Tja, vilka komponenter tycker ni jag borde byta ut? Dator från ca 2017

Permalänk

Tja, vilka komponenter tycker ni jag borde byta ut? Dator från ca 2017

Tjena, jag har tänkt uppgradera datorn lite. Ingen stor budget men nån tusenlapp iallafall.
Det jag spelar mest är då Warzone, men även LoL/CSGO och skulle vilja få lite mer FPS i Warzone och även få en snabbare dator överlag.
Räcker med att ni rekommenderar 1 komponent, den viktigaste

specs: Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 @ 3.60GHz 33 °C
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1332MHz (16-18-18-35)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX Z370-F GAMING (LGA1151) 30 °C
Graphics
VS248 (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI) 31 °C
Storage
232GB Samsung SSD 860 EVO 250GB (SSD) 37 °C

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är det enda som skulle ge någon större prestandavinst, dock är det för tillfället mer eller mindre omöjligt att få tag på något bättre än ett 1060 utan att betala enormt överpris.

2666Mhz minnen är väldigt långsamma, kolla ifall det finns en XMP-profil att aktivera i BIOS eller kör på lite gammal hederlig minnesöverklockning. 3000+ Mhz skulle nog hjälpa en del med FPS, speciellt minimum FPS.

Ärligt talat ifall du vill uppgradera något som märks, så kör på att skaffa en ny skärm. 1080p 60Hz TN panel är inte mycket att hänga i granen nuförtiden. Så klart kommer det inte att hjälpa din prestanda, men jag lovar att t.ex en 1440p 144Hz IPS skärm kommer att göra mycket för att förbättra din dator upplevelse.

Permalänk
Medlem

Skulle också säga skärmen isåfall. Däremot skule jag inte gå upp till 1440p med den här setupen. Men en begagnad eller ny 1080p med 144+hz är nog det bästa köpet. Otroligt stor skillnad på 60hz och 144hz i fps spel, som du verkar spela mest.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Skrivet av hg:

Grafikkortet är det enda som skulle ge någon större prestandavinst, dock är det för tillfället mer eller mindre omöjligt att få tag på något bättre än ett 1060 utan att betala enormt överpris.

2666Mhz minnen är väldigt långsamma, kolla ifall det finns en XMP-profil att aktivera i BIOS eller kör på lite gammal hederlig minnesöverklockning. 3000+ Mhz skulle nog hjälpa en del med FPS, speciellt minimum FPS.

Ärligt talat ifall du vill uppgradera något som märks, så kör på att skaffa en ny skärm. 1080p 60Hz TN panel är inte mycket att hänga i granen nuförtiden. Så klart kommer det inte att hjälpa din prestanda, men jag lovar att t.ex en 1440p 144Hz IPS skärm kommer att göra mycket för att förbättra din dator upplevelse.

Jag tänkte också på grafikkort men vill inte betala överpris.
Jag har aktiveras XPS. Har ingen aning om hur man överklockar minnen, finns det nån youtube video på det?
Ja en ny skärm skulle jag behöva haha. Men det är väl inte lönt att ha en 144hz skärm om jag inte har 144fps+ i spelet?

Permalänk
Skrivet av stegdoza:

Skulle också säga skärmen isåfall. Däremot skule jag inte gå upp till 1440p med den här setupen. Men en begagnad eller ny 1080p med 144+hz är nog det bästa köpet. Otroligt stor skillnad på 60hz och 144hz i fps spel, som du verkar spela mest.

Jag får jo inte ens över 120fps i warzone är det ens lönt att ha en 144hz skärm då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelninja:

Jag får jo inte ens över 120fps i warzone är det ens lönt att ha en 144hz skärm då?

Just för Warzone kanske det inte lönar sig, men t.ex. CSGO/Overwatch och många andra spel är det definitivt värt det. Men har du runt 100fps i warzone så är det fortfarande en klar förbättring IMO. Någon tusenlapp kommer öka din fps marginellt (om ens något) i Warzone tyvärr, då behövas det betydligt mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelninja:

Jag tänkte också på grafikkort men vill inte betala överpris.
Jag har aktiveras XPS. Har ingen aning om hur man överklockar minnen, finns det nån youtube video på det?
Ja en ny skärm skulle jag behöva haha. Men det är väl inte lönt att ha en 144hz skärm om jag inte har 144fps+ i spelet?

Du får nog sitta lugnt i båten ett tag till då för det finns inga grafikkort utan överpris idag, om du inte köper en komplett dator.

Jag vet inte exakt vilken processor du har då det bara står i5 och 3.6GHz men det borde kanske gå uppgradera CPU, en bättre processor borde väl gå få tag på begagnad till vettigt pris. Minnena kan du uppgradera till åtminstone 3200 (1600) för att få en liten boost också.

Alternativet är väl annars en helt ny färdigbyggd dator då det är enda sättet att få ett grafikkort för någorlunda det pris det borde ha.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelninja:

Jag tänkte också på grafikkort men vill inte betala överpris.
Jag har aktiveras XPS. Har ingen aning om hur man överklockar minnen, finns det nån youtube video på det?
Ja en ny skärm skulle jag behöva haha. Men det är väl inte lönt att ha en 144hz skärm om jag inte har 144fps+ i spelet?

Svårt att hitta ett grafikkort som inte är överpris idag.

Minnesöverklockning är lite småknepigt så det går jag inte närmare in på, finns nog många youtube guider om du söker lite. Dock ifall du har XMP på och ändå bara 2666Mhz så är nog dina minnen inte speciellt bra, kan vara svårt att överklocka till någon märkbar nivå.

Angående skärm så beror det på lite vad du gör med datorn. 144Hz eller mer är en bättre upplevelse i nästan alla situationer. T.ex. något så enkelt som att scrolla på en websida och läsa något är mycket trevligare med hög uppdateringsfrekvens. Även om du bara får t.ex 90FPS i något spel så är det ändå en uppgradering jämfört med 60Hz.