försiktiga därför att det finns så otroligt många människor som är helt hysteriska över ett virus som inte är speciellt farligt om du inte befinner dig i en riskgrupp.

I slutändan så tycker jag att vi som människor själva ska få bestämma vad vi låter någon injicera oss med, utan att bli straffade för det. Det är väl en ganska vettig approach?

Valneva använder alltså traditionell teknik med inaktiverade virus. Det är det jag håller mot det. Traditionella vaccin mot typ influensa har alltså av tradition låg effektivitet. Man brukade vara glad om man kom upp i 50-70%. Det kinesiska vaccinet använder också traditionell teknik och uppvisar också den traditonellt begränsade effektiviteten hos den typen av vaccin

Nyare vaccin som använder mRNA-tekniken ligger på 95% som ju rimligen måste betraktas som grymt bra. Ett genombrott.

Visst är mRNA-tekniken nyare. Man har därför kollat den extra noga innan den släpptes fri för mera allmänt bruk. I USA har man nu gett Pfizer till 130 miljoner så man har nu snabbt byggt upp stor erfarenhet runt biverkningar. Så här långt ser det bra ut.

En fördel med mera gammaldags vaccin är att dom tydligen är mindre känsliga för varianter på viruset. Den nya mRNA-tekniken är oerhört exakt vilket då också kan vara en svaghet. Pfizer skall komma ut med ett modifierat mRNA-vaccin som är tänkt att hålla uppe effektiviteten mot kända varianter. Tänkt att användas som ett tredje skott, efter de två vanliga. Kommer till hösten (= ungefär samtidigt som Valneva skall vara färdigtestat för mera allmänt bruk).

Jag tror inte Valneva kan anses vara bättre, eller mer lovande, än mRNA-vaccinen. Snarare sämre. Lägre effektivitet och mindre utprovad när nu mRNA-vaccinen redan använts i så stora volymer. Inget värt att vänta på. Ingen ursäkt för någonting.

Om det här med hysteri så får du stå för det själv. Av det jag har läst, sett och hört så tycker jag folk resonerar och agerar vettigt runt vacinering. Det är mest när någon säger att allla andra är hysteriska som jag blir lite misstänksam, i synnerhet om vederbörande använder mycket värdeladdade ord och inte själv verkar så värst påläst.

Sedan tycker jag visst att du själv skall få bestämma om/när du vill bli vaccinerad. Man skall få göra som man vill men man skall också vara beredd att stå för det offentligt. Vilket då innebär att man kan bli kritiserad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av D3str0yer:

"Hysterin" är befogad eftersom vaccineringen tävlar mot tiden det tar för vaccinresistenta varianter att uppstå. Varianter kan inte uppstå om viruset inte kan replikera vilket det inte kan om majoriteten av världen är vaccinerad.

Om du nu är så mån med vad du stoppar i din kropp så tycker jag att du skall gå i hazosuit med egen syrgasmask för att förhindra avgaser från fordon, tobaksrök och pollen, ta fram eget gödsel och odla eget foder för att slippa allt biavfall som hamnar i miljön, gödsel och sedan matvarorna, filtrera ditt kranvatten så du blir väck de mängder mikroplaster som finns där.

Efter det så kan du tycka att riskerna med ta 2-3 vaccindoser är större än riskerna med att andas in "det hysteriska förkylningsviruset covid-19". Själv tar jag gärna 2-3 doser då jag väljer livet framför en helt plötslig död som är mycket enkel att förebygga (aka ta 2-3 vaccindoser).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |