Skrivet av Novdid:
Det resultatet med 6700XT med RT i UHD förvirrar något enormt. Hade inte det kortet varit med så hade slutsatsen definitivt varit att 8GB VRAM inte räcker, men nu blir man osäker.
Det kan ha att att göra med testsekvensen de använder. Jag tycker inte riktigt om att de på TPU skriver "it still won't have a significant effect because cards today have plenty of VRAM." innan testen, för den typen av generella uttalanden innebär oftast att författaren har en förutfattad mening, dvs denne har redan bestämt sig för en sanning som han vill förmedla och lägga som ett filter över testen, i det här fallet att 8 GB alltid räcker till. Och det är ju många som hävdar det.
I testet skriver han att spelet inte kräver mer än 7849 MB i UHD med raytracing, och då är det klart att det räcker med 8 GB. Men det kan alltså ha med testsekvensen att göra. Jag minns t ex när Doom 3 kom, att det hade höga minneskrav som ingen upplevde behövdes när det testades. Men jag tror det var Beyond3D som visade att kravet stämde, men det var bara i vissa delar av spelet, och testade man inte dessa delar, märkte man aldrig det kravet.
Så har t ex Guru3D testat också, och de skriver att UHD med raytracing kräver 9850 MB i deras sekvens, och då halkar 8 GB-korten efter 12 GB på 6700 XT. Även 3060 med 12 GB ligger före 8 GB-korten, med förmodat spelbart resultat, vilket är en viktig kommentar, eftersom det också hävdas att korten inte kommer att orka med iaf innan minnet tar slut, och enligt det tänkandet är det då alltså oväsentligt med den större minnesmängden. Hej Swec Vilket alltså inte stämmer isf:
https://www.guru3d.com/articles_pages/resident_evil_village_p...
Att resultaten skiljer sig åt kan alltså bero på var man testat, men också på om man använder SAM/Rebar, och kanske då även med Intel- eller AMD-processor. Sen förmodligen också på vilken typ av raytracing, vilka kombinationer och hur mycket som används i varje scen, så lite grann kan man få de resultat man "vill" få, om jag ska vara lite elak...
Men för mig är 12 GB vs 8 GB något av en "svart svan", dvs det räcker med ett exempel där mängden VRAM påverkar spelet, så att 12 GB ger betydligt bättre spelbarhet än 8 GB. En svart svan är i den meningen ett djur man länge inte trodde fanns, men man upptäckte senare att det fanns svarta svanar. Så ett enda fall av en svart svan, gör att man inte kan hävda att svarta svanar inte finns längre. Därför är den där kommentaren om att "it still won't have a significant effect because cards today have plenty of VRAM." ett exempel på en person som inte tror svarta svanar existerar, för han själv har ju visat det. Tror han, men det har han alltså inte visat. Och Guru3D visar en sådan svart svan. Sen är ju frågan hur många svarta svanar det finns. Men de finns.
Att hävda motsatsen med ex vis TPUs test som grund, skulle vara ungefär som att jag skulle hänvisa till wccftechs test av Dirt 5 här för att hävda att AMD alltid är bättre på raytracing än Nvidia. Nvidia förlorar i det här testet mer än motsvarande AMD-kort när man slår på raytracing, och då skulle det alltså vara så i alla spel. Men så är det ju inte riktigt.
https://www.youtube.com/watch?v=xifH2GqukXE