Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Som jag förstått det så är det inte riktigt samma sak. Varför man vill att så många så snabbt som möjligt tar vaccin mot Corona är för att förhindra mutationer som bla kan bli mer resistenta mot vaccinerna som finns (eller dödligare). Ju fler personer som smittan passerar genom ju fler möjligheter för detta. Lever vi sida vid sida där bara vissa är vaccinerade så är det förmodligen perfekt grogrund till just det. Ju fler som vaccineras desto mindre risk för det.
Coronavirus muterar i nuläget inte alls på samma sätt som vanliga influensavirus där förändringar sker mycket ofta.

Edit
Fick min första shot i måndags

Det fina är ju att vi når detta långt innan 100% är vaccinerade. I Storbritannien är dödstal/smittan nu mycket lågt, vid 51% frivilligt vaccinerade. Inga nya utbrott har setts heller.

Detta är detta jag försöker få fram i mina inlägg: Att då har man nått det viktigaste målet - flockimmunitet. Resterande 49% blir mindre och mindre viktiga, även för att bekämta resistens. I slutet nästan bortkastade.
För att bekämpa resistens bäst borde man direkt när man nått flockimmunitet (50-70%) skicka resterande doser och personal till länder där man inte nått flockimmunitet, då mutationer kan ske varsomhelst i världen. Istället för att vaccinera unga i slutet på FAS4 med extremt liten nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det skulle funka mellan två virus att göra den jämförelsen.

Alla som tycker att covid19 är så lättvindigt borde bli tvångssysselsatta i sjukvården och hjälpa till att avlasta den.

Precis, men som jag förstod det så menade hen att risken inte kan vara högre än 100%?

Tror ingen här tycker att covid19 är så lättvindigt, jag kommer ta vaccinet när det blir tillgängligt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Vården har rapporterat att dödsfallet är misstänkt covid-relaterat, inte jag personligen. Se källan i mitt inlägg.

Siffran 1 utgår från de 12% av vaccinrapporterna som är handlagda. 88% mörkertal i siffrorna kring vaccindöda. Se källan i mitt inlägg.

Ca 2000 allvarliga biverkningar i alla åldersgrupper har rapporterats, Inkluderar IVA-vård, sjukhusinläggning pga vaccinet etc. Detaljerad statistik saknas per åldersgrupp, men högst sannolikt finns ett gäng sådana fall alltså också. Se källan i mitt inlägg.

Enligt Läkemedelsverket rapporterar prioriterar de "okända" biverkningar först i handläggningen. Inte "allvarliga". Står också i källan i mitt inlägg.

Statistik rörande dödsfall och allvarliga biverkningar finns bara för handlagda rapporter. Även detta hade du kunnat läsa i källan till mitt inlägg - Läkemedelsverket.

Så återigen, du slänger ju bara ur dig spekulationer, och jag får återigen besvara dig med det som faktiskt står i Läkemedelsverkets rapporter.

I källan du hänvisar till står även att läsa vilket du helt har bortsett ifrån...:

Hur görs en sambands bedömning av biverkningsrapporter?
Läkemedelsverket uppmanar hälso- och sjukvården att rapportera redan vid misstanke om en
läkemedelsbiverkning. Det innebär att den som rapporterar in biverkningen inte behöver ha fastställt
ett samband mellan läkemedlet och händelsen.
I de flesta fall kan ett samband med läkemedlet bekräftas först efter analys av flera liknande rapporter
samt med stöd från den samlade vetenskapen, där alla rapporter om misstänkta biverkningar är ett
viktigt tillskott till det större pusslet. Sambands bedömning kommer att göras i det samlade underlaget
vid detektion och utredning av en potentiell säkerhetsrisk. Viktiga faktorer att ta hänsyn till vid denna
bedömning är bland annat patientens sjukdom, samtidigt intag av andra läkemedel, tidsförlopp för
intaget och händelsen samt möjlig mekanism

Du hänvisar alltså till ett dokument som inte är fullständigt, dödsfallet är ju inte alls säkerställt att det har med covid att göra, det är bara en misstanke och alla rapporter har ju inte inkommit då pandemin inte har upphört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Exempel: Män & Kvinnor 18-39år, ej riskgrupp.
Risk att dö i covid: 0.00017%
Risk att dö av vaccin: 0.00049%
Vaccinet har 288% högre risk än Covid-19 för icke-riskgrupper, 18-39år.

Beräkning:
De senaste 16 månaderna har 5 avlidit av Covid-19 i gruppen 18-39år, utan riskgrupp, och 278 personer i denna grupp har hamnat på IVA pga Covid-19. Det finns 2920873st i åldersgruppen i landet.
Risk: 0.00017% (5/2920873)
Källa: SIR

202204st i denna grupp har fått minst 1 dos vaccin. Med 12% av alla 31844 biverkningsrapporter hittills handlagda av Läkemedelsverket har vi 1 avliden (Pfizer/BioNtech).
Risk: 0.00049% (1/202204)

Osäkerhetsfaktorer:
* Det saknas statistik på hur många i åldersgruppen 18-39år, utan riskgrupp, som dött av Covid-19 utan att först hamna på IVA - Här tillkommer nog några dödsfall för Covid, troligtvis ändå marginellt baserat på annan statistik som finns.
* Bara 12% av bivverkningsrapporterna har handlagts - här tillkommer nog dödsfall för vaccinet.
* Bara 7% av åldersgruppen 30-39 har vaccinerats - här kan det gå åt båda hållen.

Vaccinet har även en okänd osäkerhetsfaktor för nya biverkningar pga de förkortade Fas-3 studierna.

Jag bara häpnar när jag läser hur du räknar. Den svenska skolan måste verkligen ha misslyckats totalt med matematikundervisningen. Samhällskunskapen också för den delen. Jag hoppas inte du jobbar som statistiker.

Det är lite som att säga att livet är en obotlig sjukdom med hundraprocentig dödlighet fast tvärtom.

När man presenterar dödlighet i olika sjukdomar, till exempel olika former av cancer, så är det självklart att man enbart utgår från de som drabbas. Man räknar inte in de som aldrig får cancer. Gjorde man det skulle man kunna påstå att cancer inte är ett större problem att oroa sig för, det är ju ändå försvinnande få som dör av det. Ändå läggs det ner enorma summor i forskning om just cancer, det skulle man knappast göra om det inte var ett stort problem.

Det finns mängder av exempel. Risken att dö i en flygolycka till exempel. Man räknar inte på hela jordens befolkning under all evighet när man räknar fram hur stor den är utan självklart enbart utifrån hur många och hur länge de faktiskt flyger. Jo, det är jämförbart.

Detsamma gäller Covid-19. Du kan inte räkna in de som inte varit smittade i din statistik, siffrorna blir extremt skeva då och saknar all förankring i verkligheten.

Ett litet tillägg om samhällskunskapen.
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Beräkningen utgår från gruppen 18-39 år (män+kvinnor) i hela landet, som inte tillhör någon riskgrupp. 288% räknas ut som förhållandet mellan de olika riskerna.
Risken att leva vidare i samhället utan vaccin och avlida inom en 16mån period (den data som finns), kontra risken att gå och ta ett vaccin som en aktiv handling och konsekvens av den handlingen.

så hur många i den åldern är det som tagit vaccinet och dött i Sverige ? samt sen då som blivit smittade och dött ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är rent felaktigt att slänga sig med procentsiffror utan att veta vilket förhållande som gäller, om en person inte tar vaccinet och blir smittad så överlever den, men tar personen vaccinet så kommer den att dö av det, redan det är 100% man kan inte dö 2,88 gånger som du påstår.

Men du har ju missförstått hela min uträkning. Jag har aldrig påstått att någon kan dö 2,88 ggr.

18-39år. ingen riskgrupp:
Risk att dö i covid under tidsperiod 16mån: 0.00017%
Risk att dö av vaccin vid direkt dos: 0.00049%

0.00017*2,88 = 0.00049
Risken är 288% högre, detta kan också beskrivas som ca 3ggr högre.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Men du har ju missförstått hela min uträkning. Jag har aldrig påstått att någon kan dö 2,88 ggr.

0.00017*2,88 = 0.00049

Men jag har förstått din uträkning - och den är fortfarande felaktig. Du kan inte räkna på det sättet du gör.
Det finns inte mycket vinning att försöka driva frågan om vad som är rätt i en uträkning som i grunden blivit fel ändå.

Det du kommit fram till stämmer inte.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Det finns mängder av exempel. Risken att dö i en flygolycka till exempel. Man räknar inte på hela jordens befolkning under all evighet när man räknar fram hur stor den är utan självklart enbart utifrån hur många och hur länge de faktiskt flyger. Jo, det är jämförbart.

Klockrent.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pajjann:

Precis, men som jag förstod det så menade hen att risken inte kan vara högre än 100%?

Nej det tror inte någon pratade om.

Risken att dö av X kan aldrig vara högre än 100 %.
Men risken att dö av X istället för Y kan vara större än 100 %.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

0.00017*2,88 = 0.00049

Men risken att dö av vaccinet måste väl vara 1/2920873 = 0.00000034236 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

så hur många i den åldern är det som tagit vaccinet och dött i Sverige ? samt sen då som blivit smittade och dött ?

Du tänker på enbart Absoluta tal som inte tar hänsyn till hur många som vaccinerats. Det är ju helt irrelevant då siffran måste sättas i ett samband. Exempel:
1 har avlidit av vaccinet på 200000 vaccinerade. Det ger den risk jag räknat ut. Om istället 1 miljon var vaccinerade och en dött skulle ju risken varit 5ggr lägre. Därför måste man räkna ut risken i procent: Hur stor är risken att avlida av en spruta?

Alltså, om en 18-39åring går och tar en vaccinspruta är risken att avlida av en biverkning: 0,00049%.

Om jag går ovaccinerad under 16mån av pandemin (datat är från 2020) är risken att smittas och sedan vidare även avlida: 0,00017% så många ovaccinerade har avlidit av i Covid-19 under 16 pandemimånader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Men risken att dö av vaccinet måste väl vara 1/2920873 = 0.00000034236 ?

Risken för att dö av sprutan räknas fram genom:
Hur många döda av en spruta/Hur många sprutor tagna

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Du tänker på enbart Absoluta tal som inte tar hänsyn till hur många som vaccinerats. Det är ju helt irrelevant då siffran måste sättas i ett samband. Exempel:
1 har avlidit av vaccinet på 200000 vaccinerade. Det ger den risk jag räknat ut. Om istället 1 miljon var vaccinerade och en dött skulle ju risken varit 5ggr lägre. Därför måste man räkna ut risken i procent: Hur stor är risken att avlida av en spruta?

Alltså, om en 18-39åring går och tar en vaccinspruta är risken att avlida av en biverkning: 0,00049%.

Om jag går ovaccinerad under 16mån av pandemin (datat är från 2020) är risken att smittas och sedan vidare även avlida: 0,00017% så många ovaccinerade har avlidit av i Covid-19 under 16 pandemimånader.

Du får ursäkta mig men du silar mygg och sväljer kameler.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

Risken för att dö av sprutan räknas fram genom:
Hur många döda av en spruta/Hur många sprutor tagna

Så varför räknas inte risken att dö av covid med hur många döda av infektion / hur många infekterade ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

men för att få fram dom siffrorna så behöver du veta hur många i den åldern som har tagit vaccinet och dött. Och i detta fallen blir det extremt svårt då det förmodligen är väldigt få i den åldern som är fullt vaccinerade i Sverige. dvs din uträkning blir fel och helt orelevant i fallet då man ska ta beslut för att ta vaccinet eller inte .

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Så varför räknas inte risken att dö av covid med hur många döda av infektion / hur många infekterade ?

För att det inte är garanterat att varje person i åldergruppen blir infekterad under 16mån perioden. Åldergruppens risk att avlida av covid innebär att de först måste bli infekterade. Det är 2 små risker som båda måste slå in för att orsaka ett dödsfall i åldersgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Märkliga uträkningar, men just denna håller jag nog med om om i hens uträkning för risken att infekteras är inte 100% så det blir relevant. Det ska ju jämföras jag tar en spruta och risken att dö är X. Mot jag tar ingen spruta, hur stor är risken att jag blir infekterade och dör av infektionen. ...och där dessutom risken att infekteras sjunker för varje dag som går (fler som blir vaccinerade eller får naturlig immunitet genom att de har corona).

Hur som Ta sprutan så vi alla kan återgå till att zooma runt i världen i stora flygplan igen!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

men för att få fram dom siffrorna så behöver du veta hur många i den åldern som har tagit vaccinet och dött. Och i detta fallen blir det extremt svårt då det förmodligen är väldigt få i den åldern som är fullt vaccinerade i Sverige. dvs din uträkning blir fel och helt orelevant i fallet då man ska ta beslut för att ta vaccinet eller inte .

Cirka 200000 personer (7%) i den åldersgruppen har tagit vaccinet. 1 har dött. Mörkertal 88% (icke-handlagda rapporter). Det är den bästa datan som finns i landet. Som jag skrev i mitt inlägg så kan det gå både uppåt noch nedåt när mer data kommer in och underlaget blir större, fler rapporter handläggs och fler vaccineras. Men baserat på de siffror som idag är kända i Sverige är det alltså 3ggr större risk att ta sprutan än att gå 16mån i samhället ovaccinerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Cirka 200000 personer (7%) i den åldersgruppen har tagit vaccinet. 1 har dött. Mörkertal 88% (icke-handlagda rapporter). Det är den bästa datan som finns i landet. Som jag skrev i mitt inlägg så kan det gå både uppåt noch nedåt när mer data kommer in och underlaget blir större, fler rapporter handläggs och fler vaccineras. Men baserat på de siffror som idag är kända i Sverige är det alltså 3ggr större risk att ta sprutan än att gå 16mån i samhället ovaccinerad.

Det är inte så begreppet mörkertal fungerar. Återigen, med all respekt, du verkar inte inse att du inte bottnar i den här diskussionen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Men att i detta exempel räkna antal döda / smittade blir ju helt fel ?

Säg att covid skulle ha 100% dödlighet, att alla som får covid dör.

Då blir det väl så här i detta exempel och det stämmer ju inte ?

1.
Ta vaccin -> Extremt låg risk att dö
2.
Inte ta vaccin -> 100% att dö

Man måste ju i detta exempel på något sätt räkna in risken att ens få covid

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snraway:

För att det inte är garanterat att varje person i åldergruppen blir infekterad under 16mån perioden. Åldergruppens risk att avlida av covid innebär att de först måste bli infekterade. Det är 2 små risker som båda måste slå in för att orsaka ett dödsfall i åldersgruppen.

Hoppas du inte gör någon forskning i verkligheten.

Vad vill du faktiskt jämföra?

• Risken att dö av covid-19 givet infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

• Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

• Risken att dö av covid-19 givet infektion med risken att dö av vaccin oavsett vaccination

• Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin oavsett vaccination

Beroende på vilka grupper man väljer blir ju resultaten ganska olika, eller hur? Då kanske det är vettigare att välja representativa grupper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Men att i detta exempel räkna antal smittade / döda blir ju helt fel ?

Säg att covid skulle ha 100% dödlighet, att alla som får covid dör.

Då blir det väl så här i detta exempel och det stämmer ju inte ?

1.
Ta vaccin -> Extremt låg risk att dö
2.
Inte ta vaccin -> 100% att dö

Man måste ju i detta exempel på något sätt räkna in risken att ens få covid

Därför måste man utgå från R talet för att få fram hur många som måste vaccineras eller bli sjuka för att uppnå flockimmunitet. Låt säga denna summa är 60% av befolkningen.

”Döda med vaccin”/”antal vaccinerade”*”befolkning”*60%=rimligt antal döda med vaccin
Jämför detta med
”Döda med covid”/”antal smittade”*”befolkning”*60%=rimligt antal döda med covid

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

Beroende på vilka grupper man väljer blir ju resultaten ganska olika, eller hur? Då kanske det är vettigare att välja representativa grupper?

Det måste ju vara denna man vill jämföra med om man ska väga alternativen. Tar man sprutan så tar man sprutan d.v.s. 100% att man har tagit sprutan och därmed utsätts för risken. Tar man inte sprutan så är det 0% risk att man utsätts för den specifika risken.

covid-19 smittar i samhället, vi måste alla röra oss ute i samhället, så där har man inget val utan först ska man beräkna risken att bli smittad och kombinera det med risken att man dör av smittan.

Tycker det är rätt solklart, men ändå: Ta sprutan! Så vi kan återgå till att zooma runt i världen i stora flygplan! Jag orkar snart inte vänta längre!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hoppas du inte gör någon forskning i verkligheten.

• Risken att dö av covid-19 givet infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

• Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

• Risken att dö av covid-19 givet infektion med risken att dö av vaccin oavsett vaccination

• Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin oavsett vaccination

Japp.
"Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination."
Detta representerar frågan: Ska en individ ta sprutan eller ej? Valet är: Gå och ta en spruta eller ej, kontra leva vidare med låg risk för infektion, och vidare ännu lägre risk för dödsfall, i 16mån tills studierna är klara.

För denna frågeställning gäller att det är 3ggr högre risk att ta sprutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination

Det måste ju vara denna man vill jämföra med om man ska väga alternativen. Tar man sprutan så tar man sprutan d.v.s. 100% att man har tagit sprutan och därmed utsätts för risken. Tar man inte sprutan så är det 0% risk att man utsätts för den specifika risken.

covid-19 smittar i samhället, vi måste alla röra oss ute i samhället, så där har man inget val utan först ska man beräkna risken att bli smittad och kombinera det med risken att man dör av smittan.

Tycker det är rätt solklart, men ändå: Ta sprutan! Så vi kan återgå till att zooma runt i världen i stora flygplan! Jag orkar snart inte vänta längre!

Exakt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Det är inte så begreppet mörkertal fungerar. Återigen, med all respekt, du verkar inte inse att du inte bottnar i den här diskussionen.

Är det inte?
12% av rapporterna är handlagda.
88% är inte handlagda.

I de 12% har vi 1 dödsfall.

Jag påstår att mörkertal representerar data som inte kommit statistiken till känna. Dvs data i de 88% icke-handlagda rapporterna. Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fast fler kommer ju dö av miljöförstöringen som flygplanen orsakar? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Därför måste man utgå från R talet för att få fram hur många som måste vaccineras eller bli sjuka för att uppnå flockimmunitet. Låt säga denna summa är 60% av befolkningen.

”Döda med vaccin”/”antal vaccinerade”*”befolkning”*60%=rimligt antal döda med vaccin
Jämför detta med

Kanske är jag ute och cyklar med min matte men blir inte förhållandet samma?

”Döda med vaccin”/”antal vaccinerade”
Jämför detta med
”Döda med covid”/”antal smittade”

och

Jämför detta med

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Kanske är jag ute och cyklar med min matte men blir inte förhållandet samma?

”Döda med vaccin”/”antal vaccinerade”
Jämför detta med
”Döda med covid”/”antal smittade”

och

Jämför detta med

Jo och därför räcker det med att ta den biten. Men man kan inte räkna ena mot hela befolkningen och inte den andra.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Japp.
"Risken att dö av covid-19 oavsett infektion med risken att dö av vaccin givet vaccination."
Detta representerar frågan: Ska en individ ta sprutan eller ej? Valet är: Gå och ta en spruta eller ej, kontra leva vidare med låg risk för infektion, och vidare ännu lägre risk för dödsfall, i 16mån tills studierna är klara.

För denna frågeställning gäller att det är 3ggr högre risk att ta sprutan.

Har fortfarande svårt att förstå vad du är ute efter eller vad du vill bevisa. Det är helt klart att jag som tagit vaccinet har 100% större risk att dö av vaccinet än någon som inte tagit det men det är helt irrelevant i sammanhanget. Fortfarande är risken att dö av vaccinet försumbar i det stora hela men risken att bli smittad är uppenbarligen inte det med 1007792 smittade i Sverige = c:a 10% av befolkningen och 14173 döda = 1,4% av de smittade = c:a 0,14% av befolkningen. Dessutom hindrar vaccinet inte att du för vidare smitta om du bär på det, det bara minskar risken för att du ska drabbas av sjukdom. Ju fler som vaccinerar sig desto mindre risk för att bli sjuk och om tillräckligt många vaccinerat sig kommer viruset att så småningom dö ut i landet eftersom det inte får tag i värdar som kan reproducera det.
Oavsett hur du vrider och vänder på det så är det ur smittosynpunkt bäst om alla vaccinerar sig.