Som jag förstått det så är det inte riktigt samma sak. Varför man vill att så många så snabbt som möjligt tar vaccin mot Corona är för att förhindra mutationer som bla kan bli mer resistenta mot vaccinerna som finns (eller dödligare). Ju fler personer som smittan passerar genom ju fler möjligheter för detta. Lever vi sida vid sida där bara vissa är vaccinerade så är det förmodligen perfekt grogrund till just det. Ju fler som vaccineras desto mindre risk för det.
Coronavirus muterar i nuläget inte alls på samma sätt som vanliga influensavirus där förändringar sker mycket ofta.
Edit
Fick min första shot i måndags
Det fina är ju att vi når detta långt innan 100% är vaccinerade. I Storbritannien är dödstal/smittan nu mycket lågt, vid 51% frivilligt vaccinerade. Inga nya utbrott har setts heller.

Detta är detta jag försöker få fram i mina inlägg: Att då har man nått det viktigaste målet - flockimmunitet. Resterande 49% blir mindre och mindre viktiga, även för att bekämta resistens. I slutet nästan bortkastade.
För att bekämpa resistens bäst borde man direkt när man nått flockimmunitet (50-70%) skicka resterande doser och personal till länder där man inte nått flockimmunitet, då mutationer kan ske varsomhelst i världen. Istället för att vaccinera unga i slutet på FAS4 med extremt liten nytta.