film skulle kunna streamas med hög bithastighet

Permalänk
Avstängd

film skulle kunna streamas med hög bithastighet

skulle inte streamingtjänster kunna ultra packa material med 7zip mapp och man packar upp filen i realtid utan högbandbred och hög internet uppkoppling så kulle man kunna streama masterfilen istället för den söder komprimerade filen och få 4k 200Mb/s

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av guraktersnura:

skulle inte streamingtjänster kunna ultra packa material med 7zip mapp och man packar upp filen i realtid utan högbandbred och hög internet uppkoppling så kulle man kunna streama masterfilen istället för den söder komprimerade filen och få 4k 200Mb/s

Det är ju en ganska rejäl nedladdning i så fall innan du får hem 7zip-filen med den högupplösta videon?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

skulle inte streamingtjänster kunna ultra packa material med 7zip mapp och man packar upp filen i realtid utan högbandbred och hög internet uppkoppling så kulle man kunna streama masterfilen istället för den söder komprimerade filen och få 4k 200Mb/s

Menar du att man skulle ladda ner filmen på förhand? Eller vad skulle den praktiska skillnaden vara om detta alltså skulle ta bort kravet på hög bandbredd?

Känns som att det ligger närmare tillhands att de skulle tillhandahålla en ström likt idag fast med högre bitrate, om de nu bara kände att det var lämpligt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av guraktersnura:

skulle inte streamingtjänster kunna ultra packa material med 7zip mapp och man packar upp filen i realtid utan högbandbred och hög internet uppkoppling så kulle man kunna streama masterfilen istället för den söder komprimerade filen och få 4k 200Mb/s

Videomaterial i de flesta format är redan väl komprimerat i sig, ger typ 0 och inget att försöka komprimera det mer på andra vis.
Höga tak på cachningsmängd skulle väl vara ett alternativ om uppkopplingen inte hänger med.

Edit2: Mycket möjligt att vi inte riktigt hänger med i vad du menar, lite rörigt formulerat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kräva ganska så grymt nätverk både hos streamingtjänsten och hela vägen till dig. Det kostar ju att skicka data mellan operatörer om inga specifika avtal finns.
Netflix skickar ju tex ut lagringsservrar till lokala ISPer för att minimera mängden datatransfer vid populära (cachade) filmer och serier.

Jag hade dock gärna sett mycket bättre bitrate än typ max 25Mbps? Vill jag ha något i riktigt bra kvalitet så laddar jag ned det istället. (Blir ju gråzon? iom att jag har tillgång till materialet via tex Netflix som jag då betalar för).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det är ju en ganska rejäl nedladdning i så fall innan du får hem 7zip-filen med den högupplösta videon?

det stämmer inte. Det kallas komprimerad mapp men z7 är bara packade filer packade filler väger ingen ting tills dom backas upp bithastigheten på en video skulle bli hundra gånger mindre tills den backas upp filmen skulle kunna packas upp direkt när den buffras in i streamingtjänstes app.

Permalänk
Medlem

Det funkar inte så. De format som streamas är många gånger mer effektiva på att komprimera video än 7zip. Du kan inte få det mycket bättre utan att gå till nästa generations video codecs, som det forskas på hela tiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det skulle ju kräva ganska så grymt nätverk både hos streamingtjänsten och hela vägen till dig. Det kostar ju att skicka data mellan operatörer om inga specifika avtal finns.
Netflix skickar ju tex ut lagringsservrar till lokala ISPer för att minimera mängden datatransfer vid populära (cachade) filmer och serier.

Jag hade dock gärna sett mycket bättre bitrate än typ max 25Mbps? Vill jag ha något i riktigt bra kvalitet så laddar jag ned det istället. (Blir ju gråzon? iom att jag har tillgång till materialet via tex Netflix som jag då betalar för).

25Mbps hastighet för opackad. packad fil med zip7 kräver bara 5Mbs

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

det stämmer inte. Det kallas komprimerad mapp men z7 är bara packade filer packade filler väger ingen ting tills dom backas upp bithastigheten på en video skulle bli hundra gånger mindre tills den backas upp filmen skulle kunna packas upp direkt när den buffras in i streamingtjänstes app.

Vadå "väger ingenting tills dom backas upp"? Menar du att en 7z-fil innehållande filer (oavsett om det är en film, spel, bilder etc) inte tar någon plats förrän man packar upp den?

Jag antar att jag missförstår dig, för så fungerar det förstås inte.

Edit: Att packa upp filer (rar, 7z etc) i realtid vid uppspelning av video har kunnat göras sedan XBMC på Xbox om inte tidigare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Det funkar inte så. De format som streamas är många gånger mer effektiva på att komprimera video än 7zip. Du kan inte få det mycket bättre utan att gå till nästa generations video codecs, som det forskas på hela tiden.

jag menar att packa filen i en som zip7.Jag prata inte om filformatet och metadata på videon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Vadå "väger ingenting tills dom backas upp"? Menar du att en 7z-fil innehållande filer (oavsett om det är en film, spel, bilder etc) inte tar någon plats förrän man packar upp den?

Jag antar att jag missförstår dig, för så fungerar det förstås inte.

jag menade knappt någon plats alltså pack fileni en zip7 Mapp kan ultra packa filler till 100x mindre storlek och bandbredds nerladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

jag menar att packa filen i en som zip7.Jag prata inte om filformatet och metadata på videon.

Att komprimera en komprimerad fil ger inte mindre storlek. En videofil för streaming/nerladdning är redan extremt komprimerade med video-format, så att lägga den i ett 7z-arkiv hjälper inte.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

jag menar att packa filen i en som zip7.Jag prata inte om filformatet och metadata på videon.

Att packa en fil med redan komprimerad video (typ h.264 eller vad det nu må vara) med 7z skulle inte ge någon vinning att tala om (eller sannolikt ens alls).
Att packa en fil med helt okomprimerad video med 7z skulle förstås gå, och skulle komprimera hyggligt, men då startar man med en så fruktansvärt stor fil att man inte kommer i närheten ändå.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

jag menade knappt någon plats alltså pack fileni en zip7 Mapp kan ultra packa filler till 100x mindre storlek och bandbredds nerladdning.

Vågar påstå, som andra redan sagt här, att så är inte fallet. En film är redan komprimerad och paketerad. Att lägga filmen i en zip-fil minskar inte storleken nämnvärt.

Testa detta själv på en fil du har hemma så får du se

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Att komprimera en komprimerad fil ger inte mindre storlek. En videofil för streaming/nerladdning är redan extremt komprimerade med video-format, så att lägga den i ett 7z-arkiv hjälper inte.

det heter komprimerad mapp men zp7 packar filler inte komprimerar utan man kan packa en film med 100x mindre bandbredds krav och skulle kunna packa upp mappen i realtid i streamingtjänstes App

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Vågar påstå, som andra redan sagt här, att så är inte fallet. En film är redan komprimerad och paketerad. Att lägga filmen i en zip-fil minskar inte storleken nämnvärt.

Testa detta själv på en fil du har hemma så får du se

inte komprimera utan packa Filmen alltså själva filen i Zip7 mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

det heter komprimerad mapp men zp7 packar filler inte komprimerar utan man kan packa en film med 100x mindre bandbredds krav och skulle kunna packa upp mappen i realtid i streamingtjänstes App

Det spelar ingen roll vad du vill kalla det, det fungerar inte så och du har fått förklarat för dig varför - flera gånger.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

"Packa" i 7zip är ju just att komprimera datan så förstår inte riktigt din poäng.

Permalänk
Avstängd

jag menar inte vanlig zip. Utan program som kan läsa 7zip och Gzip

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att du frågar och är nyfiken på sånt här. Testa lite själv att komprimera olika typer av filer (text, bilder, filmer) och i olika storlek så kommer du se hur mycket det går att ytterligare komprimera olika typer av data.

Något du kommer se är att beroende på vad (filtyp) du komprimerar, och hur (algoritm) så tar det olika tid, du får olika resultat och maskinen som komprimerar stressas olika. Lägg sedan till att du behöver extrahera eller uncompress datan igen innan du kan läsa det, vilket också stressar maskinen olika.

Använder man CPUn för att komprimera? Eller använder man GPUn? Vad är det för fil? Hur stor är den? Hur komprimeras datan exakt?

Komprimering är något du kan, bokstavligt talat, spendera hela ditt liv på och forska i så det är grymt att du är nyfiken.

Lite att läsa: https://linuxreviews.org/Comparison_of_Compression_Algorithms

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dust79:

"Packa" i 7zip är ju just att komprimera datan så förstår inte riktigt din poäng.

det heter komprimerad som är fel påstående och komprimering är förstörande utan zip 7zip gzip är packade filler alltså pressar ihop filen till 7zip om är ultra packad fil alltså filmen är packad alltså en applikation som förstår hur informationen såg ut från första början innan den packades i mappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av guraktersnura:

det heter komprimerad som är fel påstående och komprimering är förstörande utan zip 7zip gzip är packade filler alltså pressar ihop filen till 7zip om är ultra packad fil alltså filmen är packad alltså en applikation som förstår hur informationen såg ut från första början innan den packades i mappen

Kan du dela någon information som förklarar detta istället för att bara upprepa det du tidigare skrivit? Det är uppenbarligen svårt att förstå vad du faktiskt menar, och att skriva samma sak om och om igen kommer ingen vart

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Kan du dela någon information som förklarar detta istället för att bara upprepa det du tidigare skrivit? Det är uppenbarligen svårt att förstå vad du faktiskt menar, och att skriva samma sak om och om igen kommer ingen vart

http://allinfo.space/2018/07/03/vad-ar-en-7z-fil-och-hur-gor-...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det finns felfri komprimering och degraderande komprimering.
Om du försöker komprimera en videoström med felfri komprimering (det du kallar packar) så kommer den bli ofantligt mycket större än om du använder degraderande komprimering.
Om du försöker komprimera en videofil med felfri komprimering (som du kallar packar) där den redan är komprimerad med degraderande komprimering kommer den inte bli nämvärt mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Okej det var så som tidigare sagts alltså.
Om du själv läser det du länkar till så ser du att det inte alls är något "magiskt" sätt att komprimera filer. Det är alltså bara en mjukvara (7-zip) för att komprimera filer i ett användarvänligt gränssnitt.

Du komprimerar filen till en .zip-fil helt enkelt.

I andra stycket står det dessutom..

Citat:

I datorvärlden är det precis likadant. Dina digitalbilder, textfiler eller videofilmer kan bli betydligt mindre med hjälp av ett komprimeringsprogram.

7-zip är inget magiskt d.v.s., och kommer inte bidra med några "100 gånger mindre filer" jämfört med exempelvis h.264 som används vid komprimering av videofiler

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Testa att ta en mkv-fil och kör 7z och se vad som händer. Eller annat format…

Permalänk
Medlem

Om vi tar några steg bakåt och inte hakar upp oss på påståendena om att det inte skulle krävas mer bandbredd så skulle jag omtolka frågan som något i stil med "varför använder populära strömningstjänster inte något lossless-videoformat (jämför FLAC)?".

Och då är nog svaret:

1) Det skulle det kräva mycket högre bandbredd (jämför t.ex. hur FLAC har klart lägre komprimeringsgrad än t.ex. MP3, AAC, osv), vilket om man ska göra detta i stor skal även skulle ge en massa besvärliga följdeffekter utöver att kunden antingen behöver väldigt snabb internetuppkoppling eller ladda ned filmen på förhand.
2) Det skulle förmodligen ses som en oacceptabel risk ur rättighetsinnehavarnas perspektiv att skicka ut filmen i perfekt kvalitet till massor av folk. (Om detta är en rimlig ståndpunkt eller ej är en annan fråga, men jag är rätt övertygad att de skulle resonera så.)
3) En stor andel av befintliga enheter som spelar video idag skulle aldrig kunna spela detta tänkta format, möjligen en nästa generation av enheten som har hårdvarustöd. Så det begränsar ytterligare hur användbart det vore om man ser till "här och nu".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dust79:

Det finns felfri komprimering och degraderande komprimering.
Om du försöker komprimera en videoström med felfri komprimering (det du kallar packar) så kommer den bli ofantligt mycket större än om du använder degraderande komprimering.
Om du försöker komprimera en videofil med felfri komprimering (som du kallar packar) där den redan är komprimerad med degraderande komprimering kommer den inte bli nämvärt mycket mindre.

man stoppar hela filen i en mapp med en applikation som skapar en mapp som har filendelse 7zip. 7zip funkar som zip fast man behöver en applikation som kan läsa 7zip alltså filmen skulle va i mappen som tar 100x så lite storlek och bandbredd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Om vi tar några steg bakåt och inte hakar upp oss på påståendena om att det inte skulle krävas mer bandbredd så skulle jag omtolka frågan som något i stil med "varför använder populära strömningstjänster inte något lossless-videoformat (jämför FLAC)?".

Och då är nog svaret:

1) Det skulle det kräva mycket högre bandbredd (jämför t.ex. hur FLAC har klart lägre komprimeringsgrad än t.ex. MP3, AAC, osv), vilket om man ska göra detta i stor skal även skulle ge en massa besvärliga följdeffekter utöver att kunden antingen behöver väldigt snabb internetuppkoppling eller ladda ned filmen på förhand.
2) Det skulle förmodligen ses som en oacceptabel risk ur rättighetsinnehavarnas perspektiv att skicka ut filmen i perfekt kvalitet till massor av folk. (Om detta är en rimlig ståndpunkt eller ej är en annan fråga, men jag är rätt övertygad att de skulle resonera så.)
3) En stor andel av befintliga enheter som spelar video idag skulle aldrig kunna spela detta tänkta format, möjligen en nästa generation av enheten som har hårdvarustöd. Så det begränsar ytterligare hur användbart det vore om man ser till "här och nu".

vad babblar du om vad hårdvara det är en valkig skrivbord mapp på datorn man laddar ner en applikation som kan skapa och läsa 7zip som att stoppa filler i en mapp på datorn