Snabbtest: Grafikprestanda i Resident Evil Village

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Radolov:

@kenneth verkar verkligen 6700XT ha en rimligt resultat för 4k?
10 och 11GB-korten har inga problem med minne, men 6700XT skulle ha det?

Guru3d har för övrigt testat på en plats där 8GB korten fått problem i 4k, där 12GB 3060 och 6700XT presterar bättre. (Men båda förlorar i 1440p).

Kan inte komma på ett enda fall i världen där RX 6800 är 3,2x snabbare än 6700XT och som inte handlar om att minnet tagit slut...

Kan kika på måndag om något konstigt hände den rundan. Enligt spelet ska just RT 4K dra 12,7GB grafikminne men den siffran är alltid dragen ur någon bakdel.

Permalänk
Medlem

Kanske är något knas med drivarrutiner som användes.
Capcom skrev ju själva i sin minimum specs att RTX3070 skulle ge 60fps i 4k, och flera youtube-videos jag tittar på får just 60fps i 4k med RT.

edit . och 6700xt och 2070super ska få runt 45fps i 4k

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Vafan. Mitt 3060Ti verkar slå ett 3070 i Ray-Tracing? Vad har hänt där?
(i 1440p och 4K)

Edit:

Är det VRAM som tar slut i Ray-Tracing 4K? Eftersom alla 8GB kort stukar ordentligt där.

När man ställer in grafiken så ger spelet rekommendationer som snabbt går upp över 10GB om man maxar alla vanliga inställningar i 1440P- om det faktiskt behövs är en annan femma, men det är vad spelet påstår.

Jag kör allt i max med Vsync, lens distortion, och film noise avslagna (tycker det ser rätt fult ut med dem på) samt slår av variable rate shading och drar upp "image quality" vilket jag gissar är något i stil med renderingskala eller något annat till 1.4 vilket gör vad FXAA+TAA inte riktigt kan göra och snyggar till håret vilket annars är rätt kantigt i 1440P. Får väldigt stabila och fina FPS med 6800XT men angående VRAM så pendlar det mellan 9-13GB med många cuscenes 12GB och uppåt enligt Catalysts rapportering- som sagt det är ju svårt att veta om det spelar någon roll, men får spelet välja så verkar det gärna vilja fylla en hel del.

I första scenen i vardagsrum och kök hade jag en hel del skumt noise som väldigt mycket såg ut som att denoisern inte funkar som den ska för RT, det påminde också väldigt mycket om hur raytracingen är i Minecraft där den liksom inte är helt realtid utan mer liksom rinner fram som effekt. Insåg att jag glömt slå över till normala clocks och istället körde min mining-preset med max 1500 core, hård undervolt och lägsta powerlimit så kan hända att spelet blev lite förvirrat tills jag körde default kanske.

Har inte sett av det senare dock, och reflektionerna är jävligt snygga i många ställen.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Resultatet i era tester med RT skiljer sig en del från TPU:s tester, undrar vilket resultat som är mer "korrekt".

Är det möjligen så att ni inte använder Re-BAR? Det skulle möjligen förklara skillnaden iom att TPU använder det i sina tester.

https://www.techpowerup.com/review/resident-evil-8-village-be...

TLDR:
I Swec test skillnad mellan 6800XT och 3080 med RT ON: ~20-25% genom alla tre upplösningar.

I TPU test skillnad mellan 6800XT och 3080 med RT ON: ~12% genom alla tre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fick hoppa över det just nu när det blev en del RT-tester också. Får se om vi återvänder och testar FidelityFX en annan gång

Fixa det på måndag skulle va najs!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det resultatet med 6700XT med RT i UHD förvirrar något enormt. Hade inte det kortet varit med så hade slutsatsen definitivt varit att 8GB VRAM inte räcker, men nu blir man osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Resultatet i era tester med RT skiljer sig en del från TPU:s tester, undrar vilket resultat som är mer "korrekt".

Är det möjligen så att ni inte använder Re-BAR? Det skulle möjligen förklara skillnaden iom att TPU använder det i sina tester.

https://www.techpowerup.com/review/resident-evil-8-village-be...

TLDR:
I Swec test skillnad mellan 6800XT och 3080 med RT ON: ~20-25% genom alla tre upplösningar.

I TPU test skillnad mellan 6800XT och 3080 med RT ON: ~12% genom alla tre upplösningar.

Även i TPU:s test så ligger 3070 högre med nästan 60fps i 4k med RT och allt maxat.
Dessutom ligger det hela tiden steget efter 2080ti i performance oavsett upplösning ,vilket borde betyda att VRAM inte är problemet.

Och TPU:s siffror stämmer med vad Capcom själva lovat. 45fps med RT på med 6700xt, och 60 med 3070

edit; samma med 2070 som ligger lite efter 3060 oavsett upplösning.
Skulle inte 8GB ram räcka till i 4k RT max, så skulle ju 2070 ligga längre ifrån 3060 tycker jag, om det är så att vramet är slut.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har med den där Windows Update att göra men har kört alla uppdateringar och när jag byter från balanserat energisparläge till hög prestanda så försvinner mina fps drops i spel (på min stationära). Det hände inte senast jag testa så något i Windows är kaputt? Förr blev det ingen skillnad i prestanda mellan balanserad och hög prestanda läget i energisparläge. Har alla uppdateringar i Windows, trodde det skulle köras automatisk recall på den dåliga uppdateringen? Läste detta tips på reddit tror jag.

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Det resultatet med 6700XT med RT i UHD förvirrar något enormt. Hade inte det kortet varit med så hade slutsatsen definitivt varit att 8GB VRAM inte räcker, men nu blir man osäker.

Det kortet är ju gjort för 1440p gaming mer eller mindre, inte för 4k så därav sina 8 GB VRAM som uppenbarligen inte räcker för 4k med Max settings och RT.
Har själv ett XFX RX 6900 XT Merc 319 Black och med allt påslaget i 1440p (har sån skärm för tillfället) så passerar det redan 10 GB VRAM, drar jag upp Resolution Scaling till 1,5 (4K istället för 1440p intern upplösning) eller hela vägen upp till 2 (borde vara 5120x2880 internt då) så används uppåt 11-12 GB VRAM istället, så defintivit inte nog med minne på ett 6700 XT då för 4K, så vida du inte vill dra ner en massa settings för att minska minnesanvändningen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Har ett 3060 Ti och en 55-tummare som jag sitter ca 1.65 meter ifrån. Använder man denna kalkylator och knappar in 55 tum och 2560x1440 ser man att "Visual Acuity distance" är 1.66 meter så känns som 1440p är bättre att använda än 4K då man ändå inte borde märka någon skillnad i bildkvalité? Skillnaden i FPS är ju enorm jämfört med 4K och har ju 120 Hz. Några tankar kring detta? Länkar till kalkylatorn.

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirSmeghead:

Det kortet är ju gjort för 1440p gaming mer eller mindre, inte för 4k så därav sina 8 GB VRAM som uppenbarligen inte räcker för 4k med Max settings och RT.
Har själv ett XFX RX 6900 XT Merc 319 Black och med allt påslaget i 1440p (har sån skärm för tillfället) så passerar det redan 10 GB VRAM, drar jag upp Resolution Scaling till 1,5 (4K istället för 1440p intern upplösning) eller hela vägen upp till 2 (borde vara 5120x2880 internt då) så används uppåt 11-12 GB VRAM istället, så defintivit inte nog med minne på ett 6700 XT då för 4K, så vida du inte vill dra ner en massa settings för att minska minnesanvändningen.

6700XT har 12GB VRAM. Det är den som sticker ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Har ett 3060 Ti och en 55-tummare som jag sitter ca 1.65 meter ifrån. Använder man denna kalkylator och knappar in 55 tum och 2560x1440 ser man att "Visual Acuity distance" är 1.66 meter så känns som 1440p är bättre att använda än 4K då man ändå inte borde märka någon skillnad i bildkvalité? Skillnaden i FPS är ju enorm jämfört med 4K och har ju 120 Hz. Några tankar kring detta? Länkar till kalkylatorn.

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

På en 4K kör man antingen 4K eller 1080P.
Ska den skala om till 1440P så stämmer inte pixlarna längre rent fysiskt mot den omskalade bilden, och bildkvaliteten blir inte så bra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det resultatet med 6700XT med RT i UHD förvirrar något enormt. Hade inte det kortet varit med så hade slutsatsen definitivt varit att 8GB VRAM inte räcker, men nu blir man osäker.

Det kan ha att att göra med testsekvensen de använder. Jag tycker inte riktigt om att de på TPU skriver "it still won't have a significant effect because cards today have plenty of VRAM." innan testen, för den typen av generella uttalanden innebär oftast att författaren har en förutfattad mening, dvs denne har redan bestämt sig för en sanning som han vill förmedla och lägga som ett filter över testen, i det här fallet att 8 GB alltid räcker till. Och det är ju många som hävdar det.

I testet skriver han att spelet inte kräver mer än 7849 MB i UHD med raytracing, och då är det klart att det räcker med 8 GB. Men det kan alltså ha med testsekvensen att göra. Jag minns t ex när Doom 3 kom, att det hade höga minneskrav som ingen upplevde behövdes när det testades. Men jag tror det var Beyond3D som visade att kravet stämde, men det var bara i vissa delar av spelet, och testade man inte dessa delar, märkte man aldrig det kravet.

Så har t ex Guru3D testat också, och de skriver att UHD med raytracing kräver 9850 MB i deras sekvens, och då halkar 8 GB-korten efter 12 GB på 6700 XT. Även 3060 med 12 GB ligger före 8 GB-korten, med förmodat spelbart resultat, vilket är en viktig kommentar, eftersom det också hävdas att korten inte kommer att orka med iaf innan minnet tar slut, och enligt det tänkandet är det då alltså oväsentligt med den större minnesmängden. Hej Swec Vilket alltså inte stämmer isf:
https://www.guru3d.com/articles_pages/resident_evil_village_p...

Att resultaten skiljer sig åt kan alltså bero på var man testat, men också på om man använder SAM/Rebar, och kanske då även med Intel- eller AMD-processor. Sen förmodligen också på vilken typ av raytracing, vilka kombinationer och hur mycket som används i varje scen, så lite grann kan man få de resultat man "vill" få, om jag ska vara lite elak...

Men för mig är 12 GB vs 8 GB något av en "svart svan", dvs det räcker med ett exempel där mängden VRAM påverkar spelet, så att 12 GB ger betydligt bättre spelbarhet än 8 GB. En svart svan är i den meningen ett djur man länge inte trodde fanns, men man upptäckte senare att det fanns svarta svanar. Så ett enda fall av en svart svan, gör att man inte kan hävda att svarta svanar inte finns längre. Därför är den där kommentaren om att "it still won't have a significant effect because cards today have plenty of VRAM." ett exempel på en person som inte tror svarta svanar existerar, för han själv har ju visat det. Tror han, men det har han alltså inte visat. Och Guru3D visar en sådan svart svan. Sen är ju frågan hur många svarta svanar det finns. Men de finns.

Att hävda motsatsen med ex vis TPUs test som grund, skulle vara ungefär som att jag skulle hänvisa till wccftechs test av Dirt 5 här för att hävda att AMD alltid är bättre på raytracing än Nvidia. Nvidia förlorar i det här testet mer än motsvarande AMD-kort när man slår på raytracing, och då skulle det alltså vara så i alla spel. Men så är det ju inte riktigt.
https://www.youtube.com/watch?v=xifH2GqukXE

Förtydligande, och la till avsnitt om Dirt 5
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Har ett 3060 Ti och en 55-tummare som jag sitter ca 1.65 meter ifrån. Använder man denna kalkylator och knappar in 55 tum och 2560x1440 ser man att "Visual Acuity distance" är 1.66 meter så känns som 1440p är bättre att använda än 4K då man ändå inte borde märka någon skillnad i bildkvalité? Skillnaden i FPS är ju enorm jämfört med 4K och har ju 120 Hz. Några tankar kring detta? Länkar till kalkylatorn.

https://stari.co/tv-monitor-viewing-distance-calculator

Betydligt bättre att ställa in "Image Quality" på "0.7" och behålla upplösningen på 2160p för att se till att texter, UI/HUD osv förblir skarpt medans allt som renderas till framebuffer:n håller sig till 1512p (vad som är närmast 1440p utan decimaler, kanske går att modifiera någon config så att man exempelvis kan skriva in 0.6667 som är väldigt nära 1440p).

Rekommenderar att experimentera med inställningen och se vad som ger bäst kompromiss för att uppnå 120 FPS och låta självaste upplösningen vara native till skärmen

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av Novdid:

6700XT har 12GB VRAM. Det är den som sticker ut.

Hmm, tyckte det var någon som skrev att det bara hade 8, aja ^^
Då vetefasen

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Medlem

Måste ju bara slänga in nu efter att ha kört igenom spelet att satan, är mäkta imponerad över den här motorn! Körde igenom spelet i 1440p med RT påslaget, och det spelar ju otroligt bra för hur det ser ut! Låg runt 55-80 fps genom mer eller mindre hela spelet(nästan konstant över 60). Ska bli kul att se vad capcom kan göra för mer för spännande med den här motorn

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag såg att priset för en 3080 låg på 17 000 eller mer där...

Så, jag valde en Geforce RTX 2060 för drygt fem papp i stället...

Men, när jag bad dem i butiken avboka den 3080 jag hade order på så sade han. Men, vänta lite, vi har kanske en på lager. Oj, den gick igår. Shit, hörde jag mig själv säga. Så, vi har bara 3070 och 3090 kvar, säger han. Okej?! Då köper jag en ASUS 3070 Strix ROG. Good enough!

Vi har dem i butiken men inte på nätet för att stoppa fulingarna på Blocket säger han.

Yes, tänker jag.

Äntligen!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Måste ju bara slänga in nu efter att ha kört igenom spelet att satan, är mäkta imponerad över den här motorn! Körde igenom spelet i 1440p med RT påslaget, och det spelar ju otroligt bra för hur det ser ut! Låg runt 55-80 fps genom mer eller mindre hela spelet(nästan konstant över 60). Ska bli kul att se vad capcom kan göra för mer för spännande med den här motorn

Varsågod

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Haha tackar! Ja jäklar, såg ju riktigt stiligt ut! Dock, sådär aningen förvirrande trailer

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Radolov:

@kenneth verkar verkligen 6700XT ha en rimligt resultat för 4k?
10 och 11GB-korten har inga problem med minne, men 6700XT skulle ha det?

Guru3d har för övrigt testat på en plats där 8GB korten fått problem i 4k, där 12GB 3060 och 6700XT presterar bättre. (Men båda förlorar i 1440p).

Kan inte komma på ett enda fall i världen där RX 6800 är 3,2x snabbare än 6700XT och som inte handlar om att minnet tagit slut...

6700 XT fick som väntat något högre nu, men märkte även att minnet tog slut några korta stunder under testslingan. Kan ha varit det som orsakade den lägre siffran som jag fick första gången. Har märkt att AMD har det kämpigare när minnet tar slut ställt mot Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

6700 XT fick som väntat något högre nu, men märkte även att minnet tog slut några korta stunder under testslingan. Kan ha varit det som orsakade den lägre siffran som jag fick första gången. Har märkt att AMD har det kämpigare när minnet tar slut ställt mot Nvidia.

ok, bra att veta.
Går det att testa om 3060 lider av samma problem? Samma minnesmängd, runt samma bandbredd, etc. som 6700XT.

Permalänk

@kenneth

Borde inte den här ligga under Test>Spel? Är inte där nu i alla fall

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Varför kördes inga tester med FidelityFx?

Gud nåde om AMD fick fler fördelar än Nvidia i tester.

Permalänk
Medlem

Synd att det inte finns Nvidia RTX i, spelet hade sett ännu bättre ut. Även fast jag förstår att det är amd sponsrat.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Synd att det inte finns Nvidia RTX i, spelet hade sett ännu bättre ut. Även fast jag förstår att det är amd sponsrat.

Vad är "RTX" om jag får fråga?

Permalänk
Medlem

Nu önskar jag att jag hade ett 3080...

Skrivet av klotim:

Synd att det inte finns Nvidia RTX i, spelet hade sett ännu bättre ut. Även fast jag förstår att det är amd sponsrat.

Vad är skillnaden på Nvidia RTX och DirectX Raytracing enligt dig?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Gambit_2K:

Tycker spelet är snyggt och har en riktigt bra stämning som RT verkligen hjälper till att skapa lite extra av. Men är det nån som stött på väldigt lågupplösta texturer lite här och där i spelet, liknande nedan? Tänker om det är nån inställning jag slagit på. Ett ställe där det blir supertydligt (iaf för mig) *LITEN SPOILER* är alldeles i början när man ramlar ned bland alla kroppar, strax innan man blir biten i handen*LITEN SPOILER*. Texturerna på kropparna i gropen ser ut som de är tagna från 1998.

https://i.imgur.com/CSwO5Ql.jpg

Snälla inga spoilers :S Jag hann läsa lite ändå

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Vad är "RTX" om jag får fråga?

Skrivet av kelthar:

Nu önskar jag att jag hade ett 3080...

Vad är skillnaden på Nvidia RTX och DirectX Raytracing enligt dig?

Att man använder nvidias lib för ray-tracing som stödjer fler färdiga shaders som amd i dagsläget inte har.
Som förövrigt stöds av AMD men kan utnyttja tensor kärnorna av nvidia kort.
Alltså, det som vi har på RE:Village hade lika gärna kunnat vara Nvidias tech och det hade funkat för båda men mer ögongodis ifall man har rätt hårdvara för det.
https://developer.nvidia.com/rtxgi
https://developer.nvidia.com/nvidia-rt-denoiser
https://developer.nvidia.com/blog/develop-ray-traced-games-us...

Vad försöker ni säga? Att Ray-tracing är ray-tracing?
RTX är ett varumärke från nvidia och deras färdiga ray-tracing shaders och tech.

Förövrigt @kelthar
Här är svar på din fråga:
https://forum.reallusion.com/360850/DXR-and-RTX-are-not-the-s...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Gud nåde om AMD fick fler fördelar än Nvidia i tester.

Hade spelet haft dlss så hade det varit med i testet.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av employed:

Gud nåde om AMD fick fler fördelar än Nvidia i tester.

Skrivet av HenrikM:

Hade spelet haft dlss så hade det varit med i testet.

DLSS och FidelityFX är inte samma sak heller. Det är samma anledning till varför vi inte testar med HBAO+ om det finns i spel.